Interiér vozidla pôsobí v porovnaní s dizajnom karosérie podstatne strohším dojmom, na atraktivite mu nepridávajú ani všadeprítomné tvrdé plasty a jednoduchý displej s kockatou grafikou. Mierneho zlepšenia sa dočkal interiér po facelifte koncom roka 2011, kedy sa objavili mäkčené plasty na vrchu palubnej dosky, modernejší displej a taktiež veľmi dobre čitateľný optitrónový prístrojový panel. Dostupné boli dve farebné prevedenia interiéru – čierny a béžový. Z praktického pohľadu je výhodnejšie čierne sfarbenie, keďže béžový interiér sa rýchlejšie zašpiní a naviac pôsobí lacnejším dojmom.
Po stránke ergonómie ovládania prvkov výbavy si Forester vedie pomerne dobre, výraznejšou slabinou je len palubný PC. Funkciami až príliš jednoduchý PC (zobrazuje prejdenú vzdialenosť, priemernú a okamžitú spotrebu, ale napríklad dojazd chýba) sa ovláda pomocou kolíka, ktorý vyčnieva z prístrojového panelu. Po modernizácii si tiež treba zvyknúť na digitálny ukazovateľ stavu paliva, kde jeden obdĺžnik znamená približne 5 litrov paliva. Pre mnohých motoristov bol klasický ručičkový ukazovateľ lepším riešením. Pochvalu si zaslúži tvarovanie volantu, ktorý aj v štandardnom prevedení poteší skvelým pocitom z ovládania a nastavením v dvoch osiach. Efektné je aj zamávanie ručičiek v budíkoch za súčastného rozsvietenia všetkých kontroliek, pri každom otočení spínacej skrinky do polohy ready.
Interiér pôsobí priestranne a vzdušne. Miesta pre vpredu sediace osoby je dostatok, drobné pripomienky môžu smerovať na stiesnenejší priestor v spodnej časti na pohodlné rozvalenie vodičových, ale hlavne spolujazdcových nôh. Vzadu sa pohodlne usadia aj urastené osoby, miesto uprostred je však z dôvodu tvarovania vhodné len pre deti alebo na kratšie vzdialenosti. Samotné sedadlá sú pomerne tvrdo čalúnené, a tak chrbát nebolí ani pri dlhšom cestovaní. Škoda slabšieho tvarovanie najmä sedákov, čo znamená slabšiu bočnú oporu v ostrejších zákrutách.
Kufor poskytuje na danú kategóriu priemerných ale pre väčšinu situácii dostatočných 450 litrov, ktorý po sklopení zadných sedadiel narastie na veľmi slušných 1640 litrov. Poteší vzhľadom na vyššiu svetlú výšku (215 mm) nízka nakladacia hrana (590 mm nad zemou), rovná podlaha a dobrý prístup cez vysoko sa otvárajúce piate dvere kufra. Zaujímavosťou je, že podlaha kufra nie je v rovine, ale smerom od nákladovej hrany do vnútra auta zľahka stúpa.
Podvozok Forestra je naladený jednoznačne na komfortnú nôtu. Zvládne síce aj ostrejšie jazdenie, treba sa však pripraviť na značné náklony a plávajúci pocit. Napriek tomu ale faktom ostáva, že Forester dobre drží zvolenú jazdnú stopu. Nedotáčavý šmyk nasleduje až keď je prejazd zákrutou naozaj ostrý, vtedy však prichádza na pomoc sériovo dodávaný stabilizačný systém VDC (Vehicle Dynamic Control). Po facelifte bol podvozok mierne upravený, čo znamená menej náklonov a kolísania pri prudšej zmene smeru. Poteší aj dobrá smerová stabilita pri vyšších rýchlostiach, ktorú výraznejšie neovplyvňuje ani vyššia citlivosť na bočný vietor (kolísanie karosérie).
Každopádne, kto často jazdí rýchlo, nech sa poobzerá po inom modely Subaru. Forestru totiž sedí pohodlná a pokojná jazda, pri ktorej ho z miery nevyvedú ani naše nerovnosťami posiate komunikácie. Väčšinu z nich zvládne s nadhľadom, výraznejšie rázy do karosérie sa prejavujú len pri prejazde väčších priečnych nerovností. Trocha slabšie je ale odhlučnenie podvozku a o niečo lepšie by mohlo byť aj utlmenie aerodynamického hluku pri vyšších rýchlostiach.
Po konštrukčnej stránke je na prednej náprave použité zavesenie koncepcie so vzperou McPherson, vinutými pružinami a stabilizátorom. Zavesenie zadnej nápravy používa konštrukciu s dvojitými lichobežníkmi.
Komfortnému naladeniu podvozku zodpovedá aj riadenie, ktoré je trocha preposilované, čo uľahčuje parkovanie na preplnených parkoviskách supermarketov a pohyb v teréne. Na druhej strane sa vyznačuje slabšou spätnou väzbou, menej strmým prevodom riadenia a taktiež slabšou citlivosťou okolo stredovej polohy.
Vďaka svetlej výške 215 mm a pohonu 4×4 sa Forester nestratí ani mimo cesty. Na rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy používa Subaru planétový medzinápravový diferenciál. Ako uzatvárací mechanizmus používa viskóznu spojku, ktorá sa v prípade preklzu kolies uzavrie a diferenciál tak napevno rozdeľuje krútiaci moment medzi obe nápravy. Viskózna spojka tak nerozdeľuje krútiaci moment motora, ale iba uzatvára diferenciál. Z tohto dôvodu je systém spoľahlivý, odolný a aj v náročnejšom používaní vydrží cez 200 000 km. Ak sa predsa len spojka „spečie“, vozidlo má trvalo uzavretý medzinápravový diferenciál a pri zatáčaní spomaľuje. Pomôže originál výmena celku medzinápravového diferenciálu za približne 800 €.
