Po trocha rozporuplnom dizajne druhej generácie dostala tá tretia podstatne uhladenejšie tvarovanie a hlavne v Európe obľúbenú karosériu hatchback. Faktom ale je, že práve zmenu typu karosérie veľa fanúšikov Imprezy neprijalo zrovna s nadšením. Karoséria je oproti predchodcovi citeľne tuhšia a absencia dovtedy typických bezrámových okien znamenala aj lepšie utlmenie kabíny od aerodynamického hluku. Základné verzie majú vpredu plastovú mriežku, u preplňovaných je mriežka kovová. Taktiež svetlomety sú v prípade modelov WRX a WRX STi štandardne xenónové. Verzia WRX STi dostala strešný spojler a rozmerný difúzor, taktiež obsahujú preplňované verzie (aj diesel) otvor na kapote pre nasávanie vzduchu k medzichladiču stlačeného vzduchu.
Tvarovanie interiéru pôsobí moderným dojmom, potešia farebné kombinácie a červené optitronové podsvietenie prístrojového panelu. Na druhej strane príliš nenadchnú tvrdé plasty, ktoré pôsobia stroho až lacno a výsledný dojem trocha kazia. Po stránke funkčnosti a ergonómie si Impreza vedie dobre, snáď jediná výčitka smeruje k volantu, ktorý by mohol mať väčší rozsah výškového nastavenia. Týka sa to najmä vyšších vodičov, ktorým môže byť volant príliš blízko stehien.
Z pohľadu komfortu cestovania sa pohodlne odvezú štyria urastenejší pasažieri – miesta je dostatok nad hlavou alebo v oblasti kolien, menej pohodlné je len sedenie uprostred zadnej lavice, keďže obmedzená šírka interiéru nedovolí prevážať piateho človeka na dlhšie vzdialenosti. Naviac si treba zvyknúť pri preprave piatich osôb, že zadný stredný bezpečnostný pás nie je ukotvený v operadle ani pri strope, ale trocha zastrčený na pravej strane batožinového priestoru.
Prístup do batožinového priestoru je veľmi dobrý, poteší aj vhodné tvarovanie, neznalých prekvapí len plytkosť kufra daná priestorovým obmedzením sofistikovanej zadnej nápravy a zadného diferenciálu. Z toho istého dôvodu nepoteší ani celkový objem kufra, ktorý je len podpriemerných 301 litrov. V prípade potreby je možné zadné delené sedadlá sklopiť do dokonalej roviny, čím vzrastie objem kufra na podstatne zaujímavejších 1216 litrov. Spomenúť treba aj užitočnú drobnosť, že z batožinového priestoru možno dlhé predmety pretiahnuť tunelom do kabíny.
Jazdné vlastnosti Imprezy sú na veľmi dobrej dobrej úrovni. Nie je to len vďaka symetrickému pohonu 4×4, ale aj samotnému umiestneniu pohonu a motoru typu boxer. Plochý motor má okrem vyšších výrobných nákladov aj celý rad výhod. Jedná sa o vyvážený chod, vďaka piestom pohybujúcim sa proti sebe v jednej osi, čo navzájom ruší zotrvačné sily a tým pádom eliminuje nežiadúce kmitanie. Ďalšou výhodou plochého motoru je jeho krátka stavba, teda aj menšia veľkosť (dĺžka) prednej časti. Z hľadiska jazdných vlastností takáto konštrukcia motora znižuje ťažisko vozidla a tým aj klopný moment pôsobiaci na karosériu v zatáčkach. Aj z toho dôvodu si výrobca môže dovoliť mäkšie naladenie podvozku, bez hrozby straty stability vozidla.
Impreza III má príjemne mäkký podvozok, čo sa odráža na dobrom komforte pri prejazde nerovností. Práve táto kombinácia mäkšieho naladenia, skvelej trakcie a stability v zatáčkach robia zo Subaru jazdne veľmi príťažlivé vozidlo. Po konštrukčnej stránke je na prednej náprave použité zavesenie koncepcie so vzperou McPherson, vinutými pružinami a stabilizátorom. Zavesenie zadnej nápravy používa vyspelú konštrukciu s dvojitými lichobežníkmi nazvanú Double Wishbone. Pri podvozku treba skonštatovať, že sériové a teda dosť komfortné nastavenie sa týka aj športovej verzie WRX. Zvýšené náklony pri prejazdoch zákrut vyššou rýchlosťou tak môžu ostrejších vodičov trocha prekvapiť.
