Aj keď v dnešnej dobe dizajn tohto kufrového rekordmana menom Seat Toledo veľa ľudí neohúri, zohnať ho možno za pár korún a ak je v dobrom stave, vďaka svojmu veľkému kufru môže dobre poslúžiť. Seat Toledo I sa predstavil už v roku 1991, ale významnú úlohu na slovenskom trhu zohral až model po facelifte v rokoch 1995 a 1996. Až Škoda Octavia I koncom roka 1996 prerušila víťazné ťaženie španielskeho vozidla.
Škoda Octavia totiž prišla s tou istou základnou filozofiou ako Seat Toledo. Postaviť veľký automobil s výklopnou zadnou časťou a gigantickým batožinovým priestorom na technike kompaktného hatchbacku VW Golf, čím možno za cenu auta nižšej strednej triedy ponúknuť chatárom, chalupárom a v neposlednom rade aj taxikárom úžitkovú hodnotu vozidla strednej triedy. Aj ten, kto sa neradil medzi patriotov čechoslovakizmu, bol rýchlo presvedčený faktom, že „oktávka“ priniesla o generáciu modernejšiu techniku a podstatne lepšie dielenské spracovanie. Ďalšia generácia Toleda bola predstavená v roku 1999 už po zásahu vedením koncernu s „oktávkou“ nebojovala, pretože sa prevtelila do športovo štylizovaného sedanu. Ten síce veľmi dobre vyzerá, ale má vzadu menej miesta a hlavne podstatne horšie využiteľný kufor vinou malého vstupného otvoru.
Ak sa dnes pozrieme na situáciu ojazdeného Toleda, potom dôjdeme k názoru, že najmä exempláre vyrobené po modernizácii v roku 1995 (kedy prišiel do ponuky motor 1,9 TDI) sú dnes jednoznačne určené tým, ktorí by si priali Škodu Octaviu, lenže tá si udržuje vyššie ceny, takže si ju nemôžu dovoliť.
Toledo je totiž skutočne lacné. Ceny zráža to, že dielenské spracovanie je nedôsledné, rachotiace plasty vnútri po rokoch často praskajú, kontrolky na palubnej doske sú tvorené jednoduchými LED diódami. A to ľudia ešte nevedia, že technický základ vozidla je takmer praveký, Toledo spočíva ešte na podvozkových komponentoch Golfu druhej generácie. Ponuka motorov je prevzatá už z jeho tretej generácie (s výnimkou variantov 1,4 i a 2,8 VR6). Aj keď je technika zastaralá, či podvozkom alebo motormi (okrem TDI), na druhej strane je celkom odolná. Klasické osemventilovej motory (1,6 i, 1,8 i a 2,0 i) sa nezavďačia svojím hrubým chodom. Zvlášť ten najslabší, síce dobre zaberá odspodu, ale vo vyšších otáčkach prudko stráca výkon a má vysokú spotrebu. Toledo I.generácie postihovali mnohé drobné závady, od zasekávajúcich zámkov počnúc cez drnčiace plasty a uvolnené kadečo až po občas haprujúcu elektroinštaláciu končiac. Našťastie neboli fatálneho a extra finančne náročného charakteru.
Jediná finančne náročná závada vozidlo postihuje len vtedy, ak majiteľ nedbá odporúčaniam a nemení rozvodný remeň vrátane napínacích kladiek tak ako by mal. U dieselových motorov sa prejavuje konštrukčná chyba Volkswagenu v oblasti napojenia spodnej remenice rozvodov na kľukový hriadeľ. Poddimenzovaný spoj, pred tým než sa remenica pretočí a dôjde k vážnemu poškodeniu motora, začne mať zvyčajne vôľu. Potom sa pohybuje aj časovanie vstrekovacieho čerpadla, takže včasným varovaním bývajú veľmi problematické štarty. Ďalší dôvod, prečo Toledo nie vždy ide, môže byť zlomený držiak alternátora.
História modelu
1991 – v septembri predstavenie modelu. Zážihové motory 1,6 i, 1,8 i, 2,0 i a 1,8 i 16V.
1992 – v máji nové dieselové motory – atmosferický 1,9 D a preplňovaný 1,9 TD.
1994 – v máji ľahko prepracované motory 1,6 i a 1,8 i.
1995 – v januári nový motor 2,0 i 16V nahrádza pôvodný 1,8 i 16V. V júli face-lift modelu a nový turbodiesel s priamym vstrekom – 1,9 TDI (66 kW).
1997 – nový motor 1,9 TDI s premennou geometriou statora turba (VTG) a výkonom 81 kW.
