Exteriér a interiér
Podobne ako u konkurencie sa aj Vivaro/Trafic vyrábali v rôznych karosárskych verziách. Základom je skriňová dodávka (Furgon) s nízkou alebo vysokou strechou, ďalej sú to verzia Kombi pre kombinovanú prepravu osôb a nákladu, osobná verzia a verzia podvozok s kabínou do ktorej spadá aj valník so zníženou nákladovou plochou, ktorý prišiel v roku 2006. Na výber sú dve prevedenia rázvoru (štandardný L1 – 3098 mm alebo predĺžený L2 3498 mm) a užitočné zaťaženie v rozmedzí cca 1- 1,2 tony pri celkovej hmotnosti vozidla cca 2,7-2,9 tony.
Usporiadanie sedadiel v päťmiestnej verzii je 2+3 a v sedemmiestnej 2+2+3. K dispozícii je aj deväťmiestna verzia, ktorá obsahovala ďalšie dve sklápateľné sedadlá vzadu. Menším negatívom variability je pre niekoho trocha komplikovanejšia manipulácia so sedačkami. Objem kufra v sedemmiestnom usporiadaní je 1240 litrov, v prípade predĺženej verzie až 2,2 m3. Úžitkové varianty sa robia rôzne od dvojmiestnych, cez troj, päť až po šesťmiestne.
V prípade klasickej úžitkovej dodávky sa celkový objem nákladového priestoru pohybuje od cca 5 m3 až po viac ako 8 m3 (najväčšie verzie). Nákladový priestor dosahuje dĺžku od 2,4 až do 2,8 m pri verziách L2, čo znamená možnosť odviesť až tri Euro-palety. Štandardom sú 1 m široké dvere na pravej strane, vzadu je použitá dvojica krídlových dverí, ktoré sa v prípade verzií s dlhším rázvorom – L2 môžu (systém bol za príplatok) otvárať až do uhla 250°. Trocha zvyku si vyžaduje len otváranie, keďže kľučka je umiestnená na ľavom a nie pravom krídle ako je to bežné. Samozrejmosťou sú kotviace oká pre uchytenie prevážaného nákladu.
Interiéru dominuje mohutná palubná doska s prehľadným prístrojovým panelom, ktorý je spolu s ovládačmi pod volantom prebratý z vtedajšieho Meganu. Volant a stredový panel má každé vozidlo odlišný, dizajnovo viac uhladenejší je stredový panel Traficu. V prípade Vivara vyznieva hranaté audio trocha nesúrodo s ostatnými časťami oblého stredového panelu.
Ergonómia umiestnenia a ovládania prvkov výbavy je na obstojnej úrovni, pripomienku si zaslúži len ovládací panel ventilácie, ktorý je trocha utopený a zvyknúť si treba aj na umiestnenie spínača výstražných smeroviek napravo od páky radenia. Za materiálovým a dizajnovým stvárnením interiéru trocha zaostáva dielenské spracovanie. Časom totiž uchytenie niektoré dielov povolí a interiérom sa ozývajú rôzne pazvuky.
Sedenie je ako to už v dodávke býva trocha vyššie, výhodou je pohodlné nastupovanie/vystupovanie. Poteší aj dobrý výhľad vpred a do bokov, len vyšší vodiči môžu mať trocha problém na križovatke, kde im pohľad na vyššie umiestnený semafor trocha obmedzuje horná hrana čelného skla.
Tvarovanie a čalúnenie predných sedadiel poskytuje primeraný komfort aj pri dlhších jazdách. Vodičovo sedadlo je štandardne výškovo nastaviteľné, čo spolu s výškovo nastaviteľným volantom (za príplatok) umožňuje pomerne rýchlo nájsť optimálnu polohu za volantom. Druhý rad obsahuje tri samostatné sedačky s nastaviteľnými opierkami hláv. Na zadnú lavicu sa pomerne pohodlne nastupuje okolo sklápacieho operadla pravej sedačky druhého radu. Nastupovanie uľahčujú aj rozmerné posuvné bočné dvere.
