Prvý Trafic sa vyrábal dlhých 20 rokov a za ten čas sa stal známym hráčom na dodávkovom poli. Kľudne teda mohol existovať samostatne, podobne ako Forďácky Transit.
Neustále znižovanie výrobných nákladov a úspešnosť trojičiek Ducato, Boxer, Jumper však donútili Renault hľadať partnera pri výrobe novej generácie. Tým sa stal po dodávke hladný Opel. Výsledkom spolupráce boli v roku 2001 predstavené dvojičky Trafic II a Vivaro. Akoby to nestačilo, o rok neskôr pribudol aj ďalší súrodenec Nissan Primastar.
Dizajnovo podarené, praktické a úsporné vozidlo sa ihneď zapáčilo a získalo titul Van of the Year 2002. Poteší aj množstvo verzií a obstojné jazdné vlastnosti. Škoda len nižšej životnosti a spoľahlivosti niektorých častí, preto sa odporúča ohľaduplnejší jazdný štýl a starostlivejšia údržba.
História
Dvojičky boli uvedené na trh v priebehu druhej polovice roka roka 2001, pričom obe sa vyrábali v anglickom Lutone. Napriek trojici rôznych značiek prebiehal vývoj vozidla v réžii automobilky Renault. Opel či Nissan upravili svoje modely už len kozmeticky. Pod kapotou bola na výber dvojica dieselových motorov 1,9 dCi (60 kW) s päťstupňovou a 1,9 dCi (74 kW) so šesťstupňovou prevodovkou, ktorú dopĺňal benzínový dvojliter (88 kW), vybavený šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Na jar 2002 bol na trh uvedený ďalší súrodenec Nissan Primastar. Koncom roka pribudol nový dieselový motor 2,5 dCi s výkonom 99 kW.
V polovici roka 2006 prebehla modernizácia. Mierne bol pozmenený vzhľad prednej a zadnej časti, vozidlá dostali nové svetlomety a lepšiu výbavu, za príplatok aj parkovací asistent či svetelný a dažďový senzor. Taktiež interiér prešiel miernymi zmenami týkajúcimi sa najmä prístrojového panelu, čalúnenia a ďalších drobností.
Výraznejšie bola prepracovaná motorová ponuka. Turbodiesel 1,9 dCi bol nahradený novým 2,0 dCi s rozvodom DOHC a piezoelektrickými vstrekovačmi v dvoch výkonových verziách – 66 kW (240 Nm) a 84 kW (290 Nm). Oba motory dostali novú robustnejšiu šesťstupňovú prevodovku, silnejší za príplatok aj robotizovaný šesťstupňový automat Quickshift. Modernizácie sa dočkal aj 2,5 dCi, ktorému výkon stúpol na 107 kW (320 Nm). V prípade benzínového dvojlitra klesol výkon na 86 kW. Všetky motory plnia Euro 4, 2,5 dCi so štandardne dodávaným DPF filtrom.
Výrobca mierne prepracoval aj brzdy, riadenie a naladenie podvozka so zameraním na zlepšenie jazdných vlastností a akustického komfortu.
Druhou modernizáciou prešli vozidlá v roku 2010. Zvonku sú zmeny len kozmetické, výraznejšie novinky prešli v interiéri. Prepracovaná bola palubná doska, pribudla ďalšia výbava, napr. navigácia a pod. Z ponuky vypadli benzínový 2,0i a dieselový 2,5 dCi.
V apríli 2014 bola predstavená ďalšia generácia.
Bezpečnosť
Nárazovými testami Euro NCAP prešiel Renault Trafic v roku 2012 a celkovo získal dve hviezdičky z piatich. Za ochranu posádky 58%, za ochranu detí v autosedačkách 79%, za ohľaduplnosť voči chodcom 28% a za bezpečnostných asistentov 14%.
