Ako už úvod článku napovedal, patrí nielen podľa štatistík druhá generácia Renaultu Scénic medzi podpriemerne spoľahlivé automobily. Obzvlášť to platí o ročníkoch pred modernizáciou. Často problematickou časťou Scénicu je zložitá elektronika. Funkčnosť jednotlivých častí výbavy a elektrických zariadení je potreba naozaj poriadne prekontrolovať. Často totiž zlyháva bezkľúčový prístup-čítacie zariadenie, ale aj čipová karta, ktorá musela byť vymenená. Vodiča tiež často otravujú rôzne falošné poplachy o chybách, stretnúť sa možno s nefunkčnými kľučkami dverí-kontakt na zatváranie, štrajkujúcim originál autorádiom, chybným centrálnym displejom – prejavuje sa nulovaním hodín pri štarte, preblikávaním, vypadávaním jasu ,výpadkami času, úplným zhasnutím či zápachom po zhorenej elektronike. Pokaziť sa môže aj zámok volantu, čo znemožní naštartovanie, taktiež vypadávajúce smerovky, el. mechanizmus okien, padajúce okná dverí-praskajúce držiaky bočných okien či nefunkčný centrál – chybné zámky. Samozrejmosť je skontrolovať funkčnosť klimatizácie. Z elektrického príslušenstva sa pomerne často porúča aj alternátor.
Pri viac ojazdených vozidlách vznikajú vôle v uložení prednej nápravy a to ako v čapoch, tak aj v silentblokoch a občas sa vyskytne aj hučiace ložisko kolies. Stretnúť sa možno aj s pískajúcimi a predčasne opotrebovanými brzdami. Skontrolovať treba aj funkčnosť parkovacej brzdy, ktorá občas štrajkuje. Hučanie od motora za jazdy znamená opotrebované ložiská prevodovky (hlavne šesťstupňová prevodovka), škŕkanie pri radení znamená opotrebovanú synchronizáciu väčšinou druhého a tretieho stupňa (viac šesťstupňová prevodovka), vyskytuje sa aj príliš nepresné a teda ťažšie radenie rýchlostných stupňov, čo má na svedomí nadmerná vôľa v ovládacích lanovodoch.
V prípade benzínových motorov z prvých rokoch výroby sa pomerne často vyskytovali zlyhávajúce zapaľovacie cievky. Jednalo sa o značku Sagem, Renault ich neskôr nahradil spoľahlivejšími Denso. Chyba sa prejavuje vibráciami motora a chodom na menej valcov. Riziko poruchy netreba podceňovať, keďže môže následne v krátkej dobe dôjsť k poškodeniu katalyzátora. Nezriedka vie pohnevať aj snímač otáčok vačkového hriadeľa, čím sa stane vozidlo nepojazdné a nejde naštartovať. V prípade 2,0i sa v prvom roku jeho výroby vyskytovala možnosť zlyhania napínacej kladky rozvodov, načo výrobca reagoval zvolávacou akciou. V prípade motora 1,4 16V z prvých rokov výroby sa častejšie vyskytuje presakovanie motorového oleja, najčastejšie cez tesnenie vačkového hriadeľa. V prípade modernizovanej 1,6 16V (83 kW) sa môže pri väčšom nájazde objaviť porucha presuvníka variabilného časovania, čo sa prejavuje hrubším chodom a slabším ťahom.
V prípade dieselových motorov 1,5 dCi so vstrekovaním Delphi je častým problémom nadmerne opotrebované/pridreté vstrekovacie čerpadlo či vstrekovače zanesené kovovými pilinami. Porucha sa prejavuje nepravidelným alebo hlučným chodom, poklesom výkonu a výraznejšou dymivosťou. Pomerne častou poruchou je nadmerne opotrebované turbodúchadlo, dôvodom sú najmä dlhé intervaly výmeny oleja či nesprávny jazdný štýl (potreba dochladzovať turbo po dynamickejšej jazde). Pri vyššom počte najazdených km (obyčajne nad 150 – 200.000 km) sa nezriedka vyskytujú nadmerne opotrebené ojničné (hlavné) ložiská a samotný kľukový hriadeľ, čo občas rezultuje aj do zadretia motora. Najčastejšie sa zadretie motora vyskytuje pri 1,5 dCi, zriedkavosťou ale nie sú ani pridreté 1,9 dCi a občas sa pridretie kľukového hriadeľa vyskytlo aj v prípade 2,0 dCi. Pri kúpe jazdenky tak musí mať motor kultivovaný a žiadnymi pazvukmi rušený prejav (klopavý zvuk a podobne). Častejším problémom dieslových motorov (najmä 1,9 dCi a 1,5 dCi) je aj zanesený EGR ventil, väčšinou z dôvodu olej prepúšťajúceho turba. Motor má slabší/trhavý ťah, a zvyčajne aj nadmerne dymí. V takomto prípade je tak spolu s EGR nutné aj vymeniť/zrepasovať turbodúchadlo. Zriedka sa pri 1,5 dCi (viac pri 74 kW, menej pri 60 kW) vedelo objaviť aj zlyhanie rozvodov (pretočenie ozubeného kolesa na vačkovom hriadeli či vyosenie vysokotlakého čerpadla).
