Suzuki malé autá vie a dokazuje to aj najmenší európsky model s názvom Splash. Vďaka nadštandardnej výške 1,6 m, solídnej šírke 1,7 m a premyslenej konštrukcii, je v 3,7 metra dlhom mikro MPV dostatok miesta aj pre štyroch dospelých. Splash poteší podarenými benzínovými motormi, dobrou obratnosťou, nízkymi prevádzkovými nákladmi a solídnou spoľahlivosťou. Pripomienky si zaslúži najmä tvrdší podvozok, slabšie dielenské spracovanie a pre niekoho aj skromnejší objem kufra.
Suzuki Splash sa verejnosti predstavilo na jesennom frankfurtskom autosalóne v roku 2007. Do predaja sa dostalo na jar 2008. Pod kapotou výhradne päťdverovej karosérie bol na výber benzínový štvorvalec 1,2 VVT (63 kW), zakrátko nasledovaný trojvalcom 1,0 (48 kW) a na niektorých trhoch aj dieselovým štvorvalcom 1,3 DDiS (55 kW).
Začiatkom roka 2011 dostal Splash modernizovaný motor 1,2 Dual VVT (69 kW). Na jeseň bol zmodernizovaný aj trojvalec 1,0 Dual VVT, ktorý po novom dosahuje výkon 50 kW.
V lete 2012 dostal Splash mierny facelift. Vpredu bola prepracovaná maska chladiča, zmenil sa aj nárazník, ktorého charakterizuje trojuholníkové oplastovanie okolo hmloviek. Nový je aj zadný nárazník, ktorý dostal mriežky po bokoch. Vďaka novým nárazníkom narástol Splash o šesť centimetrov. Miernymi zmenami prešiel aj interiér, kde prevláda čierna resp. tmavá farba plastovania a výplne dverí. Pribudol aj malý odkladací priestor v lakťovej opierke.
Spolu so Splash-om schádza z jednej linky aj Opel Agila druhej generácie. Vozidlá sú takmer totožné. Hlavným rozdielom je dizajn prednej časti, ktorý je príbuzný s väčšou Astrou či Insigniou a drobné rozdiely badať aj v zadnej časti, kde je iný tvar zadného okna či odlišné umiestnenie ŠPZ. Podobná situácia je aj vo vnútri, kde najväčšie odlišnosti sú vo farbe poťahových materiálov alebo loga na volante.
V druhej polovici roka 2010 sa Agila z niektorých európskych trhov stiahla. Dôvodom boli slabé predaje, keďže cena bola až príliš blízko väčšej a oveľa známejšej Corse a Merive.
Nárazové testy Euro NCAP Suzuki Splash absolvovalo v roku 2008. Za ochranu posádky vozidlo získalo štyri hviezdičky z piatich (30 bodov), za ochranu detí cestujúcich v autosedačke tri hviezdičky z piatich (32 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená troma hviezdičkami zo štyroch (19 bodov).
Interiér sa vyznačuje na pohľad príjemným dizajnom, dobrý pocit podporujú vzhľadom na kategóriu a cenu vozidla aj použité materiály a pomerne solídne dielenské spracovanie. Po čase sa síce ozve sem tam nejaký pazvuk, nejedná sa ale o častý a zásadný problém.
Poteší veľký a prehľadný rýchlomer. Štýlovo pôsobí aj samostatne „trčiaci“ otáčkomer, zrejme inšpirovaný ešte menším Smartom. Škoda, že otáčkomer bol súčasťou štandardnej výbavy iba verzií GL/AC a GLX. Základná výbava nemá ani výškovo nastaviteľný volant, sedadlo vodiča, delené zadné sedadlo, elektricky nastaviteľné zrkadlá a rádio. Najviac chýba výškové nastavenie volantu, (pozdĺžne nie je ani za príplatok) a sedadla, čo môže komplikovať komfort sedenia nekonfekčným postavám.
Vzhľadom na veľkosť vozidla poteší priestor pre posádku. Splash pohodlne odvezie aj štyri robustnejšie osoby, pričom nastupovanie a vystupovanie uľahčuje vysoká karoséria s vyššie osadenými sedačkami a široko otvárateľnými dverami. Komfort sedenia je pomerne dobrý, aj keď niektorým sa môže zdať čalúnenie sedadiel trocha tvrdé.
Pochvalu si zaslúži aj prehľadný stredový panel, vyššie umiestnená radiaca páka a dobre tvarovaný volant, ktorý je vo vyšších verziách obšitý kožou. Pripomienku si naopak zaslúži ovládanie palubného PC gombíkom na prístrojovom paneli.
Relatívne slabšou stránkou je batožinový priestor, ktorý v základnom usporiadaní pojme len 202 litrov. Po sklopení zadných sedadiel síce vznikne objem 537 litrov, nakladanie rozmernej a ťažšej batožiny ale trocha komplikuje vyššia nakladacia hrana (70 cm nad zemou) a tiež mierna šikmina, ktorá vznikne po sklopení sedadiel. Naopak poteší dobre tvarovanie kufra aj prístup cez jeho veľké veko, ktorého spodná hrana je po otvorení 182 cm nad zemou. Pod podlahou batožinového priestoru sa nachádza dojazdové rezervné koleso.
