200-ková, neskôr 25-ková rada bola svojho času najmenším vozidlom v produkcii anglického Roveru. Tento dodnes pohľadný automobil so živými benzínovými motormi sa dá zohnať za veľmi priaznivú cenu. Má to však jeden háčik. Automobilka už od roku 2005 oficiálne neexistuje, z čoho pramení absencia značkových servisov a tiež horšia dostupnosť originálnych náhradných dielov. Tie po skončení materskej automobilky zabezpečuje britská firma Unipart, ktorá spolupracuje s pôvodnými dodávateľmi. Pred kúpou takéhoto vozidla sa teda uistite, či vám ho bude mať kto servisovať alebo v prípade poruchy opraviť.
Rover rady 200 sa predstavil na autosalóne v Londýne na jeseň 1995 a zároveň aj značka Rover vstúpila na náš trh. K dispozícii bol troj a päťdverový hatchback s motormi 1,4 8V (55 kW), 1,4 16V (76 kW), 1,6 16V (82 kW), 1,8 16V (107 kW), 2,0D (63 kW) a 2,0 SDi (77 kW). V roku 1998 sa do ponuky motorov dostal aj najmenší 1,1 8V (44 kW).
V roku 1999 prišla výrazná modernizácia s faceliftom a okrem toho sa zmenil názov modelovej rady na Rover 25. Na vonkajšom vzhľade zmeny doznal predný nárazník, nové svetlomety v okrúhlom vyhotovení, rozmernejšia predná maska atď. Väčšie zmeny sa však udiali pod kapotou a v technike. Základný osemventilový motor 1,4 OHC, nahradil štvorventilový 1,1 16V rovnakého výkonu 55 kW, k dispozícii však bol len na niektorých trhoch. Objavila sa aj šestnásťventilová verzia 1,4-ky s výkonmi 62 a 76 kW. Prepracovaná bola aj väčšia 1,6 16V z dôvodu prísnejších emisných noriem, čo sa dotklo aj zníženia výkonu z 82 na 80 kW. Okrem najvýkonnejšej verzie 1,8 16V so 107 kW sa do ponuky dostala aj 85 kW varianta. Dva diesely boli nahradené iba jediným – 2,0 iDT s výkonom 74 kW. Modernizácia sa okrem motorov dotkla aj podvozku, vylepšilo sa jeho naladenie, ktoré ďalej zlepšilo už tak vynikajúce jazdné vlastnosti. Zmenami prešlo aj riadenie, konkrétne strmosť prevodu. Pri staršej verzii 200 bolo potrebných 3,4 otáčky medzi krajnými polohami, v modernizovanej 25-ke už len 2,8 otáčky.
V roku 2000 dochádzalo k postupnému nahrádzaniu staršej a nezriedka problematickej prevodovky R65 novou IB5 Getrag, používanou aj vo vozidlách Ford, kde odvádzala aj odvádza výbornú prácu. V roku 2001 bola predstavená športová verzia nesúca slávne označenie MG. Rozoznateľná je podľa výrazných farieb, rôznych spojlerov a tiež športových sedadiel. Na pohon slúžili benzínové štvorvalce 1,4 16V (76 kW) a 1,8 16V s výkonom 86 kW (CVT alebo päťstupňový manuál) a jeden dieselový motor 2,0 SDi (74, 83 kW). Ozajstnú strelu však tvorila kombinácia s motorom 1,8 VVC 118 kW.
V roku 2004 prišla na trh upravená „terénnejšia“ verzia Streetwise, ktorá sa od základnej 25-ky líši hneď na prvý pohľad vonkajším oplastovaním karosérie a vyššou svetlou výškou. V priebehu roka prebehol aj ďalší facelift a modernizácia, zmenená bola predná časť vozidla a palubná doska. V apríli 2005 bola vyhlásená nútená správa na značku Rover, čím skončila aj výroba radu 25.
Nárazový test Euro NCAP absolvoval až faceliftovaný model 25 v roku 2001. Za ochranu posádky si vyslúžil tri hviezdičky z piatich (17 bodov). Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (18 bodov).
