V našich končinách badať v posledných rokoch značný záujem o automobily s karosériou sedan, ktoré vznikli pridaním „batohu“ na karosériu hatchback, väčšinou kompaktnej alebo nižšej strednej triedy. Je to konštrukčne oveľa menej náročné ako vytvoriť od podlahy nové auto a takto vyrobené minisedany bývajú minimálne o 4.000€ lacnejšie ako o tiedu väčšie plnohodnotné sedany. Pritom majiteľ takéhoto minisedanu sa v podstate musí uskromniť iba s menším priestorom v pozdĺžnom smere, hlavne to cítiť v priestore na zadných sedadlách. Objem kufra často presahujúci 450 litrov, ako aj obmedzená prístupnosť cez malý otvor ostávajú zachované. Jeden taký mini sedan s prívlastkom auto emoción som mal možnosť vyskúšať, a tak moje „emoción“ priblížim v nasledovných riadkoch.
Interiér a exteriér
Cordoba je minisedan, ktorý vznikol prilepením „batohu“ na hatchback s názvom Ibiza. Keď to porovnám s Thaliou I, Hondou City I, alebo Fabiou Sedan, je medzi nimi Cordoba naozaj misskou. Pritom nejde o žiadne nadčasové dielo, ale prilepenie kufra sa dizajnérom od Seatu celkom podarilo. Zadná časť je viac menej podarenou kópiou zadnej časti Alfy 156. O prednej časti, ktorá je na môj vkus príliš robustná, až tlstá, kvôli dohora natiahnutým svetlám, vytvára nepomer medzi výškou a šírkou. Najviac športové sa mi zdalo vozidlo pri pohľade zboku, kde robustnosť dverí kontrastuje s pomerne malými oknami a elegantne na mňa pôsobili aj prelisy na bočných blatníkoch. Pohľadné 15“ disky z ľahkých zliatin tento pocit iba umocňovali.
Cez robustné dvere nastupujem a víta ma tmavý a strohý interiér. Vrch palubnej dosky je vyrobený z tmavšieho mäkčeného plastu, ostatné časti sú o poznanie svetlejšie, vyrobené z poctivého tvrdého nemeckého bakelitu, ako za čias NDR. Zjavná nevýhoda – veľká citlivosť na poškriabanie, čo sa aj v tomto vozidle stalo. Prístrojový panel je prehľadný, dobre čitateľný a aj ergonómia ovládania je na dobrej úrovni. Trocha ma vyviedla z miery iba ručička palivomera ukazujúca stav paliva v opačnom zmysle. Do ruky dobre padnúci volant má veľmi hrubé priečky a pri optimálnej polohe mi trochu clonil na prístrojový panel. Celkove dobrý dojem z mierne konzervatívneho interiéru mi kazili kruhové výduchy vetrania, asi mali navodiť športový dojem, mne skôr navodili spomienku na staré dobré žigulíky. Sedadlá sú ďalšie pozitívum testovaného vozidla. Sú tuhé, akurátnej veľkosti a dobre držia telo aj v zákrutách. Miesta vpredu je dostatok, na zadných sedadlách logicky už pomenej, ale deti a 2 osoby do 175 cm sa odvezú pohodlne. Kufor o objeme 485 l je viac ako postačujúci, ale handikapuje ho malý vstupný otvor. Taktiež do bočných výplní dverí toho moc nedáte, nastojato sa dá položiť iba kelímok do držiaku na stredovom paneli.
Zvuk originálnych reproduktorov neurazí, na kvalitné basy samozrejme zabudnite ale celkovo ohľadom na kategóriu vozidla poskytujú slušný zvuk.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Testovaného španiela poháňal benzínový agregát o výkone 63 kW a krútiacom momente 132 Nm. Motor aby sa predviedol čo v ňom je, potrebuje otáčky. Do 1500 ot/min motor takmer nezrýchľuje, tieto otáčky považujte za tabu. Nad spomínanú hranicu motor mierne ožije, ale seriózny ťah začína ponúkať až od 2200 ot/min a naozaj ožije až nad 3000 ot/min. Naopak nad 5000 ot/min začína ťah motora značne klesať, a tak napriek solídnemu zvuku nemá zmysel motor ďalej vytáčať. Pre bežnú jazdu je rozumné motor využívať v otáčkovom spektre od cca 2200 ot/min až po 4500 (napr. pri 100 km/hod motor točí len 2800 ot/min a pri 130-ke 3700ot/min). Motor sa vám odvďačí solídnym ťahom a rozumnou spotrebou, ktorá za celý test končila hodnotou 7,1 l/100km s podielom viac ako 50% jazdy v meste. Motor má veľmi kultivovaný a tichý chod a nad 3500 ot/min začne vyludzovať zaujímavý športový zvuk. Pre vozidlo predstavuje rozumnú motorizáciu s uspokojivou dynamikou pre bežné používanie so zrýchlením z 0-100 za 13,2 s. Pri obsadení viac ako dvomi osobami a s využ9vaním objemu kufra však pocit z akej takej dynamiky rýchlo mizne.
Radenie rýchlostí je bezproblémové, dráhy sú krátke a presné, veľmi dobre sekundujúce športovému duchu vozidla.
