Tretia generácia Renault Laguna mala ťažkú úlohu. Nahradiť dizajnovo podarenú a technicky vyspelú druhú generáciu, u ktorej však spoľahlivosť bolo cudzie slovo. Majiteľov až príliš hnevali rôzne poruchy a mnohí si už ako ďalšie vozidlo vybrali inú značku. Automobilka si bola (aj keď neoficiálne) tejto skutočnosti vedomá a v prípade tretej generácie výrazne zapracovala na kvalite a spoľahlivosti. Že sa nejednalo o plané reči svedčí aj fakt, že sa na vozidlo poskytovala záruka 3 roky alebo 150 000 kilometrov. Doterajšia prax naozaj ukazuje, že spoľahlivosť je výrazne lepšia, aj keď chybičky sa samozrejme nájdu. Každopádne aj pošramotená minulosť spôsobuje, že veľmi slušne vybavená trojročná Laguna v dobrom stave sa dá zohnať výrazne lacnejšie ako zavedená európska, ale aj japonská konkurencia, čo stojí určite za pozornosť.
Laguna III. generácie sa dostala na náš trh na jeseň 2007 a hneď od začiatku v dvoch karosárskych variantoch, liftback a kombi pod tradičným označením Grandtour. Pod kapotou boli na výber buď tri benzínové motory 1,6 16V (81 kW), 2,0i (103 kW), 2,0i TCe (125 kW) alebo štyri naftové varianty 1,5 dCi (81 kW) a 2,0 dCi (96, 110 a 127 kW). Všetky motorizácie mali šesťstupňové ručne ovládané manuálne prevodovky a vybrané verzie boli k dispozícii aj so šesťstupňovým automatom Proactive, vyrobeným v spolupráci s japonským výrobcom Jatco.
V apríli 2008 uviedla automobilka na trh vrcholný model s prívlastkom GT. Ten dostal iné nárazníky, kolesá z ľahkých zliatin s pneumatikami 225/45 R18, čierne zrkadlá aj masku predných svetlometov, zadné svetlá tiež dostali tmavý dymový nádych, samozrejmosťou je logo GT na B-stĺpiku a čalúnení sedadiel. Kľúčovou odlišnosťou Renault Laguna GT od ostatných modelov je systém riadenia všetkých kolies. Zadné kolesá sa v závislosti na rýchlosti jazdy natáčajú v opačnom zmysle (v nízkych rýchlostiach do 60 km/hod) resp. v rovnakom zmysle ako predné kolesá (vo vysokých rýchlostiach), tak aby bola v nízkych rýchlostiach vylepšená obratnosť pri manévrovaní s vozidlom a vo vysokých rýchlostiach zase jazdná stabilita. Vďaka natáčaniu kolies oboch náprav sa v praxi zmenší uhol natočenia volantu aj rýchlosť reakcie vozidla na zmenu polohy volantu. Okrem techniky riadenia štyroch kolies dostala Laguna GT aj prepracované štvorvalcové motory vyvinuté v spolupráci s Renault Sport. Prepĺňaný benzínový dvojliter dostal 150 kW pri 5000 ot/min a krútiaci moment 300 Nm pri 3000 ot/min. Výkon turbodieselu 2,0 dCi narástol na 131 kW pri 3750 ot/min a 400 Nm pri 2000 ot/min.
V júni 2008 sa predstavil Renault Lagunu Coupe trocha netradične, na filmovom festivale v Cannes. Pod kapotu sa dostali motory 2,0 TCe (125, 150 kW), 3,5 V6 (175 kW) a diesely 2,0 dCi (110, 127, 131 kW) a 3,0 dCi (173 kW). Motory 2,0 TCe (150 kW), 2,0 dCi (131 kW) a 3,0 dCi sa montovali aj do verzie Laguna Coupe GT so zadnou riaditeľnou nápravou. Dizajn vychádza z liftbacku, prednej časti ale dominuje väčšia maska chladiča a zadok má tiež odlišné tvarovanie. Veko batožinového priestoru je vyrobené z kompozitných materiálov.
V roku 2010 prešiel automobil faceliftom. Zvonku sa zmeny dotkli hlavne prednej časti, svetlomety dostali biele „mračítka“, na nárazníku pribudli chrómované prvky po stranách a v strede sa objavilo chrómované orámovanie v tvare písmena U. V prípade sedanu sa mierne zmenila aj grafika koncových svetiel, ktorú tvoria svetelné diódy. Systém riadenia všetkých kolies 4Control sa rozšíril aj mimo prevedenia GT, aj na preplňované vznetové dCi s výkonmi 96 kW (130 k), 110 kW (150 k) a 127 kW (175 k). Posledný motor je výhradne spriahnutý s automatickou prevodovkou, rovnako ako dvojlitrový preplňovaný benzínový motor. Doposiaľ ponúkaná základná motorizácia 1,6 16V bola vyradená z ponuky.