V prípade 2,0 dCi sa občas vyskytla porucha žeravenia (relé) a občas aj problémy s olejovým čerpadlom či so spomínaným zadretím kľukového hriadeľa. Ak teda poblikáva alebo sa rozsvieti kontrolka mazania, okamžite treba motor vypnúť, inak akútne hrozí jeho zadretie. Výrazný vplyv na životnosť kľukového mechanizmu má servisný interval výmeny oleja a preto sa odporúča meniť olej po max 15 000 km (platí aj pre ostatné motory). Odporúča sa použiť len výrobcom stanovený typ oleja, inak je zvýšené riziko nadmerného opotrebenia motora a tiež zrýchlené vyťahanie rozvodovej reťaze. Občas sa pri motore 2,0 dCi vyskytuje prasknutý chladič EGR – následný únik spalín do chladiacej kvapaliny, taktiež nefunkčný elektropneumatický ventil regulácie plniaceho tlaku turba, čo sa prejavuje slabším ťahom motora z dôvodu zle fungujúcej regulácie. Zriedka sa vyskytne aj nefunkčná škrtiaca/dobehová klapka, čo sa prejavuje nadmerným zavibrovaním/zatrasením motora pri vypnutí kľúča.
Pri väčšom nájazde sa pri dieslových motoroch občas objavujú aj úniky oleja, zväčša okolo olejovej vane alebo netesného gufera kľukového hriadeľa.
Pri väčšom nájazde sa môže vyskytnúť aj nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník, čo sa prejavuje nadmernými vibráciami na voľnobehu, zachrchlaním pri vypínaní motora, trhavým rozjazdom pri zábere spojky, či vyššou hlučnosťou pri akcelerácii z nižších otáčok. Pozor si treba dať aj na motory vybavené DPF (FAP) filtrom. DPF nesvedčia kratšie trasy, kedy nemá filter možnosť kvalitnej regenerácie. Ak sa regenerácia viac krát preruší, hrozí upchatie filtra a nútený servisný zásah. Väčšinou sa podarí filter zregenerovať pomocou diagnostiky, niekedy je však nutná výmena. Na stav DPF má samozrejme vplyv aj stav motora, najmä vstrekovacieho systému a turba.
Pri väčšom nájazde sa (častejšie pri šesťstupňovej prevodovke) vyskytuje opotrebovaná synchronizácia, najčastejšie na druhom a treťom stupni (radenie rýchlosti sprevádzané pazvukmi) alebo opotrebované hriadeľové ložiská (hučanie za jazdy).
