Základnú benzínovú motorizáciu predstavuje osem-ventilový štvorvalec s objemom 1,2 litra (D7F), ktorý dosahuje výkon 43 kW pri 5250 ot/min a krútiaci moment 93 Nm pri 2500 otáčkach. Vyznačuje sa ochotou akcelerovať z nízkych otáčok a pocitovo najlepšiu pružnosť odvádza v strednom otáčkovom spektre. Do vysokých otáčok sa motoru moc nechce, naviac pomerne výrazne stúpa hluk a spotreba. Celkovo je dynamika pomerne slabá a vyhovie hlavne jazdám po meste, poprípade kľudnejšiemu jazdeniu mimo mesta. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 5,5 litra, vo vyšších (diaľničných) rýchlostiach však stúpa aj na 8 litrov.
Svižnejšie jazdenie poskytuje modernejší štvorvalec 1,2 16V s výkonom 56 kW pri 5500 ot/min a krútiacim momentom 107 Nm pri 4250 ot/min, ktorý je odvodený so staršej 8 ventilovej D7F. Motor sa ochotne vytáča, poteší aj kultivovaným chodom a prijateľnou spotrebou, ktorá sa pri bežnom jazdení pohybuje v priemere okolo 5 litrov. Jeho menšou nevýhodou je vyššia hlučnosť vo vyšších otáčkach a napriek ochote vytáčať sa je vo vyšších otáčkach aj pomerne nevýrazný. Pocitovo najlepšiu pružnosť tak odvádza medzi 3000-4500 ot/min.
Slušnú porciu dynamiku poskytuje turbomotor 1,2 TCe s výkonom 74 kW pri 5500 ot/min a krútiacim momentom 145 Nm pri 3000 ot/min (po modernizácii 75 kW a 152 Nm). Konštrukčne vychádza zo slabšej atmosférickej verzie 1,2 16V (56 kW), obsahuje nepriame vstrekovanie paliva a na zvýšenie výkonu pribudlo vodou chladené turbodúchadlo. Zaujímavosťou je funkcia Overpower, ktorá dočasne zvyšuje výkon a krútiaci moment o 3,7 kW resp. 6 Nm na druhom, treťom a štvrtom prevodovom stupni, keď motor točí viac ako 4500 ot/min. Motor poteší minimálnym turboefektom, solídnym ťahom aj z nižších otáčok a peknou gradáciou výkonu vo vysokých otáčkach. Spotreba sa pri troche snahy pohybuje v priemere okolo 7 litrov, pri svižnejšej jazde však stúpa aj nad 9 litrov.
Najvýkonnejšiu motorizáciu predstavuje atmosféricky plnený 1,6i s výkonom 98 kW pri 6750 ot/min a krútiacim momentom 160 Nm pri 4400 ot/min. Motor poskytuje vozidlu veľmi dobrú dynamiku, pričom to najlepšie sa deje nad 5000 ot/min, keď rozlet ukončí obmedzovač pri takmer 7000 otáčkach. Dynamika je podporená aj kratším sprevodovaním, čo je na druhej strane trocha nevýhoda pri dlhších jazdách vyššou rýchlosťou, keďže prevodovka je len päťstupňová. Spotreba závisí od štýlu jazdy, pri pokojnejšom tempe nie je problém ani priemer okolo 7 litrov, dynamická jazda naopak znamená aj 10 a viac litrov.
Aj keď sú dieselové motory v Európe populárne, v Twingu sú zastúpené len minimálne. Dôvody treba hľadať v ich vyššej cene a pestrej ponuke benzínových motorov od úsporných až po výkonné. Na výber sú dve verzie 1,5 dCi (radu K9K) s výkonom 47 kW (160 Nm) a 62 kW (200 Nm) resp. po modernizácii 55 kW (180 Nm) a 63 kW (200 Nm). Motor má liatinový blok valcov, hliníkovú hlavu s osem-ventilovým rozvodom OHC a vstrekovaním common rail.
Obe výkonové verzie sa vyznačujú kultivovaným chodom a pomerne lineárnou charakteristikou krútiaceho momentu bez výraznejšieho turbo-kopanca. Aj slabšia verzia udeľuje Twingu dobré dynamické vlastnosti, silnejšia je ešte suverénnejšia a poskytuje dostatok dynamiky na svižné jazdenie aj pri plne obsadenom vozidle.
Silnou stránkou motora je spotreba. Pri bežnom jazdení nie je problém udržať priemer okolo 4 litrov. Spotrebu výraznejšie nedvíha ani metská či diaľničná jazda, kedy sa pohybuje okolo 5 litrov. Škoda použitia len päťstupňovej prevodovky, najmä silnejšia verzia má dostatok sily aj na šiesty prevodový stupeň pri rýchlejšej diaľničnej jazde.