Pri Subaru Forester treba mať na pamäti ešte jeden fakt. Je nutné, aby mali predné aj zadné pneumatiky rovnaký rozmer, značku, vzor-model, ale aj približné opotrebovanie. V opačnom prípade môže dochádzať vplyvom rozdielnych priemerov kolies (rozdielnemu otáčaniu) k častejšiemu uzatváraniu viskóznej spojky v medzi-nápravovom diferenciáli, čoho dôsledkom je zvýšená spotreba, znížená dynamika a najmä zvýšené riziko spálenia samotnej spojky. Modely vybavené automatickou prevodovkou majú namiesto mechanicky ovládanej viskóznej spojky medzinápravový diferenciál uzatvárateľný elektronicky riadenou viaclamelovou spojkou.
Prednosti a nedostatky
priestranný interiér |
tvrdé a príliš úžitkovo pôsobiace plasty |
dobrý výhľad z vozidla |
príliš jednoduchý palubný PC s nepraktickým ovládaním |
zväčša dobrá výbava |
príliš mäkká charakteristika podvozku (do modernizácie) |
jazdný komfort a dobré jazdné vlastnosti |
absencia automatickej prevodovky v kombinácii s turbodieselom |
dobre a spoľahlivo fungujúci pohon 4x4 |
redukčná prevodovka len pre základnú benzínovú verziu |
možnosť redukčnej prevodovky |
menej presné a tuhšie idúce radenie |
kultivovaný a úsporný naftový motor |
vyšší aerodynamický hluk |
hluk motora pri rýchlejšej diaľničnej jazde (benzín, 5 st. manuál) |
|
drahší servis a originál náhradné diely |
Najčastejšie poruchy
hrdzavejúce výfukové potrubie, časti podvozku a brzdových komponentov |
občas vŕzgajúce uloženie roletky v batožinovom priestore |
kratšia životnosť spojky (manuálna prevodovka, rýchlejšie pri dieslovom motore, častejšie jazdy v meste alebo teréne) |
opotrebované ložiská kolies - hučanie za jazdy (častejšie na zadnej náprave, väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka) |
nadmerná vôla na prednej náprave- najčastejšie tiahla stabilizátorov, neskôr aj zadné silentbloky predných ramien (väčší km nábeh alebo náročnejšia prevádzka) |
nadmerne opotrebená resp. občas aj spálená viskózna spojka (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka resp. rozdielne veľkosti-typy pneumatík prednej a zadnej nápravy) |
občas opotrebovaná elektronicky riadená medzinápravová viaclamelová spojka (modely s automatickou variátorovou prevodovkou) |
nadmerné opotrebované ložiská v prevodovke - hlučnejšia prevodovka (väčší km nábeh alebo náročnejšia prevádzka) |
občas úniky oleja z diferenciálov a prevodovky |
občas nefunkčná lambda sonda, vstrekovač, poprípade škrtiaca klapka (benzín) |
zvýšené riziko pridretia kľukového hriadeľa - (2,5 XT r.v. 2008 a 2,0d najmä do roku 2010) |
zvýšená tvorba karbónových usadenín (2,0d väčší km nájazd) |
opotrebované vstrekovače - hrubý, nerovnomerný chod motora, slabší ťah a zdĺhavejšie studené štarty (2,0d) |
poruchy systému DPF - prejavuje sa svietiacou kontrolkou, zníženým/kolísavým výkonom, či zvláštnym búchaním (2,0d, väčší km nábeh, častejšie jazdy na kratšie trasy, poruchy vstrekovačov, softvéru a pod) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i (110 kW). Kto jazdí častejšie aj kratšie trate, dobrou voľbou bude benzínový dvojliter. Je spoľahlivý a vyznačuje sa primeranou dynamikou a spotrebou. Ak je možnosť, treba si vybrať novšiu generáciu FB20, ktorá má o niečo lepší ťah v nižších otáčkach a priaznivejšiu spotrebu-tam však pozor na prestavby LPG-viď článok. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 AWD | 1994 ccm | EJ20 | 110 kW |
2.0 AWD | 1995 ccm | FB20 | 110 kW |
2.5 AWD | 2457 ccm | EJ25 | 126 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D AWD | 1998 ccm | EE20 | 108 kW |
Jeden komentár
dsf
Akurat som vcera pozeral tuto toto:
http://auto.eurozpravy.cz/testy/90037-test-subaru-outback-2-0-d-comfort-cross-line-lineartronic-japonsky-drsnak-prekvapil/
a podla fotiek som najprv myslel, ze je to iste ojazdene auto. Potom som pozeral fotky interieru, ze to neni az tak zle, a nakoniec sok: to je nove auto!
Ako je na tom Subaru s bezpecnostou? Symmerical awd by mohlo umoznit vyuzit ho ako vystuz, ale o bezpecnosti Subaru moc neviem. Len ze japonske nie su bohvieco v tych IIHS testoch.
Nemohli by ste zrobit test Qoros-u? To by bola pecka nie? Alebo ho aspon ist omrknut a pofotit ked budete v Blave. Inde som testy nevidel tak to asi nechu pozicat, ale video ako byvaju na youtube, normalne v autosalone staticky by Vam mozno dovolili, ktovie. Len taky navrh.