Predchádzajúce dve generácie Subaru Forester si získali obľubu u svojich majiteľov, hlavne za svoje úžitkové vlastnosti a spoľahlivú prevádzku. Výraznejšie pripomienky smerovali len na absenciu dieselového motora a mierne svojský dizajn, ktorý pripomínal akési zvýšeno-zväčšené kombi. Tretia generácia dostala podstatne príťažlivejší kabát a oveľa viac pripomína vozidlá kategórie SUV. Milovníkov nafty poteší dieselový motor typu boxer.
Subaru Forester tretej generácie sa európskym motoristom predstavil na jarnom ženevskom autosalóne v roku 2008. Pod kapotou boli na výber dva benzínové štvorvalce – 2,0i (110 kW) a 2,5 Turbo (169 kW). Oproti predchádzajúcej generácii narástol rázvor náprav o 90 mm, taktiež výška + 85 mm, šírka + 45 mm a dĺžka + 75 mm. V ponuke boli štyri stupne výbavy: základný Trend, nasledovaný výbavami Active a Comfort až po najvyššiu Executive.
Základná výbava Trend ponúkala napríklad manuálnu klimatizáciu, automatické vyrovnávanie nivelety zadnej nápravy, aktívne opierky hlavy na predných sedadlách, dva predné, dva bočné a hlavové airbagy pre predné aj zadné sedadlá či rádio s CD. Active ponúkala naviac napríklad automatickú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedačiek, vyhrievanie predných stieračov alebo lakované nárazníky. Comfort pridáva napr. tempomat, ovládanie audia na volante, rádio so zásobníkom na 6 diskov a siedmimi reproduktormi, hliníkové disky a tiež hmlovky. V niektorých verziách bolo štandardom aj panoramatické, elektricky ovládané strešné okno. Najvyššia Executive pridáva aj kožený volant MOMO, DVD navigačný systém, kožený interiér či v ôsmich smeroch elektricky nastaviteľnú sedačku vodiča. Treba ešte dodať, že všetky modely s manuálnou prevodovkou obsahujú štandardne systém Hill-Assist. Verzia 2,5 XTurbo obsahuje hydraulický posilňovač riadenia, menší dvojliter má posilňovač elektrický. Verzia Turbo má v najvyššej výbave aj bezkľúčový vstup a štartovanie tlačidlom Štart/Stop.
Koncom roka sa do ponuky dostal aj dvojlitrový diesel s výkonom 108 kW splňujúci Euro 5. Podobne ako 2,5 Turbo ani diesel neobsahuje redukčnú prevodovku, ktorá je k dispozícii len k benzínovým motorom 2,0i. Benzínové verzie boli kombinované s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo štvorstupňovým automatom, diesel mal na výber len šesťstupňový automat.
Koncom roka 2009 dostal Forester nový prístrojový panel, zjednodušené sklápanie zadných sedadiel, zmeny sa dotkli aj naladenia podvozku a pribudla možnosť priplatiť si parkovaciu kameru. V lete 2010 pribudla na niektoré trhy nepreplňovaná verzia motora 2,5i s výkonom 126 kW. Koncom roka 2010 prešiel Forester jemným faceliftom, kedy sa mierne zmenila predná časť karosérie a pozmenený dizajn dostali aj vonkajšie spätné zrkadlá s integrovanými LED smerovkami. V interiéri pribudla nová dvojzónová klimatizácia, modernejší displej rádia, horný diel palubnej dosky z mäkčeného plastu, nový optitrónový prístrojový panel sériovo dodávaný od výbavy XS a taktiež nové farebné zladenie interiéru. Pod kapotou nahradila motor 2,5i úplne nová generácia s totožným výkonom, ale vyšším krútiacim momentom (236 namiesto 229 Nm) a cca o 10% menšou spotrebou.
Začiatkom roka 2011 bol aj motor 2,0i (EJ20) nahradený novou generáciou FB20. V priebehu roka bol benzínový motor 2,5 Turbo na niektorých trhoch vyradený z ponuky. Štvrtá generácia Forestra sa predstavila v októbri 2012 a zakrátko sa začala predávať japonským a americkým motoristom. V Európe sa nová generácia predstavila v januári 2013 vo Viedni.
Nárazové testy Euro NCAP Forester tretej generácie neabsolvoval. Môžeme však vychádzať z austrálskych testov ANCAP, ktoré absolvoval v marci 2008 zo ziskom plného počtu päť hviezdičiek (34,31 bodov z 37).
