Veľa ľudí často podceňuje technický stav vlastného automobilu. Buď nemajú čas, nevyznajú sa do áut alebo sú jednoducho laici a nepočujú iný neprirodzený zvukový prejav, ktorý vyludzuje ich vozidlo (napr. škrípanie, šúchanie). V mnohých prípadoch hrajú hlavnú rolu v „nestaraní“ sa o svoj automobil aj naše finančné prostriedky. Jednou z najdôležitejších častí vozidla pre bezpečnú prevádzku je celá podvozková platforma a brzdový systém. A práve brzdy bývajú v mnohých prípadoch často zanedbávané.
Pozrieme sa na predné kotúčové brzdy
Výmena brzdových trecích segmentov a kotúčov patrí k tým jednoduchším servisným úkonom vykonávaným na aute. Postup je nasledovný:
- zhodiť koleso,
- povoliť brzdový strmeň,
- zatlačiť brzdový valec (treba pri tom dávať pozor aby nám nevytlačilo brzdovú kvapalinu z nádobky),
- vybrať platničky,
- demontovať starý kotúč a zabrúsiť (poprípade osústružiť alebo vymeniť)
- Vyleštiť dosadacie plochy na ložiskovom náboji,
- znova vyškriabať hrdzu a nečistoty z dosadacích plôch pre platničky,
- naniesť na ne medenú pastu aby nedošlo v budúcnosti k prihrdzaveniu brzdovej platničky ku strmeňu,
- zmerať hádzavosť samotného ložiska (aby sa nestalo že nový kotúč bude po 5 000 km znova hádzať),
- nahodiť nový kotúč,
- upevniť celý strmeň na tehlicu (zvyčajne liatinový segment, ktorý tvorí nosnú časť celého ložiska a kolesového závesu),
- riadne dotiahnuť (kotúč sa musí v strmeni za pomoci sily mierne pretáčať no zároveň nesmie mať žiadnu vôľu).
Brzdy sa odvzdušnia cez odvzdušňovací ventil špeciálnym prípravkom alebo klasicky, šliapaním do pedálu (počas odvzdušňovania neustále dolievame kvapalinu do nádržky. V prípade viditeľného opotrebovania alebo dosiahnutia kilometrov k tomuto servisnému úkonu je potrebné vymeniť aj brzdové hadičky. Po výmene bŕzd sa treba vyhýbať agresívnemu brzdeniu po dobu približne 200 km. Je to potrebné preto, aby si brzdy dostatočne „sadli“. Až po dostatočnom „zajazdení“ začnú brzdiť tak ako majú, teda plným brzdným účinkom.
Prípad z praxe
Pán prišiel do servisu, vraj mu šuchajú brzdy a celkovo sa mu niečo na nich nezdá. Po testovacej jazde ešte pred servisom, pedál padal na podlahu a pri brzdení auto strhávalo prudko a nekontrolovateľne do strany. Výška platničiek bola v podstate nulová a auto brzdilo doslova kov na kov bez akéhokoľvek trecieho materiálu. Nebol to však hlavný problém. Na ľavej strane chýbala vnútorná platnička. Jednoducho sa zodrala alebo rozpadla pod vplyvom korózie. Majiteľ tak musel značnú porciu kilometrov brzdiť kov na kov, až kým nevznikol stav ako vidieť na obrázku. Zaujímavé je, že si tak dlhý čas nič podozrivé nevšimol.
Ako brzdí takto opotrebovaná sústava si môžte domyslieť. Už len predstava, že do kotúča tlačí samotný brzdový valec, je pre väčšinu motoristov jednoducho nepredstaviteľná. Po rozobraní sa nám naskytol raritný pohľad na vylezený brzdový valec ako priamo tlačí na kotúč. Dotyčný vodič si asi neuvedomil hrozbu, že pri prudšom brzdení by mohol brzdový valec dosiahnuť takej vysokej teploty, že by sa jednoducho spiekol s kotúčom, čo by viedlo k jeho zablokovaniu. To že naplno zablokované koleso vo vysokej rýchlosti predstavuje obrovské riziko dopravnej nehody, netreba ani pripomínať.
Preto nepodceňujte pravidelné servisné prehliadky, ale ani nezvyčajné zvuky, ktoré vyludzuje vaše vozidlo. Neraz pomôžu včas identifikovať aj naoko nenápadný problém, ktorý by vás pri zanedbaní mohol stáť v tom lepšom prípade veľa peňazí, v prípadnej nehodovej situácie aj…. Ak si na opravu netrúfate sami, zverte ju do rúk profesionálom, obzvlášť, ak sa jedná o náročnejšie servisné úkony. Vyhnete sa tak rade problémov, napríklad aj takému, ako ukazuje náš článok.
3 komentáre
aa
Ja si myslim, ze pri oparnej jazde by PAN na tom este presiel par rokov 😀 Ale inak mam pochybnosti o STKckach do ktorych PAN chodil
ryza
pri takom zapeceni uz dostane peknu nakladacku aj lozisko .. takze najlepsie vymenit oboje..
ale to sa moze lisit konstrukciou mot. vozidla ..napr u fordu len komplet z br. diskami… a treba aj zohladnit stav a vek vozidla.. ci sa to este vyplati..))
taka dovolenka v byvalej juhoslavii autom ak este idu teploty na 40 tak dava brzdam pekne zabrat ..nalozene auto po vrch ,,klesania po serpentinach alebo nahodne brzdenie na dialniciach da brzdam z pretazenym autom …
a pripad v clanku to je naozaj masaker.. STK..? ked z nedavnym navrhom liberalizacie akysi sef stk na slovensku v auto relacii na stv vyhlasil ze sukromne stk by bol raj pre..***
asi budem suhlasit ked sa toto udeje na statnych stk tak na sukromnych by si nebol z realnym stavom vozidla isty nikto –to by bola totalna anarchia na slovensku))))
Martin
Ktore STK su statne?