1999 – príchod nového modelu s technikou VW Golf IV.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverový liftback |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4318-4321 x 1662-1905 x 1424-1682 |
Rázvor (mm): | 2471 |
Batožinový priestor (l): | 550 |
Pohon | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 55 |
Prednosti a nedostatky
obrovský batožinový priestor |
zlé dielenské spracovanie |
elegantné vonkajšie tvary (najmä od 1996) |
nekvalitné plasty |
veľmi účinné svetlomety |
príliš tenké a mäkké operadlá predných sedačiek |
účinné brzdy (najmä od 1996) |
zlé jazdné vlastnosti u zaťaženého vozidla |
vynikajúce vznetové motory |
zlý image výrobcu, veľká strata hodnoty |
nízke ceny ojazdených áut |
vysoké zákonné poistenie vzhľadom k výkonu (diesel) |
vnútorná hlučnosť (dieselové verzie) |
|
vyššie ceny niektorých náhradných dielov |
Najčastejšie poruchy
rýchlo opotrebované ložiská zadných kolies |
voda prenikajúca do svetlometov |
nepresný ukazovateľ stavu paliva |
chybné rozdeľovače (zážihové motory) |
zlyhávajúci pohon rozvodového mechanizmu (diesel) |
pretrhnutý rozvodový remeň (diesel) |
prepálená poistka žhavenia |
zvlnené brzdové kotúče (do 1996) |
prasknutý držiak alternátora |
chybné čerpadlo servoriadenia |
zablokované zámky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,9 TDI (66 kW) preplňovaný vznetový radový štvorvalec, osemventilový rozvod OHC, priame vstrekovanie paliva. Kombinácia nízkej hmotnosti, so skvelým motorom TDI predvádza vynikajúce dynamiku v kombinácii s nízkou spotrebou. |
1,9 TD (55 kW), preplňovaný vznetový radový štvorvalec, osemventilový rozvod OHC, nepriame vstrekovanie paliva do predkomôrky. Nízkotlaké preplňovanie nemá ani podtlakovú reguláciu vstrekovacieho čerpadla, takže prínos turbodúchadla je u neho mizivý. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 i | 1595 ccm | 1F | 52 kW |
1.6 i | 1595 ccm | 1F,EZ,ABN | 54 kW |
1.6 i | 1595 ccm | 1F | 55 kW |
1.6 i | 1595 ccm | AFT | 74 kW |
1.8 16V | 1781 ccm | PL | 92 kW |
1.8 16V | 1781 ccm | KR | 98 kW |
1.8 i | 1781 ccm | RP | 65 kW |
1.8 i | 1781 ccm | ABS,ADZ | 66 kW |
2.0 i | 1984 ccm | 2E,AGG | 85 kW |
2.0 i 16V | 1984 ccm | ABF | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 D | 1896 ccm | 1Y | 47 kW |
1.9 D | 1896 ccm | 1Y | 50 kW |
1.9 TD | 1896 ccm | AAZ | 55 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | 1Z,AHU | 66 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | AFN | 81 kW |
11 komentárov
Mrázik D.
Prosím o informáciu, kde – v ktorých miestach sa nachádza na 1,9 TDI SEAT Toledo cievka-relé na žhaviace sviečky /do káblov pre žhavenie nejde prúd.
Marcel Janco
Tvoje relé sa nachádza pod volantom, otvor ten plastový deklík a nájdi dve relátka, ktoré majú dve hrubšie a dve tenšie nožičky, tak to napravo by malo byť to tvoje hľadané relé.
Branislav
Ahojte, potreboval by som vediet kde sa da zohnať elektrická sústava motora na seat toledo L1 rv.1995 84kw 2,0 mam tam dost vadne kable a motor nepravidelne chodi a začne skakat akoby dochadzalo palivo
Anonym
Mám toto Toledo (1,9 TDI 81kw – 1998) už dva roky, stav tachometra 150 000 a nabehaných len nejako 20 000 km a počas tej doby mi robil problémy plubák, vyblyskovali rôzne kontrolky. Problém bol v poškodených kábloch elektroinštalácie. S autom som celkom spokojný, dobre ťahá, spotreba od 6,5 v meste až 4,2 na okreskách.