Prednosti a nedostatky
dizajn karosérie aj interiéru |
slabšie dielenské spracovanie |
univerzálnosť a variabilita modelu |
v základe len pozdĺžne nastaviteľný volant |
úsporné dieslové motory |
slabšie kúrenie |
odolnosť voči korózii |
slabšia dynamika 1,9 dCi 60 kW - iba päťstupňová prevodovka |
jazdné vlastnosti |
poddimenzované prevodovky (modely do modernizácie 2006) |
prijateľné ceny a slušný výber jazdeniek |
problematická spoľahlivosť 2,5 dCi |
Najčastejšie poruchy
nefunkčný zámok dverí alebo nefunkčné diaľkové zamykanie - často vymačkané tlačidlá na ovládači |
rôzne elektronické poruchy - chybný spínač varovných svetiel, motorček ostrekovačov, štartér, alternátor, elektrické nastavovanie zrkadiel alebo podsvietenie stredového panelu |
porézny-tečúci chladič |
nefunkčná klimatizácia (porucha kompresoru, netesný chladiaci okruh) |
vôle na prednej náprave - (opotrebované spodné čapy, silentbloky či čapy riadenia) |
hučiace ložiská kolies, nadmerne opotrebované tlmiče (väčší km nábeh poprípade väčši zaťažovanie) |
občas tečúci posilňovač cez netesné tesnenie hadíc - tzv. "o" krúžky |
zasekávajúca sa ručná brzda |
nadmerne opotrebovaná spojka (zväčša až pri väčšom nábehu) |
poruchy riadiacej elektroniky, lamda sondy, zapaľovacej cievky (chod na menej valcov), chybný snímač otáčok - motor sa nedá naštartovať (benzín, väčší km nábeh) |
občas nefunkčný snímač tlaku turba (dCi) |
občas nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (dCi) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (dCi, najčastejšie 1,9 dCi, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (väčší km nábeh, citlivejšie na kvalitu paliva najviac pri 2,0 dCi) |
netesné-tečúce vysokotlaké čerpadlo (častejšie pri starších dCi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebený-vylágrovaný motor-zadrenie kľukového hriadeľa (1,9 dCi, najčastejšie 60 kW, nadmerné zaťažovanie, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
nadmerne opotrebené ozubené kolesá rozvodov (2,5 dCi, riziko fatálneho poškodenia motora) |
nadmerne opotrebované-hučiace ložiská v päť resp. šesťstupňovej prevodovke v spojení s motorom 1,9 dCi |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (2,5 dCi, 2,0 dCi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (2,5 dCi, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 dCi. Motor poskytuje dodávke solídnu dynamiku (obzvlášť v silnejšej verzii) pri rozumnej spotrebe. Ani v spoľahlivosti si nevedie zle, a tak sa pri výbere jazdenky oplatí počkať a vybrať zachovalý kus s touto motorizáciou. 1,9 dCi (74 kW). Pri pravidelnom a kvalitnom servise a rozumnom zaobchádzaní vie byť aj tento motor primerane spoľahlivý. Poteší aj obstojnou dynamikou a solídnou spotrebou. Najväčšia slabina je tak chúlostivá prevodovka. |
1,9 dCi (60 kW). Motor poskytuje len priemernú dynamiku aj v prípade slabšie naloženého či obsadeného vozidla. Častejšie sa mu tak musí šliapať na krk, čo sa odráža nielen na vyššej spotrebe a hluku, ale aj na jeho životnosti. Moc to motoru neuľahčuje ani 5-stupňová poddimenzovaná prevodovka. 2,5 dCi. Slušná dynamika je značne vykúpená rizikom fatálnej poruchy. V prípade 107 kW verzie je ešte ako bonus štandardne dodávaný DPF. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 (ELOA) | 1998 ccm | F4R 720 | 88 kW |
2.0 (FL0A) | 1998 ccm | F4R 720,F4R 722 | 88 kW |