Nárazovú skúšku Euro NCAP Laguna absolvovala v decembri 2007. Dosiahla výborný výsledok, teda plný počet hviezdičiek za ochranu posádky pri náraze (36 bodov). Ochrana detí v autosedačkách bola ohodnotená štyrmi hviezdičkami z piatich (41 bodov) a za ohľaduplnosť pri strete s chodcom dostala Laguna dve hviezdičky z maximálnych štyroch (10 bodov). Skvelých výsledkov dosiahla aj vďaka pokrokovým riešeniam, akým je napr. inštalácia dvojkomorového bočného airbagu a tiež systém, ktorý pri bočnom náraze najskôr aktivuje zádržné systémy. Predpínače bezpečnostných pásov fungujú na oboch koncoch pásu predných sedadiel. Na krajných miestach vzadu sú tiež predpínače a obmedzovače sily v bezpečnostnom páse má všetkých päť sedadiel.
Interiér
Interiér Laguny pôsobí moderne a útulne, obsahuje kvalitné materiály a taktiež aj dielenské spracovanie je väčšinou na slušnej úrovni. Občas sa vyskytnú hlavne z prvých rokov výroby nedobre doliehajúce časti a taktiež praskavé zvuky z útrob palubnej dosky. Ergonómia ovládania je tiež na vysokej úrovni, až na ovládanie tempomatu tlačidlom medzi sedadlami. Niekomu možno bude prekážať aj nastavenie klimatizácie len v celých stupňoch. Veľmi dobrá je akustická pohoda-odhlučnenie interéru. Priestoru pre posádku je v Lagune relatívny dostatok. Vpredu sa pohodlne usadia aj urastenejší pasažieri, vzadu je už miesta vzhľadom na triedu poskromnejšie. Nástup príliš neuľahčujú ani relatívne krátke a v prípade liftbacku aj nízke zadné dvere. Pre vysokých cestujúcich vzadu nebude ideálna ani verzia vybavená dvomi strešnými oknami (predné otváracie s rozmermi 390 x 710 mm, zadné pevné s rozmermi 540 x 710 mm). Obe okná síce vyzerajú efektne a presvetľujú interiér, ale bohužiaľ tiež znižujú využiteľnú interiérovú výšku. Vzadu budú mať problém s miestom nad hlavou cestujúcich nad 180 cm. Problém nastáva aj keď sa vodič alebo spolujazdec rozhodne využiť najnižšiu polohu sedadla. Pod znížené sedadlo totiž nie je možné zasunúť chodidlá. Sedadlá sú francúzsky komfortné a na dobrej (v prípade verzii GT vynikajúcej) úrovni je aj bočná opora v zákrutách. Verzie GT majú aj pekne doladený interiér so skvelo čalúnenými sedačkami (alcantara). Čo však možno hodnotiť iba priemernou známkou, je objem kufra liftbacku, ktorý poskytne síce dostatočných, ale vzhľadom na konkurenciu len priemerných 450 litrov. O niečo lepšie, v triede ale opäť iba priemerne, je na tom verzia kombi, ktorá ponúka 508 litrov. Podstatne lepšie je na tom kombi verzia s praktickosťou. Zadné sedadlá možno ľahko sklápať ťahom za kľučku na stene batožinového priestoru alebo stlačením tlačidla vedľa zadných sedadiel. Pri sklopení zadných sedadiel narastie batožinový priestor na 1593 litrov. Poteší nízko položená nakladacia hrana v úrovni dna batožinového priestoru, kde spolu so sklopenými operadlami sedadiel vytvára rovnú ložnú plochu. Laguna poteší aj bohatou základnou výbavou, kde okrem kompletnej elektrifikácie okien, zrkadiel, ABS, ESP, EBA, sa v základe nachádza aj duálna klimatizácia s dažďovým senzorom (manuálna iba v najnižšom stupni Autentique, ktorý sa vyskytuje zriedka), autorádio s CD a MP3, často aj navigácia alebo systém Bluetooth a pod.
