Interiér pripomína svojou priestrannosťou skôr izbu ako vnútrajšok vozidla. Obsahuje na pohľad aj na dotyk hodnotné plasty a drevo je skutočne drevo (nie žiadna plastová imitácia). Škoda, že niektoré plasty (držiaky dverí, ovládač klimatizácie, volant i stredový tunel) sa časom nadmerne odierajú či odlupujú. Často je interiér vybavený koženým čalúnením a poteší aj skvelou presklenosťou, ktorá zabezpečuje nielen vzdušnosť, ale aj veľmi dobrý výhľad všetkými smermi z vozidla. Rovnako tak prístup do vozidla je veľkorysý, čo zabezpečujú rozmerné a doširoka sa otvárajúce dvere. Veľkorysé presklenie s veľkými všetkými dverami v kombinácii s nadštandardnou veľkosťou karosérie spôsobuje zvýšené krútenie karosérie na zlých povrchoch či zákrutách. To má na svedomí nadmerné vŕzganie interiérových plastov a nič na tom nemení fakt, že dielenské spracovanie je na slušnej úrovni. Situácia sa samozrejme zhoršuje počtom najazdených kilometrov a tiež náročnosťou prevádzky. Za zmienku stoja pomerne tenké „A“ a „B“ stĺpiky karosérie, na druhej strane sú zase veľmi robustné rámy dverí. Faktom je, že nadmerné krútenie karosérie nemá vplyv na bezpečnosť posádky, čo dokázali aj dva testy Euro NCAP.
Ergonómia ovládania rôznych druhov ovládačov (na dverách, stredovom paneli, ale aj na volante) je na pomerne slušnej úrovni, tlačidlá majú príjemný povrch a elegantné spínanie. Dobrá je aj čitateľnosť všetkých troch displejov (prístrojová doska, klimatizácia, audio).
Predné aj zadné sedadlá ponúkajú veľmi dobrý komfort, pri športovejšej jazde však nepočítajte s výraznejším bočným vedením. Vynikajúca je ich nastaviteľnosť a poteší aj delená opierka vpredu. Priestoru na sedenie je vo všetkých smeroch nadostač, obzvlášť štedrý je Vel Satis v šírke interiéru, čo znamená, že sa vzadu nebudú cítiť stiesnene ani tri osoby. Za príplatok bolo možné dostať aj elektricky polohovateľné zadné sedadlá, rovnako tak aj prídavné rolety do okien zadných a piatych dverí.
Bokom neostali ani praktickejšie zameraný motoristi. Po stlačení loga na zadných dverách sa pomocou plynokvapalinových vzpier otvoria rozmerné piate dvere. Objem kufra je solídnych 460 l, je dobre prístupný a tvarovaný, ukrýva plnohodnotnú rezervu a samozrejme sa dá zväčšiť sklopením zadných sedadiel. Jediná výraznejšia nevýhoda je vcelku vysoko položená nakladacia hrana.
Podobne ako model Laguna II, aj Vel Satis bol vybavený zložitou, ale aj značne poruchovou elektronikou. Asi najviac sa preslávili nefunkčné karty Keyless Drive (Entry), slúžiace na zamykanie a odomykanie vozidla. Lacnejšie verzie (Drive) slúžili len ako akási náhrada klasického kľúča, drahšia verzia (Entry) umožňovala nechať kartu vo vrecku a auto odomknúť len potiahnutím za vonkajšiu kľučku. Následne riadiaca jednotka odomkla dvere, imobilizér sa odblokoval a tlačidlom na palubnej doske sa vozidlo mohlo naštartovať. Kým to fungovalo, všetko bolo super. Prvé karty však často zlyhávali, stačilo mierne ohnutie, či priloženie magnetu, mobilu alebo obliatie vodou. Vtedy elektronika v karte prestala správne fungovať, čo kartu vyradilo z funkcie. Nepomohlo ani použitie kľúča (bol súčasťou každej karty), pretože imobilizér ostával zablokovaný. Našťastie postupne výrobca menil karty za odolnejšie a dnes by sa už spomínané problémy mali vyskytovať len zriedka.
