Motor, pre niektorých motoristov skôr motorček, je umiestnený vzadu pod batožinovým priestorom medzi kolesami nápravy, ktorá je zároveň hnacou nápravou. Aj keď je od batožinového priestoru oddelený krytom so silnou zvukovou izoláciou, najmä pri verziách z prvých rokov výroby je hluk motora (hlavne vo vyšších otáčkach) v interiéri dosť počuť. V prípade benzínového trojvalca 0,6i nemožno hovoriť ani o extra trvanlivosti. Životnosť týchto motorov sa pohybuje okolo hranice 100 tisíc km, keďže prevažne mestská prevádzka im dáva dosť zabrať. Túto hranicu značne skracuje aj nekvalitná údržba, či nadmerné zaťažovanie studeného motora. Naviac sa motor počas jazdy mierne prehrieva, čo tiež negatívne ovplyvňuje jeho životnosť. Prejavom dožívania je značné strácanie kompresie, uvoľňujú sa rozvody, zapekajú piestne krúžky atď. Taktiež mal motor v prvých rokoch výroby problémy s podpaľovaním výfukových sediel, kedy sa kvôli tejto poruche musel meniť celý motor. Neskôr sa servisy naučili poruchu odstrániť aj bez výmeny motora. Od roku 2002 bola vykonaná konštrukčná zmena a tieto problémy sa už nevyskytujú. Novšia verzia s objemom 0,7 litra je na tom so spoľahlivosťou a životnosťou podstatne lepšie.
Paradoxne najspoľahlivejší a najodolnejší motor je konštrukčne zložitejší maličký diesel 0,8 CDI. Jeho odolnosť naozaj prekvapuje a pri kvalitnom servise a tankovaní dobrej nafty nie je rarita ani nájazd okolo pol milióna km. Napriek mestskému zameraniu tohto vozítka, je motorizácia vhodná aj na dlhšie výlety, keďže v rýchlostiach okolo 100 km/h točí maličký diesel na „šestku“ veľmi rozumných 2200 ot/min. Najčastejšou poruchou aká sa pri tomto agregáte vyskytuje je nešťastne uložený medzichladič stlačeného vzduchu, ktorý sa postupne prederaví o držiak v ktorom je umiestnený, čo sa prejaví poklesom výkonu. V iných motoroch často kolabujúci EGR ventil je v malom 0,8 CDI dosť odolný, a ak sa aj zanesie, väčšinou stačí len jeho vyčistenie. Vstrekovače vydržia pri tankovaní kvalitnej nafty veľa km a to isté sa dá povedať aj o turbodúchadle (pravidelná výmena oleja, nevytáčanie studeného motora, či chvíľka bežania na voľnobeh po veľkej záťaži, napr. jazdy po diaľnici).
Výkon je na kolesá zadnej nápravy prenášaný pomocou robotizovanej šesťstupňovej prevodovky. Vo väčšine iných vozidiel je takýto typ prevodovky problematický a poruchový, avšak v prípade Smartu je jej životnosť a spoľahlivosť prekvapivo dobrá. Samozrejme nevydrží večne a mestská premávka jej tiež dáva zabrať, ale z ohľadom na charakter vozidla jej niet skoro čo vytknúť, snáď iba trocha pomalosti a občas problematické rozjazdy. Táto mechanická prevodovka s automatickou spojkou je v drahších prevedeniach vybavená aj automatickým radením. Ústrojenstvo vyžaduje aj cez istú automatizáciu spoluprácu a trpezlivosť zo strany vodiča, inak sa odmeňuje trhavým poskakovaním pri rozjazde a neočakávaným zdržaním v tých najmenej vhodných chvíľach. Treba dodať, že konštruktéri postupne túto prevodovku stále vylepšovali, každopádne vzhľadom na zložitosť, jedná sa o spoľahlivý komponent.
Ľahká stavba, malé motory a vhodné sprevodovanie majú tiež zásluhu na slušnej spotrebe, ktorá v meste atakuje maximálne 6 litrov benzínu alebo 4,5 l nafty. V priemere je spotreba benzínového motora okolo 4,5-5 litrov a v prípade dieselu nie je problém jazdiť do 4 litrov nafty. V prípade dlhších výletov pozor na jazdu so Smartom vyrobeným do konca roka 2001, pretože plná nádrž benzínu obsahuje len 22 litrov paliva. Od januára 2002 už bola táto slabina vyriešená zaradením nádrže s objemom 33 litrov.
