Detailnejšie sa k dizajnu, exteriéru, interiéru a prevádzkovým vlastnostiam rozpisovať nebudeme, viac informácii je v našom redakčnom teste. Teda len stručne. Vnútri auta je dostatok miesta pre dvoch dospelých cestujúcich, limitom je snáď len šírka v oblasti ramien v prípade rovnosti vzdialenosti oboch sedadiel od palubnej dosky. Palubná doska a ostatné časti interiéru potešia svojim dizajnom, farbami, o niečo menej svojím zlícovaním. Presklená plocha má svoj podiel na pomerne značnom zahrievaní interiéru v letných mesiacoch a dokonca aj vo vozidlách s klimatizáciou býva problém nastavenú teplotu udržať.
Napriek mikro rozmerom má kufor solídny a dobre využiteľný objem 150 litrov, ktorý je možné po sklopení spolujazdcovho operadla zvýšiť na 260 litrov.
Smart dostal dosť tuhé odpruženie, ktoré dvojčlennú posádku cez mestské výmole príliš komfortne neprenesie. Prvé zmeny na podvozku prišli už v roku 1999, kedy boli zväčšené zdvihy kolies o 10 mm resp. 11 mm vzadu. K druhej modernizácii v roku 2002 došlo k zmene pruženia z listového perovania na klasické vinuté pružiny, čím došlo k citeľnému zlepšeniu, ale aj tak o prehnanom komforte hovoriť rozhodne nemožno. Malý rozchod kolies zase spôsobuje náchylnosť k destabilizácii pri jazde vyjazdenými koľajami, opatrnosť pri udržaní smerovej stability treba najmä v diaľničnej prevádzke, keď sa o slovo hlási bočný vietor. Rozdielne rozmery pneumatík vpredu (šírka 135 mm, 145 mm) a vzadu (175 mm) zlepšujú stabilitu v zákrutách, ale pre zmenšenie nedotáčavosti, zlepšenie brzdných schopností a obmedzenie náchylnosti k vybočeniu pri bočnom vetre je doporučená výmena predných pneumatík za širšie.
Na začiatku výroby malo autíčko trocha problémy so stabilitou, ktorá bola zakrátko vylepšená modifikovaným tuhším odpružením a protipreklzovým systémom Trust-Plus. Trust-Plus je tzv. protipreklzový systém, to znamená jedná sa len o zásahy do riadenia motora (nepracoval teda na princípe zásahov brzdového systému ako v prípade ESP). ESP je štandard až od roku 2003. Predná náprava má konvenčnú konštrukciu so vzperami McPherson a spodnými ramenami, vzadu je vzhľadom ku konštrukčnému usporiadaniu použitá náprava DeDion. Hrebeňové riadenie je väčšinou bez posilňovača a má prevod 22:1, ktorý umožňuje vozidlu otočenie na kruhu s rekordne malým priemerom 8,75 m. Príplatkový elektrický posilňovač je dodávaný s prevodom riadenia 21:1. Brzdová sústava stavia na kotúčových brzdách vpredu a bubnoch vzadu.
