Je to bezrozmerná fyzikálna veličina, ktorej hodnota závisí od tvaru obtekaného predmetu – vozidla. Hodnotu súčiniteľa odporu vzduchu ovplyvňujú rôzne faktory. Napríklad: tvar karosérie (limuzína, kombi alebo hatchback), tiež rôzne medzery a špáry medzi jednotlivými časťami karosérie redukujú vírenie a zlepšujú súčiniteľ odporu vzduchu. Aj tvar podvozku vozidla sa prejavuje na hodnote súčiniteľa Cx a teda na celkovom odpore vzduchu.
Čím menšia hodnota súčiniteľa vzduchu, tým je vozidlo skonštruované priaznivejšie pre prúdenie – obtekanie vzduchu. Odpor vzduchu vyjadríme vzťahom:
Fx = 0,5*Q*Cx*S*V2
Z toho vyplýva, že malé vozidlo môže mať väčší súčiniteľ odporu vzduchu, ale vzhľadom na jeho malú čelnú plochu môže byť celkový odpor vzduchu menší. Pokles Cx o 0,1 znamená pokles spotreby približne o 1,5 l/100 km.
Kvapka | 0,05 |
Guľa | 0,48 |
Cyklista | 0,7 |
Škoda Octavia RS | 0,29 |
Škoda Superb I | 0,30 |
Škoda Octavia II | 0,31 |
Fabia I | 0,33-0,34 |
Felicia | 0,34-0,35 |
Favorit 1987 | 0,36 |
Škoda Garde | 0,40 |
Škoda 120 | 0,42 |
Formula F1 | 0,6-1,2 (podľa nastavenia prítlaku) |