Podvozok
Podvozok v prípade Laguny tretej genrácie je tak trochu prekvapením. Pozdĺžne ramená spojené torzne pružným nosníkom sa pri súčasne vyrábaných autách striednej triedy prakticky nevyskytujú. Faktom je, že sa konštruktéri s nastavením podvozku dosť pohrali, každopádne viacprvkové nápravy konkurentov sú natom podstatne lepšie. Nejedná sa tak ani o jazdné vlastnosti, ako skôr o komfort, na ktorý sme pri Francúzoch už zvyknutý. V bežnej verzii je totiž Lagúna pomerne tvrdá a o nerovnostiach dáva pomerne hlasno vedieť, obzvlášť citlivo reaguje na krátke priečne nerovnosti a výtlky. Citeľne lepšie tlmí nerovnosti verzia GT, ktorá obsahuje prepracovanejšie tlmiče. Jazdné vlastnosti sú na dobrej úrovni a Laguna dodáva vodičovi dostatok jazdnej istoty. Kto chce s Lagunou častejšie „rezať“ zákruty, mal by si vybrať verziu s aktívnym riadením zadných kolies 4Control. Táto, na prvý pohľad nevýznamne znejúca „fičúra“, značne mení správanie sa Laguny v zákrutách. Vozidlo sa razom stane obratnejšie a mrštnejšie. Samozrejme, netreba zabúdať, že sa jedná len o predný náhon, ktorý má svoje limity hlavne v nedotáčavosti, citeľnejšie sa prejavujúcej s ťažkým dieselom pod kapotou. Za schopným podvozkom trocha zaostáva riadenie, ktoré je síce presné a komfortné, ale poskytuje málo informácii o dianí kolies s vozovkou. V prípade verzie Coupe bolo mierne prepracované a dostalo väčšiu strmosť prevodu. Naopak brzdy si skvelo poradia aj so svižnou jazdou, pri ktorej oceníte ich rýchly a účinný nástup.
Laguna III disponuje aj systémom fungovania aktívneho riadenia zadných kolies. Ako to vlastne funguje? Funkcia sa mení podľa rýchlosti. Do 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú opačným smerom ako predné, pričom maximálne natočenie zadných kolies je 3,5°, čím sa zmenšuje polomer otáčania z 11,16 na 10,10 m. Výhoda je hlavne v potrebe menej otáčať volantom. Pri vyšších rýchlostiach sa naopak zadné kolesá natáčajú rovnako ako predné. Maximálne natočenie je v tomto prípade 2° a má za úlohu stabilizovať a spresniť ovládateľnosť auta. V prípade krízového vyhýbacieho manévru môžu byť zadné kolesá natočené rovnakým smerom ako predné až o 3,5°. Znižuje sa tak riziko šmyku zadných kolies a vodič auto ľahšie a rýchlejšie uvedie do priameho smeru. Pre túto reakciu je nastavený aj stabilizačný systém ESP, ktorý zároveň spoločne s ABS pomáha rozpoznať takýto vyhýbací manéver. Systém pracuje s informáciami zo snímača stĺpiku riadenia, snímačov ABS, ESP a na základe týchto údajov je vypočítaný potrebný uhol natočenia zadných kolies. Elektrický aktuátor potom tlačí na tyčky riadenia zadnej nápravy a vyvolá potrebné natočenie zadných kolies. Systém vyrába japonská firma Aisin a podľa mechanikov funguje spoľahlivo aj po rokoch prevádzky.
Motory
Pod kapotou III. generácie Laguny pracujú agregáty používané aj v iných modeloch značky Renault ale aj Nissan. Do modernizácie sa vyskytoval pod kapotou benzínový štvorvalec 1,6 16V (K4M) s výkonom 81 kW pri 6000 ot/min a krútiacim momentom 151 Nm pri 4250 ot/min. Ako už z výkonových parametrov motora vyplýva, nejedná sa o žiadneho športovca a na trhu jazdeniek sa vyskytuje zriedka. Pri defenzívnej jazde je pomerne úsporný (7-7,5 litra), v prípade svižnej jazdy ale spotreba razom stúpa, hlavne z dôvodu častej potreby vytáčania motora. Podstatne agilnejšiu motorizáciu predstavujú štvorvalce s objemom 2,0 litra, obzvlášť prepĺňané turbodúchadlom. Atmosférický dvojliter (M4R) pochádzajúci z dielní Nissanu poskytuje výkon 103 kW (140 k) pri 6000 ot/min a krútiaci moment 195 Nm pri 3750 ot/min a plne vyhovuje pre potreby bežného jazdenia, pri pomerne rozumnej spotrebe paliva (8-8,5 litra). Jeho miernou nevýhodou, podobne ako pri verziách s turbom, je náročnosť na kvalitu benzínu. Benzín nižších kvalít môže mať za následok postupné zakarbónovanie, teda aj zhoršenie parametrov motora. Inak je motor vveľmi spoľahlivý a vyznačuje sa tichým a kultivovaným chodom. Druhý motor spaľujúci benzín je preplňovaný turbodúchadlom 2.0 Turbo (F4R), podáva výkon 125 kW (170 k) pri 5000 ot/min a krútiaci moment 270 Nm pri 3250 ot/min resp. 150 kW a 300 Nm pri 3000 ot/min. Motory poskytujú nadštandardné dynamické parametre, platí to aj o slabšej variante, ktorá napriek nie príliš vysokému výkonu na preplňovaný dvojliter, robí z Laguny veľmi pružné a zároveň aj výkonné vozidlo. Maximum 270 Nm je síce dostupných až v 3250 ot/min, ale od 1500 do 5300 ot/min je k dispozícii minimálne 200 Nm. Výhoda preplňovaného dvojlitra oproti atmosférickej verzii, ktorý má len o málo vyšší výkon je, že motor netrpí takmer žiadnym turbo-efektom alebo turbokopancom, reaguje plynule a bez čakania. Inými slovami, motor je akčnejší v podstatne širšom spektre otáčok oproti nepreplňovanej verzii. Nevýhodou prepĺňaných motorov je spotreba veľmi závislá od tlaku vodičovej nohy na akcelerátor. Pri rozumnej jazde povolenými limitmi sa pohybuje okolo 8,5 litra. Akonáhle však dostanete chuť na svižnejšiu jazdu, treba počítať vysoko nad 10 litrov. Občas možno naraziť aj na motor 3,5 V6 (V4Y) s výkonom 175 kW pri 6000 ot/min a krútiacim momentom 330 Nm pri 4400 ot/min. Prepožičiaval verzii Coupe veľmi dobré dynamické vlastnosti, ale skôr ako výkonovými parametrami (dynamiku krotí letargickejší automat) sa vyznačuje dobrou pružnosťou a kultúrou chodu. So spotrebou treba počítať od 10 litrov vyššie. Podobne ako v športovom Nissane aj v prípade Laguny vyžaduje kvalitný a pravidelný servis-obzvlášť je citlivý na kvalitu a interval výmeny oleja.
