Ibiza druhej generácie bola ako prvé vozidlo Seatu vyvinutá a vyrobená vo vlastníctve koncernu Volkswagen. Postavili ju na platforme A03, rovnako ako jej karosársku verziu Cordobu a neskôr aj Polo tretej generácie (6N). Aj dizajn druhej generácie Ibizy navrhol slávny G. Giugiaro, čo je hlavný dôvod, že aj 15 rokov staré a dobre udržiavané vozidlo vyzerá stále k svetu.
Predaj oboch modelov bol zahájený v roku 1993. Pod kapotou pracovali benzínové motory 1,05i, 1,3i, 1,6i, 1,8i, 2,0i a dva dieselové motory 1,9 D a 1,9 TD. Postupne sa modernizovali a obmieňali a v roku 1996 sa pod kapotu dostali aj legendárne turbodiesely 1,9 TDI. V roku 1996 prebehol drobný facelift, upravila sa mierne estetika pridaním zaoblených plastových nárazníkov, zmenili sa svetlomety a predné rebrovanie chladiča. Od tohto dátumu začalo byť používané aj nové označenie úrovne výbavy (Base, E, S, SE, SXE, Sport, GT, GTI a GTI Cupra Sport). Pri motore 2,0 16V bol výkon upravený na 110 kW. Modelový rad sa rozšíril aj o verziu kombi, nazývanú Cordoba Vario.
V roku 1999 prebehla veľká modernizácia a facelift (označované aj ako 6K2). Zmenené boli hlavne nárazníky, predná maska, podvozok, svetlomety dostali číru optiku, skelet karosérie bol vystužený a vo vnútri sa objavila nová palubná doska, stredový panel mohol byť vybavený centrálnym displejom, pribudli nové materiály a čalúnenie. Objavili sa aj nové motory. V roku 2002 bola ukončená výroba a nastúpili modely novej generácie.
Ibiza druhej generácie bola poskladaná podobne ako jej sestra Cordoba na základe dielov VW. Aj dizajn Cordoby navrhol slávny G. Giugiaro, a tak sú tvary oboch modelov jednoznačne prednosťou. Vo variante sedan (Cordoba) sa sesterský model volal Polo Classic a v kombi verzii (Vario) potom Polo Variant. Len pre zaujímavosť. Aj keď oba modely Seat aj VW schádzali z rovnakej španielskej linky, VW mal jednoznačne lepšie dielenské spravovanie, ktoré mala Cordóba aj Ibzia v porovnaní s inými značkami len na priemernej úrovni.
Batožinový priestor malého hatchbacku Ibiza disponuje objemom 245 litrov. Objem bol zhodný pre troj a päťdverové prevedenie. Karoséria sedan ponúkne priestor pre batožinu s objemom 455 litrov. To je citeľne viac, ako poskytne posledná vyrábaná verzia Vario. Vario má totiž nákladový priestor s objemom 390 litrov v základnom usporiadaní. Tieto hodnoty zostali po celú dobu výroby nezmenené, postupne sa však menila nielen ponuka motorov, ale aj dizajn a kvalita. Nutno dodať, že k lepšiemu. Vozidlá vyrobené do roku 1996 charakterizujú pomerne úzke predné nárazníky, pod ktorými je umiestnený ochranný plech. Jednak toto riešenie nevyzerá dizajnovo príliš prívetivo, ale hlavne z praktického hľadiska si nevedie dobre. Nárazy kamienkov na ceste postupne narušia lak a plech je často hrdzavý.
Výrobca ponúkal pre Ibizu mimoriadne širokú paletu pohonných jednotiek s objemom od jedného do dvoch litrov. Základný, litrový motor sa medzi ojazdenými autami vyskytuje veľmi zriedka a na našom trhu sa dá najčastejšie naraziť na agregát 1,4i (44 kW). Treba dodať, že aj keď sa to podľa výkonu nezdá, jedná sa o plne dynamicky dostatočný agregát, naviac takmer bezproblémový. Bokom však neostali ani výkonné motory montované do verzií GTI (alebo neskôr Cupra). Najskôr bol k dispozícii pre verziu GTI motor 1,8i (95 kW), ktorý od roku 1996 nahradil 2,0i 16V (110 kW). Od roku 1999 sa zmenil názov na Cupra, ktorá bola vybavená motorom 1,8 Turbo (115 kW) a o rok neskôr predstavená verzia Cupra R mala tento motor naladený na skvelých 132 kW. Samozrejme nemohli chýbať ani diesely a po počiatočných 1,9 D a 1,9 TD (47 a 55 kW) sa od roku 1996 začali objavovať aj mimoriadne úsporné s priamym vstrekovaním 1,9 TDI.
