Twingo prvej generácie sa stalo legendou, ktorej sa predalo takmer 2,5 milióna kusov. Vo výrobe sa udržalo 14 rokov a prešlo niekoľkými modernizáciami. Motoristická verejnosť si obľúbila najmä charizmatický dizajn, priestrannosť a skvelú manévrovateľnosť. Druhej generácii sa v predajnosti darilo pomerne dobre, najmä v prvých rokoch, no na fenomenálny úspech prvého Twinga sa jej napriek snahe konštruktérov a marketingových pracovníkov nepodarilo nadviazať. Svoju úlohu zohral trocha tuctový dizajn, chýbajúca charizma prvej generácie, v základe až príliš strohý interiér a v prvých rokoch predaja pomerne optimistická cena, neraz atakujúca o triedu väčšie vozidlá. Twingo II však za pozornosť stojí, obzvlášť ako jazdenka. Za priaznivú cenu dostanete obratné autíčko, ktoré odvezie štyri osoby a je vcelku ohľaduplné aj k peňaženke.
Verejnosti sa Twingo druhej generácie predstavilo na ženevskom autosalóne v roku 2007. Pod kapotou boli na výber tri benzínové motory 1,2i (43 kW), 1,2 16V (56 kW), Twingo GT – 1,2 TCe (74 kW) a jeden turbodiesel 1,5 dCi (47 kW). S motormi sa kombinuje manuálna päťstupňová prevodovka a pre 1,2 16V je ako alternatíva aj robotizovaná prevodovka Quickshift. Twingo sa ponúkalo až v siedmych verziách výbavy (Access, Authentique, Expression, Privilége, Initiale, športovo zamerané Dynamique a GT).
Na jar 2008 predstavil v Ženeve výrobca ostré Twingo RS s motorom 1,6 16V (98 kW). Okrem dizajnových zmien na karosérii a v interiéri sa Twingo RS odlišuje od bežnejších verzií aj upraveným podvozkom. V priebehu roka sa dostalo na niektoré trhy aj ostrejšie prevedenie verzie RS s označením Cup. Koncom roka sa dostala na trhy aj silnejšia verzia motora 1,5 dCi (62 kW).
Začiatkom roka 2010 prešlo Twingo jemnou modernizáciou. Okrem zníženia normovanej spotreby o pár percent dostali všetky verzie športovejší predný nárazník s novými hmlovkami a svetlami so zatmaveným pozadím. Motor 1,2 TCe posilnil na 75 kW a zmenili sa aj výbavy vozidla, zostali Authentique, Expression, Initiale, pribudli štýlová verzia Rip Curl a športová verzia Twingo Gordini Renault Sport s tradičným modrým lakom a dvoma bielymi pruhmi. Koncom roka 2010 verzia Gordini dostala aj motory 1,2 TCe (74 kW) a 1,5 dCi (62 kW).
Začiatkom roka 2012 prišlo na trhy modernizované Twingo. Najvýraznejšou zmenou na karosérii je rozdelenie predných aj zadných svetiel do dvoch celkov. Interiér pôsobí hodnotnejším dojmom, dostal nové plasty a farebné kombinácie. Motorová ponuka ostala takmer nezmenená. Z ponuky vypadol základný benzínový motor 1,2i (43 kW) a 1,5 dCi boli prepracované na vyšší výkon 55 kW resp. 63 kW.
Tretia generácia Twinga sa predstavila v Ženeve v roku 2014 a priniesla zásadné zmeny v podobe päťdverovej karosérie s motormi uloženými vzadu, ktoré poháňajú zadné kolesá.
Nárazové testy Euro NCAP absolvovalo Twingo II v roku 2007. Za ochranu posádky si odnieslo štyri hviezdičky z piatich (28 bodov). Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (11 bodov).
Aj keď je zoznam príplatkovej výbavy Twinga pomerne široký, často sa kupovalo v základnej výbave, aby cena bola čo najpriaznivejšia. Nie je teda zriedkavosťou, že Twingo nemá posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant alebo elektrické ovládanie okien či zrkadiel, ktoré bolo dostupné až od výbavy Authentique. Základná výbava taktiež obsahuje len zadnú napevno uchytenú lavicu. Zadné posuvné delené sedadlá alebo predné sklopné sedadlo spolujazdca premeniteľné na stolček sú dostupné až od výbavy Expression. Bočné airbagy, hmlovky, parkovacie senzory, či tempomat sú dostupné od výbavy Privilége resp. Initiale premeniteľné na stolček. Športovejšie zamerané výbava Dynamique obsahuje napríklad farebnou niťou prešívané čalúnenie sedadiel, tmavo šedú palubnú dosku, otáčkomer alebo 14″ hliníkové disky. Verzia GT má naviac športovo tvarované nárazníky, strešný spojler, 15″ hliníkové disky, kožou obšitý volant a tiež manžetu radiacej páky. Za príplatok bolo možné objednať klimatizáciu resp. jej automatickú verziu, stabilizačný systém ESP, panoramatickú strechu, Bluetooth, možnosť pripojenia MP3 prehrávača alebo iPodu a mimo športovejších verzií aj otáčkomer namontovaný pod volantom.
