Aj keď rôzne nariadenia prichádzajúce z centrály Európskej únie nám mnohokrát zvyšujú množstvo žlče, občas svetlo sveta uzrie aj nariadenie, ktoré toľko skúšaného (platiaceho) motoristu poteší. Jedným takým je možnosť voľby servisu aj v čase záruky.
V praxi to znamená, že aj neznačkové autoservisy môžu vykonávať všetky servisné úkony na vozidle, a to aj v čase jeho záručnej lehoty, ktorá tým nie je nijako dotknutá. Postarala sa o to legislatívna zmena Blokovej výnimky 1400/2002. Jej nástupcom je nové nariadenie Európskej komisie č. 461/2010, ktoré špecifikuje postup od 1. 6. 2010. Okrem iného upravuje predaj nových motorových vozidiel, predaj náhradných dielov a predajné služby.
Bloková výnimka má jasne stanovené pravidlá a hovorí, že so svojim novým vozidlom môžete jazdiť aj do nezávislého (neznačkového) autoservisu, ktorý môže vykonávať v čase záruky servisné prehliadky predpísané výrobcom, opravy a výmeny dielov opotrebovaných prevádzkou alebo opravy po haváriách. Pokiaľ tento autoservis bude postupovať podľa automobilkou stanoveného servisného plánu, použité diely a vykonané servisné úkony dôkladne zdokumentuje, nesmie výrobca spochybňovať platnosť záručných podmienok a prípadne odmietnuť uznať záruku. Bloková výnimka okrem iného tiež zaručuje, aby nezávislé servisy mali prístup k technickým informáciám od automobiliek.
Pre zachovanie záruky výrobcu na vozidlo v prípadoch, keď údržbu vozidla vykonáva nezávislý servis, je dôležité sa tiež zamerať na to, aké diely si môžete do svojho auta nechať namontovať. Automobilky značnú časť súčiastok na svoje vozidlá samy nevyrábajú, ale kupujú ich od špecializovaných firiem a následne ich označujú svojimi logami. Za originálne sa ale podľa európskej legislatívy považujú aj tie diely, ktoré sú predávané aj pod značkou samotného výrobcu súčiastok. Medzi týmito dielami totiž nemusí byť žiadny rozdiel – väčšinou sa vyrábajú na rovnakej linke, za rovnakých podmienok a podľa rovnakých noriem. Líšia sa len logom a často aj výrazne nižšou cenou.
Zákazník sa môže sám rozhodnúť, kde bude svoje vozidlo opravovať, nechávať vykonávať údržbu a tým ovplyvniť náklady na údržbu a opravy vozidla. Neautorizovaným servisom dáva v súčasnosti prednosť viac ako polovica motoristov na Slovensku. Dôvodom je najmä cena, ktorá je väčšinou o viac ako tretinu nižšia ako v značkovom servise. Výnimku tvoria len vozidlá, ktoré sú v majetku leasingových spoločností, kde proces opráv môže byť upravený leasingovou zmluvou, resp. zmluvou o operatívnom lízingu a pod.
Takže na jednej strane je to výhoda, pretože mnohé neautorizované servisy disponujú moderným vybavením, vyškolenými odborníkmi, osobným prístupom a to všetko za podstatne nižšiu cenu. Na druhej strane existuje aj veľa neznačkových servisov, ktoré potrebnou technikou a skúsenosťami nedisponujú a zanedbaním alebo neúplnou kontrolou napr. z dôvodu neznalosti, môžu narobiť viac škody ako úžitku z ušetrených peňazí. Potom je dohadovanie sa kto má pravdu a kto urobil chybu pri následnom reklamačnom konaní veľmi zložité a nepríjemné. Preto treba byť opatrný a dať aj na vlastný úsudok, tiež na rady odborníkov, nezávislých dlhoročných zákazníkov a po zvážení sa rozhodnúť, kam s vozidlom zájsť.
11 komentárov
Klsmoi
neznačkový servis ? Takzvané „garážové“ ? Po mojich skúsenostiach ? Nikdy. Mám Fabiu1.4 MPI. Asi po 4 rokoch sa mi „rozsvietil“ na prístrojovke „ventylik“. teda porucha elektroniky. Nasledoval servis, a ja hlupák, som chcel ušetriť a tak „garážový“. Vysledok- poškodená PREDNÁ lambda sonda. Tak to vymente….. Zaplatil som viac ako 5000.- Sk.
Po asi 1000 km , opäť svieti „ventylik“. reklamujem…. Zhasli to (ventýlik), asi po 50 km, svieti znova… To som sa už nahneval a idem do ZNAČKOVÉHO servisu, Valúšek. Výsledok…? Poškodená Lambda sonda, a vraj ZADNÁ !!!!!!!!!!!!!!!!! Tak to vymente….. Zaplatil som viac ako 5000.- Sk. Ale už je to viac ako 4 roky a „ventýlik“ nesvieti. Takže, zbytočne som menil (nechal) meniť PREDNÚ Lambda sondu. Takáto skúsenosť ma stála 5000.- Sk. Som poučený, ŽIADNA „garážová“ firma, moje auto do ruky NIKDY viac nedostane.
PP
Ono garazova firma a garazova firma nie je jedno a to iste. Mne sa stalo to iste v znackovom servise. Mal som vytlceny cap a len menit cele rameno a hotovo. V neznackovom to slo aj bez ramena len samotny cap. Usetrene 6000 Sk. Podobne som obisiel aj s alternatorom. Skor si myslim ako autor napisal. Treba poriadne preverit a poznat a mat odskusane. Aj zo znackoveho servisu som videl pekne oddrbanu robotu navyse za nekrestankse prachy.