Podobne veľmi široká bola aj paleta motorov pre Cordobu. Najčastejšie narazíte na agregát 1,4i (44 kW). Na rozdiel od ostatných značiek, kde výrobcovia orientovali malé sedany vyslovene ekonomicky, vrátane motorizácie, Cordoba ponúkala aj vyslovene výkonné motory. Za všetko hovorí od roku 1999 ponúkaný 1,8 i 20V turbo (115 kW). Škoda, že za skvelým motorom už mierne zaostáva jednoduchý podvozok, najmä ak je viac zaťažený kufor. Okrem klasických vznetových motorov s nepriamym vstrekovaním 1,9 D (47 kW) sa pod kapotu dostali od roku 1996 aj legendárne a mimoriadne úsporné diesely s priamym vstrekovaním 1,9 TDI. Výkonnejší z nich, 1,9 TDI 81 kW s variabilnou geometriou turbodúchadla bol od roku 1997 určený pre model Cordoba Vario.
Treba si dať pozor na koróziu karosérie, najmä u modelov vyrobených do roku 1996. Pozor aj na stav brzdového systému a taktiež tlmičov. Občas vedia hučať aj ložiská kolies, v prípade Cordoby častejšie tie zadné, hlavne ak je hojne využívaný kufor. Keďže sa jedná už o staršie vozidlá, častejšie sa bude vyskytovať vôla na prednej náprave (silentbloky, čapy), opotrebovaná spojka, štartér, či štrajkujúci termostat. Pozor aj na pokazený snímač vonkajšej teploty, kedy prestane fungovať klimatizácia. Občas prestanú fungovať aj blinkre, vyskytujú sa drobné poruchy v elektronike, poškodené zámky a spínacie skrinky, sťahovanie okien poškodené najmä necitlivým používaním v zimných mesiacoch. Ešte k tej zime. Veľmi často sa stáva, že zámky týchto modelov zatuhnú. Pomôže len dotyčný zámok vymontovať, rozobrať, dôkladne vyčistiť a namazať.
V prípade motorov 1,9 SDI, TDI ak začne blikať kontrolka žhavenia, môže byť zlý buď spínač brzdových svetiel, alebo rozdielne svetlá na oboch stranách (treba rovnaké žiarovky). Na benzínových motoroch pozor tiež na stav katalyzátora, hnevať môžu zanesené škrtiace klapky alebo nefunkčné lambda sondy. Ak benzínové motory zrazu neštartujú, na príčine bude zlý hallov snímač otáčok kľukového hriadeľa. Pri motoroch 2,0 16V a 1,8 T sa po väčšom nájazde objavujú nefunkčné zapaľovacie cievky, čo sa hneď pozná nepravidelným chodom motora. V prípade motora 1,6 sa občas do nasávacieho traktu dostala matka, prípadne rovno skrutka uvoľnená od sania motora. V prípade zanedbania tohto problému (zvonenie a hrkanie), vás čaká prinajmenšom výbrus motora. Podobne netreba zanedbávať drobné úniky oleja z prevodovky, v opačnom prípade sa prevodovka skôr či neskôr rozsype. Treba ju pretesniť a olej doliať či vymeniť. Pozor aj na prasknuté lanko spojky, či zhrdzavený výfuk. V prípade motorov 1,9 D a TD skontrolujte, či remenica pohonu pomocných agregátov pri chode nehádže. Je totiž spojená s remenicou rozvodov, ktorej poddimenzovaný spoj s kľukovým hriadeľom zlyháva. Než sa pretočí a spôsobí fatálne poškodenie motora, nejaký čas ľahko vykazuje ľahké vyosenie a kmitá. Základným varovným znakom je zdĺhavé štartovanie bez inej príčiny. Pohyb spodnej remenice totiž spôsobuje zmenu časovania čerpadla. Celkovo sú rozvody všetkých vtedajších motorov (aj benzínových) od VW chúlostivejšie a treba starostlivo dodržiavať predpísanú výmenu. Ak nemáte istotu pri kúpe Ibizy či Cordoby o stave najazdených kilom a vykonaných servisných úkonoch, nechajte remeň čo najskôr vymeniť. Pozor aj na predčasne prasknutý klinový remeň pohonu posilňovača riadenia. Pri motoroch 1,9 TDI je evergreen nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu, čo sa prejavuje stratou výkonu. Samozrejme pozor aj na stav turba, pískanie, nadmerné dymenie a v prípade 81 kW verzie aj na zatuhnutú geometriu lopatiek statora.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
