Smart je vyslovene mestské autíčko (s množstvom brzdení a rozjazdov, studených štartov, či hrboľatých ciest) a len v menšom meradle je využívaný na dlhšie jazdy. To znamená zvýšenú záťaž nielen pre motor a prevodové ústrojenstvo, ale aj pre podvozok, brzdy a samotnú karosériu. Zvýšenú pozornosť si treba dávať najmä na prvé ročníky s motorom 0,6 litra, ktorých sa v tých dobách predávala väčšina. Životnosť týchto motorov sa pohybuje okolo hranice 100 000 km, keďže prevažne mestská prevádzka im dáva dosť zabrať. Túto hranicu značne skracuje aj nekvalitná údržba, či nadmerné zaťažovanie studeného motora. Naviac sa motor počas jazdy mierne prehrieva, čo tiež negatívne ovplyvňuje jeho životnosť. Prejavom dožívania je značné strácanie kompresie, uvoľňujú sa rozvody, zapekajú piestne krúžky atď. Taktiež mal motor v prvých rokoch výroby problémy s podpaľovaním výfukových sediel.
Od roku 2002 bola vykonaná konštrukčná zmena a tieto problémy sa už nevyskytujú. Občas sa ale vyskytne aj opotrebované turbodúchadlo, čo sa prejavuje zvýšenou spotrebou oleja, zvýšeným dymením po pridaní plynu či pískaním. Motory s objemom 0,7 sú síce odolnejšie, ale aj im mestská prevádzka dáva zabrať. Pri dieselovom agregáte si treba dať pozor na stav tesnenia pod hlavou a turbodúchadla, ktoré vedeli netesniť resp. pohnevať hlavne pri motoroch prevádzkovaných často na krátke vzdialenosti.
Častejšou poruchou aká sa pri tomto agregáte vyskytuje je nešťastne uložený medzichladič stlačeného vzduchu, ktorý sa postupne prederaví o držiak v ktorom je umiestnený, čo sa prejaví poklesom výkonu. Pozor si treba dať aj na úniky prevádzkových kvapalín z motora, ale aj z prevodovky a netesných manžiet hnacích hriadeľov. Pre všetky agregáty platí zvýšená pozornosť na stav-množstvo motorového oleja (prípadné doplnenie) a jeho pravidelnú výmenu. Pomerne rýchlo postihuje hrdza zadnú časť výfuku a občas sa vyskytujú aj prasknuté zvody na výfukovom potrubí alebo trvalo otvorený termostat motora.
Pri kúpe si treba aj dôkladne preveriť funkčnosť automatizovanej prevodovky, ktorá musí radiť bez rôznych pazvukov, nadmerných rázov, či zmätočného ovládania. V počiatku výroby sa vyskytoval problém s presklenou strechou, ktorá môže zdanlivo bezdôvodne prasknúť alebo sa dokonca vysypať na posádku. Nezriedka sa vyskytuje aj zatekanie do interiéru unaveným tesnením zadného okna. Z prenikajúcej vlhkosti rezultujú aj občasné poruchy na elektroinštalácii.
Podvozok Smartu neoplýva dlhou životnosťou a pomerne skoro sa vyskytujú vôle v ramenách (čapoch, silentblokoch) a stabilizátore prednej nápravy. Pomerne rýchlo sa poúčajú aj ložiská kolies a tlmiče. Známe sú aj prípady unavených poprípade prasknutých vinutých pružín pruženia podvozku. U najstarších exemplároch sa môžu objaviť aj väčšie než povolené vôle v riadení, netesné guferá zadných polosí alebo popraskané manžety zadných polosí. Zrejme tvrdé odpruženie a náročná mestská prevádzka pomerne rýchlo rozlaďuje geometriu náprav (hlavne zbiehavosť).
V prípade jazdeného Smart City-Coupé alebo po novom ForTwo je dôležité poznať jeho servisnú históriu, nielen z dôvodu či chodil na pravidelný a odborný servis, ale tiež či nebol šlendriánsky opravený po havárii, čo sa občas u dovezených kusov stáva. Väčšinou ak sa vozidlo nabúralo a poškodil sa tuhý bezpečnostný rám Tridion, poisťovne na západe vozidlo odpísali z dôvodu veľmi drahej výmeny. Rám Tridion sa totiž podľa nariadenia výrobcu nesmel opravovať. Stalo sa, že Smart s poškodeným rámom bol za pár euro dovezený a svojpomocne opravený. Potom sa nemožno čudovať zatekaniu do interiéru, nerovnomernému opotrebovaniu pneumatík, štvorstopej stope, či nedostatočnej pasívnej bezpečnosti.
