V Českej republike je podľa údajov Auto ESA v prevádzke zhruba 1 milión vozidiel so stočenými kilometrami. Od začiatku tohto roka do konca septembra bolo novo registrovaných okolo 100 tisíc ojazdených vozidiel z dovozu, z ktorých má 1/3 upravený tachometer. Vďaka tomu bola priemerne navýšená cena zhruba o 1000 €.
Zaujímavé údaje o stáčaní kilometrov uviedol počas štvrtkovej tlačovej konferencie Ing. Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia. Pri overovaní pôvodu a histórie doteraz overovaných vozidiel má 42% z nich stočený tachometer. Priemerné stáčanie je o 100 000 km a cena automobilu sa vďaka tomu navýši v priemere o 700 €. Podľa praxe spoločnosti Cebia sa stáčajú kilometre u vozidiel z dovozu aj u tých, ktoré boli ako nové zakúpené na území Českej republiky. Aleš Zich zo spoločnosti Auto AZ Consulting uviedol najčastejšie triky a podvody pri predaji ojazdených automobilov. Zhruba polovica kontrolovaných vozidiel Auto AZ Consulting má stočený tachometer. Ďalej je v inzercii často uvádzané, že vozidlo je po prvom majiteľovi, ale v TP sú v drvivej väčšine zapísaní minimálne dvaja alebo aj viac predchádzajúcich majiteľov. Havarované automobily sú ponúkané ako nehavarované a o väčších opravách sa takticky mlčí. Predávajúci uvádza, že vozidlo je bez investícií, ale v skutočnosti si vyžaduje vysoké náklady na výmenu opotrebovaných či nefunkčných dielov.
Vedľa stáčania kilometrov sú fenoménom súčasnosti aj podvody so servisnými knihami, bez ktorých predávané automobily strácajú veľa zo svojej zaujímavosti pre kupujúcich. Z toho dôvodu je dnes väčšina ojazdených automobiloch ponúkaná so servisnou knihou, ktorá je v rade prípadov prakticky bezcenná. Podľa príkladov z praxe Auto AZ Consulting sa servisná kniha vedená a overiteľná do doby blízkej predaji vozidla (max. pol roka) vyskytuje u iba 10 až 20% vozidiel. Záznamy končiace sa záručnou dobou a následne niekoľko rokov chýbajúce údaje sú u 40% percent servisných kníh.
V prípade stočených kilometrov je súčasná situácia problémom nielen v rovine finančnej, pretože kupujúci zaplatí za vozidlo viac, než by v skutočnosti mal, ale aj problémom bezpečnostným. Môže sa totiž stať, že nový majiteľ vozidla so stočenými kilometrami, v domnení, že ešte nenastal okamih niektorého servisného úkonu, tento úkon nevykoná. Táto skutočnosť ale môže mať fatálne následky. Napríklad výmena rozvodového remeňa alebo brzdovej kvapaliny má jasne stanovené servisné intervaly. Nedodržanie týchto intervalov môže viesť k až poškodeniu vozidla, prípadne nehode.
V Slovenskej republike bohužiaľ v súčasnosti chýba zákonná úprava, ktorá by účelovú manipuláciu s tachometrom postihovala ako trestný čin. Existuje len paragraf trestného činu podvodu, ale v prípade stáčanie kilometrov je len malá šanca na preukázanie úmyslu obohatiť sa. Zatiaľ nie je známy prípad, kedy by bol niekto za toto odsúdený. Podľa súčasnej legislatívy je totiž pretáčanie tachometrov legálna činnosť, čo dokazujú desiatky firiem, ktoré to ponúkajú ako bežnú službu. Ostáva len dúfať, že zákon ktorý je momentálne v parlamente a pojednáva práve o stáčaní kilometrov bude čoskoro prijatý a hlavne v reálnej praxi účinný.