Rozmanitú ponuku má Laguna aj v prípade dieselových motorov. Záujemcovia o úspornú prevádzku asi budú siahať po maloobjemovom 1.5 dCi (K9K), ktorý poskytuje výkon 81 kW (110 k) pri 4000 ot/min a krútiaci moment 240 Nm pri 2000 ot/min. Motor je vybavený pomerne odolným vstrekovaním Continental a obsahuje aj zosilnené ložiská kľukového hriadeľa. Napriek 1,5 tony vážiacemu vozidlu si aj takýto relatívne malý motor s Lagunou celkom dobre poradí. Má to však jeden háčik. Pri svižnejšej jazde sa predsa len menší motor zapotí oveľa viac ako väčší dvojliter, čo sa z dlhodobého hľadiska negatívne prejavuje na celkovej životnosti a z krátkodobého hľadiska na vyššej spotrebe, nezriedka sa približujúcej väčšiemu dvojlitru. Úsporný je len v prípade pokojnejšej a plynulejšej jazdy, kedy je reálne možné dosahovať priemernej spotreby ako sľubuje výrobca, teda okolo 5-5,5 litra. Pozor si treba dať aj na časticový FAP filter, ktorého životnosť sa pohybuje niekde medzi 150 – 200 tisíc km, pri častejších mestských jazdách samozrejme aj menej. Jeho cena je stále pomerne vysoká.
Ak jazdíte radi svižne resp. naložený, je oveľa lepšou voľbou väčší 2.0 dCi (M9R), ktorý sa postupne vyrábal až v štyroch výkonových prevedeniach. V najslabšom poskytuje výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min a krútiaci moment 320 Nm pri 2000 ot/min, ďalej 110 kW (150 k) pri 4000 ot/min a krútiaci moment 340 Nm pri 2000 ot/min a najvýkonnejšie prevedenie 127 kW (175 k) pri 3750 ot/min a krútiaci moment 380 Nm pri 2000 ot/min. V prípade verzie GT je motor naladený až na 131 kW a 400 Nm. Spotrebou sa motory pohybujú od 5,5 litra pri plynulej jazde až po 8,5 pri svižnej jazde. V priemere ale nie je problém jazdiť okolo 7 litrov. S pomerne rozšíreným šesťstupňovým automatom s hydrodynamickým meničom, ktorý komfortný, je spotreba v priemere asi o liter vyššia. Tento motor sa vyznačuje aj robustnou liatinovou konštrukciou, kde rozvody poháňa bezúdržbová reťaz a turbodúchadlo je chladené vodou. Bohužial, napriek uvedeným predpokladom, až tak spoľahlivý nebol. Občas vie prekvapiť prasknutým tesnením pod hlavou valcov, v prvých rokoch aj náhlym zadretím z dôvodu nekvalitných ojničných ložisk a vyskytlo sa aj zlyhanie olejového čerpadla. Svoje zohrával aj príliš optimistický interval výmeny oleja 30 tisíc km, ktorý sa odporúča skrátiť na polovicu. Podobne ako v prípade dvojlitrového benzínového turbomotora, si aj v tomto prípade treba pri jazdenke skontrolovať stav poloosí a tiež fungovanie prevodovky, keďže svižná jazda spojená s veľkou porciou newtonmetrov krútiaceho momentu dávajú týmto komponentom poriadne zabrať.
