Do modernizácie sa pod kapotou vyskytovala štvorica benzínových motorov a dva turbodiesely. Ako základ benzínovej ponuky tvoria dva osemventilové štvorvalce 2,0 a 2,2 pochádzajúce zo starších modelov 21 a 25. Tie síce výkonom moc neoslnia, taktiež spotreba sa pohybuje okolo 9-10 litrov, na druhej strane sú vcelku spoľahlivé a dobre znášajú prestavbu na LPG, čo pomáha výrazne znížiť náklady na pohonné hmoty.
Podstatne viac dynamiky ponúka dvanásťventilová verzia štvorvalca s objemom 2,2 litra a výkonom 103 kW. Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 9 litrov. Oproti starším jednotkám je trocha poslabšia spoľahlivosť. Pri väčších nájazdoch sa častejšie objavuje prasknuté tesnenie pod hlavou, nadmerne opotrebované bývajú tiež vačkové hriadele či ložiská kľukového hriadeľa, čo sa prejavuje klopavo-cinkavým zvukom.
Z pohľadu jazdných vlastností je veľmi dobrou alternatívou trojlitrový dvanásťventilový šesťvalec s výkonom 125 kW. Je tichý, dostatočne výkonný a pri dobrej údržbe aj vcelku spoľahlivý. Slabšou stránkou je spotreba, ktorá sa pri ľahkej nohe pohybuje okolo 10 l, väčšinou však treba počítať s 12-13 litrami.
Po modernizácii v roku 1996 dostal Safrane dva nové benzínové motory štvorvalec 2,0i 16V s výkonom 100 kW a päťvalec 2,5i 20V s výkonom 121 kW s priemernou spotrebou okolo 9-10 litrov. Na bežné jazdenie postačuje aj slabší dvojliter, kto častejšie cestuje na dlhšie trasy alebo vo väčšom obsadení, pre toho je vhodnejší väčší 2,5i. Spotreba oboch motorov je veľmi podobná a v priemere sa pohybuje okolo 9-10 litrov. Spoľahlivosť motorov je vcelku dobrá, vyžaduje však pravidelnú výmenu predpísaného oleja najsneskôr po 15 000km, inak hrozí nadmerné opotrebovanie hydraulických zdvihatiek ventilov a vačkového hriadeľa čo sa prejavuje typickým klopavým zvukom, zníženým výkonom a pod.
Po modernizácii sa tak výber spoľahlivej benzínovej jednotky zúžil na prepracovaný šesťvalec 3,0 V6 DOHC s 24 ventilmi a výkonom 143 kW. Okrem dobrej zvukovej kulisy udeľuje tento motor ťažkému vozidlu aj veľmi solídnu dynamiku, obzvlášť v spojení s manuálnou prevodovkou. V prípade spojenia so štvorstupňovým automatom je z dôvodu dlhšieho odstupňovania trocha cítiť slabšiu dynamiku v nízkych otáčkach. Kto chce dosiahnuť očakávanú dynamiku aj s automatom, musí udržiavať otáčky nad 3000 ot/min. Motor sa vyznačuje aj veľmi dobrou spoľahlivosťou, škoda, len vyššej spotreby. Tá sa dá pri kľudnom tempe dá stlačiť k deviatim litrom, priemer je však skôr 10-11, pri jazde v meste či využívaní dynamiky samozrejme ešte stúpa.
Za samostatnú zmienku stojí motorizácia 3,0 V6 biturbo (Z7XL 726) z nadupaného modelu Biturbo Baccara Quadra. Tento motor upravila špecializovaná nemecká firma Hartge. Jedná sa o upravený motor 3,0 V6 Z7X. Teda celohliníková konštrukcia, ventilový rozvod 2x SOHC, 6 sodíkom plnených výfukových ventilov, 2x vodou chladené turbodúchadlo KKK. Motor dosahuje max výkon 193 kW pri 5500 ot/min a krútiaci moment 363 Nm pri 2500 ot/min. O prenos sily na kolesá sa stará päťstupňová manuálna prevodovka a náhon na všetky štyri kolesá zaisťuje viskózna spojka. Rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravami je 60/40 v prospech prednej nápravy, samozrejme je meniaci sa podľa jazdnej situácie. Systém je vybavený el. uzávierkou zadného diferenciálu.
Diesel
Základ dieslovej ponuky predstavuje 2,1 litrový štvorvalec s výkonom 66 kW. Dynamika tohto motora je síce len priemerná, na bežné jazdenie pokojnejším tempom ale postačuje. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 7 litrov, na 8 stúpa len pri rýchlejšej jazde po diaľnici či častejšom jazdení po meste.
Viac dynamiky poskytuje väčší 2,5 dT s max. výkonom 85 kW. S motorom sa dá celkom svižne jazdiť aj pri väčšom obsadení vozidla a suverénnejšie si počína aj pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach. Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 7-8 litrov. V porovnaní s menším 2,1 dT je motor podstatne chúlostivejší na zaobchádzanie. Pri nadmernom zaťažovaní sa rýchlejšie prehrieva, čo si väčšinou ako prvé odnesie tesnenie pod hlavou, zriedkavosťou nie je ani prasknutá hlava.
