Spojovací hriadeľ, ľudovo zvaný kardan, slúži k prepojeniu prevodovky a rozvodovky v prípade klasickej koncepcie (motor vpredu a pohon zadných kolies) alebo pohonu 4×4.
Skladá sa z oceľovej rúry a dvoch kusov krížových kĺbov na každej strane. Za spojovací hriadeľ je tiež možné považovať kĺbový hriadeľ od rozvodovky k hnanému kolesu, tu sa však výlučne používajú homokinetické kĺby z dôvodu veľkého rozsahu zmien osí otáčania kolesa (hlavne pri prednej náprave). Na rozvodovku sa hriadeľ pevne pripevňuje prírubou kĺbu a k prevodovke sa pripojuje letmo, pomocou drážkovaného hriadeľa, ktorý umožňuje posuvný pohyb z dôvodu vyrovnania zmeny rázvoru náprav pri prepružení vozidla.
Spojovací hriadeľ by mal byť čo najkratší, jeho veľká dĺžka zhoršuje možnosť vyváženia. Ak nie je možné inými prostriedkami skrátiť dĺžku spojovacieho hriadeľa, rozdeľuje sa na dve časti zhruba v polovici dĺžky a v tomto mieste sa vytvorí na karosérii uloženie s valivým ložiskom, do ktorého sa konce hriadeľov uložia. Krížové kĺby majú však zásadnú nevýhodu, keď sa pri vyklopení mení ich uhlová rýchlosť dvakrát za otáčku, o to viac, čím je väčší uhol vyklopenia. Uhol vyklopenia nemôže byť ľubovoľný, maximálna výchylka predstavuje približne 30°, potom sa prudko zhorší prenos výkonu. Z tohto dôvodu musia byť použité kĺby vždy natočené voči sebe tak, aby sa ich uhlové rýchlosti navzájom vyrušili. Ak koná zadná náprava len malý pohyb vzhľadom na vzdialenosť od prevodovky a neprenáša sa veľký výkon, je možné namiesto kĺbov použiť gumené bloky, ktoré svojou pružnosťou rozdiel v uhlovej rýchlosti utlmia. Ak je pohyb nápravy voči prevodovke nesouosý (koná príliš veľký pohyb do strán), je nutné namiesto krížových kĺbov použiť kĺby homokinetické.
4 komentáre
molnar
mam zaujem o kardan vysuvni potrbujem ho nahradit namiesto poloosi na buginu,aby nebol tažky jadnu stranu nech ma klb a ta druha strana abz bola vysuvna aspon 100mm lebo to navarim na poloosku a nech me maznice.DAKUJEM vam pekne
MJ
Dobrý deň, skúste špecifikovať, z akého auta to môže pasovať.
Roman
Dobry večer,mam štvorkolku kardanovu a mam taky problem:Hore pri prevodovke mam klb a z toho klbu ide take okokeby ozubenie a to sa vsuva do tyče a ta tyč ide do zadnej osy.Mam to zlomene zvarať to asi nebude dobre.
Rudo
Dobrý deň,
chcem sa opytovať či robíte aj niečo také ako je skrátenie kardanu? robím prestavbu bmw e30 a mal som tam klasicky stvor valec s tím že teraz som tam dal radový sest valec a mam kardan dlhsí o cca 6 cm čo sa s tým dá robiť?Niekde som začul vraj sa skracuje kardan ale nemám chuť to davat robiť nejakým ,,garazovým“ majstrom a ešte sa zabiť na aute.
Za odpoveď vám vopred ďakujem.