stále pozerateľný dizajn |
dielenské spracovanie zo začiatku výroby |
široká ponuka motorov |
menej miesta na zadných sedadlách (C) |
dobré ceny jazdeniek |
niektoré verzie bez posilňovača riadenia |
objem kufra (C) |
horšie pruženie |
hlučné motory vo vyšších otáčkach |
Najčastejšie poruchy
korózia karosérie (hlavne do 1996) |
hučiace ložiská kolies (pri Cordobe častejšie zadné) |
vôla na prednej náprave (silentbloky, čapy) |
opotrebovaná spojka, štartér, či štrajkujúci termostat |
pokazený snímač vonkajšej teploty - nefungujúca klimatizácia |
nefungujúce blinkre |
drobné poruchy v elektronike |
poškodené zámky a spínacie skrinky |
nefunkčné sťahovanie okien (hlavne kvôli necitlivému používaniu v zime) |
zatuhnuté zámky cez zimu |
blikajúca kontrolka žhavenia - buď zlý spínač brzdových svetiel alebo aj rozdielne svetlá na oboch stranách (treba rovnaké žiarovky) |
zanesené škrtiace klapky alebo nefunkčné lambda sondy (benzín) |
zlý hallov snímač otáčok kľukového hriadeľa (benzín) |
nefunkčné zapaľovacie cievky- nepravidelný chod motora (2,0 16V a 1,8 T) |
uvoľnená matica alebo skrutka od sania motora v nasávacom trakte |
úniky oleja z prevodovky |
prasknuté lanko spojky |
zhrdzavený výfuk |
zlyhávajúci poddimenzovaný spoj s kľukového hriadeľa a remenice rozvodov - kmitajúca remenica pomocných agregátov (1,9 D a TD) |
predčasne prasknutý klinový remeň pohonu posilňovača riadenia |
nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (1,9 TDI) |
opotrebované turbo - pískanie, nadmerné dymenie a a pri 81 kW verzii aj zatuhnutá geometria lopatiek statora |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,4 8V (44 kW). Motor jednoduchej konštrukcie na bežnú prevádzku plne postačuje, veľmi dobre ťahá v spodných otáčkach, čo vyhovuje mestskej, ale aj pokojnej mimomestskej jazde. Naviac je tento motor celkom spoľahlivý a spotreba sa v priemere pohybuje okolo 7 v Ibize, a 7,5 litra v Cordobe. Pokiaľ možno, lepšie je vyberať variantu MPI, ktorá má vyšší krútiaci moment 116 Nm oproti 107. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 999 ccm | ANV,ALD,AUC | 37 kW |
1.0 i | 999 ccm | AER | 37 kW |
1.0 | 1043 ccm | AAU | 33 kW |
1.3 i | 1272 ccm | 2G,AAV | 40 kW |
1.4 | 1390 ccm | ANW,AKK,AUD | 44 kW |
1.4 16V | 1390 ccm | APE,AUA | 55 kW |
1.4 16V | 1390 ccm | AQQ,AUB | 74 kW |
1.4 i | 1390 ccm | ABD,AEX,AKV,APQ | 44 kW |
1.4 i 16V | 1390 ccm | AFH | 74 kW |
1.6 | 1595 ccm | AEH,AKL,APF,AUR | 74 kW |
1.6 i | 1595 ccm | 1F | 55 kW |
1.6 i | 1595 ccm | AFT | 74 kW |
1.6 | 1598 ccm | ALM | 55 kW |
1.6 i | 1598 ccm | ABU,AEE,ALM | 55 kW |
1.8 i | 1781 ccm | ABS,ADZ,ACC | 66 kW |
1.8 i 16V | 1781 ccm | ADL | 95 kW |
1.8 T 20V Cupra | 1781 ccm | AQX,AYP | 115 kW |
2.0 i | 1984 ccm | 2E,AGG | 85 kW |
2.0 i 16V | 1984 ccm | ABF | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 D | 1896 ccm | 1Y | 47 kW |
1.9 D | 1896 ccm | 1Y | 50 kW |
1.9 SDI | 1896 ccm | AEY | 47 kW |
1.9 SDI | 1896 ccm | AQM,AGP | 50 kW |
1.9 TD | 1896 ccm | AAZ | 55 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | 1Z,AHU,ALH,AGR | 66 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | AFN,ASV,ASK | 81 kW |
10 komentárov
Martin K.
Ahojte!