Pre náročnejších cestovateľov stojí za pozornosť prevedenie Vivaro Life, ktoré je odpoveďou na VW Multivan. Poskytuje slušný komfort pre siedmich cestujúcich a to aj vďaka primerane rozmerným a pohodlne čalúneným sedačkám, pričom každé má k dispozícii lakťovú opierku. Vodičove, spolujazdcove a obe sedadlá v strednom rade možno otáčať, posúvať alebo sklápať. Sedadlá v druhom rade je možno aj úplne vybrať. Zadná trojmiestna lavica sa dá posúvať, prípadne zložiť a vyklopiť vpred. Komfort cestovania zlepšuje aj roletka na okná pre cestujúcich v oboch zadných radoch a tiež dostatok odkladacích priestorov. Okrem pohodlného cestovania je k dispozícii aj skladací stolík a tiež skladacie dva metre dlhé lôžko na spanie.
Tradičnou nevýhodou dodáviek je umiestnenie rezervného kolesa. Inak tomu nie je ani u Traficu/Vivara. Náhradné koleso pod podlahou je riešením za trest. Kto nie je mechanik, kováč a zámočník v jednej osobe, nemá šancu si ho sám vymeniť. Určite vozte sadu na lepenie.
Podvozok
Napriek značnej veľkosti a hmotnosti umožňuje Trafic/Vivaro prekvapivo svižné jazdenie, a to aj pri prejazde kľukatejšími cestami. Impulzom na spomalenie tak bývajú až výraznejšie náklony karosérie, poprípade pohyby cestujúcich zo strany na stranu. Taktiež vrodená nedotáčavosť vozidla sa prejavuje predvídateľne, prehrešky vodiča pomáha zachraňovať príplatkové ESP.
Pri svižnom jazdení samozrejme treba mať na pamäti že sa jedná o dodávkový typ vozidla a s akčnosťou jazdy to netreba preháňať. Podvozok si slušne poradí tiež s nerovnosťami aj v prípade nenaloženého stavu. Väčšiu nervozitu resp. zníženie (priečnej a pozdĺžnej) stability podvozku spôsobujú len väčšie výtlky či priečne nerovnosti, najmä v kombinácii s vyššou rýchlosťou.
Po konštrukčnej stránke je vpredu použité zavesenie typu McPherson, zadné kolesá sú zavesené na odľahčenej tuhej náprave s dvojicou pozdĺžnych ramien a odpruženej vinutými pružinami. Slušný komfort pruženia zabezpečuje kombinácia pružín s progresívnou tuhosťou a tlmičov pruženia, ktoré menia svoj účinok v závislosti na zaťažení vozidla. Kotúčové brzdy sú na všetkých kolesách, štandardom je štvorkanálový ABS s elektronickou distribúciou brzdných síl.
Riadenie sa vyznačuje dobre nastaveným účinkom hydraulického posilňovača a svižnejšie jazdiacich vodičov poteší aj pomerne slušná spätná väzba o dianí kolies na vozovke. Pochváliť treba aj manévrovateľnosť s vozidlom, vďaka ktorej nie je až tak cítiť väčšie rozmery karosérie.
