V našich končinách vyznieva autíčko Smart For Two stále ako niečo zvláštne, vyzývavé, skoro až extravagantné. Lenže aj u nás sa stáva dopravná situácia v mestách čoraz komplikovanejšou a o parkovaní ani nehovoriac. Preto pre mnohých (skôr pre mnohé) môže byť práve autíčko veľkosti Smarta vhodným riešením. Kde bežné autá zaparkujú pozdĺžne, so Smartom o dĺžke 2,5 metra môžete v pohode zaparkovať priečne do malej medzery o šírke necelé dva metre. Samozrejme, nie len obratnosťou si Smart získal sympatie širokej motoristickej verejnosti. Boduje aj svojim utešeným dizajnom, voliteľnou farebnosťou niektorých vonkajších dielov (body panels) a v neposlednom rade aj použitými technológiami. Celkovo sa I. generácie predalo viac ako trištvrte milióna kusov. Emócie vzbudí Smart aj ako jazdenka, treba si však dať pozor na aktuálny technický stav a vozidlá opravované po havárii.
Začiatkom deväťdesiatych rokov vznikol nápad v hlave hodinárskeho milionára Nicolasa Hayeka (tvorca hodiniek Swatch), vyvinúť a do sériovej podoby doviesť výrobu mestského mini-automobilu. Idea Smartu sa začala zhmotňovať do reálnej podoby v roku 1993, za účasti automobilky Mercedes-Benz a švajčiarskeho výrobcu hodiniek Swatch v pomere 51% a 49 %, zlúčených do novovytvorenej spoločnosti MCC (Micro Compact Car). V roku 1995 vznikol aj oficiálny názov nového 2,5 metra dlhého vozítka. Moderná továreň na výrobu Smartu bola umiestnená do francúzskeho Hambachu, neďaleko hraníc s Nemeckom.
V roku 1997 bol verejnosti predstavený hotový produkt a v druhej polovici roku 1998 sa začali z francúzskeho výrobného závodu dodávať Smarty na 9 hlavných európskych trhov. Dvojmiestny automobil s dĺžkou 2,5 metra, sendvičovou podlahou, supertuhým bezpečnostným rámom a plastovými dielmi karosérie dostal k pohonu (zadných kolies) spočiatku jediný benzínový preplňovaný trojvalec v dvoch výkonových verziách. Vďaka preplňovaniu turbom sa z malého objemu 599 ccm podarilo dostať slušný výkon 33 kW (Smart & Pure) resp. 40 kW (Smart & Pulse). Prevodovka je robotizovaná šesťstupňová s automatickou spojkou. Najvyššia rýchlosť Smartu je elektronicky obmedzená na 135 km/h. Motor má dva ventily na valec, dve zapaľovacie sviečky na valec a preplňovanie výfukovým turbodúchadlom s tlakom max. 0,168 MPa.
V roku 1999 k nim pribudol aj trojvalcový turbodiesel 0,8 CDI s výkonom 30 kW pri 4200 ot/min a 100 Nm pri 1800 ot/min, ktorý je dodnes najmenším produkčným automobilovým dieselom. V roku 2000 sa predstavila varianta Cabrio s elektricky sťahovateľnou strechou a demontovateľnými stĺpikmi. Na konci roka pribudla aj najvýkonnejšia verzia benzínového motora 0,6 (45 kW). V roku 2002 sa mierne upravil benzínový motor s cieľom vyššej spoľahlivosti, pribudli aj niektoré zaujímavé varianty Smart Roadster, Roadster- Coupé a Crossblade.
S rokom 2003 prišla mierna modernizácia vzhľadu, ale hlavne techniky. Modernizovaný Smart je poznať podľa čírych svetlometov. Zmeny sa dotkli aj úpravy benzínových motorov a prepracovania prednej nápravy, kedy boli listové perá nahradené klasickým pružením-vinutými pružinami, čo vylepšilo jazdné vlastnosti. V tomto roku sa objem benzínového agregátu zvýšil na 0,7 litra. Okrem zvýšeného objemu z 599 na 698 ccm sa upravil aj výkon základného motora na 37 až po 55 kW vo verzii Smart Brabus. V ponuke bol za príplatok aj tempomat, elektrický posilňovač riadenia či širšie pneumatiky. V roku 2004 došlo k premenovaniu zo City-Coupé na Smart ForTwo.
V roku 2006 sa objavili ku koncu výroby prvej generácie aj varianty Edition Red a Smart elektromobil. Na konci roka 2006 bola predstavená a od roku 2007 uvedená do predaja nová generácia Smartu, For Two. Prevodovka bola výhradne šesťstupňová robotizovaná so sekvenčným radením, prípadne aj plne automatickým módom. Všetky modely majú z bezpečnostného dôvodu maximálnu rýchlosť obmedzenú na 135 km/h, výnimkou bola športová verzia Brabus (0,7 l/55 kW) so zníženým podvozkom a maximálnou rýchlosťou 150 km/h.
Napriek miniatúrnym rozmerom je Smart pomerne bezpečným vozidlom. Vďačí zato tuhému priestorovému rámu Tridion, okolo ktorého je celý mikro-automobil postavený. Kvôli minimálnym deformačným zónam mali Smarty sériovo dva predné airbagy a tiež aj predpínače bezpečnostných pásov. Pri náraze zozadu sa motor s prevodovkou, ktorý je umiestnený naprieč za zadnou nápravou, zasunie do podlahy pod sedadlá. Týmto sa motor aktívne podieľa na pohltení nárazovej energie a zároveň neohrozuje posádku. Riziko pre cestujúcich pri náraze zboku je znížené vďaka dvojitej podlahe. Cestujúci sedia asi o 150 mm vyššie než v bežnom automobile a prípadný náraz iného vozidla smeruje do pevného prahu vozidla.
