Dopravná nehoda je nepríjemná udalosť, ktorá sa môže stať každému účastníkovi cestnej premávky, t.j. motoristovi, cyklistovi či chodcovi. Riziko nehody sa výrazne zvyšuje bezohľadným správaním, nepozornosťou, kvalitou cestnej siete, zlými poveternostnými podmienkami a značný vplyv majú aj skúsenosti, psychika a tzv. sebareflexia o schopnostiach dotyčnej osoby zvládnuť potenciálne nebezpečnú situáciu. Negatívny vplyv na bezpečnosť cestnej premávky má aj jazda či chôdza pod vplyvom alkoholu alebo rôznych omamných látok-drog.
Ako postupovať pri dopravnej nehode je stručne uvedený v nasledovných bodoch:
- Ak to dovoľuje zdravotný stav a ďalšie okolnosti, vrelo sa odporúča nafotiť všetko podstatné aj na prvý pohľad nepodstatné, čo sa dopravnej nehody týka. V praxi to znamená nafotiť poškodenia vozidiel, stopy na vozovke, polohu vozidiel prípadne osôb a okolie nehody z rôznych polôh a vzdialeností. Ak sa dá, potrebné je fotiť situáciu hneď po nehode, kým sa ešte s ničím nemanipulovalo, pretože často sa stáva, že ľudia z rôznych príčin premiestňujú vozidlá (motorky, bicykle a pod). Všetky takéto následné pohyby dopravných prostriedkov aj samotných účastníkov po nehode môžu výrazne ovplyvniť vyšetrovanie, kľudne aj vo Váš neprospech.
- Nepremiestňujte polohu vozidiel a nehýbte s nimi až do príchodu polície. Ak je to nevyhnutné na uvoľnenie alebo na ošetrenie zranenej osoby alebo na obnovenie cestnej premávky, účastník dopravnej nehody môže premiestniť vozidlá, pritom je však povinný vyznačiť (kriedou, sprejom, kameňom a pod.) postavenie vozidiel po dopravnej nehode (obkreslením všetkých rohov vozidla, stredu kolies vozidla a pod.), jazdnú situáciu a stopy. Pred premiestnením vozidiel je potrebné nafotiť ich pôvodnú polohu.
- Nie je to zrovna etické, ale opäť ak to dovoľujú okolnosti, je potrebné nafotiť aj polohu zranených či usmrtených osôb. Záchranári často prídu na miesto nehody ešte pred príchodom polície a zmenia polohy osôb, niekedy aj vozidiel. Zmeny polohy zrazených osôb môžu výrazne ovplyvniť vyšetrovanie, kľudne aj vo Váš neprospech.
- Na mieste dopravnej nehody často vládne panika, emócie a stres. Preto sa odporúča, aby bezprostredne po nehode účastníci policajtom nepodávali podrobné vysvetlenie o vzniku a priebehu dopravnej nehody. Polícia to síce často vyžaduje, lepšie je však podať podrobné vysvetlenie až vtedy, keď sa z nehody trochu spamätáte a budete v stave objektívne podať vysvetlenie. To znamená kľudne aj na ďalší deň. Človek v strese resp. pod vplyvom emócii často vypovie a podpíše aj to, čo nie je pravda a následne toho môže ľutovať, keďže korigovať takúto výpoveď býva neraz obtiažne aj pre skúseného advokáta.
- Pokiaľ nerozumiete spísanému protokolu, zápisnici alebo náčrtku nehody (nehanbite sa zato, nikto nie je dokonalý) alebo ste v strese či dokonca šoku, odmietnite dotyčné dokumenty podpísať a podpíšte ich až vtedy, keď si ich v kľude prečítate, resp. ak sa poradíte s právnikom či znalcom a budete s ich obsahom súhlasiť.