Servis
Všetky motory (benzínové aj dieselové) majú rozvodový mechanizmus poháňaný ozubeným remeňom (okrem 2,0 dCi), ktorý by sa mal meniť v prípade benzínových motorov po 120 000 km, alebo piatich rokoch. Odporúča sa meniť spolu s rozvodovým remeňom aj remeň pohonu príslušenstva vrátane napínacej kladky. Dôvodom je neoddelený priestor rozvodov od priestoru remeňa pohonu príslušenstva. V prípade dieselových motorov 1,5 dCi (K9K) a 1,9 dCi (F9Q) je interval výmeny stanovený na 80 000 alebo 120 000 km (podľa typu motora), alebo päť rokov, pričom nie je potreba naraz meniť aj remeň príslušenstva. V prípade motora 2,0 dCi je potreba vymieňať len remeň pohonu vodnej pumpy a príslušenstva. Výmena oleja je výrobcom stanovená na 30 000 km alebo dva roky, (v prípade motorov 2,0 Turbo 20 000 km), pričom odporúča sa tento interval skrátiť na 20 000 km alebo jeden rok aj pri ostatných benzínových motoroch a v prípade motorov dCi (hlavne 1,5 a 1,9 dCi) na max. 15 000 km alebo jeden rok. Pri motoroch vybavených filtrom pevných častíc je nutné používať tzv. bezpopolový olej. Benzínový filter je nutné meniť po 240 000 km a pri RS V6 po 120 000 km, v prípade dieslových motorov sa palivový filter nafty sa mení po 50 000 km, pričom pri motore 1,5 dCi (60, 63 a 74 kW) sa tento interval odporúča skrátiť spolu s každou výmenou oleja.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Päťdverové MPV | Scenic | Grand Scenic |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4259-4264 x 1810 x 1620 | 4490 x 1810 x 1620 |
Rázvor (mm): | 2685 | 2735 |
Batožinový priestor (l): | 406-480/1840 | 200/550/1920 |
Pohon: |
predné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
60
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
často veľmi dobrá výbava |
slabšie dielenské spracovanie (hlavne do modernizácie) |
priestrannosť a variabilita interiéru |
nie každému vyhovuje uprostred umiestnený prístrojový panel |
pohodlné sedadlá |
preposilované riadenie |
vďaka rozmernému preskleniu vzdušnosť a veľmi dobrý výhľad z vozidla |
vzhľadom na udávané parametre menej "akčné" nepreplňované benzínové motory |
až sedemmiestna verzia Grand Scénic |
väčšia citlivosť na bočný vietor pri vysokých rýchlostiach |
jazdný komfort |
väčšie náklony v zákrutách |
veľa odkladacích miest |
dizajnovo netradične tvarovaná zadná časť sa horšie umýva |
úsporné dCi motory |
|
podarená kombinácia motora 2,0 dCi 16V so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Proactiv |
Najčastejšie poruchy
nefungujúci bezkľúčový prístup - čítacie zariadenie, čipová karta |
rôzne falošné poplachy o chybách |
nefunkčné kľučky dverí - kontakt na zatváranie |
štrajkujúce originál autorádio alebo chybný centrálny displej |
občas pokazený zámok volantu - nemožno naštartovať |
vypadávajúce smerovky, el. mechanizmus okien, padajúce okná dverí - praskajúce držiaky bočných okien, či nefunkčné centrálne zamykanie - chybné zámky |
nefunkčný alternátor |
vôle v uložení prednej nápravy - v čapoch, silentblokoch a občas sa vyskytne aj hučiace ložisko kolies (väčší km nábeh) |
pískajúce a predčasne opotrebované brzdy |
občas zatuhnuté lanovody parkovacej brzdy |
nadmerná vôľa v ovládacích lanovodoch - nepresné a teda ťažšie radenie rýchlostných stupňov |
nefunkčné cievky zapaľovania - motor beží nepravidelne na "menej" valcov (benzín, častejšie prvé roky výroby, väčší počet km, zanedbaná výmena sviečok) |
nadmerné opotrebenie presuvníka variabilného časovania, čo sa prejavuje hrubším chodom a slabším ťahom (1,6 16V 83 kW). |
občas prasknutý tlmič výfuku vo zvare (1,6 16V) |
opotrebované/pridreté vysokotlakové čerpadlo common-railu (systém Delphi, motor 1,5 dCi - 60, 63, 74 kW) |