Posledným a najvýkonnejším dieselovým motorom je šesťvalec 3,0 V6 dCi s označením V9X o objeme 2993 cm3. Agregát disponuje 173 kW (235 k) pri 3750 ot/min a krútiacim momentom 450 Nm už pri 1500 ot/min. Oproti menšiemu dvojlitru hodnota krútiaceho momentu neohromí a svoje z výkonového potenciálu motora si uberá aj priečne uložený automat. V praxi sa tak šesťvalec prezentuje síce dostatočným, ale vzhľadom na svoj objem a výkon len priemerne akčným chovaním, obzvlášť v porovnaní s najsilnejším dvojlitrom. Jeho charakter tak skôr vyhovie pokojnejším vodičom, ktorý si občas radi vychutnajú pružný dieslový záťah aj v kopcovitom teréne spolu s dobre znejúcim zvukom šiestich valcov. Potešujúce je, že agregát nemá nijako prehnaný apetít a v priemere si vie vystačiť s 8-8,5 litrami nafty, pri plynulej jazde mimo mesto klesá spotreba aj výraznejšie pod 7 litrov.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Ako prax ukázala, Laguna tretej generácie oproti tej predošlej výrazne zapracovala na spoľahlivosti. Nedostatkov je podstatne menej a medzi najčastejšie sa radia nasledovné. Nezriedka potrápi zle fungujúci panel klimatizácie, rôzne poruchy elektrickej výbavy ako tempomat alebo navigácia, pri ktorej bol neraz potrebný prepáliť software TomTom. Štrajkovať vedia aj elektronické karty zapaľovania a ak je vozidlo vybavené bezkľúčovým otváraním dverí, netreba zabudnúť skontrolovať, či sa auto odomkne, keď idete k nemu a hlavne či sa znova zamkne, keď idete preč. Príčina problémov v elektronike je väčšinou softwarového pôvodu, ojedinele môže byť dôvodom prerušenie vedenia prúdu v káblových zväzkoch. Väčšinou sa tieto poruchy riešili aktualizáciou softwaru v riadiacich jednotkách. V priebehu záručnej doby bolo niekoľko takýchto aktualizácii a problémy sa postupne eliminovali. Je preto dôležité, aby mali jazdené Laguny poriadne vykonávaný odborný servis, čo sa dá dokladovať dôveryhodnou servisnou históriou. Pri kontrole zámkov, či sú zamknuté, nezabudnite nechať kartu niekde mimo dosah, inak sa znova odomknú. Ak odomykanie/zamykanie nefunguje správne, bude pravdepodobne zlý senzor alebo zámok. Treba tiež skontrolovať vpredu pod sedadlami a rohožkami, či nie je vlhkosť a tiež po skúšobnej jazde skontrolovať, či sa tam nejaká voda nedostala. Keď je zanesené lístím alebo nečistotami odvodnenie pod stieračmi (plastová plocha pod stieračmi), naplní sa vodou, ktorá vniká do interiéru v oblasti nôh.
Často krát sa ako jazdenka vyskytuje dovezené vozidlo zo zahraničia, ktoré má neraz nejasný stav kilometrov, preto pozor na vôľu v čapoch/silentblokoch prednej nápravy alebo v tiahlach stabilizátora a vyskytnúť sa môže aj nadmerná vôľa v radení. Taktiež treba skontrolovať najmä v prípade motorizácie 1,5 dCi pri zohriatom motore a pod plynom, či nejdú z výfukového potrubia čierne splodiny (dym). Ak sa táto porucha objaví, jedná sa o poškodené-prepúšťajúce turbodúchadlo, ktoré sa môže následne spôsobiť zle fungujúci (zakarbónovanie) EGR ventil. Preto ak dochádza k výmene EGR ventilu, je zväčša potrebné skontrolovať – vymeniť aj opotrebované turbodúchadlo. Opotrebované turbodúchadlo sa prejavuje slabším ťahom motora, hlasnejším pískaním a samozrejme zvýšenou spotrebou oleja.
V prípade motorov prepĺňaných turbom (dCi a turbo benzíny) je veľmi dôležitá pravidelná výmena motorového oleja. Odporúča sa skrátiť 30 tisícový interval na 15.000 km, obzvlášť pri dieselových motoroch a používať len výrobcom schválený typ motorového oleja. Pri vyššom počte km (obyčajne nad 150 – 200.000 km) sa nezriedka vyskytujú nadmerne opotrebené ojničné aj hlavné ložiská kľukového hriadeľa, čo občas rezultuje aj do zadretia motora. Začiatkom roka 2010 boli tieto časti motora prepracované a životnosť sa zlepšila. Pri kúpe jazdenky musí mať motor kultivovaný a žiadnymi pazvukmi (klopaním a pod) rušený prejav. Pri väčšom počte km nie je zriedkavosťou ani pokles kompresie či väčšia spotreba oleja spôsobená nadmerným opotrebením ostatných mechanických častí motora. Najčastejšie pri motore 1,5 DCi, ak je rozsvietená kontrolka manažmentu motora, príp. strata výkonu pri pridaní, môže to spôsobovať palivový filter, v ktorom tiež môže pri nízkych teplotách zatuhnúť nafta (zavisí veľa od kvality nafty). Filter sa odporúča meniť každých 50 000 km. Pozornosť treba venovať aj na pravidelnosť chodu na voľnobehu a hladkosť chodu, často pri väčšom nábehu bývajú opotrebené vstrekovače (hlučnejší a nerovnomerný chod motora, slabšia akcelerácia, horšie štarty). Väčší počet najazdených km znamená aj riziko nadmerne opotrebovaného dvojhmotového zotrvačníka, čo sa prejavuje nadmernými vibráciami či klepotom na voľnobehu a zvýšeným hlukom pri akcelerácii z nižších otáčok. Občas sa vyskytla aj porucha snímača kľukového hriadeľa, čo sa môže prejaviť okrem svietiacej kontrolky motora aj problematickým štartom. V prípade motorov 1,5 dCi od 2009 a 2,0 DCi – pozor na fungovanie FAP (DPF) filtra. Ak sa s vozidlom často jazdí na krátkych trasách alebo v meste, FAP filter sa nedokáže dostatočne regenerovať a motor sa môže prepnúť do „úsporného režimu“, čím sa obmedzí výkon až do odstránenia poruchy. Kratšie jazdy (mestská jazda) bez dostatočnej regenerácie všeobecne skracujú životnosť filtra a vedú k jeho predčasnému upchatiu.