Prednosti a nedostatky
malé vonkajšie rozmery - jednoduché parkovanie a manévrovanie |
pomalšie reakcie robotizovanej prevodovky a menej citlivé rozjazdy |
nadpriemerný priestor pre dvoch cestujúcich |
tvrdé odpruženie |
výkonné a úsporné preplňované motory |
spotreba paliva značne závislá na jazdnom štýle |
vzhľadom na rozmery slušná miera pasívnej bezpečnosti |
vyššia hlučnosť najmä vo vyšších otáčkach |
nízke prevádzkové náklady |
nedostatočne dimenzované kúrenie, ventilácia a klimatizácia |
široké uplatnenie plastov na povrchových dieloch a ich možná farebná variabilita |
sedadlo spolujazdca sa nedá nastavovať |
nízka pohotovostná hmotnosť |
|
kvalitné sedadlá |
|
vysoká spoľahlivosť |
Najčastejšie poruchy
slabšia životnosť benzínových motorov 0,6i - strácanie kompresie, uvoľňujú sa rozvody, zapekajú piestne krúžky(okolo 100 000 km) |
podpaľovanie výfukových sediel (0,6i, do 2002) |
občas opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba oleja, zvýšené dymenie po pridaní plynu, pískanie (0,6i) |
netesné tesnenie pod hlavou a turbodúchadlo (0,8 CDI, prevádzka na krátke vzdialenosti) |
chybne uložený medzichladič stlačeného vzduchu - prederaví sa o držiak v ktorom je umiestnený - pokles výkonu |
úniky prevádzkových kvapalín z motora, prevodovky a netesných manžiet hnacích hriadeľov (0,8 CDI) |
pomerne rýchlo hrdza na zadnej časti výfuku |
občas prasknuté zvody na výfukovom potrubí |
občas trvalo otvorený termostat motora |
občas problém s automatizovanou prevodovkou - radenie sprevádzajú pazvuky, nadmerné rázy, či zmätočné ovládanie |
praskajúca sklenená strecha (začiatok výroby) |
zatekanie do interiéru unaveným tesnením zadného okna |
občasné poruchy na elektroinštalácii z dôvodu prenikania vlhkosti |
pomerne skoro vôle v ramenách (čapoch, silentblokoch) a stabilizátore prednej nápravy |
pomerne rýchlo opotrebované ložiská kolies a tlmiče |
občas unavené-prasknuté vinuté pružiny pruženia podvozku |
väčšie vôle v riadení (staršie exempláre) |
netesné guferá alebo popraskané manžety zadných polosí (staršie exempláre) |
rozladená geometria náprav - zbiehavosť (tvrdé odpruženie a náročná mestská prevádzka) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
0,7 (37, 45 a 55 kW). Oproti staršiemu 0,6 litrovému motoru vykazuje podstatne lepšiu spoľahlivosť a dlhšiu životnosť. Vyznačuje sa solídnou dynamikou a dobrou spotrebou. 0,8 CDI (30 kW). Pokiaľ sa radi pozriete so Smartom aj mimo mesta, je jednoznačnou voľbou malý dieselový trojvalec. Motor je veľmi úsporný, pri dobre údržbe a tankovaní kvalitnej nafty aj odolný a spoľahlivý. |
0,6 (33, 40 a 45 kW). Motor mal v prvých rokoch výroby problémy s podpaľovaním výfukových sediel, občas hnevali uvoľňujúce sa rozvody, zapekajúce sa piestne krúžky či rýchlejšia strata kompresných tlakov, čo rezultovalo do podpriemernej životnosti len okolo 100 000 km. Situácia sa vylepšila od roku 2002. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
0.6 (450.330, 450.332) | 599 ccm | M 160.920 | 52 kW |
0.6 (450.333, 450.335) | 599 ccm | M 160 E6AL B05,M 160.920 | 45 kW |
0.6 (450.341, S1CLA1) | 599 ccm | M 160 E6AL B03,M 160.920 | 40 kW |
0.6 (450.342, S1CLB1) | 599 ccm | M 160 E6AL B04,M 160.920 | 33 kW |
0.7 (450.314) | 698 ccm | M 160.910 | 55 kW |
0.7 (450.331) | 698 ccm | M 160.910 | 37 kW |
0.7 (450.335, 450.336, 450.341, 450.342, 450.343...) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.336, 450.352, 450.353) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.347) | 698 ccm | M 160.910 | 37 kW |
0.7 (450.414, 450.441, 450.442, 450.443, 450.452) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.452) | 698 ccm | M 160.910 | 55 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
0.8 CDI (450.300, 450.301, 450.302, 450.303, 450.306) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
0.8 CDI (450.300, 450.301, 450.302, 450.303, 450.306...) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
0.8 CDI (450.401, 450.402, 450.403) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
2 komentáre
Nas Ratý
Máme Smarta z r. 1999 0.6 40 kw .Je to tak neuvěřitelnej hnůj, že bych si nejredši pr del prokop, že jsem ho ženě koupil. ta sv ině už nás stála 4.100 € investic a zase je rozbitá.Zlatej proklínanej Renault. Je bka zas raná. jsem plnej vzteku. Novej motor, nový turbo, a zase rozes raný. Zase nejede. Lidi, nekupujte to!!!!
Yozomdbotzixeihjpxgqypusqlavbfvhjqbhjusrdsspwsuwyxztd gs543erdfhs43 5 hog
yuriyevnn7@bk.ru