Seat sa v rámci koncernu VW snažil niekoľko rokov profilovať na producenta temperametnejších vozidiel, ktoré majú v motoristovi vzbudzovať emócie. Športové emócie. Treba uznať, že sa mu to do značnej miery darilo a na konvenčných základoch staval a stavia pohľadné autíčka so športovým lookom. Okrem športového vzhľadu mali vozidlá oproti koncernovým príbuzným (Polo, Fabia) aj športovejšie naladený podvozok, ktorý bol niekedy až príliš športový a posádku vytriasol viac ako by sa v bežných kruhoch patrilo. Najviac to bolo zreteľné pri porovnaní predchádzajúcej generácie Ibiza/Cordoba s Fabiou I alebo Polom. Zaujímalo ma teda, ako na tom bude súčasná generácia, ktorá je postavená na novej podvozkovej platforme PQ 25. Výrobca podľa sloganov sľubuje opäť emócie a početnou reklamou hrá na strunu hlavne mladšej generácii.
Interiér a exteriér
Ibiza patrí aj po takmer štyroch rokoch od predstavenia k najkrajším hatchbackom svojej kategórie. Napriek kompaktným rozmerom pôsobí robustne, športový nádych dodávajú zamračené svetlomety v kombinácii s trojicou otvorov v nárazníku. V športovom nádychu pokračuje Ibiza aj pri pohľade zboku, ktorý podtrhuje vysoký pontón karosérie a efektne pôsobiace hrany. Robustnosť a dojem väčšej šírky akú v skutočnosti Ibzia má, sa naskytne aj pri pohľade zozadu. Tento rozkročený kukuč sa mne osobne páči oveľa viac, ako stvárnenie zadnej časti Fabie II, kde opticky až príliš dominuje prevaha výšky karosérie nad jej šírkou.
Dobre naladený dizajnom Ibizy nasadám a zatváram dvere. Ups… prásk, zvuk zavretia dverí nič moc a oproti sesterským Fabiam alebo Polu pôsobí viac plechovo. Po usadení do skvelých sedačiek ma zaujala sviežo až mladícky strihnutá palubná doska, pričom netrvalo dlho a prestal som si všímať prvo-pocitovú jednoduchosť a plastovosť interiéru s prevahou tvrdých plastov. Totiž v Seate si asi povedali, že v jednoduchosti je krása. A dávam im za pravdu. Všetky ovládače boli tam kde ich človek podvedome hľadá, vyznačovali sa intuitívnym ovládaním a mimoriadne som ocenil priestorové riešenie stredového panelu, ktoré vôbec neobmedzovalo šírkový pohyb vodičovej pravej nohy. Oproti iným vozidlám je pomerne vysoko umiestnené ovládanie ventilácie a klimatizácie, čo spolu s natočením panela k vodičovi značne uľahčuje manipuláciu s jeho ovládačmi a tlačidlami za jazdy. Dojem z lícovania a dielenského spracovania interiérových plastov bol taktiež na dobrej úrovni. Samozrejme, nič nie je dokonalé a trocha mi vadilo umiestnenie tlačidla výstražných smeroviek naspodku pred radiacou pákou a taktiež čitateľnosť okamžitých hodnôt z budíkov prístrojového panela, na ktoré som sa musel o niečo dlhšie sústrediť ako je zvykom u iných vozidiel. Oproti nedávno testovanému Polu ma potešila o niečo lepšia pozícia uloženia ľavého lakťa pri dlhších jazdách na čalúnenie dverí. Užiť si športovejšej jazdy umožňovali dobre tvarované sedačky s rozmerným sedákom, vhodným aj pre urastenejších pasažierov. Pre nich však nie je moc vhodné cestovať vzadu. Popravde som čakal viac priestoru. Ak sedí vpredu viac ako 180 cm vysoký vodič, vzadu už ostane pohodlne miesta len pre 2 osoby menšieho vzrastu. Rovnako to platí aj o mieste nad hlavou. Dostatok miesta pre dvoch vzadu sediacich cestujúcich je len na šírku.