Prednosti a nedostatky
dizajn karosérie aj interiéru |
slabšie dielenské spracovanie |
univerzálnosť a variabilita modelu |
v základe len pozdĺžne nastaviteľný volant |
úsporné dieslové motory |
slabšie kúrenie |
odolnosť voči korózii |
slabšia dynamika 1,9 dCi 60 kW - iba päťstupňová prevodovka |
jazdné vlastnosti |
poddimenzované prevodovky (modely do modernizácie 2006) |
prijateľné ceny a slušný výber jazdeniek |
problematická spoľahlivosť 2,5 dCi |
Najčastejšie poruchy
nefunkčný zámok dverí alebo nefunkčné diaľkové zamykanie - často vymačkané tlačidlá na ovládači |
rôzne elektronické poruchy - chybný spínač varovných svetiel, motorček ostrekovačov, štartér, alternátor, elektrické nastavovanie zrkadiel alebo podsvietenie stredového panelu |
porézny-tečúci chladič |
nefunkčná klimatizácia (porucha kompresoru, netesný chladiaci okruh) |
vôle na prednej náprave - (opotrebované spodné čapy, silentbloky či čapy riadenia) |
hučiace ložiská kolies, nadmerne opotrebované tlmiče (väčší km nábeh poprípade väčši zaťažovanie) |
občas tečúci posilňovač cez netesné tesnenie hadíc - tzv. "o" krúžky |
zasekávajúca sa ručná brzda |
nadmerne opotrebovaná spojka (zväčša až pri väčšom nábehu) |
poruchy riadiacej elektroniky, lamda sondy, zapaľovacej cievky (chod na menej valcov), chybný snímač otáčok - motor sa nedá naštartovať (benzín, väčší km nábeh) |
občas nefunkčný snímač tlaku turba (dCi) |
občas nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (dCi) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (dCi, najčastejšie 1,9 dCi, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (väčší km nábeh, citlivejšie na kvalitu paliva najviac pri 2,0 dCi) |
netesné-tečúce vysokotlaké čerpadlo (častejšie pri starších dCi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebený-vylágrovaný motor-zadrenie kľukového hriadeľa (1,9 dCi, najčastejšie 60 kW, nadmerné zaťažovanie, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
nadmerne opotrebené ozubené kolesá rozvodov (2,5 dCi, riziko fatálneho poškodenia motora) |
nadmerne opotrebované-hučiace ložiská v päť resp. šesťstupňovej prevodovke v spojení s motorom 1,9 dCi |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (2,5 dCi, 2,0 dCi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (2,5 dCi, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 dCi. Motor poskytuje dodávke solídnu dynamiku (obzvlášť v silnejšej verzii) pri rozumnej spotrebe. Ani v spoľahlivosti si nevedie zle, a tak sa pri výbere jazdenky oplatí počkať a vybrať zachovalý kus s touto motorizáciou. 1,9 dCi (74 kW). Pri pravidelnom a kvalitnom servise a rozumnom zaobchádzaní vie byť aj tento motor primerane spoľahlivý. Poteší aj obstojnou dynamikou a solídnou spotrebou. Najväčšia slabina je tak chúlostivá prevodovka. |
1,9 dCi (60 kW). Motor poskytuje len priemernú dynamiku aj v prípade slabšie naloženého či obsadeného vozidla. Častejšie sa mu tak musí šliapať na krk, čo sa odráža nielen na vyššej spotrebe a hluku, ale aj na jeho životnosti. Moc to motoru neuľahčuje ani 5-stupňová poddimenzovaná prevodovka. 2,5 dCi. Slušná dynamika je značne vykúpená rizikom fatálnej poruchy. V prípade 107 kW verzie je ešte ako bonus štandardne dodávaný DPF. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 (ELOA) | 1998 ccm | F4R 720 | 88 kW |
2.0 (FL0A) | 1998 ccm | F4R 720,F4R 722 | 88 kW |