Podvozok, brzdy a riadenie
A sme pri emóciách, pri športových emóciách. Motor ich veľa nevykúzlil a ako je na tom podvozok? Podvozok Cordoby je konštrukčne zhodný s podvozkom Fabie, teda má klasickú konštrukciu vpredu vzpery McPherson a vzadu vlečné ramena spojené torzne pružnou priečkou. Už vo Fabii je podvozok nastavený veľmi dobre a ako je na tom športovejšie vnímaná Cordoba? Podvozok Cordoby nesklamal a robí česť športovému image Seatu. Cítiť z neho robustnosť a istotu. Automobil poslúcha na slovo a zatočí presne tam kde chcete a kedy chcete. Postupne som nadobúdal dojem, že s týmto motorom, v kombinácii so suchou cestou, ani netreba v zákrute brzdiť a uberať plyn. Dostať ho do úzkych chce naozaj odvahu alebo vysokú rýchlosť a nekvalitný povrch (popíšem neskôr). Podvozok perfektne drží stopu a je evidentné, že je stavaný na ďaleko silnejší motor ako má skúšané vozidlo pod kapotou. Všetko zatiaľ super, ale. Ale podvozk je možné charakterizovať aj jedným slovom. Tvrdý. Poriadne tvrdý. Po prejdení hrboľatého úseku (čo je v meste skoro všade), máte možnosť otestovať kvalitu plombovania vašej zubárky. Možno sa to nezdá, ale z tej prílišnej tvrdosti rezultuje aj jedno negatívum. Keďže Seat chce byť športový a testované vozidlo sa tak aj tvári, aj v náročnosti na jazdu pritvrdíme. Pri naozaj väčších hrboloch a vysokej rýchlosti, podvozok ako keby uskakoval a stával sa nestabilným. Takže pozor na takúto situáciu, pretože podvozok je naozaj dobrý a zvádza k športovej jazde.
Brzdy sekundujú podvozku a dá sa dobre dávkovať brzdný účinok. Keď treba náhle zabrzdiť, reagujú ostro, s vozidlom si hravo poradia a nevädnú ani pri opakovanom brzdení.
Riadenie tiež potešilo, počnúc dobre tvarovaným volantom, cez strmé a citlivé riadenie, až po spätnú väzbu. A že elektrohydraulický posilňovač kazí dojem z riadenia? Asi ako ktorý, ako sa sním výrobca pohrá a nastaví.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Testované vozidlo malo najazdených niečo málo cez 22 tisíc km, vyzeralo a aj jazdilo ako nové. Podľa očakávania teda nemalo žiadnu závadu ani po technickej a ani po vizuálnej stránke. Paradoxne najväčšou slabinou je jeho inak vynikajúci podvozok v kombinácii s nízko profilovými pneumatikami 195/55 R15. V tejto kombinácii je až príliš tvrdý a dovolím si tvrdiť nevhodný na naše výtlkmi posiate cesty. Holt, je to daň za nadpriemerné jazdné vlastnosti v danej triede. Chcel som napísať, auto je vhodné pre rodinu s deťmi. Má to však háčik. Deti nesmú byť príliš malé a odkázané na kočík. Kufor má totiž malý otvor, a to ho do značnej miery hendikepuje, napriek veľkému objemu. Za relatívne malý peniaz poskytuje vozidlo veľa muziky. Testovanú motorizáciu odporúčam na mestské a menej časté mimomestské-diaľničné jazdy. Na ozajstné diaľničné závodenie sa radšej poobzerajte po niektorom s osvedčených dieselov 1,9 TDI (77 a 96 kW).
Konštrukcia | radový štvorvalec |
Palivo | BA95 |
Rozvod | OHC 4 ventily na valec |
Plnenie | atmosférické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 390 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 63/86 v 5000 |
Maximálny točivý moment (Nm v ot./min) | 132 v 3800 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 176 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 7,1 |
Objem nádrže (l) | 45 |
0-100 km/h (s) | 13,2 |
Dĺžka (mm) | 4 280 |
Šírka (mm) | 1 698 |
Výška (mm) | 1 441 |
Rázvor náprav (mm) | 2 460 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 090 |
Batožinový priestor (l) | 485 |
Cena vozidla v čase testovania: 8 400 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
ergonomický a kvalitný interiér |
príliš tvrdý podvozok |
priestor pre cestujúcich vpredu a batožinu |
akustický komfort a citlivosť podvozku pri prejazde nerovností |
výborné jazdné vlastnosti |
variabilita batožinového priestoru (vstupný otvor) |
pohodlné a tuhé predné sedadlá |
vlažný ťah motora v nízkych otáčkach |
prijateľná spotreba |
|
kultivovaný a tichý motor |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 | 1198 ccm | AZQ,BME | 47 kW |
1.2 12V | 1198 ccm | BXV | 51 kW |
1.4 16V | 1390 ccm | BBY,BKY | 55 kW |
1.4 16V | 1390 ccm | BXW | 63 kW |
1.4 16V | 1390 ccm | AUB,BBZ | 74 kW |
1.6 | 1598 ccm | BAH | 74 kW |
1.6 16V | 1598 ccm | BTS | 77 kW |
2.0 | 1984 ccm | AZL,BBX | 85 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 TDI | 1422 ccm | BNM | 51 kW |
1.4 TDI | 1422 ccm | AMF | 55 kW |
1.4 TDI | 1422 ccm | BMS,BNV | 59 kW |
1.9 SDI | 1896 ccm | ASY | 47 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | ATD,AXR,BMT | 74 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | ASZ,BLT | 96 kW |