Aj vďaka tejto konštrukcii, testy Euro NCAP v roku 2000 dopadli ohľadom na veľkosť a rok výroby slušne. Za ochranu cestuj cestujúcich si Smart City Coupe vyslúžil tri hviezdičky z piatich (22 bodov), ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (14 bodov).
Prednosti a nedostatky
malé vonkajšie rozmery - jednoduché parkovanie a manévrovanie |
pomalšie reakcie robotizovanej prevodovky a menej citlivé rozjazdy |
nadpriemerný priestor pre dvoch cestujúcich |
tvrdé odpruženie |
výkonné a úsporné preplňované motory |
spotreba paliva značne závislá na jazdnom štýle |
vzhľadom na rozmery slušná miera pasívnej bezpečnosti |
vyššia hlučnosť najmä vo vyšších otáčkach |
nízke prevádzkové náklady |
nedostatočne dimenzované kúrenie, ventilácia a klimatizácia |
široké uplatnenie plastov na povrchových dieloch a ich možná farebná variabilita |
sedadlo spolujazdca sa nedá nastavovať |
nízka pohotovostná hmotnosť |
|
kvalitné sedadlá |
|
vysoká spoľahlivosť |
Najčastejšie poruchy
slabšia životnosť benzínových motorov 0,6i - strácanie kompresie, uvoľňujú sa rozvody, zapekajú piestne krúžky(okolo 100 000 km) |
podpaľovanie výfukových sediel (0,6i, do 2002) |
občas opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba oleja, zvýšené dymenie po pridaní plynu, pískanie (0,6i) |
netesné tesnenie pod hlavou a turbodúchadlo (0,8 CDI, prevádzka na krátke vzdialenosti) |
chybne uložený medzichladič stlačeného vzduchu - prederaví sa o držiak v ktorom je umiestnený - pokles výkonu |
úniky prevádzkových kvapalín z motora, prevodovky a netesných manžiet hnacích hriadeľov (0,8 CDI) |
pomerne rýchlo hrdza na zadnej časti výfuku |
občas prasknuté zvody na výfukovom potrubí |
občas trvalo otvorený termostat motora |
občas problém s automatizovanou prevodovkou - radenie sprevádzajú pazvuky, nadmerné rázy, či zmätočné ovládanie |
praskajúca sklenená strecha (začiatok výroby) |
zatekanie do interiéru unaveným tesnením zadného okna |
občasné poruchy na elektroinštalácii z dôvodu prenikania vlhkosti |
pomerne skoro vôle v ramenách (čapoch, silentblokoch) a stabilizátore prednej nápravy |
pomerne rýchlo opotrebované ložiská kolies a tlmiče |
občas unavené-prasknuté vinuté pružiny pruženia podvozku |
väčšie vôle v riadení (staršie exempláre) |
netesné guferá alebo popraskané manžety zadných polosí (staršie exempláre) |
rozladená geometria náprav - zbiehavosť (tvrdé odpruženie a náročná mestská prevádzka) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
0,7 (37, 45 a 55 kW). Oproti staršiemu 0,6 litrovému motoru vykazuje podstatne lepšiu spoľahlivosť a dlhšiu životnosť. Vyznačuje sa solídnou dynamikou a dobrou spotrebou. 0,8 CDI (30 kW). Pokiaľ sa radi pozriete so Smartom aj mimo mesta, je jednoznačnou voľbou malý dieselový trojvalec. Motor je veľmi úsporný, pri dobre údržbe a tankovaní kvalitnej nafty aj odolný a spoľahlivý. |
0,6 (33, 40 a 45 kW). Motor mal v prvých rokoch výroby problémy s podpaľovaním výfukových sediel, občas hnevali uvoľňujúce sa rozvody, zapekajúce sa piestne krúžky či rýchlejšia strata kompresných tlakov, čo rezultovalo do podpriemernej životnosti len okolo 100 000 km. Situácia sa vylepšila od roku 2002. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
0.6 (450.330, 450.332) | 599 ccm | M 160.920 | 52 kW |
0.6 (450.333, 450.335) | 599 ccm | M 160 E6AL B05,M 160.920 | 45 kW |
0.6 (450.341, S1CLA1) | 599 ccm | M 160 E6AL B03,M 160.920 | 40 kW |
0.6 (450.342, S1CLB1) | 599 ccm | M 160 E6AL B04,M 160.920 | 33 kW |
0.7 (450.314) | 698 ccm | M 160.910 | 55 kW |
0.7 (450.331) | 698 ccm | M 160.910 | 37 kW |
0.7 (450.335, 450.336, 450.341, 450.342, 450.343...) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.336, 450.352, 450.353) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.347) | 698 ccm | M 160.910 | 37 kW |
0.7 (450.414, 450.441, 450.442, 450.443, 450.452) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.452) | 698 ccm | M 160.910 | 55 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
0.8 CDI (450.300, 450.301, 450.302, 450.303, 450.306) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
0.8 CDI (450.300, 450.301, 450.302, 450.303, 450.306...) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
0.8 CDI (450.401, 450.402, 450.403) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
2 komentáre
Nas Ratý
Máme Smarta z r. 1999 0.6 40 kw .Je to tak neuvěřitelnej hnůj, že bych si nejredši pr del prokop, že jsem ho ženě koupil. ta sv ině už nás stála 4.100 € investic a zase je rozbitá.Zlatej proklínanej Renault. Je bka zas raná. jsem plnej vzteku. Novej motor, nový turbo, a zase rozes raný. Zase nejede. Lidi, nekupujte to!!!!
Yozomdbotzixeihjpxgqypusqlavbfvhjqbhjusrdsspwsuwyxztd gs543erdfhs43 5 hog
yuriyevnn7@bk.ru