V skratke: štvordobý motor vykoná pracovný cyklus počas 4 zdvihov piesta a 2 otáčok kľukového hriadeľa.
Princíp fungovania motora
Klasický spaľovací motor mení statickú energiu spaľovaním zmesi na: 1. dynamickú energiu pohybujúceho sa piestu, 2. tepelnú a kinetickú energiu výfukových plynov. Časť vytvorenej mechanickej energie sa spotrebuje na krytie strát.
pracovný cyklus: nasávanie -> stláčanie -> výbuch(práca) -> výfuk.
1.takt – nasávanie:
piest ide z HU do DU, výfukový ventil je zatvorený a nasávací sa otvoril tesne pred HU. Nasávacím kanálom sa do valca nasaje zmes benzínu a vzduchu pripravená v karburátore.
2.takt – stláčanie (kompresia): piest ide z DU do HU, tesne za DU sa sací ventil zatvorí a zmes sa stláča.
3.takt – výbuch (práca): oba ventily sú zatvorené, tesne pred HU piesta elektrická iskra sviečky zapáli zmes, ktorá sa vznieti a horí. Spálené plyny sa rozpínajú a tlačia piest do DU. Vykonávajú prácu, ktorú ojnica prenáša na kľukový hriadeľ.
4.takt – výfuk: tesne pred DU sa výfukový ventil otvorí, piest ide od DU do HU a vytláča splodiny do výfukového kanála.
Tieto fázy prebiehajú počas 2 otáčok kľukového hriadeľa pri štvordobých motoroch a počas 1 otáčky pri dvojdobých motoroch.
Výhody :
- Najpoužívanejšie motory v automobilovom priemysle
- Nižšia spotreba paliva (oproti dvojtaktným motorom)
- Ekologickejšia prevádzka
- Kultivovaný a kľudný chod motora
- Dostatočný výkon aj pri nižších otáčkach
- Dômyselne prepracovaný systém mazania (oproti dvojtaktným motorom)
- Relatívne nízka spotreba oleja
- Lepšie chladenie motora
- Dlhšia životnosť
- Odpadá pridávanie oleja do benzínu
- Nižšia hlučnosť
Nevýhody:
- Na jeden pracovný takt pripadajú 2 otáčky kľukového hriadeľa
- Vyššia hmotnosť
- Komplikovanosť
- Väčšia náročnosť na opravy a údržbu
Jeden komentár
já
joo