2.0 (JL0A) | 1998 ccm | F4R 720,F4R 722 | 88 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | F4R 820 | 86 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 dCi 100 (ELOC) | 1870 ccm | F9Q 760 | 74 kW |
1.9 dCi 100 (FL0C) | 1870 ccm | F9Q 760 | 74 kW |
1.9 dCI 100 (JL0C) | 1870 ccm | F9Q 760 | 74 kW |
1.9 dCi 80 (ELOB) | 1870 ccm | F9Q 762 | 60 kW |
1.9 dCi 80 (FL0B) | 1870 ccm | F9Q 760,F9Q 762 | 60 kW |
1.9 dCI 80 (JL0B) | 1870 ccm | F9Q 762 | 60 kW |
2.0 dCi 115 (EL0H) | 1995 ccm | M9R 780,M9R 782,M9R 786 | 84 kW |
2.0 dCi 115 (FL01, FL0U) | 1995 ccm | M9R 780,M9R 782,M9R 786,M9R 692 | 84 kW |
2.0 dCi 115 (JL0H) | 1995 ccm | M9R 780,M9R 782,M9R 786,M9R 692,M9R 630 | 84 kW |
2.0 dCi 90 (EL0H) | 1995 ccm | M9R 780,M9R 782 | 66 kW |
2.0 dCi 90 (FL0H) | 1995 ccm | M9R 780,M9R 782,M9R 630 | 66 kW |
2.0 dCi 90 (JL0H) | 1995 ccm | M9R 782 | 66 kW |
2.5 dCi 135 (ELOD) | 2463 ccm | G9U 730 | 99 kW |
2.5 dCi 115 | 2464 ccm | G9U 630 | 84 kW |
2.5 dCi 135 (FL0D) | 2464 ccm | G9U 730 | 99 kW |
2.5 dCi 135 (JL0D) | 2464 ccm | G9U 730 | 99 kW |
2.5 dCi 145 (EL0J) | 2464 ccm | G9U 630 | 107 kW |
2.5 dCi 145 (FL0J) | 2464 ccm | G9U 630 | 107 kW |
2.5 dCi 145 (JL0J) | 2464 ccm | G9U 630 | 107 kW |
6 komentárov
Ľubomír
Moja skúsenosť s R. Trafic bola perfektná . Bol to Trafic 1,9 DCi 60-kw , r.v. 2002 . S autom som najazdil 560 000-km . Za celý čas som menil : tesnenie pod hlavou , 2 x vahu vzduchu , zaslepil sa egr ventil a na cca 400 000-km som menil vstreky a spojku . Inak auto ma nenechalo nikdy na ceste . Ostatne opraví bolí len bežného charakteru ako hučiace ložisko kolies , brzdové obloženie a kotuče , lanka ručnej brzdy , diely podvozku a pod.
Martin
Vstrekovace ste menili z dôvodu pouzivania menej kvalitnej nafty, alebo to blo opotrebovanim?
Ten výhľad môže byť pri takto vysokom aute veľkým plus. Ako sa Vám s ním parkovalo?
Jaroslav
Mam uz v poradi 2.trafik 2.0 dci 9-miestny ten prvy 2011 som zodral predal som ho po 960.000 km a jazdi dodnes robili na nom iba jednu vaznu opravu vstreky pri 398.000.km Pricina bola voda ktora zaplavila vstrekovace a odpalila elektricku cast vstreku ! Po vymene vstrekov a naslednej pretesnenosti dielov aby sa tam voda nedostala auto jazdi dodnes teraz ma najazdenych 1.106.000 km ! Teraz mam rocny trafik 2012 ma najazdenych cez 300.000.km zatial ziadna porucha !!! Auta servisujem len v renault servise a mozem s cistym svedomim prehlasit ze lepsie 9.miestne auto neexistuje !!! Kupil som v 2011 aj Fiat Ducato panorama 2.3 jtd 9-miestne co dodnes ľutujem je to katastrofalne auto v kazdom smere spotreba 10 litov a viac ! Motor Iveco 2.3 jtd je perfektny dnes ma cez 700.000 km bez najmensieho problemu spolahlivy nezere olej ani nemal dodnes ziaden problem no ostatne veci katastrofa !!! Spojka vydrzi len do 100.000km takze uz som ich menil 7 x viac km vydrzia pneumatiky ako spojka karoseria ma metalicky lak len z vonku z vnutra auto nie je ani nalakovane vsetko vrzga trepe plasty su velmy slabe nekvalitne lamu sa skratka nikdy to nekupte ak jazdite velke km
vasil labant
dobry den mam trafic 74 kw ale problem je jeho tah ktory nema vie niekto poradit ,dakujem
Dusan Bozik
Vymenit egr ventil, som menil a bolo po probleme. Komplet zaneseny bordelom zo spalin.
Milan
Rozmýšľam nad kúpou trafiť 2.0 dci 84kw , 8 miest ,ale potrebujem ťahať príves 1300 kg brzdený , neviem ako by to zvládal . Je to rok 2014 nájazd 395000 km diaľnica Rakúsko