- Z hľadiska poistného plnenia je potreba správne vyplniť tlačivo o nehode a do 15 dní od vzniku dopravnej nehody nahlásiť udalosť do poisťovne, v ktorej máte povinne zmluvne poistené vozidlo. Tlačivo o nehode je potrebné poriadne vyplniť, inak môže v prípade nepresností alebo neúplného vyplnenia nastať problém s poistným plnením. Toto tlačivo je povinné mať so sebou v aute, má medzinárodný formát a tak sa používa aj v prípade, že druhým účastníkom dopravnej nehody je príslušník cudzieho štátu. Vyplňte tie časti, ktoré sa vás týkajú, vinník nehody vyplní svoju časť formulára, pričom je vhodné, keď sa nakreslí aj priebeh nehody. V prípade, že vinníkom je cudzinec, ten vypĺňa svoju časť formulára Správa o nehode v konkrétnom jazyku. Tlačivo podpíšu obidve strany, pričom originál musí škodca doručiť do svojej poisťovne do 15 dní (30 dní ak poistná udalosť vznikla v zahraničí) od vzniku poistnej udalosti. Ak nebola dopravná nehody už na mieste políciou vyriešená (vinníkovi nebola uložená pokuta), udalosť nahláste vždy, aj keď sa cítite byť poškodeným. V takom prípade poisťovni oznámte, že hlásenie podávate z opatrnosti a uveďte len stručný popis vzniku dopravnej nehody.
Jednoduchšie dopravné nehody sa zvyčajne riešia priamo na mieste, v prípade náročnejších nehôd sa vypočutie rieši na polícii, samozrejme ak to dovoľuje zdravotný a psychický stav vypočúvaného. Ako už bolo spomenuté, dobre si zvážte čo poviete resp. akú výpoveď podpíšete. Každé Vaše slovo, infomácia či údaj je dôležité a môže mať výrazný vplyv na výsledky vyšetrovania. Treba si uvedomiť, že samotná nehoda trvá zväčša len pár sekúnd a preto je opis každého okamihu nehody veľmi dôležitý. Pri nesprávnom popise sa tak ľahko z poškodeného môže stať vinník.
Ak nie ste v stave objektívne vypovedať alebo posúdiť výpoveď, odložte to na iný deň, resp. zavolajte si právnika alebo sa poraďte so súdnym znalcom. Právny zástupca môže byť prítomný už na prvom výsluchu na polícii a napomôcť tak k objektívnemu vyšetreniu dopravnej nehody. Klient si môže sám alebo prostredníctvom svojho právnika požiadať o vypracovanie analýzy nehodového deja súdnym znalcom, ktorá môže byť nápomocná v ďalšom šetrení dopravnej nehody.
Právnika resp. súdneho znalca je možné osloviť aj po to tom, ako už bolo vo veci Vašej dopravnej nehody vydané rozhodnutie príslušným policajným orgánom. Dôvodom je skutočnosť, že nie každé rozhodnutie policajta o zavinení dopravnej nehody je správne, takisto nie každý znalecký posudok k stanoveniu technickej príčiny dopravnej nehody vyžiadaný políciou je správny. Preto ak sa Vám nepozdáva rozhodnutie o dopravnej nehode resp. o Vašej vine vydané policajným orgánom, treba kontaktovať právnika a nechať si vypracovať znalecký posudok iným znalcom. Konečné rozhodnutie o dopravnej nehode tak môže skončiť úplne inak, kľudne aj k Vašej spokojnosti.
Znalecký posudok
Analýza nehodového deja pomáha určiť príčinu dopravnej nehody. V mnohých prípadoch by totiž bez znalca z odboru Doprava cestná a podkladov spracovaných týmto znalcom nebolo možné vyhodnotiť príčinu dopravnej nehody.
Znalec vo svojom znaleckom posudku pripraví nasledovné technické podklady:
- vykoná technickú analýzu nehodového deja, väčšinou pomocou simulačného programu
- posúdi možnosti zabránenia dopravnej nehody
- posúdi techniku jazdy jednotlivých účastníkov dopravnej nehody
- vyhodnotí technickú príčinu dopravnej nehody
Zopár obrázkov ako vyzerá analýza nehodového deja vypracovaná pomocou simulačného programu.
Jeden komentár
Anonym
Výborný článok!!!