zlyhanie rozvodov (1,5 dCi, častejšie prvé ročníky) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (väčší km nábeh, pričom citlivejšie na kvalitu paliva najviac pri 1,5 dCi 60,63 a 74 kW-Delphi) |
porucha EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (1,5 dCi,1,9 dCi väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy, resp. nadmerne opotrebované turbodúchadlo) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia, horší technický stav motora-opotrebené turbo, vstrekovací systém a pod.) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (dCi, Turbo, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (dCi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované ojničné (hlavné) ložiská - zadretie motora (najčastejšie 1,5 dCi, menej 1,9 dCi a 2,0 dCi) |
opotrebované ložiská prevodovky - hučanie od motora (viac šesťstupňová prevodovka) |
opotrebovaná synchronizácia väčšinou druhého a tretieho stupňa - škŕkanie pri radení (viac šesťstupňová prevodovka) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Benzínové motory. Majú síce vyššiu spotrebu ako dieslové motory, sú však spoľahlivejšie, vozidlá majú obvykle nižší nájazd a aj prípadné opravy budú lacnejšie. Prevádzkové náklady možno naviac znížiť prestavbou na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 (JM0B, JM0H, JM1A) | 1390 ccm | K4J 730,K4J 740 | 72 kW |
1.6 (JM0C, JM0J, JM1B) | 1598 ccm | K4M 761,K4M 782 | 83 kW |
1.6 16V (JM1R) | 1598 ccm | K4M 9 766,K4M C 813,K4M 812 | 82 kW |
2.0 (JM05, JM0U, JM1N, JM1U, JM2V) | 1998 ccm | F4R 770,F4R 771 | 99 kW |
2.0 16V Turbo (JM0W) | 1998 ccm | F4R 776 | 120 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi (JM02, JM13) | 1461 ccm | K9K 728,K9K 729 | 74 kW |
1.5 dCi (JM0F) | 1461 ccm | K9K 722 | 60 kW |
1.5 dCi (JM16) | 1461 ccm | K9K 734 | 76 kW |
1.5 dCi (JM1E) | 1461 ccm | K9K 732 | 78 kW |
1.5 dCi (JM1F) | 1461 ccm | K9K 724 | 63 kW |
1.9 D | 1870 ccm | F9Q J 803,F9Q 812 | 85 kW |
1.9 dCi (JM0G, JM12, JM1G, JM2C) | 1870 ccm | F9Q 812 | 88 kW |
1.9 dCi (JM14) | 1870 ccm | F9Q J 803,F9Q 804,F9Q 816,F9Q 818 | 96 kW |
1.9 dCi (JM15) | 1870 ccm | F9Q 804 | 81 kW |
2.0 dCi (JM1K) | 1995 ccm | M9R 700,M9R 721,M9R 722 | 110 kW |
16 komentárov
Marek
Chcel by som ako byvali majitel tejto francuzkej znacky napisat len tolko ze sme mali vsetky auta len Renaulty, viac menej spokojnost. tento renault je vynikajuci kym sa nezacne kazit, akonahle sa zacne kazit je to nocna mora, nikto nevedel prist na to co je na chybe a preto som sa z tohoto auta tesil LEN 2 krat. prvy krat ked som ho kupil a druhy krat ked som ho predaval.
Vybava vozidla je plne automaticka a ma plno vychytavok ale motor je katastrofa! trisky, cerpadlo, EGR ventil, turbo, nachylnost na slabu bateriu, auto mi za jazdy zdochlo 2x denne a podobne prekvapenia ma cakali kazdy den:-D jednoducho ruky prec. auto malo vzdy pravidelny servis a servisne intervali kazdych 12 az 15 tisic Km, jednoducho bolo on starane, ja som na nom najazdil 270000 km bez poruchy a potom to zacalo, nakociec som ho predal a neskutocnych 2900,- Euro a terajsi majitel o vsetkych zavadach bol oboznameny, ale urcite z neho nemal ani on radost.
co sa tyka vybavi a komfortu si myslim ze len taztko mu najst konkurenciu, pohodlne a priestranne auto. ja som mal 1.5dci 62 kW motor a spotreba sa dala urobit aj 3,5l/na 100km nafty, a max 6l a to uz bolo rally.
len ta spolahlivost!
hudyko
renault scenic je nocna mora nie auto, viem z vlastnej a drahej skusenosti
Vanluk
Je super ked clovek moze citat rady a skusenosti majitelov. Kazdopadne Hudyko, netusim aky model si mal presnejsie, roznik a motor…takze to akoby som povedal ze nekupujte Skodu octaviu si vymyslim…ale to je vsetko…asi to bude tym ze si znechuteny z toho auta, viacmenej ak mozes tak spresni tvoju skusenost az si najdes cas a chut. Dik.