Prednosti a nedostatky
priaznivá cena jazdenky |
oproti prvej generácii menej charizmatický dizajn |
vzdušný a priestranný interiér |
horší komfort pri prejazde nerovností (najmä športové verzie) |
dobrý výhľad z vozidla |
slabá základná výbava |
dobrá ovládateľnosť a jazdné vlastnosti |
nedostatočné bočné vedenie sedadiel |
variabilita batožinového priestoru |
vyššia hlučnosť motorov a aerodynamický hluk pri vyšších (diaľničných) rýchlostiach |
výber motorov |
volant nastaviteľný len výškovo a absencia výškového nastavovania bezpečnostných pásov |
presné a citlivé riadenie |
menej miesta nad hlavou pri panoramatickom okne |
Najčastejšie poruchy
chybný imobilizér - problémy so štartovaním (začiatok výroby) |
občas problémy s riadiacou jednotkou (najčastejšie 1,2 16V Magneti Marelli) |
nadmerné vôle v guľových čapoch a tiahlach priečneho stabilizátora |
občas nefunkčná zapaľovacia cievka - chod na menej valcov a slabším ťah motora (benzín, najčastejšie 1,6 16V) |
nefunkčná škrtiaca klapka - kolísavý voľnobeh, zhasínanie motora, obtiažnejšie štarty (benzín, väčší km nábeh) |
zanesený sací kôš olejového čerpadla - problémy s mazaním (1,2 - 43 kW, väčší km nábeh) |
občas tečúca alebo hlučnejšia vodná pumpa (1,2 16V) |
opotrebovaný variátora variabilného časovania ventilov - hrubší, hlučnejší chod a slabší výkon (1,6 16V, väčší km nábeh) |
priesak motorového oleja (benzín, väčší km nábeh) |
občas chybná lambda sonda (benzín) |
občas chybný snímač otáčok polohy kľukového/vačkového hriadeľa - rozsvietená kontrolka motora, obtiažny štart (benzín) |
zriedka problémy s palivovým čerpadlom (benzín) |
chybné alebo nadmerne opotrebované vstrekovače - nepravidelný chod motora, zvýšená hlučnosť, problematické studené štarty (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebované turbodúchadlo - pískavý zvuk, vyššia spotreba oleja, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované ojničné a hlavné ložiská kľukového hriadeľa - občas aj zadretia motora (diesel, väčší km nábeh, do 2010) |
predčasne upchatý DPF/FAP filter (diesel, nedostatočná regenerácia) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,2 16V. Motor poskytuje Twingu dostatok dynamiky pre bežné jazdenie po meste aj mimo mesta, vyznačuje sa kultivovaným chodom a dobrou spotrebou. |
1,5 dCi. Motor síce vyniká nízkou spotrebou a kultivovaným chodom, nákupná cena je ale podstatne vyššia, nevýhodou je aj zriedkavý výskyt a vyššie riziko drahších porúch so stúpajúcim počtom kilometrov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 (CN0D) | 1149 ccm | D7F 800 | 43 kW |
1.2 16V (CN04, CN0A, CN0B) | 1149 ccm | D4F 764,D4F 772 | 55 kW |
1.2 16V (CN0K, CN0V) | 1149 ccm | D4F 772 | 56 kW |
1.2 TCe 100 (CN0P) | 1149 ccm | D4F 780,D4F 782 | 75 kW |
1.2 Turbo (CN0C, CN0F) | 1149 ccm | D4F 780,D4F 782 | 74 kW |
1.6 RS (CN0N, CN0R, CN0S) | 1598 ccm | K4M 854 | 98 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi (CN0E) | 1461 ccm | K9K 740 | 47 kW |
1.5 dCi (CN0U) | 1461 ccm | K9K 718 | 62 kW |
1.5 dCi 75 | 1461 ccm | K9K 820 | 55 kW |
1.5 dCi 90 | 1461 ccm | K9K 820 | 63 kW |