Keďže sú tieto vozidlá často veľmi dobre vybavené, je potreba riadne skontrolovať funkčnosť výbavy. Nezriedka sa totiž stáva, že niečo nefunguje, napr. el. nastavovanie sedadiel, centrálne zamykanie, vetranie-ovládanie dig. klimatizácie, nefunčná samotná klimatizácia väčšinou z dôvodu unikajúceho chladiva cez chladič či vedenie, atď. Vyskytuje sa aj nefunkčný termostat chladenia či spínač ventilátora chladenia. Pomerne častým problémom je nadmerne opotrebovaný štartér a spojka. Objavuje sa aj korózia karosérie, najčastejšie na zadných lemoch blatníkov a prahoch. Väčšie problémy však korózia spôsobuje na výfukovom potrubí.
Častým problémom sú nadmerné vôle v zavesení kolies – najmä prednej nápravy (čapy, silentbloky, tyčky stabilizátora a spojovacie tyče riadenia a pod.), nezriedka sa vyskytujú nadmerne opotrebené ložiská kolies či tlmiče a uloženie predných tlmičov.
Pozor aj na tečúce servo (najčastejšie cez prasknutý snímač tlaku v okruhu posilňovača riadenia), zanedbaním tejto poruchy sa opotrebuje čerpadlo, ktoré nevyvinie dostatočný tlak a stane sa hlučným. Predné brzdové kotúče môžu byť okrem nadmerného opotrebovania aj zdeformované-skrútené, pri zadných brzdách sa vyskytuje tečúci zadný brzdič. Oplatí sa vyskúšať aj funkčnosť ručnej brzdy, kde lanko sa vie občas zadrhávať alebo aj pretrhnúť. Častým nedostatkom je zhrdzavené výfukové potrubie, na šesťvalcoch sa môžu vyskytnúť aj popraskané výfukové zvody.
Benzínové motory sú vcelku spoľahlivé, najmä novšie 16V agregáty sú ale citlivejšie na kvalitnú a pravidelnú údržbu-výmenu oleja. Pri väčších nájazdoch resp. zanedbanej údržbe sa tak môžu vyskytovať nadmerne opotrebované hydraulické zdvihátka ventilov, v prípade motorov 2,2i 12V aj ložiská na kľukovom hriadeli. Z času na čas sa vyskytujú problémy so zanesenou škrtiacou klapkou, nefunčným katalyzátorom, lambda sondou či snímačom otáčok vačkového/kľukového hriadeľa.
Pri dieslových motoroch je častejšou poruchou prasknuté tesnenie pod hlavou valcov (citlivejšie 2,2 dT a 2,5 dT), pri necitlivejšom zaobchádzaní či vysokých nájazdoch sa môže objaviť aj prasknutá hlava. Prasknuté tesnenie či hlava valcov sa zvyčajne prejavuje kolísaním teploty chladiacej kvapaliny, výpadkoch kúrenia či výrazným tlakovaním-bublaním expanznej nádobky. Pri väčších nájazdoch sa objavuje aj nadmerne opotrebované turbodúchadlo, čo sa prejavuje vyššou spotrebou oleja, priesakom oleja do sania či výraznejším pískavým zvukom. Pri väčších nájazdoch sa objavuje aj nadmerné opotrebenie či porucha vstrekovacieho čerpadla, čo sa zvyčajne prejavuje obtiažnejším štartom, kolísaním otáčok, zníženým výkonom, horšou spotrebou či nadmerným dymením. Ťažkosti môže spôsobiť aj netesnosť palivového sytému (hadičiek), čo okrem zápachu prezrádza aj obtiažnejší-zdĺhavý studený štart. Nezriedka sa vyskytujú aj úniky oleja z motorov (benzín aj diesel), väčšinou cez tesnenie veka ventilov, olejovej vane či gufera kľukového hriadeľa.