TOMI
Ja som ohladom tohto nariadenia písal jednému importérovy (autorizovanému servisu), že aby sa mi k tomu vyjadrili a úspešne ma ignorovali. Ale ved to sa dalo aj čakať. Nebudu si srať do vlastneho hniezda. Ale ide o to, že ak by trebalo niečo reklamovať a stala by sa závada v neautorizovanom servise, tak vas môžu bodobne ignorovat, aj ked by nemali. Teoria je jedna vec a slovenská prax je druhá. Slovensko je podla mojich životných skúseností krajina bornelu a nejasnosti.
Mám kamaráta čo vlastní neatorizovaný servis a najradsej by som išiel k nemu, lebo tam som mal na predošlích autách vždy všetko tip top urobené. Ale neodvážim sa, lebo viem že importér bude robyť problémy ak sa niečo stane.
Trnava
Moja skúsenosť.
Toyota Corolla – prestali mi svietiť cca 3 žiarovky prístrojovej dosky.
1. Značkový servis „A“ – zapísali poruchu, po dvoch hodinách zobral auto zaplatil asi 25€. Večer som však zistil, že mi žiarovky nesvietia ako pred opravou. Nová navšteva servisu „A“ – nemajú žiarovky a vraj mi opravili iné zadné osvetlenia čo mi nesvietili ???!!!. Že keď budú mať žiarovky dajú vedieť. /Dodnes nedali./
2. Návšteva neautorizovaného servisu: Žiarovky máme – oprava bude 45€! Nie som až taký technický blb, aby som naletel….
3. Návšteva autorizovaného servisu „B“. Do 20min. boli žiarovky vymenené /vraj až 6 kusov – mohlo byť// a cena 20€.
A teraz buďte múdri!
Lipo
Moja skusenost, kupil som jazdenku Opel Astra G.
Chcel som dat cele auto do poriadku. Autorizovany servis mal jarnu akciu (teraz mi to pride ako nahnanie si zakaznikov) spravit diagnostiku celeho auta za 20 € tak som siel a vycislili mi opravy v hodnote cca 1700 € …plus praca 🙂 ale ze mi daju daku zlavy dakych 150 € dole.
Nedalo mi to a siel som sa spytat k jednemu co mi znamy odporucil, dal som mu cely ten vypis potrebnych oprav bez ceny a chlapik mi to spravil za 560 € aj s pracou. Ok neboli to originalne diely ale auto jazdi doteraz bez jedinej zavady. Ale je pravda ze som sa stretol aj s takymi servisakmi ktory spravili hovno este k tomu zle a vypytali si skoro viac jak v autorizovanom.
Moj zaver je ze treba si najst cloveka s ktorym mate opakovane dobre skusenosti. Ja som si uz nastastie nasiel.
Michal
Vlastním Audi 80 1.6 Čiže o značkovom servise pre toto auto nemože byť ani reči. Ale chcem poukázať na niečo iné. Praskol mi radiátor kúrenia tak som to dal „borcom“ do servisu. Auto som vyzdvihol v takom dezolátnom stave až som skoro zaplakal. Kde som sa čoho chytil samý olej, špina, bordel. Auto tam bolo odstavené cez dva týždne a ani s tým nepohli kým som nezačal naliehať. Je to staré auto ale aj to má svoju cenu. Síce nemám skúsenosti zo značkovým servisom ale takýto prístup tam určite nebude. Odteraz radšej doma na dvore. Pretože aj tak som to musel doopravovať doma sám.
Oki
Riesime si auta sami, nakolko servisujeme nakladaky, ten osobak nejak zvladneme …. A po 16 ,rokoch aj celkom dost klientov je…..ak zaratam investicie do diagnostiky a naradia tak pri slusnych cenach pre klienta velka ryza neostane….
Priklad zo zivota….klepoca 406hdi2,0 znackovy chceli menit ventily vrajsu ulomene….ja blbec som menil vahu vzduchu a po zhodeni plocheho remena ked buchot prestal som vymenil remenicu….rozdiel v cene 700 nuz asi umrem chudobny
Milan Masarovič
Aky je rozdiel medzi zadnou a prednou lambda sondou?Univerzalna sa da použiť aj ako predna aj zadna?Bosch sonda.
MJ
http://www.autorubik.sk/technika/ako-funguje-a-na-co-sluzi-lambda-sonda/
norbe
Zdravim ..Uz niekolko rokov plati aj na slovensku,ze aj neautorizovane servisi sa mozu podielat na opravach aj pocas zarucnej doby.Pokial nejde o agregaty podliehajuce zarucnym podmienkam.Napriklad ak klakne motor tan ma pravo menit iba autorizak.Avsak beznu udrzbu a vymeny moze urobit aj neautorizovany servis. Samozrejme nehovorim o naturistoch a amateroch akych se dnes stovka a opravuju auta cez fora na internete.Verte viem o com hovorim….Dnes kazdy fusuje do aut ,bez znalosti a vybavenia….
Jano
Moja skúsenosť:
Auto jazdilo do značkového servisu Impa za 52€ na hodinu.
Vzhľadom na to, že mám doma servisný manuál, vedel som, ako sa daný diel mení ale pretože samozrejme nemám doma potrebné vybavenie ani priestor, bol som ochotný zaplatiť škodovke za kvalifikovanú výmenu.
Bol som pri aute, keď mechanik bohorovne odignoroval servisný postup výrobcu. Až na moje výslovne vyžiadanie išiel pre technické vybavenie (asi 20 metrov) a urobil to poriadne.
Samozrejme, majiteľ Impa aj škodovka má úspešne odignorovali.
U mňa teda škodovka skončila. Nedá sa na nich spoľahnúť.
Či je nežná kovy servis lepší neviem, skôr nie.
Ale značkový rozhodne neznamená, že je automaticky lepší.