Splash poskytuje v rámci triedy veľmi dobré jazdné vlastnosti. Vďaka odladenému podvozku a kolesám v rohoch karosérie je Splash stabilný aj pri ostrejšie prechádzanej zákrute a limitom pre spomalenie bude skôr väčší náklon karosérie a vyšší posed vodiča ako strata jazdnej stopy. Prirodzená nedotáčavosť je pomerne ľahko predvídateľná a korigovateľná.
Menšiu stabilitu trocha cítiť až pri vyšších rýchlostiach kombinovaných s nerovnosťami na vozovke, na ktorých Splash trocha znervóznie. Tuhšie nastavenie podvozku si trocha vyberá svoju daň pri prejazde nerovností, kedy sa do interiéru prenášajú výraznejšie rázy.
Po konštrukčnej stránke vychádza podvozok Splash-u z väčšieho Swiftu, to znamená vpredu zavesenie kolies typu McPherson a vzadu je použitý torzne pružný priečny nosník s dvojicou pozdĺžnych ramien.
Riadenie sa vyznačuje trocha preposilovaným účinkom, malým polomerom otáčania, ale aj dobrou citlivosťou a vhodne nastavenou strmosťou. Vozidlo sa tak dobre ovláda v preplnenom meste, čomu napomáha aj dobrý výhľad z vozidla a malé rozmery, nestratí sa však ani pri svižnejšej jazde po kľukatých cestičkách.
Základom benzínovej ponuky a zároveň aj najrozšírenejší motor je trojvalec 1,0 s výkonom 48 kW a krútiacim momentom 90 Nm. Vďaka ťažšiemu zotrvačníku je kultúra chodu na pomerne solídnej úrovni, aj keď trojvalcovú konštrukciu je samozrejme poznať, najmä na voľnobehu a vo vyšších otáčkach. Dynamika jazdy je vďaka pohotovostnej hmotnosti (cca 970 kg) na obstojnej úrovni a mestskému jazdeniu vyhovie. Mimo mesta je už slabší výkon poznať, hlavne pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach či kopcovitom teréne, kde je treba podradiť a udržiavať motor v otáčkach. Pre svižnejšiu jazdu je potrebné udržiavať motor nad 3000 ot/min, nad hranicou 5000 otáčok je už však hluk z motora značne nepríjemný. Zvyknúť si treba aj na pomalšie reakcie na zošliapnutie akcelerátora (menšiu ochotu sa vytáčať), čo je spôsobené práve ťažším zotrvačníkom, kedy chvíľu motoru trvá, kým rozpohybuje väčšiu hmotu.
Mierne zlepšenie v pružnosti priniesla modernizovaná verzia 1,0 (50 kW, 90 Nm). Spĺňa prísnejšiu emisnú normu Euro 5 aj vďaka variabilnému časovaniu sacích a výfukových ventilov. Spotreba litrového trojvalca sa mimo mesto pri pokojnejšom jazdení pohybuje okolo 5 litrov, v meste a pri svižnejšej jazde priemer narastie približne o liter až liter a pol.
Podstatne viac dynamiky citeľnej najmä pri plnom obsadení alebo svižnejšej jazde mimo mesta poskytuje väčší štvorvalec s objemom 1,2 litra, ktorý dosahuje výkon 63 kW a krútiaci moment 114 Nm. Motor síce zrýchľuje aj z nízkych otáčok, výraznejšie však ožíva až po prekročení 3000 ot/min.
Podstatne viac pružnosti v nižších otáčkach ponúka modernizovaná verzia 1,2 Dual VVT s výkonom 69(66) kW a krútiacim momentom 118 Nm, ktorá dostala naviac aj variabilné časovanie výfukových ventilov. Spotreba oboch motorov sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 5,5 – 6 litrov, v meste a pri diaľničnej rýchlosti stúpa približne o liter.
Veľmi zriedkavou motorizáciou je diesel 1,3 DDiS s výkonom 55 kW a krútiacim momentom 190 Nm. Motor od Fiatu prepožičiava malému Splash-u solídne dynamické vlastnosti, pri priemernej spotrebe 4,5 – 5 litrov. Vzhľadom na vyššiu hlučnosť, vyššie servisné náklady a postupom času (nájazdom km) aj vyššiu poruchovosť je výhodnosť tejto motorizácie v porovnaní s benzínovými motormi otázna.
Radenie je vo väčšine prípadov realizované pomocou päťstupňovej manuálnej prevodovky, ktorá sa vyznačuje dobre umiestnenou pákou, tak povediac poruke, pomerne presným a ľahko idúcim radením. Sprevodovanie je vzhľadom na zameranie vozidla pomerne krátke a tak pri 100 km/h točí motor na piatom stupni 3600 ot/min a pri 130 km/h – 4100 ot/min.