Na výber sú buď päťstupňové manuálne prevodovky alebo päťstupňová robotizovaná prevodovka Quickshift. Radenie manuálnej prevodovky je priemerne presné, s primeranými dráhami radenia a trocha gumovými dorazmi. Športovo orientovaných vodičov moc nepoteší zvýšený odpor v stredovej polohe pri rýchlejšom preraďovaní. Robotizovaná prevodovka Quickshift radí trocha pomalšie a vyhovie tak skôr pokojnejším vodičom, ktorých otravuje manuálne radiť. So stúpajúcimi kilometrami však stúpa aj riziko jej poruchy a prípadné opravy sú pomerne drahé. Manuálna prevodovka je spoľahlivejšia a vyznačuje sa aj dlhšou životnosťou.
Prednosti a nedostatky
priaznivá cena jazdenky |
oproti prvej generácii menej charizmatický dizajn |
vzdušný a priestranný interiér |
horší komfort pri prejazde nerovností (najmä športové verzie) |
dobrý výhľad z vozidla |
slabá základná výbava |
dobrá ovládateľnosť a jazdné vlastnosti |
nedostatočné bočné vedenie sedadiel |
variabilita batožinového priestoru |
vyššia hlučnosť motorov a aerodynamický hluk pri vyšších (diaľničných) rýchlostiach |
výber motorov |
volant nastaviteľný len výškovo a absencia výškového nastavovania bezpečnostných pásov |
presné a citlivé riadenie |
menej miesta nad hlavou pri panoramatickom okne |
Najčastejšie poruchy
chybný imobilizér - problémy so štartovaním (začiatok výroby) |
občas problémy s riadiacou jednotkou (najčastejšie 1,2 16V Magneti Marelli) |
nadmerné vôle v guľových čapoch a tiahlach priečneho stabilizátora |
občas nefunkčná zapaľovacia cievka - chod na menej valcov a slabším ťah motora (benzín, najčastejšie 1,6 16V) |
nefunkčná škrtiaca klapka - kolísavý voľnobeh, zhasínanie motora, obtiažnejšie štarty (benzín, väčší km nábeh) |
zanesený sací kôš olejového čerpadla - problémy s mazaním (1,2 - 43 kW, väčší km nábeh) |
občas tečúca alebo hlučnejšia vodná pumpa (1,2 16V) |
opotrebovaný variátora variabilného časovania ventilov - hrubší, hlučnejší chod a slabší výkon (1,6 16V, väčší km nábeh) |
priesak motorového oleja (benzín, väčší km nábeh) |
občas chybná lambda sonda (benzín) |
občas chybný snímač otáčok polohy kľukového/vačkového hriadeľa - rozsvietená kontrolka motora, obtiažny štart (benzín) |
zriedka problémy s palivovým čerpadlom (benzín) |
chybné alebo nadmerne opotrebované vstrekovače - nepravidelný chod motora, zvýšená hlučnosť, problematické studené štarty (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebované turbodúchadlo - pískavý zvuk, vyššia spotreba oleja, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované ojničné a hlavné ložiská kľukového hriadeľa - občas aj zadretia motora (diesel, väčší km nábeh, do 2010) |
predčasne upchatý DPF/FAP filter (diesel, nedostatočná regenerácia) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,2 16V. Motor poskytuje Twingu dostatok dynamiky pre bežné jazdenie po meste aj mimo mesta, vyznačuje sa kultivovaným chodom a dobrou spotrebou. |
1,5 dCi. Motor síce vyniká nízkou spotrebou a kultivovaným chodom, nákupná cena je ale podstatne vyššia, nevýhodou je aj zriedkavý výskyt a vyššie riziko drahších porúch so stúpajúcim počtom kilometrov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 (CN0D) | 1149 ccm | D7F 800 | 43 kW |
1.2 16V (CN04, CN0A, CN0B) | 1149 ccm | D4F 764,D4F 772 | 55 kW |
1.2 16V (CN0K, CN0V) | 1149 ccm | D4F 772 | 56 kW |
1.2 TCe 100 (CN0P) | 1149 ccm | D4F 780,D4F 782 | 75 kW |
1.2 Turbo (CN0C, CN0F) | 1149 ccm | D4F 780,D4F 782 | 74 kW |
1.6 RS (CN0N, CN0R, CN0S) | 1598 ccm | K4M 854 | 98 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi (CN0E) | 1461 ccm | K9K 740 | 47 kW |
1.5 dCi (CN0U) | 1461 ccm | K9K 718 | 62 kW |
1.5 dCi 75 | 1461 ccm | K9K 820 | 55 kW |
1.5 dCi 90 | 1461 ccm | K9K 820 | 63 kW |