Jazdné vlastnosti sú príjemným prekvapením Vel Satisu. Kombinujú veľmi dobrý jazdný komfort s obstojnou dávkou jazdnej stability. Jazda s Vel Satisom je ako sa zvykne hovoriť typicky francúzska, teda ležérna, mierne kolísavá a cez väčšinu nerovností sa vozidlo prenesie s plavný nadhľadom. Tupé rázy viacej počuť až pri prejazde veľkých nerovností. Podvozok Vel Satisu však poteší aj svižne jazdiacich motoristov. Bočné náklony aj ponory prednej časti sú vzhľadom k výške a hmotnosti na prijateľnej úrovni, naviac prekvapuje vozidlo dobrým držaním jazdnej stopy aj pri svižne prechádzanej zákrute. Väčšinou tak skrotia športové vášne komfortné sedadlá so slabším bočným vedením, ktoré príliš nepodržia telo v zákrutách ako „nestíhajúci“ podvozok.
Po konštrukčnej stránke sa vpredu nachádza záves typu McPherson, vzadu je Renaultom patentovaná viacprvková náprava s trojuholníkovými ramenami. Tá odvádza veľmi dobrú prácu v jazdnej stabilite Vel Satisu, musí byť však v dobrom stave. V opačnom prípade sú dobré jazdné vlastnosti minulosťou, o čom sa ľahko presvedčíte ubratím plynu v zákrute, kedy sa stane správanie vozidla značne nevyspytateľné. Veľmi rýchlo sa porúča najmä gumové uloženie stabilizátora, podobne ako samotných tyčiek stabilizátora. Zriedkavé však nie sú ani vôle v ostatných častiach uloženia zadnej nápravy.
Vzhľadom na charakter vozidla poskytuje obstojný kontakt s vozovkou aj riadenie s hydraulickým posilňovačom, ktoré je však vo vyšších rýchlostiach mierne preposilované. Tento mierny nedostatok odstraňuje progresívny posilňovač riadenia dodávaný pre motor 3,5 V6. Riadenie so slušným rajdom (väčším vytočením kolies) v prípade Vel Satisu v kombinácii s dobrým výhľadom z vozidla umožňuje napriek veľkosti veľmi dobrú manévrovateľnosť. Brzdy si s ťažkým vozidlo poradia obstojne, pri prudkom brzdení sa spustia výstražné smerovky. Problémy ale občas robí elektromechanická ručná brzda. Brzdí spoľahlivo, nezriedka však zlyhá práve jej odbrzdenie.
Prednosti a nedostatky
priestranný a vzdušný interiér |
pre väčšinu motoristov až príliš netradičný dizajn karosérie |
dobre odhlučnený interiér aj pri vysokých rýchlostiach |
problematická spoľahlivosť (hlavne do modernizácie) |
komfortný podvozok |
poruchové dieselové motory 2,2 dCi a 3,0 dCi |
dobrá smerová stabilita a predvídateľné správanie v zákrutách |
pomerne časté pazvuky plastov v interiéri |
bohatá sériová výbava |
drahší servis a drahé originálne náhradné diely |
komfortné sedadlá |
pomerne málo dielov z druhovýroby |
kvalitné dielenské spracovanie |
v prípade poruchy je často nutný kvalifikovaný servis |
veľmi dobrá pasívna bezpečnosť |
|
podarený šesťstupňový automat |
|
dobrá manévrovateľnosť |
|
nízke ceny ojazdených vozidiel |
Najčastejšie poruchy
zlyhávajúca elektronická karta (prvé ročníky) |
nefunkčné podsvietenie panela klimatizácie (prvé ročníky) |
občas vybitý akumulátor (zimné obdobie, prvé modely, akumulátor 65 Ah) |
rôzne falošné poplachy o chybách (prvé ročníky) |
nefunkčné kľúče dverí - kontakt na zatváranie (prvé ročníky) |