Po modernizácii nahradil oba motory jediný diesel a to 2,2 litrový dvanásť-ventilový štvorvalec s max. výkonom 83 kW. Dynamika jazdy je porovnateľná so starším 2,5 dT, spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 7 litrov. Vozidlu poskytuje na bežné jazdenie dostatok dynamiky, spotreba sa pohybuje od 6,5 litra pri kľudnom jazdení po cca 8 litrov pri jazde v meste či po diaľnici. Pri dobrej údržbe a rozumnou zaobchádzaní je spoľahlivosť motora na obstojnej úrovni, častejšie nadmerné zaťažovanie či svižná jazda s nezohriatym motorom však nezriedka vedie k poškodeniu tesnenia pod hlavou valcov, či prasknutím samotnej hlavy (výrazné kolísanie teploty chladiacej kvapaliny, výpadok kúrenia, tlakovanie-bublanie expaznej nádobky a pod.).
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Prednosti a nedostatky
komfort |
drahší servis a horšia dostupnosť originálnych dielov |
priestrannosť |
slabšie-vädnúce brzdy |
zväčša veľmi dobrá výbava |
vyššie prevádzkové náklady (najmä v spojení s 3,0 V6) |
vyvážené jazdné vlastnosti |
pomalá a len priemerne spoľahlivá štvorstupňová automatická prevodovka |
dostatočne objemný a praktický kufor |
slabšia spoľahlivosť niektorých motorizácií |
silný a spoľahlivý 3,0 V6 |
|
veľmi nízke ceny jazdeniek |
Najčastejšie poruchy
nefunkčná výbava - el. nastavovanie sedadiel, vetranie, ovládanie dig. klimatizácie, centrálne zamykanie... |
zablokovaný termostat chladenia alebo nefunkčný spínač ventilátora chladenia |
nadmerne opotrebovaný štartér |
nadmerné vôle v zavesení kolies - najmä prednej nápravy |
ootrebované ložiská kolies a tlmiče |
opotrebované horné uloženie tlmičov |
tečúce servo, často cez prasknutý snímač tlaku v okruhu posilňovača riadenia - zanedbaním sa opotrebuje čerpadlo, ktoré nevyvinie dostatočný tlak a stane sa hlučným |
nadmerne opotrebované alebo skrútené predné brzdové kotúče |
tečúci zadný brzdič pri zadných brzdách |
občas zadrhávajúce sa alebo pretrhnuté lanko ručnej brzdy |
zhrdzavené výfukové potrubie |
potrhané výfukové zvody (V6) |
opotrebovaná manuálna prevodovka - nadmerný hluk |
opotrebovaná automatická prevodovka - tzv. kopanie hlavne v nízkych otáčkach a pri vyradení na neutrál |
nadmerne opotrebované zdvihátka ventilov resp. vačkový hriadeľ - zväčša z dôvodu zanedbanej údržby (2,0i 16V a 2,5i 20V) |
predčasne opotrebované ložiská na kľukovom hriadeli (2,2i 12V) |
prehrievanie motora pri väčšej záťaži - následné poškodenie tesnenia, hlavy valcov a pod. (2,5 TD) |
občas prasknuté tesnenie pod hlavou, zriedka poškodená hlava - výrazne kolísanie teploty chladiacej kvapaliny (2,1 a 2,2 dT) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - prejavuje sa vyššou spotrebou oleja, priesakom oleja do sania či výraznejším pískavým zvukom |
úniky oleja z motorov (väčší km nábeh) |
opotrebené vstrekovacie čerpadlo (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,0i V6. Šesťvalec v staršom i modernizovanom prevedení sa k Safranu hodí jednoznačne najviac. Poskytuje dostatok dynamiky, je kultivovaný, má krásny zvuk a naviac je aj solídne spoľahlivý. Menším nedostatkom je len vyššia priemerná spotreba. V spojení s týmto motorom si treba dať pozor na automatickú prevodovku, ktorá sa pri častejšom využívaní dynamiky vozidla pomerne rýchlo opotrebovávala, čo je veľmi nákladná oprava vzhľadom na zostatkovú cenu vozidla. |
Dieslové motory. Pri takomto vozidle je predpoklad vysokých nájazdov, čo samozrejme rezultuje do veľkého rizika prípadných oprav. Jednoduchšie preto je vybrať nejaký zachovalý kus s beznínovým motorom a prerobiť na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16V (B54L) | 1948 ccm | N7Q 710,N7Q 711 | 100 kW |
2.0 12V (B542, B54E) | 1995 ccm | J7R 734,J7R 735 | 97 kW |
2.2 (B541) | 2165 ccm | J7T 762 | 79 kW |
2.2 (B543) | 2165 ccm | J7T 760,J7T 761 | 101 kW |
2.5 20V (B54F) | 2435 ccm | N7U 700,N7U 701 | 121 kW |
2.9 24V (B54N) | 2946 ccm | L7X 713 | 140 kW |
3.0 Biturbo 4x4 (B545) | 2963 ccm | Z7X 726 | 193 kW |
3.0 V6 (B54B, B544) | 2963 ccm | Z7X 721,Z7X 722,Z7X 723 | 123 kW |
3.0 V6 (B54M) | 2963 ccm | Z7X 755 | 123 kW |
3.0 V6 4x4 (B54B, B544) | 2963 ccm | Z7X 721,Z7X 722,Z7X 723 | 123 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.1 dT (B546) | 2068 ccm | J8S 760 | 65 kW |
2.2 dT (B54G) | 2188 ccm | G8T 740 | 83 kW |
2.5 dT (B548) | 2500 ccm | S8U 762,S8U 763 | 83 kW |