Okrem novely zákona o cestnej premávke platnej od 1. 11. 2011, začína od tohto istého dátumu platiť aj nariadenie EÚ, že musia byť všetky novo homologované osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá v Európskej únii vybavené stabilizačným systémom.
Dôvodom pre zavedenie tejto povinnosti je snaha o zvýšenie bezpečnosti na cestách v EÚ, nakoľko ESP môže zabrániť až 80% nehôd spôsobených šmykom automobilu. Od roku 2014 bude stabilizačný systém povinný pre všetky vozidlá predávané v EÚ, teda vrátane tých, ktoré boli homologované pred 1. 11. 2011. Len pre porovnanie. V roku 2010 bolo 63% áut predaných v Európe vybavené elektronickým stabilizačným systémom. Celosvetovo sa jednalo o 41% automobilov a úžitkových vozidiel do hmotnosti šesť ton. Elektronický stabilizačný systém využíva pre svoje fungovanie informácie so snímačov, ktoré niekoľko desiatok krát za sekundu sledujú, či vozidlo ide vo zvolenej dráhe a v prípade, že má tendenciu opustiť vodičom zamýšľanú dráhu, aktivuje sa bezpečnostný systém na zabránenie šmyku. Aktivovaný bezpečnostný-stabilizačný systém následne zníži krútiaci moment motora posielaný na kolesá a ak ani to nestačí, jednotlivé kolesá podľa potreby pribrzďuje.