štrajkujúce originál autorádio (prvé ročníky) |
chybný centrálny displej (prvé ročníky) |
občas nefunkčný elektrický mechanizmus okien - praskanie lanovodov (prvé ročníky) |
visiace trysky ostrekovačov svetlometov (prvé ročníky) |
štrajkujúce parkovacie senzory (prvé ročníky) |
nefunkčné centrálne zamykanie - chybné zámky (prvé ročníky) |
objavuje sa spálený ventilátor klimatizácie (najmä pri nemenení peľového filtra), či nefunkčný kompresor |
nefunkčný alternátor |
vypálené žiarovky - problematická výmena |
vôle v uložení prednej aj zadnej nápravy - v čapoch, v silentblokoch (niekedy už po 100 000 km) |
občas hučiace ložisko kolies |
pískajúce a predčasne opotrebované brzdy |
štrajkujúca parkovacia brzdy (prvé ročníky) |
opotrebované ložiská prevodovky - hučanie od motora za jazdy (manuálna šesťstupňová prevodovka) |
opotrebovaná synchronizácia väčšinou druhého a tretieho stupňa - škŕkanie pri radení (manuálna šesťstupňová prevodovka) |
príliš nepresné-ťažšie radenie rýchlostných stupňov - nadmerná vôľa v ovládacích lanovodoch |
predčasne opotrebované lamely (päťstupňový automat) |
predčasne opotrebované ložiská turbodúchadla - vyššia spotreba oleja, karbónom zanesený a nefunkčný-trvalo otvorený EGR ventil (2,2 dCi, menej 3,0 dCi) |
krútiace sa plastové sacie potrubie (2,2 dCi, menej 3,0 dCi) |
zlyhávajúci rozvodový remeň (2,2 dCi, menej 3,0 dCi) |
opotrebované vstrekovače Common-rail - hlučnejší a nevyrovnaný chod, slabšia dynamika či zvýšené dymenie (diesel) |
zvýšená spotreba oleja (3,0 dCi) |
skrútený blok motora - vplyvom prehriatia (3,0 dCi) |
vybrúsené chladiace kanály v bloku motora (3,0 dCi, nepoužívanie originál chladiacej kvapaliny Elf) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 dCi (110 a 127 kW). Z hľadiska spotreby, výkonu, ale aj spoľahlivosti sa jedná o najlepšiu variantu pre Vel Satis. 2,0 Turbo (120 kW). Motor poskytuje solídnu dynamiku a spoľahlivosť pri rozumnej spotrebe paliva. 3,5 V6 (177 kW). Motor nie je zlý, treba si však zvyknúť na vyššiu spotrebu a citlivosť na kvalitu a množstvo motorového oleja. |
3,0 dCi (130 a 133 kW). Dieselový preplňovaný šesťvalec do V so vstrekovaním Common-rail Denso a rozvodom 4xOHC. Motor síce oplýva solídnou dynamikou, dobrým zvukom, ale hrozia u neho poruchy závažného charakteru, opravy sú veľmi drahé a problematické. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16 V Turbo | 1998 ccm | F4R 766,F4R 767 | 125 kW |
2.0 16V Turbo (BJ0K) | 1998 ccm | F4R 762,F4R 763 | 120 kW |
3.5 V6 (BJ0R, BJ0V, BJ0U) | 3498 ccm | V4Y 701,V4Y 711 | 177 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 dCi (BJ03) | 1995 ccm | M9R 760 | 110 kW |
2.0 dCi (BJ03, BJ0B) | 1995 ccm | M9R 760,M9R 762,M9R 763 | 127 kW |
2.2 dCi (BJ0E, BJ0F) | 2188 ccm | G9T 702,G9T 703 | 110 kW |
2.2 dCi (BJ0E, BJ0F, BJ0G, BJ0H) | 2188 ccm | G9T 702,G9T 600,G9T 700,G9T 606,G9T 607 | 102 kW |
2.2 dCi (BJ0H) | 2188 ccm | G9T 600 | 85 kW |
3.0 dCi (BJ0J, BJ0N) | 2958 ccm | P9X 701 | 130 kW |
3.0 dCi (BJ0S) | 2958 ccm | P9X 715 | 133 kW |