Malé terénne Suzuki sa narodilo už v roku 1968. Prvý Jimny 360, alebo tiež LJ 10 bol skutočným trpaslíkom. Pod kapotou sa ukrýval maloobjemový dvojvalec s objemom 359 ccm, ktorý ponúkal výkon iba 18 kW (25 k). Autíčko bolo skutočne sparťanské, dovnútra sa vošla len trojica cestujúcich, miesto pre štvrtého zaberalo náhradné koleso. Strecha bola plátená, rovnako ako dvere, ktoré sa otvárali zipsom. Bolo možné jazdiť aj bez nich a čelné sklo sa dalo sklopiť.
Prvý variant vystriedal v roku 1972 druhý pod názvom LJ 20, ktorá sa o dva roky neskôr začal vyvážať aj do USA. Bol s pevnou strechou a volantom na ľavej strane. Verzia LJ 50 so zvýšeným výkonom z augusta 1975 bola tiež určená len na export.
Ďalšia verzia pod názvom SJ 10 (Jimny 55) z roku 1976 mala trojvalcový motor s objemom 539 ccm. O rok neskôr sa objavila aj väčšia štvorvalcová (SOHC) osemstovka SJ 20 (Jimny 8) LJ 80. Stále si zachovávala kompaktné rozmery, na dĺžku iba 3,2 m. V marci 1980 sa začala predávať u našich západných susedov v Nemecku.
Na ďalší rok výroba prvej generácie modelu Jimny skončila a nahradila ju druhá. Tá pokračovala v trende rôznych názvov pre rôzne trhy, keď napríklad v Európe sa predávala v rokoch 1986-1997 pod názvom Suzuki Samurai. V našich končinách sa spomínaný model ponúkal po roku 1989 (tiež ako Samurai), ale to už mal jednobodové vstrekovanie paliva.
Japonské modely SJ 30 mali na začiatku motory 0,55 a neskôr 0,66 l, verzia SJ 40 z roku 1982 sa dostala na hranicu jedného litra a SJ 413 z roku 1984 sa dostala až k objemom 1,3 litra, ktorý si zachoval aj súčasný Jimny. V Samurajovi sa jednalo o osemventilovú 1,3 s výkonom 51 kW.
Radikálna modernizácia Samuraja prišla na konci roku 1995 v podobe série JA, kedy okrem iného boli nahradené listové perá vinutými pružinami. Na väčšine trhov ju v roku 1998 nahradil zmodernizovaný Jimny radu JB, staršie modely SJ 40 a ich odvodené varianty sa ale stále vyrábajú, napríklad v Indii ako Maruti Gypsy.
Spoľahlivosť a poruchy
Samuraj sa vyznačuje jednoduchou a spoľahlivou technikou. Najväčším problémom je korózia, ktorá postihuje takmer celé vozidlo. Okrem karosérie býva koróziou postihnutý aj výfuk, rám podvozku a tiež listové pery, ktoré časom prasknú.
Viac ojazdené kusy mávajú nadmerne opotrebované zavesenie prednej nápravy, špeciálne tzv. otočné čapy a tiež kulisu radenia (obtiažnejšie radenie rýchlosti). Objavuje sa aj nefunkčnosť pripojovania prednej nápravy vinou netesnosti v podtlakovom okruhu alebo nepriechodnosti skorodovaných rozvádzacích trubiek. Pri zanedbanej údržbe sa môže porúčať diferenciál alebo prevodovka, čo sa prejavuje nadmerným hlukom. V prípade motora netreba zabúdať na občasnú kontrolu ventilovej vôle a výmenu rozvodového remeňa, ktorého pretrhnutie našťastie výraznejšie nepoškodí motor.
Servis
Motory 1,0 a 1,3 majú rozvodové remene s intervalom výmeny 60 000. Výmena oleja v motore je obvykle po 10 000 – 15 000 km / 1 rok a v diferenciáloch a prevodovke po cca 45 000 – 60 000 km.
Najčastejšie poruchy
častá korózia |
prasknuté listové pery - dôsledok korózie |
nadmerne opotrebované otočné čapy (viac ojazdené kusy) |
opotrebovaná kulisa radenia - obtiažnejšie radenie rýchlosti (viac ojazdené kusy) |
nefunkčné pripojenie prednej nápravy - netesnosť v podtlakovom okruhu alebo nefunkčný ovládací ventil |
opotrebovaný diferenciál - nadmerný hluk (zanedbaná údržba) |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 pohon vsetkych kolies (SJ 410) | 970 ccm | F10A | 33 kW |
1.3 pohon vsetkych kolies | 1298 ccm | G13BA | 59 kW |
1.3 pohon vsetkych kolies (SJ 413) | 1298 ccm | G13BA | 51 kW |
1.3 (SJ 413) | 1324 ccm | G13A | 47 kW |
1.3 pohon vsetkych kolies (SJ 413) | 1324 ccm | G13A | 44 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 TD | 1905 ccm | XUD9 | 46 kW |
3 komentáre
Mihalov
Dobrý deň, poprosím uviesť aký olej do
Predného a Zadného diferáku? Hučí….!
Prídavnej prevodovky ( rozvodovky)?
Manuálnej prevodovky 5st.?
Motora?
Možstvá poznám, dával sa tam Castrol v minulosti
Ďakujem
M.
do diferenciálu olej norma API GL-5 SAE 85W-90 a do prídavnej prevodovky API GL -4 SAE 75W-90
dodo
za studena vsetko ok ked sa zahreje tak nevladze dusi ho az motor skape nepohne sa dopredu ani do zadu