Prednosti a nedostatky
dizajn |
slabšia vnútorná priestrannosť (hlavne vzadu) |
hodnotne pôsobiace interiérové materiály |
menej komfortné sedenie |
dobré jazdné vlastnosti |
slabšie odhlučnenie motorového priestoru |
agilné šestnásťventilové benzínové motory |
menej komfortná spojka |
presné a citlivé riadenie (hlavne 25) |
málo strmé riadenie (verzia 200) |
vydarená športová varianta 1,8 VVT |
nedostupný originál servis (zaniknutá značka) |
často slušná výbava |
drahšie a horšie zohnatelné náhradné diely (originálne) |
veľmi priaznivé ceny ojazdených áut |
príliš nízko umiestnené autorádio |
Najčastejšie poruchy
nefunkčné diaľkové ovládanie - vybitá batéria alebo nefunkčná elektronika |
občas chybný snímač otáčok ABS |
občas svietiace kontrolky airbagu - zlý spoj konektora pod sedadlami |
nefunkčné sťahovanie elektrických okien |
chybný ukazovateľ stavu paliva (verzia 200) |
rýchlo opotrebované brzdové kotúče (verzia 200) |
vôle v zavesení kolies a opotrebované alebo vytečené tlmiče (viac opotrebované modely) |
zlyhávajúce tesnenie pod hlavou valcov (benzín) |
tečúca vodná pumpa (benzín) |
občas netesné zberné výfukové potrubie (benzín) |
karbónom zanesené výfukové ventily (benzín, do 1998) |
únik oleja cez gufero vačkového hriadeľa (do 1998) |
zanesený snímač hmotnosti nasávaného vzduchu - slabý ťah (diesel) |
postupne opotrebované olejové čerpadlo (diesel) |
zadretie napínacej kladky rozvodov (zanedbá výmena komplet rozvodov) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (diesel, väčší km nábeh) |
opotrebovaná prevodovka - problematické radenie spiatočky, nadmerný hluk |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6 16V (80, 82 kW). Tento benzínový štvorvalec s rozvodom DOHC a viacbodovým vstrekovaním paliva poskytuje relatívne ľahkému vozidlu (1050 kg) veľmi dobré dynamické vlastnosti. Zaberá už z nízkych otáčok, pričom veľmi rád sa vytáča až k hranici 6000 ot/min a spolu s dravým zvukom prepožičiava vozidlu skoro športový charakter. Pri bežnom jazdení sa netreba obávať ani spotreby, ktorá sa pohybuje v priemere okolo 7,5 litra. |
1,8 16V (85, 86, 88 kW). Tento benzínový radový štvorvalec s rozvodom DOHC a viacbodovým vstrekovaním paliva nie je sám o sebe zlý motor, aj keď bol oproti silnejšej 1,8 VVC ochudobnený o premenlivé časovanie VVC. Problém je jeho takmer výhradné spojenie s variátorovou prevodovkou s plynulou zmenou prevodu. Tá totiž neprekypuje prehnanou životnosťou a nad 100 000 km je veľká pravdepodobnosť výskytu jej konca. Následné opravy sú vzhľadom na cenu vozidla veľmi nákladné. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.1 16V | 1119 ccm | 11 K4F | 55 kW |
211 | 1119 ccm | 11 K2D | 44 kW |
1.4 16V | 1396 ccm | 14 K4M | 62 kW |
1.4 16V | 1396 ccm | 14 K4F | 76 kW |
214 i | 1396 ccm | 14 K2F | 55 kW |
214 Si | 1396 ccm | 14 K4F | 76 kW |
1.6 16V | 1588 ccm | 16 K4F | 80 kW |
216 Si | 1588 ccm | 16 K4F | 82 kW |
1.8 16V | 1796 ccm | 18 K4F | 85 kW |
1.8 16V | 1796 ccm | 18 K4K | 107 kW |
218 K Vi | 1796 ccm | 18 K4K | 107 kW |
218 Si | 1796 ccm | 18 K4F | 88 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 iDT | 1994 ccm | 20 T2N | 74 kW |
2.0 iDT | 1994 ccm | 20 T2N | 83 kW |
220 D/SD | 1994 ccm | 20 T2R | 63 kW |
220 SDi | 1994 ccm | 20 T2N | 77 kW |