Kufor Ibizy umožňuje prepraviť 284 litrov batožiny, čo možno považovať za slušnú hodnotu. Praktickejšie zameraných vodičov už menej poteší hodnota po sklopení zadných operadiel, ktorá dosahuje len 900 litrov. Pre porovnanie, sesterská Fabia ponúka o viac ako 200 litrov viac. Praktickosť kufra je z dnešného pohľadu nanajvýš priemerná. Jednak treba sklápať zadné sedadlá dvojstupňovo (najskôr sedák vpred a potom operadlo) a rovnako vyššia nakladacia hrana v kombinácii s hlbokým dnom kufra zťažuje manipuláciu s ťažšou batožinou. Zaujímavou fičurou je sklápanie zrkadiel pri odstavení vozidla. Túto vychytávku ocenia najmä na sídliskách a podzemných garážach nákupných centier parkujúci motoristi. Škoda len trocha divného ovládania. Na aktivovanie bolo treba otočiť ovládač elektrických zrkadiel do spodnej polohy, a potom opätovne znova otočiť do vrchnej polohy. Nielen kvôli praktickosti, ale aj s dôvodu subtílnej konštrukcie ovládača by bolo klasické tlačítko určite lepším riešením.
A dostávame sa k zvuku. Orientovanie sa na mladšiu generáciu asi nebude len mojou domnienkou. Oproti Polu, dokonca aj luxusnejšie vybavenému, hral sound systém v Ibize rozhodne lepšie. Ovládanie bolo naozaj jednoduché, komfort zlepšovalo diaľkové ovládanie pod volantom. Citlivosť tunera bola na dobrej úrovni a slušne si poradil aj s príjmom lokálnych staníc. Čo ma ale potešilo najviac, bol zvuk šíriaci sa z reproduktorov. Samozrejme, akustický prejav hodnotím s ohľadom na triedu a vybavenie vozidla. Zvuk bol po pohraní sa s ekvalizérom na veľmi slušnej úrovni. Basy boli prekvapivo hutné, výšky a stredy neskreslené aj pri vyššej hlasitosti. Hm… obyčajné rádio a ako neobyčajne hrá. Niektorí koncernoví kolegovia by sa kľudne mohli inšpirovať.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Motor je štvorvalec s objemom 1390 ccm, poskytujúci výkon 63 kW pri 5000 ot/min a krútiaci moment 132 Nm pri 3800 ot/min. S takto výkonnou pohonnou jednotkou dosahuje Ibiza podľa údajov výrobcu maximálnu rýchlosť 177 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,8 s. Motor sa nebráni pracovať aj pod 2000 otáčkami, kľudne aj na piaty prevodový stupeň a pritom sa s radosťou nechá vytáčať až k obmedzovaču. Samozrejme, pre svižnejšiu jazdu treba otáčky držať nad hranicou 3000 a viac, čo je sprevádzané zaujímavou zvukovou kulisou. Ak však prejav tohto motora priamo porovnám s nedávno testovaným Polom, ktoré malo agregát o rovnakých výkonových parametroch, subjektívne mi prišla Ibiza o málinko lenivejšia. Svoje možno robí aj o cca 50 kg vyššia pohotovostná hmotnosť. Že 1,4 16V nepatrí medzi pažravcov, potvrdil aj v iných modeloch koncernu VW a nie je tomu inak ani v testovanej Ibize. V mestskej jazde si vypýta okolo 8 litrov, akonáhle sa jazdí mimo mesta, ustáli sa spotreba na veľmi sympatických 5,6 litra BA 95.
Radenie rýchlostí, hm.. asi to vyznie ako omieľané VW koncern klišé, ale skutočne išlo ako po masle. Bolo presné, išlo ľahko, dráhy radenia boli krátke a vôle v koncových polohách minimálne. Proste radosť motor vytáčať a cvakať podľa potreby zvolené rýchlosti. Samotné sprevodovanie bolo tiež dobre nastavené a vyhovovalo mestskej aj diaľničnej jazde.
Podvozok, brzdy a riadenie
Jazdné vlastnosti boli v posledných Seatoch vždy na špičke triedy a nie je to inak ani u testovanej Ibizy. Treba však dodať, že oproti predchádzajúcej generácii, nie sú skvelé jazdné vlastnosti vykúpene zhoršeným komfortom na nerovnostiach. Oproti nedávno testovanému Polu boli síce rázy od kolies pri prejazde nerovnosťami o malinko hlasnejšie, stále však na veľmi dobrej úrovni. Automobil skvelo reaguje na povely vodiča a rovnako dobre drží jazdnú stopu aj na kľukatých okresných cestách. Vozidlo sa ani v ostrej zákrute výraznejšie nenakláňa a vrodená nedotáčovasť sa dostavuje až v limitných situáciach. Jazdnú istotu trocha narúša len nerovnosťami alebo výtlkmi posiaty povrch vozovky.