So silnejším motorom sa kombinovala aj štvorstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Tá vyhovie pokojnejšie jazdiacim motoristom, keďže rýchlosť radenia nepatrí k najrýchlejším, na druhej strane poteší plynulosť radenia a pri dobre údržbe aj solídna spoľahlivosť. Pri automate treba počítať s približne 0,7 litrovým nárastom spotreby oproti manuálu.
Suzuki Splash svojho majiteľa hnevá len zriedka. Vďačí za to použitiu robustnej a rokmi overenej techniky. Z času na čas sa objavia vŕzgavé pazvuky z tapacíru dverí či palubnej dosky. Občas sa vyskytuje nadmerný aerodynamický hluk prichádzajúci cez dvere, kde je na príčine slabo tesniace gumové tesnenie dverí. Väčšinou je potreba tesnenie vymeniť. Občas sa možno stretnúť s vŕzgajúcim pedálom spojky, ktorému pomôže poriadne premazanie.
Nadmerné vôle na podvozku sa prejavujú až pri viac ojazdených exemplároch. Benzínové motory sa vyznačujú dobrou spoľahlivosťou, len zriedka sa vyskytne problém s lambda sondou alebo obslužnou elektronikou (snímače, riadiaca jednotka a pod). Pri väčšom nájazde sa objavuje nadmerne opotrebená spojková lamela, čo poznať podľa trhavejšieho rozjazdu či záberu spojkového pedálu vo vrchnej polohe.
Pri dieselovom motore a väčšom počte kilometrov sa vyskytuje nadmerne opotrebované turbodúchadlo, čo sa prejavuje vyššou spotrebou oleja, slabším ťahom či výraznejším pískavým zvukom. Pri väčšom nájazde sa objavujú aj nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje hrubším a nerovnomerným chodom motora a tiež obtiažnejším studeným štartom. Občas sa objavujú úniky motorového oleja (cez snímač tlaku oleja, netesnú olejovú vaňu, veko ventilov, atď) – platí pre všetky motory.
Všetky motory majú rozvodovú reťaz, ktorá nemá predpísaný interval výmeny. Výmena oleja je predpísaná každých 15 000 km / 1 rok, pri prevažujúcich mestských jazdách sa výmenu oleja odporúča skrátiť na 10 000 km.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové mini MPV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 3720 x 1680 x 1590 (Splash) 3740 x 1680 x 1590 (Agila) |
Rázvor (mm): | 2360 |
Batožinový priestor (l): | 202/537 |
Pohon | predné kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 45 |
Prednosti a nedostatky
dizajn |
chudobná základná výbava |
priestranný interiér |
zvláštny zvuk smeroviek |
pohodlné nastupovanie a vystupovanie |
nepraktické ovládanie palubného PC |
nízke prevádzkové náklady |
tvrdší podvozok |
dobré jazdné vlastnosti |
menší kufor |
presné riadenie a radenie |
vyšší hluk motora vo vyšších otáčkach |
živé a úsporné benzínové motory |
|
spoľahlivosť |
Najčastejšie poruchy
občas sa vyskytujúce vŕzgavé pazvuky z tapacíru dverí alebo palubnej dosky |
niekedy sa objavuje nadmerný aerodynamický hluk prichádzajúci cez dvere - slabo tesniace gumové tesnenie dverí |
vŕzgajúci pedál spojky - treba poriadne premazať |
nadmerné vôle na podvozku (viac ojazdené kusy) |
zriedka problémy s lambda sondou alebo obslužnou elektronikou - snímače, riadiaca jednotka, pri väčšom nájazde nadmerne opotrebená spojka - poznať podľa trhavejšieho rozjazdu či záberu spojkového pedálu vo vrchnej polohe (benzínové motory) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba spotreba oleja, slabší ťah či výraznejší pískavý zvuk (dieselové motory, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hrubší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štartovanie (dieselové motory, väčší km nábeh) |
občas úniky motorového oleja - cez snímač tlaku oleja, netesnú olejovú vaňu, veko ventilov, atď. (všetky motory - väčší km. nájazd) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,2 16V. Motor sa vyznačuje kultivovaným chodom, ponúka dostatok dynamiky aj na svižnejšie jazdenie, vyznačuje sa dobrou spoľahlivosťou a solídnou spotrebou. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 996 ccm | K10B | 48 kW |
1.0 | 996 ccm | K10B | 50 kW |
1.0 LPG | 996 ccm | K10B | 48 kW |
1.2 | 1242 ccm | K12B | 63 kW |
1.2 | 1242 ccm | K12B | 69 kW |
1.2 LPG | 1242 ccm | K12B | 63 kW |
1.2 VVT | 1242 ccm | K12B | 66 kW |
1.2 VVT | 1242 ccm | K12B | 69 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 CDTI | 1248 ccm | Z 13 DTJ,D13A | 55 kW |