Mám Ibizu 1.9SDI r.v. 2001 skoro základnej výbave.Som s ňou nadmieru spokojný.Je to jednoduché auto s minimálnou poruchovosťou.Veľmi spoľahlivé.Spotreba pod 5 litrov a to si az tak nedávam pozor na plynový pedal.Motor jednoduchý spoľahlivý,zatiaľ som menil len rozvody, podtlakové čerpadlo(zbytočne),žhaviče,nejaké predrate a stare hadičky,termostat,štartér,silentbloky motora(pozor!keď som kúpil v obchode s autodielmi XY značku silentblokov tak to nepomohlo,pomohli až originál zo seatu,motor bolo menej cítiť) a olej pravidelne po 15tis km.a všetky filtre. Ďalej na podvozku predne brzdy(kotúče+platničky),zadné bubnové brzdy komplet,capy a pod.čo sa týka podvozku,jedno zadné ložisko,stredový a koncový tlmič,1 homokineticky klb soferova strana+všetky manžety… Všetko diely čo sa bežne opotrebovávajú na každom aute.Slabá výbava a absencia turba=menšie náklady na opravy a servis.Auto ma terazna jazdenych 220000km ja som na nom najazdil 120000 km.Mínusi auta sú málo miesta v zadu,slabá výbava,slabšie brzdy v porovnaní s inými autami,tvrdý podvozok a tým pádom slabši komfort ale je to výhoda v zákrutách a pri športovejšej jazde.
Spokojnosť odporúčam!
Jozef
Ahojte, mám seat ibizu 1,4 44kw r. 2000 a mám problém s rádiom. Po namontovaní v seat servise, kde vypnem kompet aj rádio s počítačom, mi po čase prestáva fungovať aj ostatné funkcie cez počítač, ventilátor, čas atď. Chcem sa spýtať, či mi vie s týmto niekto pomôcť, alebo poradiť. Ďakujem.
M.
To je aké rádio? s tým veľkým displejom alebo dorábané? Ak je to originál sú dve možnosti, buď blbne rádio alebo je to zle namontované.
Pavol
Ahojte! Mam Ibizu r.v 1997 ten po facelifte a občas mi nejdu blynkre ked idem odbočit niekde a ked nasledne preblyknem vystražnymi tak blynkre hned idú. Chcem sa spýtať či to je normalne pri tomto aute ked už je staršie? Ale inak to je velmi spolahlyve autíčko aj s motorom 1,4 aj ked to sem tam viacej papá ale to zaleží jak držím nohu na plyne 🙂 a mam sním velku spokojnosť.
Michal
ahojte mam seat cordobu r.v.2001 a stale mi pipa cerveny vykricnik hlavne ked idem do zakruty ked som to mal na pocitaci napisalo to chybu-snimac rychlosti tak som ho vymenil a pipa to stale vzdy to zapipa 3 krat a neviem co to znamena
MM
to by mal byt snimac na rucnu brzdu alebo plavak v nadobke na brzdovku je zly….
Anonym
ahoj potřebuji vyměnit termostat na Cordobě r.v. 95 a nevím jak na to poradí mi někdo.
Vlado
Dobrý deň. Ja mám Seat Cordoba vario 1.9tdi r.v. 1997. Vozidlo menej jazdí, lebo využívam iné. Začala mi blikať kontrolka žhavenia, ale len na dobre zohriatom motore. Keď je motor studený, naštarujem, motor hneď krásne naskočí, ani si nepridá cez 1000 ot. a môžem ísť aj celý deň. Keď však zastavím, vypnem motor a napr. po natankovaní štartujem, motor hneď naskočí, ale otáčky vyletia cca na 1800, ale okamžite klesnú na cca 800. Pri tomto štarte vyletí z výfuku veľmi veľa čierneho dymu a asi po 1/2 minute začne blikať kontrolka žhavenia. Toto sa opakuje až do vychladnutia, alebo pomôže, že za jazdy /aj pomalej / vypnem a opätovne naštartujem motor. Vtedy môžem pokračovať. Taktiež keď pred štartom odpojím šteker žltého snímača teploty, motor naskočí normálne a môžem ho nasunúť späť. Môže mi niekto pomôcť? VAG ukazuje 04D5 el. uzáver prívodu paliva-mech. závada. Ale nezabúdajme, že za jazdy naskočí normálne a aj s odpojeným štekrom teplomera. Brzdový spínač mám z dvoch kusov -modrý a biely spínače. Ďakujem, Vlado
František
Mám Ibizu 1,4 rv 1977 akosi vždy,keď prejde auto cez mláku vody zrazu zdochne motor! Čo je prosím problém??? Ďakujem. František Košice
František
…oprava 1997 !!! výroba benzín 1,4