V prípade 2,0 dCi sa občas vyskytla porucha žeravenia (relé) a do roku 2010 (kedy bola mechanika motora prepracovaná) sa podobne ako v iných modeloch zn. Renault občas vyskytli problémy s olejovým čerpadlom či so zadretím kľukového hriadeľa. Ak teda poblikáva alebo sa rozsvieti kontrolka mazania, okamžite treba motor vypnúť, inak akútne hrozí jeho zadretie. Výrazný vplyv na životnosť kľukového mechanizmu má servisný interval výmeny oleja a preto sa odporúča meniť olej po 15 resp. max 20 000 km. Odporúča sa použiť len výrobcom stanovený typ oleja, inak je zvýšené riziko nadmerného opotrebenia motora a tiež zrýchlené vyťahanie rozvodovej reťaze. Občas sa pri motore 2,0 dCi vyskytuje prasknutý chladič EGR – následný únik spalín do chladiacej kvapaliny, taktiež nefunkčný elektropneumatický ventil regulácie plniaceho tlaku turba, čo sa prejavuje slabším ťahom motora z dôvodu zle fungujúcej regulácie. Zriedka sa vyskytne aj nefunkčná škrtiaca/dobehová klapka, čo sa prejavuje nadmerným zavibrovaním/zatrasením motora pri vypnutí kľúča.
Pri väčšom nájazde sa pri dieslových motoroch občas objavujú aj úniky oleja, zväčša okolo olejovej vane alebo netesného gufera kľukového hriadeľa.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverový liftback | päťdverové kombi | dvojdverové kupé |
---|---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4695 x 1811 x 1445 | 4801-4803 x 1811 x 1445 | 4643 x 1811 x 1398 |
Rázvor (mm): |
2756
|
#colspan# | #colspan# |
Batožinový priestor (l): | 450 | 508/1593 | 423 |
Pohon: |
predné kolesá
|
#colspan# | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
66
|
#colspan# | #colspan# |
Prednosti a nedostatky
vnútorná priestrannosť |
horší imidž modelu |
priaznivé ceny ojazdených áut |
v porovnaní s konkurenciou menší objem kufra liftbacku |
technicky aj dizajnovo zaujímavá verzia kupé |
spotreba paliva veľmi závislá na jazdnom štýle vodiča (v prípade TCe) |
dobre prístupný batožinový priestor |
slabšia spätná väzba riadenia |
dobré jazdné vlastnosti verzií GT (s riaditeľnou zadnou nápravou) |
aktivácia tempomatu tlačidlom medzi sedadlami |
väčšinou bohatá výbava |
nastavenie klimatizácie len v celých stupňoch |
účinné brzdy s rýchlym nástupom |
menej miesta na zadných sedadlách |
hodnotne pôsobiaci interiér |
tvrdšie pruženie a horší komfort na nerovnostiach pri klasických verziách |
kultivovaný, pružný a relatívne úsporný motor 2,0 TCe |
|
komfortne odladená (pre niekoho síce pomalá)šesťstupňová automatická prevodovka |
|
komfortné predné sedadlá s dobrým bočným vedením |
|
dostatok odkladacích plôch |
Najčastejšie poruchy
zle fungujúci panel klimatizácie |
rôzne poruchy elektrickej výbavy (tempomat, navigácia, elektronické karty zapaľovania |
prenikanie vody do interiéru v oblasti nôh |
vôľa v čapoch prednej nápravy alebo v tiahlach stabilizátora (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované silentbloky zad. nápravy - plávanie zadnej časti pri prudšej zmene jazdného smeru či prejazde nerovností |
nadmerná vôľa v radení (väčší km nábeh) |
občas chybná zapaľovacia cievka - nepravidelný chod motora (benzínové motory, väčší km nábeh, zanedbaná výmena sviečok) |
prasknutý vlnovec výfukového potrubia, nadmerné opotrebovanie mechanizmu variabilného časovania (1,6 16V, väčší km nábeh) |
občas chybný snímač otáčok polohy kľukového/vačkového hriadeľa - rozsvietená kontrolka motora, problém so štartom (benzín) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (diesel, väčší km nábeh) |