Snáď ešte drobnú informáciu na záver. Podobne ako v iných vozidlách sa neoplatí nechávať cenné veci vo vozidle. V Smarte je toto riziko znásobené možnosťou pomerne ľahkého vytlačenia zadných bočných okienok.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
malé vonkajšie rozmery - jednoduché parkovanie a manévrovanie |
pomalšie reakcie robotizovanej prevodovky a menej citlivé rozjazdy |
nadpriemerný priestor pre dvoch cestujúcich |
tvrdé odpruženie |
výkonné a úsporné preplňované motory |
spotreba paliva značne závislá na jazdnom štýle |
vzhľadom na rozmery slušná miera pasívnej bezpečnosti |
vyššia hlučnosť najmä vo vyšších otáčkach |
nízke prevádzkové náklady |
nedostatočne dimenzované kúrenie, ventilácia a klimatizácia |
široké uplatnenie plastov na povrchových dieloch a ich možná farebná variabilita |
sedadlo spolujazdca sa nedá nastavovať |
nízka pohotovostná hmotnosť |
|
kvalitné sedadlá |
|
vysoká spoľahlivosť |
Najčastejšie poruchy
slabšia životnosť benzínových motorov 0,6i - strácanie kompresie, uvoľňujú sa rozvody, zapekajú piestne krúžky(okolo 100 000 km) |
podpaľovanie výfukových sediel (0,6i, do 2002) |
občas opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba oleja, zvýšené dymenie po pridaní plynu, pískanie (0,6i) |
netesné tesnenie pod hlavou a turbodúchadlo (0,8 CDI, prevádzka na krátke vzdialenosti) |
chybne uložený medzichladič stlačeného vzduchu - prederaví sa o držiak v ktorom je umiestnený - pokles výkonu |
úniky prevádzkových kvapalín z motora, prevodovky a netesných manžiet hnacích hriadeľov (0,8 CDI) |
pomerne rýchlo hrdza na zadnej časti výfuku |
občas prasknuté zvody na výfukovom potrubí |
občas trvalo otvorený termostat motora |
občas problém s automatizovanou prevodovkou - radenie sprevádzajú pazvuky, nadmerné rázy, či zmätočné ovládanie |
praskajúca sklenená strecha (začiatok výroby) |
zatekanie do interiéru unaveným tesnením zadného okna |
občasné poruchy na elektroinštalácii z dôvodu prenikania vlhkosti |
pomerne skoro vôle v ramenách (čapoch, silentblokoch) a stabilizátore prednej nápravy |
pomerne rýchlo opotrebované ložiská kolies a tlmiče |
občas unavené-prasknuté vinuté pružiny pruženia podvozku |
väčšie vôle v riadení (staršie exempláre) |
netesné guferá alebo popraskané manžety zadných polosí (staršie exempláre) |
rozladená geometria náprav - zbiehavosť (tvrdé odpruženie a náročná mestská prevádzka) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
0,7 (37, 45 a 55 kW). Oproti staršiemu 0,6 litrovému motoru vykazuje podstatne lepšiu spoľahlivosť a dlhšiu životnosť. Vyznačuje sa solídnou dynamikou a dobrou spotrebou. 0,8 CDI (30 kW). Pokiaľ sa radi pozriete so Smartom aj mimo mesta, je jednoznačnou voľbou malý dieselový trojvalec. Motor je veľmi úsporný, pri dobre údržbe a tankovaní kvalitnej nafty aj odolný a spoľahlivý. |
0,6 (33, 40 a 45 kW). Motor mal v prvých rokoch výroby problémy s podpaľovaním výfukových sediel, občas hnevali uvoľňujúce sa rozvody, zapekajúce sa piestne krúžky či rýchlejšia strata kompresných tlakov, čo rezultovalo do podpriemernej životnosti len okolo 100 000 km. Situácia sa vylepšila od roku 2002. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
0.6 (450.330, 450.332) | 599 ccm | M 160.920 | 52 kW |
0.6 (450.333, 450.335) | 599 ccm | M 160 E6AL B05,M 160.920 | 45 kW |
0.6 (450.341, S1CLA1) | 599 ccm | M 160 E6AL B03,M 160.920 | 40 kW |
0.6 (450.342, S1CLB1) | 599 ccm | M 160 E6AL B04,M 160.920 | 33 kW |
0.7 (450.314) | 698 ccm | M 160.910 | 55 kW |
0.7 (450.331) | 698 ccm | M 160.910 | 37 kW |
0.7 (450.335, 450.336, 450.341, 450.342, 450.343...) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.336, 450.352, 450.353) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.347) | 698 ccm | M 160.910 | 37 kW |
0.7 (450.414, 450.441, 450.442, 450.443, 450.452) | 698 ccm | M 160.910 | 45 kW |
0.7 (450.452) | 698 ccm | M 160.910 | 55 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
0.8 CDI (450.300, 450.301, 450.302, 450.303, 450.306) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
0.8 CDI (450.300, 450.301, 450.302, 450.303, 450.306...) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
0.8 CDI (450.401, 450.402, 450.403) | 799 ccm | OM 660 DE 8LA,OM 660.940 | 30 kW |
2 komentáre
Nas Ratý
Máme Smarta z r. 1999 0.6 40 kw .Je to tak neuvěřitelnej hnůj, že bych si nejredši pr del prokop, že jsem ho ženě koupil. ta sv ině už nás stála 4.100 € investic a zase je rozbitá.Zlatej proklínanej Renault. Je bka zas raná. jsem plnej vzteku. Novej motor, nový turbo, a zase rozes raný. Zase nejede. Lidi, nekupujte to!!!!
Yozomdbotzixeihjpxgqypusqlavbfvhjqbhjusrdsspwsuwyxztd gs543erdfhs43 5 hog
yuriyevnn7@bk.ru