2.0 (JL0A) | 1998 ccm | F4R 720,F4R 722 | 88 kW |
2.0 16V | 1998 ccm | F4R 820 | 86 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 dCi 100 (ELOC) | 1870 ccm | F9Q 760 | 74 kW |
1.9 dCi 100 (FL0C) | 1870 ccm | F9Q 760 | 74 kW |
1.9 dCI 100 (JL0C) | 1870 ccm | F9Q 760 | 74 kW |
1.9 dCi 80 (ELOB) | 1870 ccm | F9Q 762 | 60 kW |
1.9 dCi 80 (FL0B) | 1870 ccm | F9Q 760,F9Q 762 | 60 kW |
1.9 dCI 80 (JL0B) | 1870 ccm | F9Q 762 | 60 kW |
2.0 dCi 115 (EL0H) | 1995 ccm | M9R 780,M9R 782,M9R 786 | 84 kW |
2.0 dCi 115 (FL01, FL0U) | 1995 ccm | M9R 780,M9R 782,M9R 786,M9R 692 | 84 kW |
2.0 dCi 115 (JL0H) | 1995 ccm | M9R 780,M9R 782,M9R 786,M9R 692,M9R 630 | 84 kW |
2.0 dCi 90 (EL0H) | 1995 ccm | M9R 780,M9R 782 | 66 kW |
2.0 dCi 90 (FL0H) | 1995 ccm | M9R 780,M9R 782,M9R 630 | 66 kW |
2.0 dCi 90 (JL0H) | 1995 ccm | M9R 782 | 66 kW |
2.5 dCi 135 (ELOD) | 2463 ccm | G9U 730 | 99 kW |
2.5 dCi 115 | 2464 ccm | G9U 630 | 84 kW |
2.5 dCi 135 (FL0D) | 2464 ccm | G9U 730 | 99 kW |
2.5 dCi 135 (JL0D) | 2464 ccm | G9U 730 | 99 kW |
2.5 dCi 145 (EL0J) | 2464 ccm | G9U 630 | 107 kW |
2.5 dCi 145 (FL0J) | 2464 ccm | G9U 630 | 107 kW |
2.5 dCi 145 (JL0J) | 2464 ccm | G9U 630 | 107 kW |
6 komentárov
Ľubomír
Moja skúsenosť s R. Trafic bola perfektná . Bol to Trafic 1,9 DCi 60-kw , r.v. 2002 . S autom som najazdil 560 000-km . Za celý čas som menil : tesnenie pod hlavou , 2 x vahu vzduchu , zaslepil sa egr ventil a na cca 400 000-km som menil vstreky a spojku . Inak auto ma nenechalo nikdy na ceste . Ostatne opraví bolí len bežného charakteru ako hučiace ložisko kolies , brzdové obloženie a kotuče , lanka ručnej brzdy , diely podvozku a pod.
Martin
Vstrekovace ste menili z dôvodu pouzivania menej kvalitnej nafty, alebo to blo opotrebovanim?
Ten výhľad môže byť pri takto vysokom aute veľkým plus. Ako sa Vám s ním parkovalo?
Jaroslav
Mam uz v poradi 2.trafik 2.0 dci 9-miestny ten prvy 2011 som zodral predal som ho po 960.000 km a jazdi dodnes robili na nom iba jednu vaznu opravu vstreky pri 398.000.km Pricina bola voda ktora zaplavila vstrekovace a odpalila elektricku cast vstreku ! Po vymene vstrekov a naslednej pretesnenosti dielov aby sa tam voda nedostala auto jazdi dodnes teraz ma najazdenych 1.106.000 km ! Teraz mam rocny trafik 2012 ma najazdenych cez 300.000.km zatial ziadna porucha !!! Auta servisujem len v renault servise a mozem s cistym svedomim prehlasit ze lepsie 9.miestne auto neexistuje !!! Kupil som v 2011 aj Fiat Ducato panorama 2.3 jtd 9-miestne co dodnes ľutujem je to katastrofalne auto v kazdom smere spotreba 10 litov a viac ! Motor Iveco 2.3 jtd je perfektny dnes ma cez 700.000 km bez najmensieho problemu spolahlivy nezere olej ani nemal dodnes ziaden problem no ostatne veci katastrofa !!! Spojka vydrzi len do 100.000km takze uz som ich menil 7 x viac km vydrzia pneumatiky ako spojka karoseria ma metalicky lak len z vonku z vnutra auto nie je ani nalakovane vsetko vrzga trepe plasty su velmy slabe nekvalitne lamu sa skratka nikdy to nekupte ak jazdite velke km
vasil labant
dobry den mam trafic 74 kw ale problem je jeho tah ktory nema vie niekto poradit ,dakujem
Dusan Bozik
Vymenit egr ventil, som menil a bolo po probleme. Komplet zaneseny bordelom zo spalin.
Milan
Rozmýšľam nad kúpou trafiť 2.0 dci 84kw , 8 miest ,ale potrebujem ťahať príves 1300 kg brzdený , neviem ako by to zvládal . Je to rok 2014 nájazd 395000 km diaľnica Rakúsko