Prednosti a nedostatky
priestranný interiér |
tvrdé a príliš úžitkovo pôsobiace plasty |
dobrý výhľad z vozidla |
príliš jednoduchý palubný PC s nepraktickým ovládaním |
zväčša dobrá výbava |
príliš mäkká charakteristika podvozku (do modernizácie) |
jazdný komfort a dobré jazdné vlastnosti |
absencia automatickej prevodovky v kombinácii s turbodieselom |
dobre a spoľahlivo fungujúci pohon 4x4 |
redukčná prevodovka len pre základnú benzínovú verziu |
možnosť redukčnej prevodovky |
menej presné a tuhšie idúce radenie |
kultivovaný a úsporný naftový motor |
vyšší aerodynamický hluk |
hluk motora pri rýchlejšej diaľničnej jazde (benzín, 5 st. manuál) |
|
drahší servis a originál náhradné diely |
Najčastejšie poruchy
hrdzavejúce výfukové potrubie, časti podvozku a brzdových komponentov |
občas vŕzgajúce uloženie roletky v batožinovom priestore |
kratšia životnosť spojky (manuálna prevodovka, rýchlejšie pri dieslovom motore, častejšie jazdy v meste alebo teréne) |
opotrebované ložiská kolies - hučanie za jazdy (častejšie na zadnej náprave, väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka) |
nadmerná vôla na prednej náprave- najčastejšie tiahla stabilizátorov, neskôr aj zadné silentbloky predných ramien (väčší km nábeh alebo náročnejšia prevádzka) |
nadmerne opotrebená resp. občas aj spálená viskózna spojka (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka resp. rozdielne veľkosti-typy pneumatík prednej a zadnej nápravy) |
občas opotrebovaná elektronicky riadená medzinápravová viaclamelová spojka (modely s automatickou variátorovou prevodovkou) |
nadmerné opotrebované ložiská v prevodovke - hlučnejšia prevodovka (väčší km nábeh alebo náročnejšia prevádzka) |
občas úniky oleja z diferenciálov a prevodovky |
občas nefunkčná lambda sonda, vstrekovač, poprípade škrtiaca klapka (benzín) |
zvýšené riziko pridretia kľukového hriadeľa - (2,5 XT r.v. 2008 a 2,0d najmä do roku 2010) |
zvýšená tvorba karbónových usadenín (2,0d väčší km nájazd) |
opotrebované vstrekovače - hrubý, nerovnomerný chod motora, slabší ťah a zdĺhavejšie studené štarty (2,0d) |
poruchy systému DPF - prejavuje sa svietiacou kontrolkou, zníženým/kolísavým výkonom, či zvláštnym búchaním (2,0d, väčší km nábeh, častejšie jazdy na kratšie trasy, poruchy vstrekovačov, softvéru a pod) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i (110 kW). Kto jazdí častejšie aj kratšie trate, dobrou voľbou bude benzínový dvojliter. Je spoľahlivý a vyznačuje sa primeranou dynamikou a spotrebou. Ak je možnosť, treba si vybrať novšiu generáciu FB20, ktorá má o niečo lepší ťah v nižších otáčkach a priaznivejšiu spotrebu-tam však pozor na prestavby LPG-viď článok. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 AWD | 1994 ccm | EJ20 | 110 kW |
2.0 AWD | 1995 ccm | FB20 | 110 kW |
2.5 AWD | 2457 ccm | EJ25 | 126 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D AWD | 1998 ccm | EE20 | 108 kW |
Jeden komentár
dsf
Akurat som vcera pozeral tuto toto:
http://auto.eurozpravy.cz/testy/90037-test-subaru-outback-2-0-d-comfort-cross-line-lineartronic-japonsky-drsnak-prekvapil/
a podla fotiek som najprv myslel, ze je to iste ojazdene auto. Potom som pozeral fotky interieru, ze to neni az tak zle, a nakoniec sok: to je nove auto!
Ako je na tom Subaru s bezpecnostou? Symmerical awd by mohlo umoznit vyuzit ho ako vystuz, ale o bezpecnosti Subaru moc neviem. Len ze japonske nie su bohvieco v tych IIHS testoch.
Nemohli by ste zrobit test Qoros-u? To by bola pecka nie? Alebo ho aspon ist omrknut a pofotit ked budete v Blave. Inde som testy nevidel tak to asi nechu pozicat, ale video ako byvaju na youtube, normalne v autosalone staticky by Vam mozno dovolili, ktovie. Len taky navrh.