Skvelému podvozku sekunduje rovnako dobre naladené riadenie, ktoré je primerane strmé, citlivé aj okolo stredovej polohy a poskytuje vodičovi primeranú spätnú väzbu o dianí kolies na vozovke.
Napriek použitiu bubnových bŕzd vzadu bol brzdný účinok subjektívne veľmi dobrý a nevädol ani pri zjazde a opakovanom brzdení z horského prechodu. Brzdový pedál išiel zľahka a dobre sa dávkoval brzdný účinok. Brzdový ani spojkový pedál nie je príliš tuhý, čo je dobrá správa pre všetky vodičky.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Ibiza nesklamala. Za pekným kukučom sa skrýva vyvážené vozidlo, poskytujúce pri troche snahy ozajstnú radosť z jazdy. Odporúčam ho predovšetkým mladšej generácii motoristov. Mladšej generácii totiž imponuje ďaleko viac športový dizajn, v tomto prípade podtrhnutý červeným lakovaním, skvelé jazdné vlastnosti a dobré audio ako menej praktický a po sklopení operadiel len priemerne objemný kufor. Vozidlo malo najazdených cca 22 000 km a okrem občas štrajkujúceho sklápania zrkadiel funguje bezchybne.
Konštrukcia | radový zážihový štvorvalec |
Palivo | BA 95 |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na valec |
Plnenie | viacbodové vstrekovanie |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 63 pri 5000 |
Točivý moment (Nm pri ot./min.) | 132 pri 3800 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 177 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 5,6 |
Objem nádrže (l) | 45 |
0-100 km/h (s) | 11,8 |
Dĺžka (mm) | 4 034 |
Šírka (mm) | 1 693 |
Výška (mm) | 1 428 |
Rázvor náprav (mm) | 2 460 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 100 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 526 |
Rozmery pneumatík | 185/60 R15 |
Batožinový priestor (l) | 284/900 |
Cena vozidla v čase testovania: 8500 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
veľmi dobré jazdné vlastnosti |
v porovnaní s konkurenciou menší batožinový priestor po sklopení zadných sedadiel |
primerane úsporný motor |
v ponuke chýbajú moderné preplňované benzínové motory |
presné radenie, optimálne nastavenie posilňovača riadenia |
menej miesta na zadných sedadlách pre nohy a hlavu |
pohodlné a športovo strihnuté sedadlá |
menej praktický batožinový priestor |
veľké predné sedadlá |
horšia čitateľnosť prístrojov |
dobré dielenské spracovanie |
menej praktické umiestnenie spínača výstražných svetiel |
príjemná poloha za volantom |
|
dizajn vozidla |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 TSI | 1197 ccm | CBZA | 63 kW |
1.2 TSI | 1197 ccm | CBZB | 77 kW |
1.2 | 1198 ccm | CGPB | 44 kW |
1.2 | 1198 ccm | BZG,CGPA,CJLB | 51 kW |
1.4 | 1390 ccm | BXW,CGGB | 63 kW |
1.4 TSI | 1390 ccm | CAVF,CNUB,CTJB,CTHF | 110 kW |
1.4 TSI | 1395 ccm | CPTA | 103 kW |
1.6 | 1598 ccm | BTS | 77 kW |
1.6 LPG | 1598 ccm | CNKA | 60 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.2 TDI | 1199 ccm | CFWA | 55 kW |
1.4 TDI | 1422 ccm | BMS | 59 kW |
1.6 TDI | 1598 ccm | CAYA | 55 kW |
1.6 TDI | 1598 ccm | CAYB | 66 kW |
1.6 TDI | 1598 ccm | CAYC,CLNA | 77 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | BXJ | 66 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | BLS | 77 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CFHD | 105 kW |
Jeden komentár
Roman
Dobrý deň. Neviete náhodou, kde si nastavím zobrazovanie spotreby? Ďakujem za odpoveď.