porucha EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy, nadmerne opotrebované turbo) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (dCi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší/kolísavý ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (1,5 dCi, zriedka TCe, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi-Euro 5, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
nadmerne opotrebované ojničné (hlavné) ložiská - riziko zadretia motora (dCi - častejšie pri 1,5 dCi, väčší km nábeh, dlhé servisné intervaly výmeny oleja) |
občas nefunkčná škrtiaca/dobehová klapka, čo sa prejavuje nadmerným zavibrovaním/zatrasením motora pri vypnutí kľúča (2,0 dCi) |
občas prasknutý chladič EGR - následný únik spalín do chladiacej kvapaliny, taktiež nefunkčný elektropneumatický ventil regulácie plniaceho tlaku turba, čo sa prejavuje slabším ťahom motora z dôvodu zle fungujúcej regulácie (2,0 dCi) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2.0 dCi. Aj v najslabšej 96 kW verzii si s Lagunou dobre poradí, v najsilnejšej už dovoľuje aj dynamické zvezenie. Je kultivovaný, dobre odhlučnený a s primeranou spotrebou. Je dôležité však dopriať motoru kvalitný servis-skrátiť intervaly výmeny oleja. Škoda, že povesť jazdne skvelého motora občas kazia drahšie poruchy, najmä prvých ročníkov. Podobne ako pri menšom 1,5 dCi sa odporúča vyberať verziu bez FAP filtra. |
1,6 16V (81 kW). Benzínová jednotka je na ťažkú Lagunu pomerne slabá, obzvlášť pri plnom obsadení alebo naložení. Výkonový handicap doháňa otáčkami, kedy ale stúpa hluk a najmä spotreba. Na bežné jazdenie však stačí a ani nejak často nehnevá. 1,5 dCi (81 kW). Nejedná sa o zlý motor, pričom tento maloobjemový diesel si už s ťažkou Lagunou poradí podstatne ľahšie ako 1,6 16V, hlavne v spodnom otáčkovom spektre. V prípade svižného jazdenia, či jazdy s plne naloženým/obsadeným vozidlom, sa mu ale tiež musí poriadne šliapať na pedál. Rovnako ako u 1,6 16V stúpne spotreba a zdanlivo splniteľný 5 litrový sen, sa stane 7 litrovou realitou. Problémom je, že pri takomto využívaní sa motor rýchlejšie opotrebováva ako väčší dvojliter. Prejaví sa to stratou kompresie/zvýšenou spotrebou oleja, či nadmerne opotrebovaným-olej prepúšťajúcim turbom. Podobne ako pri 2,0 dCi je lepšie sa obzerať po verzii bez FAP filtra. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 16V (BT04, BT0D, BT0U) | 1598 ccm | K4M 824 | 81 kW |
1.6 16V (KT0D) | 1598 ccm | K4M 824 | 81 kW |
2.0 16V Hi-Flex (BT1H) | 1997 ccm | M4R 726 | 103 kW |
2.0 16V Hi-Flex (KT1H) | 1997 ccm | M4R 704,M4R 726 | 103 kW |
2.0 16V (BT05, BT0F, BT0W) | 1998 ccm | M4R 704 | 103 kW |
2.0 16V (KT0F, KT0W) | 1998 ccm | M4R 704 | 103 kW |
2.0 16V Turbo | 1998 ccm | F4R 811,F4Rt 811 | 125 kW |
2.0 GT | 1998 ccm | F4R 800 | 150 kW |
3.5 V6 (BT0C, BT0P) | 3498 ccm | V4Y 713 | 175 kW |
3.5 V6 (DT0P) | 3498 ccm | V4Y 713 | 175 kW |
3.5 V6 (KT0C, KT0P) | 3498 ccm | V4Y 713 | 175 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 846 | 81 kW |
1.5 dCi (BT00, BT0A, BT0T, BT1J) | 1461 ccm | K9K 780 | 81 kW |
1.5 dCi (KT0A) | 1461 ccm | K9K 780 | 81 kW |
2.0 dCi | 1995 ccm | M9R 800,M9R 809,M9R 815 | 127 kW |
2.0 dCi (BT01, BT09, BT12, BT1S) | 1995 ccm | M9R 802,M9R 805,M9R 814 | 110 kW |
2.0 dCi (BT08, BT0K, BT0J, BT14, BT1A, BT1D) | 1995 ccm | M9R 802,M9R 742,M9R 744 | 96 kW |
2.0 dCi (BT0M, BT0N, BT19) | 1995 ccm | M9R 800,M9R 809,M9R 815 | 127 kW |