Iná káva je podvozok ostrej verzie WRX STi. Vozidlo je vybavené systémom SI-DRIVE, ktorý ponúka niekoľko úrovní správania resp. štýlu jazdu. V režime Inteligent sa chová civilne a snaží sa byť maximálne komfortné a pohodlné. V režime šport pridáva na agresivite, ale naozajstná zábava je s ním až v režime Sport Sharp, kedy najlepšie reaguje na plyn. Tým však možnosti nastavenia správania sa vozidla nekončia. Nastaviť sa dá aj správanie medzinápravového diferenciálu DCCD v režimoch auto, plus a mínus. Režim auto znamená univerzálne nastavenie, v režime plus je diferenciál aktívnejší, čo sa hodí na mokrej vozovke a v režime mínus je naopak menej akčný, čo sa zase hodí na cestách plných zákrut.
Prednosti a nedostatky
jazdné vlastnosti |
tvrdé a lacno pôsobiace plasty v interiéri |
komfortné pruženie |
podpriemerný objem kufra |
imidž vozidla |
slabšia dynamika 1,5-ky (ako sa od typického Subaru očakáva) |
dostatok miesta pre posádku |
drahší servis |
pohon všetkých kolies |
menej náhradných dielov z druhovýroby |
úsporný diesel |
|
továrenské LPG |
Najčastejšie poruchy
zvlnené brzdové kotúče (viac pri WRX a WRX STi, dôsledkom agresívnej jazdy) |
kratšia životnosť spojky |
občas klepanie napínacích kladiek - výmena (štvorvalcové benzínové motory) |
podpálené ventily (častejšie pri verziách 2,0i upravených na LPG, resp. pri zanedbanej údržbe) |
opotrebované vstrekovače - hrubý, nerovnomerný chod motora, slabší ťah a zdĺhavejšie studené štarty (2,0d) |
zvýšené riziko pridretia kľukového hriadeľa - (2,0 boxer diesel) |
poruchy systému DPF - prejavuje sa svietiacou kontrolkou, zníženým/kolísavým výkonom, či zvláštnym búchaním (2,0d, väčší km nábeh, častejšie jazdy na kratšie trasy, poruchy vstrekovačov, softvéru a pod) |
vôla na prednej náprave - silentbloky stabilizátora (náročnejšia prevádzka, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebená resp. občas aj spálená viskózna spojka (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka resp. rozdielne veľkosti-typy pneumatík prednej a zadnej nápravy)) |
hlučnejšia prevodovka - opotrebované ložiská (náročnejšia prevádzka, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebená resp. občas aj spálená viskózna spojka (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka resp. rozdielne veľkosti-typy pneumatík prednej a zadnej nápravy)) |
nadmerne opotrebená resp. občas aj spálená viskózna spojka (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka resp. rozdielne veľkosti-typy pneumatík prednej a zadnej nápravy) |
občas úniky oleja z diferenciálov a prevodovky |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i (110 kW). Kto jazdí častejšie aj kratšie trate, dobrou voľbou bude benzínový dvojliter. Je spoľahlivý a vyznačuje sa primeranou dynamikou a spotrebou. 2,5i (169 kW WRX a 221 kW WRX STi). Motor je skutočný dravec s mimoriadne širokým spektrom využiteľných otáčok, má skvelý zvuk a robí z Imprezy naozajstné Subaru. Aj vďaka tomuto motoru sa stáva Impreza jazdecký skvost na cestách. |
Ani jeden motor si nezaslúži pomenovanie neodporúčaná motorizácia. Dlhšie pouvažovať však treba nad dvomi motorizáciami. Najslabší 1,5 liter má s Imprezou pomerne dosť práce a tak môže byť dynamika jazdy pre mnohých motoristov sklamaním. 2,0 D (110 kW). Jazdne podarený motor, ktorý však v prvých rokoch trpel viacerými technickými problémami. Od emisnej normy Euro V sa síce podarilo väčšinu nedostatkov vychytať, stále však platí, že pri väčšom nájazde hrozí podstatne väčšie riziko výskytu porúch a drahších opráv ako v prípade benzínových motorov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.5 F | 1498 ccm | EL15 | 79 kW |
1.5 pohon vsetkych kolies | 1498 ccm | EL15 | 79 kW |
2.0 | 1994 ccm | EJ204 | 110 kW |
2.0 i pohon vsetkych kolies | 1994 ccm | EJ204 | 110 kW |
2.5 | 2457 ccm | EJ257 | 221 kW |
2.5 pohon vsetkych kolies | 2457 ccm | EJ257 | 221 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D pohon vsetkych kolies | 1998 ccm | EE20 | 110 kW |