Pri skúšobnej jazde treba poriadne skontrolovať a popočúvať treba prevodovku vozidla. Mechanické môžu byť hlučné (opotrebované ložiská) alebo vydávať pri radení rôzne pazvuky (zväčša opotrebovaná synchronizácia), automat svoje nadmerné opotrebovanie prejavuje aj tzv. kopaním, hlavne v nízkych otáčkach a pri vyradení na neutrál. Pri automate netreba zabúdať na pravidelnú výmenu oleja po 60 000 km.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverový liftback |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4736 x 1790 x 1414 |
Rázvor (mm): | 2766 |
Batožinový priestor (l): | 480 |
Pohon: | predné alebo všetky štyri kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 80 |
Prednosti a nedostatky
komfort |
drahší servis a horšia dostupnosť originálnych dielov |
priestrannosť |
slabšie-vädnúce brzdy |
zväčša veľmi dobrá výbava |
vyššie prevádzkové náklady (najmä v spojení s 3,0 V6) |
vyvážené jazdné vlastnosti |
pomalá a len priemerne spoľahlivá štvorstupňová automatická prevodovka |
dostatočne objemný a praktický kufor |
slabšia spoľahlivosť niektorých motorizácií |
silný a spoľahlivý 3,0 V6 |
|
veľmi nízke ceny jazdeniek |
Najčastejšie poruchy
nefunkčná výbava - el. nastavovanie sedadiel, vetranie, ovládanie dig. klimatizácie, centrálne zamykanie... |
zablokovaný termostat chladenia alebo nefunkčný spínač ventilátora chladenia |
nadmerne opotrebovaný štartér |
nadmerné vôle v zavesení kolies - najmä prednej nápravy |
ootrebované ložiská kolies a tlmiče |
opotrebované horné uloženie tlmičov |
tečúce servo, často cez prasknutý snímač tlaku v okruhu posilňovača riadenia - zanedbaním sa opotrebuje čerpadlo, ktoré nevyvinie dostatočný tlak a stane sa hlučným |
nadmerne opotrebované alebo skrútené predné brzdové kotúče |
tečúci zadný brzdič pri zadných brzdách |
občas zadrhávajúce sa alebo pretrhnuté lanko ručnej brzdy |
zhrdzavené výfukové potrubie |
potrhané výfukové zvody (V6) |
opotrebovaná manuálna prevodovka - nadmerný hluk |
opotrebovaná automatická prevodovka - tzv. kopanie hlavne v nízkych otáčkach a pri vyradení na neutrál |
nadmerne opotrebované zdvihátka ventilov resp. vačkový hriadeľ - zväčša z dôvodu zanedbanej údržby (2,0i 16V a 2,5i 20V) |
predčasne opotrebované ložiská na kľukovom hriadeli (2,2i 12V) |
prehrievanie motora pri väčšej záťaži - následné poškodenie tesnenia, hlavy valcov a pod. (2,5 TD) |
občas prasknuté tesnenie pod hlavou, zriedka poškodená hlava - výrazne kolísanie teploty chladiacej kvapaliny (2,1 a 2,2 dT) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - prejavuje sa vyššou spotrebou oleja, priesakom oleja do sania či výraznejším pískavým zvukom |
úniky oleja z motorov (väčší km nábeh) |
opotrebené vstrekovacie čerpadlo (diesel, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,0i V6. Šesťvalec v staršom i modernizovanom prevedení sa k Safranu hodí jednoznačne najviac. Poskytuje dostatok dynamiky, je kultivovaný, má krásny zvuk a naviac je aj solídne spoľahlivý. Menším nedostatkom je len vyššia priemerná spotreba. V spojení s týmto motorom si treba dať pozor na automatickú prevodovku, ktorá sa pri častejšom využívaní dynamiky vozidla pomerne rýchlo opotrebovávala, čo je veľmi nákladná oprava vzhľadom na zostatkovú cenu vozidla. |
Dieslové motory. Pri takomto vozidle je predpoklad vysokých nájazdov, čo samozrejme rezultuje do veľkého rizika prípadných oprav. Jednoduchšie preto je vybrať nejaký zachovalý kus s beznínovým motorom a prerobiť na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16V (B54L) | 1948 ccm | N7Q 710,N7Q 711 | 100 kW |
2.0 12V (B542, B54E) | 1995 ccm | J7R 734,J7R 735 | 97 kW |
2.2 (B541) | 2165 ccm | J7T 762 | 79 kW |
2.2 (B543) | 2165 ccm | J7T 760,J7T 761 | 101 kW |
2.5 20V (B54F) | 2435 ccm | N7U 700,N7U 701 | 121 kW |
2.9 24V (B54N) | 2946 ccm | L7X 713 | 140 kW |
3.0 Biturbo 4x4 (B545) | 2963 ccm | Z7X 726 | 193 kW |
3.0 V6 (B54B, B544) | 2963 ccm | Z7X 721,Z7X 722,Z7X 723 | 123 kW |
3.0 V6 (B54M) | 2963 ccm | Z7X 755 | 123 kW |
3.0 V6 4x4 (B54B, B544) | 2963 ccm | Z7X 721,Z7X 722,Z7X 723 | 123 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.1 dT (B546) | 2068 ccm | J8S 760 | 65 kW |
2.2 dT (B54G) | 2188 ccm | G8T 740 | 83 kW |
2.5 dT (B548) | 2500 ccm | S8U 762,S8U 763 | 83 kW |