2.0 dCi (DT01, DT09, DT12, DT1D) | 1995 ccm | M9R 802,M9R 805,M9R 814 | 110 kW |
2.0 dCi (KT01, KT08, KT0K, KT0J, KT1A, KT1D) | 1995 ccm | M9R 802,M9R 742,M9R 744 | 96 kW |
2.0 dCi (KT01, KT09, KT12, KT1S) | 1995 ccm | M9R 802,M9R 805,M9R 814 | 110 kW |
2.0 dCi (KT0M, KT0N, KT19) | 1995 ccm | M9R 800,M9R 809,M9R 815 | 127 kW |
2.0 dCi GT (BT1E, BT1N) | 1995 ccm | M9R 816 | 131 kW |
2.0 dCi GT (DT11, DT1E, DT1N) | 1995 ccm | M9R 816,M9R 820 | 131 kW |
2.0 dCi GT (KT11, KT1E, KT1N) | 1995 ccm | M9R 816,M9R 820 | 131 kW |
3.0 dCi | 2998 ccm | V9X 891 | 177 kW |
3.0 dCi (BT03, BT13) | 2998 ccm | V9X 891,V9X 791 | 173 kW |
3.0 dCi (DT03) | 2998 ccm | V9X 891,V9X 791 | 173 kW |
3.0 dCi (KT03, KT13) | 2998 ccm | V9X 891,V9X 791 | 173 kW |
8 komentárov
robo
Kupil som moju L3 2.0 dci ked mala najazdene 80 000, teraz ma 200 000 a to ako taxik, pri 190 000 som menil egr ventil a to je vsetko bomba auto proste ale bez fapu z vyroby..a to taxik dostava ine kapky..
JAMA
no ja som moju L3 grandtour 12/2009 dCi 110kw kupil ako 4rocnu s najazdom cca 250tis km, teraz ma cca 320tis. okrem nafty, filtrov, oleja, vody do ostrekovacov, stieracov, som menil predne a zadne pruziny + tlmice, predne +zadne kotuce a dosticky…..jedina vec ktora momnetalne na aute nefunguje je senzor v klucke zadnych dveri za soferom, ale to ma az tak drasticky nestve….
aha a pred par mesaicmi som daval repasovat bixenonove svetla do http://www.dobresvietime.sk lebo sa mi zdalo ze uz to nie je ono ani po vymene vybojok za osram nightbreaker, momentalne to svieti zas ako ma 🙂
SPES
Aj Ja mám podobnú skúsenosť. Mám L3 GT z 2008-eho už šiesty rok a fakt šlape jak hodinky. Asi to bude tým, že nemením olej po 30 000 km ale po 15-20 000. A je v dvojspojkovom automate. Mám aj VW v DSG automate a ak to mám porovnať, tak Laguna radí hladšie a rozumnejšie na 100%. Mením len olej, filtre a gumy. ☺
Jozef
Chystám sa kúpiť L3 coupe, 2.0T, 150kW. Mal by som pár otázok na Vás ako na vlastníka tohoto auta. Šlo by to mailom?
Petr
Mam L3 GT 2.0 Turbo a je to fantasticky auto. je potreba ho sehnat po dobrym majiteli co daval Elf a pravidelne menil. jel jsem i v GT dci a to se mi nelibilo vubec, tezky na predek a nic moc. auto nema zadny turboefekt a jsem s nim stastnej. takovy uz se dnes nevyrabi. mel jsem i mazdu3 mps ale to je pro mlady kluky. turboefekt a strasne blbe odhlucneny auto. za me je laguna top volba. jenom je potreba sehnat bez tuningu netrapenou a dobre servisovanou. najedou bez problemu 500 000km.
Mišo
Servuste, chcem iba vedieť či sa kúpou L trojky neošálim, lebo od autíčkarov počúvam samé negatíva na francúzov. Vraj drahší servis než škoda a VW. V ponuke vidím L3 za 4 aj za 6 tisíc eur tak ktoré si vybrať? sám neviem, samozrejme tie lacnejšie lákajú viac, nemajú ani veľa najazdené ak ú teda km pravé. Radšej mám auto kúpené v SR kde sa dá vydokladovať stav vozidla. Aj keď viem, že dobrý autíčkár má doma pečiatky aké len chceš. Tak poraďte ako ďalek. Mišo.
lubo
Mám problém. auto sa nedalo naštartovať, potom áno, ale motor šiel chvíľu nepravidelne ako keby vynechával, potom chvíľu išiel normálne a po zastavení, sa nedal už naštartovať.
Palaga Milan
Lubko ako si s tym poradil? Nebola draha oprava? Sused kupil L2 z roku 2004 za 100 euro min tyzden a super zvezenie. Tieto auta sa neoplati kupovat ako nove lebo po 5rokoch su na 20% nakupnej ceny ale ako jazdenky uplna fantazia. Odporucam +++