Marek, super opis, dik…no mam vo vyhlade Grand scenic 2007 2.0 16V s LPG…ma niekto skusenost???
hudyko
až teraz som sa dostal k odpovedi.mal som1,9 dci 88kw, r.v.2004.turbo som počas roka menil asi 4 x, okrem toho som menil celý blok motora, všetky vstrekovače, tepelný odpor na klimatizácii mi odišiel asi 3x a to nie som automechanik ale nikto mi už to nechcel opravovať a posledný krát som turbo aj tepelný odpor menil už sám. bol som rád že som ho v roku 2011 predal za 2.000€. už nikdy renault a dci
Jozef
Mam scenic 1.6 16v 2004…mám ho 20 mesiacov vymena rozvodov a oleja…jedina investicia…slape ako hodinky bez poruch….asi spravny kus…
Andrej
Aku dosahujete spotrebu na tom aute? Hlavne dialnica ma zaujima
jozef
Su dobre taketo recenzie. Ja som uvazoval o tomto aute ale po tyzdni citani recenzii a skusenosti majitelov aut presahovalo a to ovela ze to auto je nespolahlive. Ano auto ma komfort ale to neni vsetko ja osobne sa divam prave na spolahlivost ta je dvolezita. Este som uvazoval o sceniku 2 r.v. 2002 ten je na tom zo spolahlivostou ovela lepsie. A vzdy bude platit pravidlo cim viac elektroniky tym vecsia poruchovost. Tak nakoniec asi u mna vyhra opel meriva.
M.sz
Ja mam opel zafira 2.0 dti 74kW . Az na kupu kedy som musel kupit nove cerpadlo za 2000€ som s autom spokojny. Je pohodlne a suciastky ako tlmice a pod su za dobru cenu a jednoducho premontovatelne aj na parkovisku. Akurat riesim egr ventil za 250€ .auto mam stvrty rok a nemenil by som. R.v.2002
miso
Dobry den potreboval by som info ohladne Scenika mam 1,5dci r.v.2006 pri nastartovani za studena dlksie toci motor po chvilke nastaruje pripada mi to ako keby nejdu vsetky valce zo zaciatku a strasne zacne kadit biely dym nevedel by mi niekto povedat co by to mohlo byt trisky aj cerpadlo su v poriadku bolo uz servise, dakujem za info
Dodes
Je to uz nejaky ten piatok, asi to uz mas aj opravene, ale bude to zrejme tesnenim hlavy – pretlaci vodu do valca cez prezrate tesnenie, potom nechce naskocit a ked aj naskoci, ide na tri valce pokial sa nezbavi vody, preto aj biely dym po starte.
Jozef
Dobry den potreboval by som radu ohladne Scenika mam 1,5dci r.v.2004, po vymene motora naslednej vymeme termostatu prestalo fungovat kurenie, nepravidelne funguje, zacne kurit neskor, alebo vobec nasledne zacne..je to opakujuci cyklus – nestretli ste sa s niecim podobnym? dakujem za rady
Dominik
mam toto auto uz vyse 2 rokov a okrem tlaku cidla turboduchadla a zadneho strmena ziadna porucha! ! ! menil som len spotrebne veci si ako su brzdy, semeringy, loziska, filtre… GS ma najazdenych necelych 200 000 km. mam r.v. 2006, 1.9 dCi, 85KW. porucham treba predchadzat a ked sa mi nieco nezda tak to riesim hned a nie kym sa to pokasle. ked som cital recenzie, tak som sa chcel vykaslat na kupu tohto auta a teraz som rad, ze som tak nespravil.
Zolo
Zdravim chcem si kupit grand scenic rv 2007 1.9 96kw 258000km.viete mi poradit ci si ho mam kupovat?
Pedro
zdravim, uvodom chcem pochvalit recenziu a je celkom dobra, az na tu spotrebu paliva – lebo ja mam scenic 2.0 benzin a dlhodoby priemer je 7,3 l/100km, pricom auto je plne vytazene ak veziem ludi na letisko, no a spolahlivost je dobra-auto ma cez 200tis km nikde nenechalo a servis mi robi kamarat, v renaultServise som bol iba pre cipovu kartu, lebo som o jednu prisiel.
Ján
Zdravim, potrebujem elektroinštalaciu vozidla renault scenic II. 1.5 DCI 60kW r. v. 2004, pretože neviem ktora poistka alebo relatko ide na štarter alebo na alternator a v ktorom mieste su poistky alebo relatka osadene, pretože su na troch miestach. Budte tak dobry a zašlite mi celu schemu za porozumenie vopred ďakujem. 0908377486
Miro
Mám otázku, koľko by stála výmena displeja keď nesvieti autorádio na Grand Scenic 2005 1,6 benzín 83 kW? Vďaka