Marek
Mali sme to ako firemne auto v 90. rokoch, malo nabehane 900.000km, je to nesmrtelny motor.
dodoTN
preco nebrat 1.9TD 55KW ???? toto napise len tupec co opisal receziu od ineho tupca… 1.9TD 55KW typ AAZ je bezudrzbový max. spolahlivý a nesmrtelný motor z realnou priemernou spotrebou 5.5l ak je vsetko v poriadku a majitel nie je zavodnik alebo sebevrazedny kreten. Nevyžaduje ziadne zvlastnosti ako TDi nie je prepchaty elektronikou a ak pravedilne menite to co sa menit ma tak nema problem nabehat 800.000km bez poruchy !!!! rozdiel medzi tdi je v 10kw a to je teda podla mna mizivé nakolko tu mame max. 130km na dialnici podla predpisov. Neodsudzujem TDi ale TD je daleko spolahlivejsi motor a ovela menej narocny na opravy. Okrem toho diely na 1.9TD 55KW su za cenu suciastok na bicykel a je ich hromada ci na vrakoviskach , od inych vyrobcov alebo originalnych dielov.Pan co v tejto recenzii napisal nebrat TD 55KW by sa mal zacatzaujimat o autaaj fizicky nie len teoreticky….
Peter
Musím sa zastať tých „tupcov“, nakoľko som mal TD v Passate B3 a potom TDI v B4. Na začiatok fizicky sa píše fyzicky. Tvoja znalosť o TDI motoroch je naozaj mizivá. Skús napísať kolko má v % viac elektroniky prvý TDi motor s označením 1Z. 1,9 TD naozaj nebol bohviečo. Okrem výmeny oleja každých 7500 km mu vedela prasknúť aj hlava, stačilo trocha prehriatia alebo vytočenia na studeno. Výkonovo to tiež nebol žiadny borec, ak si ho porovnáme s vtedajšími 1,9 TD od PSA, kamarát s Xantiou mi t s prehľadom kedykolvek natrel. A oproti TDI ani spotreba nevyšla žiadno zázračne. Nebol to vyslovene zlý motor, ale od TDI to má asi tak ďaleko ako traktor od šeťvalcového BMW. A so spoľahlivosťou TDI radšej nemel. Ja osobne som na služobnom aute 1,9 TDI 81 kW najazdil 420.000 km a okrem zatuhnutej regulácie turba motor v pohode šlapal a to sa občas jazdilo kadeako. Nie každá informmácia musí každému sedieť, ale porovnávať ťažkopádny TD s TDI, chce fakt odvahu, hodnú tupca na druhú.
dodoTN
Odkaz Petrovi : Píšeš od veci . Ja som jasne napísal že TDi neodsudzujem a že výkon vyšší o 10 KW je mizivý pri predpísaných rýchlostiach. Z toho čo píšeš mi vychádza že si človek ktorý asi rád porušuje predpísanú rýchlosť a rád skúša čo to dá. Ja som za volantom 21 rokov čiže zavodnícke myslenie mám už za sebou.Idem konkrétne k bodom : Vraj praská hlava ? Áno praská ale len takým čo auto vytáčajú za studena čo je problém vodiča nie auta a mimochodom hlava vie parádne prasknúť aj na TDi … Čo sa týka tvojho porovnávania výkonu tak sa zopakujem máme tu predpisy a ja som človek ktorý sa ponáhľa pomaly nemám potrebu akcelerovať do bezvedomia… Nebudem tu porovnávať TDi a TD nakoľko je to markantný rozdiel ako vekom tak koncepciou ale jedno musím napísať . Vlastním Vento 1.9TD 55KW AAZ od roku 1995 zakúpené ako nové auto a po dnešný deň jazdí z pôvodným motorom bez GO menené len rozvody oleje filtre raz menené čidlo teploty a alternátor. Samozrejme ramená tlmiče a čapy sa samozrejme menili. Auto má dne najazdených 845.000km , nikdy ma nikde nenechalo štartuje kedykoľvek kdekoľvek. Jeho jedinou chybou je hrdza inak max. spokojnosť. Aby som bol presný už rok vlastním aj oktaviu 1.9TDi rv. 2002 najazdených 270.000 a menili sme už takmer všetko. Možno sme pri kúpe nemali šťastie ale komunikujem v servisoch s majiteľmi TD aj TDi a každý jeden povedal zlaté TD …. Čo sa týka pravopisu na ktorý ma upozorňuješ , je mi to ,,8,, aj tak si podstatu nepochopil…
milan
Ahoj chcem sa opytat kde sa nachadza a ci tam vobec je pelovy filter na Seat Toledo 1.9 TDI r.v. 1998, vopred dakujem…
peter
filter je na pravej strane v smere jazdy pod čelným oknom , treba otvoriť kapotu dať dole plast okolo okna a tam ten filtej je ok. peter
PETERKO
auto na ktorom sa vyrástol a navždy ostane mojim mazlíčkom