Prednosti a nedostatky
malé vonkajšie rozmery - jednoduché parkovanie a manévrovanie |
pomalšie reakcie robotizovanej prevodovky a menej citlivé rozjazdy |
nadpriemerný priestor pre dvoch cestujúcich |
tvrdé odpruženie |
výkonné a úsporné preplňované motory |
spotreba paliva značne závislá na jazdnom štýle |
vzhľadom na rozmery slušná miera pasívnej bezpečnosti |
vyššia hlučnosť najmä vo vyšších otáčkach |
nízke prevádzkové náklady |
nedostatočne dimenzované kúrenie, ventilácia a klimatizácia |
široké uplatnenie plastov na povrchových dieloch a ich možná farebná variabilita |
sedadlo spolujazdca sa nedá nastavovať |
nízka pohotovostná hmotnosť |
|
kvalitné sedadlá |
|
vysoká spoľahlivosť |
Najčastejšie poruchy
slabšia životnosť benzínových motorov 0,6i - strácanie kompresie, uvoľňujú sa rozvody, zapekajú piestne krúžky(okolo 100 000 km) |
podpaľovanie výfukových sediel (0,6i, do 2002) |
občas opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba oleja, zvýšené dymenie po pridaní plynu, pískanie (0,6i) |
netesné tesnenie pod hlavou a turbodúchadlo (0,8 CDI, prevádzka na krátke vzdialenosti) |
chybne uložený medzichladič stlačeného vzduchu - prederaví sa o držiak v ktorom je umiestnený - pokles výkonu |
úniky prevádzkových kvapalín z motora, prevodovky a netesných manžiet hnacích hriadeľov (0,8 CDI) |
pomerne rýchlo hrdza na zadnej časti výfuku |
občas prasknuté zvody na výfukovom potrubí |
občas trvalo otvorený termostat motora |
občas problém s automatizovanou prevodovkou - radenie sprevádzajú pazvuky, nadmerné rázy, či zmätočné ovládanie |
praskajúca sklenená strecha (začiatok výroby) |
zatekanie do interiéru unaveným tesnením zadného okna |
občasné poruchy na elektroinštalácii z dôvodu prenikania vlhkosti |
pomerne skoro vôle v ramenách (čapoch, silentblokoch) a stabilizátore prednej nápravy |
pomerne rýchlo opotrebované ložiská kolies a tlmiče |
občas unavené-prasknuté vinuté pružiny pruženia podvozku |
väčšie vôle v riadení (staršie exempláre) |
netesné guferá alebo popraskané manžety zadných polosí (staršie exempláre) |
rozladená geometria náprav - zbiehavosť (tvrdé odpruženie a náročná mestská prevádzka) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
0,7 (37, 45 a 55 kW). Oproti staršiemu 0,6 litrovému motoru vykazuje podstatne lepšiu spoľahlivosť a dlhšiu životnosť. Vyznačuje sa solídnou dynamikou a dobrou spotrebou. 0,8 CDI (30 kW). Pokiaľ sa radi pozriete so Smartom aj mimo mesta, je jednoznačnou voľbou malý dieselový trojvalec. Motor je veľmi úsporný, pri dobre údržbe a tankovaní kvalitnej nafty aj odolný a spoľahlivý. |
0,6 (33, 40 a 45 kW). Motor mal v prvých rokoch výroby problémy s podpaľovaním výfukových sediel, občas hnevali uvoľňujúce sa rozvody, zapekajúce sa piestne krúžky či rýchlejšia strata kompresných tlakov, čo rezultovalo do podpriemernej životnosti len okolo 100 000 km. Situácia sa vylepšila od roku 2002. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
0.6 (450.330, 450.332) | 599 ccm | M 160.920 | 52 kW |
0.6 (450.333, 450.335) | 599 ccm | M 160 E6AL B05,M 160.920 | 45 kW |
0.6 (450.341, S1CLA1) | 599 ccm | M 160 E6AL B03,M 160.920 | 40 kW |
0.6 (450.342, S1CLB1) | 599 ccm | M 160 E6AL B04,M 160.920 | 33 kW |
0.7 (450.314) | 698 ccm | M 160.910 | 55 kW |
0.7 (450.331) | 698 ccm | M 160.910 | 37 kW |
0.7 (450.335, 450.336, 450.341, 450.342, 450.343...) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.336, 450.352, 450.353) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.347) | 698 ccm | M 160.910 | 37 kW |
0.7 (450.414, 450.441, 450.442, 450.443, 450.452) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.452) | 698 ccm | M 160.910 | 55 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
0.8 CDI (450.300, 450.301, 450.302, 450.303, 450.306) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
0.8 CDI (450.300, 450.301, 450.302, 450.303, 450.306...) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
0.8 CDI (450.401, 450.402, 450.403) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
2 komentáre
Nas Ratý
Máme Smarta z r. 1999 0.6 40 kw .Je to tak neuvěřitelnej hnůj, že bych si nejredši pr del prokop, že jsem ho ženě koupil. ta sv ině už nás stála 4.100 € investic a zase je rozbitá.Zlatej proklínanej Renault. Je bka zas raná. jsem plnej vzteku. Novej motor, nový turbo, a zase rozes raný. Zase nejede. Lidi, nekupujte to!!!!
Yozomdbotzixeihjpxgqypusqlavbfvhjqbhjusrdsspwsuwyxztd gs543erdfhs43 5 hog
yuriyevnn7@bk.ru