Modelom X5 vstúpilo BMW v roku 1999 do triedy pseudoteréňakov a jedným dychom treba dodať, že to bol krok správnym smerom. Za všetko hovorí viac ako 600 000 predaných vozidiel prvej generácie. X5 je tiež žiadaná aj ako jazdenka a v našich končinách si veľkú obľubu získala najmä u lepšie živenej, skoro až holohlavej časti motoristov. Do testu sme si vybrali X5 s dieselovým, dnes už legendárnym, trojlitrovým šesťvalcom, ktorý mal za sebou takmer 10 rokov práce. Za požičanie vozidla ďakujeme AAA Auto Trenčín.
Interiér a exteriér
Vzhľad X5 je takmer aj po 14 rokoch od začiatku výroby atraktívny a na ceste vzbudzuje náležitý rešpekt. Okrem nadčasových kriviek rešpektu výrazne napomáhajú aj robustné vonkajšie rozmery vozidla vzdialene pripomínajúce malý tank. Nadštandardná veľkosť je zrejmá už pri otváraní dverí. Tie sú veľké a v prípade, že vozidlo stojí naklonené na stranu alebo vo svahu, ich hmotnosť je náležite cítiť.
Po usadení ohromí mohutnosť celého interiéru, počnúc čalúnením dverí, cez palubnú dosku a stredovým panelom končiac. Farebné zladenie do čierno béžovej kombinácie je celkom sympatické, jedinou slabinou je vyššia miera viditeľného zašpinenia. Z dizajnového pohľadu pôsobí trocha gýčovito len plastovo-drevený dekor na dverách a častiach stredového panela. Napriek pokročilému veku prekvapil interiér svojou zachovalosťou, pričom ani pri prejazde väčších nerovností sa neozývali žiadne nepríjemné pazvuky. Znaky väčšieho opotrebovania niesli len kľučka vodičových dverí, kraje vodičovho sedadla a lakťovej opierky.
Pochvalne sa možno vyjadriť aj o rozmiestnení a hlavne funkčnosti rôznych ovládačov, ktorá je pomerne rozsiahla. Ovládanie rôznych prvkov výbavy je intuitívne a namiesto dlhého študovania manuálu postačí chvíľka skúšobného šťukania a klikania. Prístrojový panel s typickou baworáckou ručičkou okamžitej spotreby je prehľadný a dobre čitateľný. Prekážalo mi len pomerne výrazné svietenie aktuálne zaradeného režimu automatickej prevodovky (najmä večer). Konkrétne takmer stále zaradený režim D vzdialene pripomínal oranžovo svietiacu kontrolku prázdnej nádrže.
Ergonómia sedenia na predných sedadlách si tiež zaslúži pochvalu, keďže priestoru je pre posádku vo všetkých smeroch dostatok. Kožou čalúnené sedadlá poskytujú komfort porovnateľný s pohodlným gaučom, snáď len bočné vedenie tela by mohlo byť o niečo lepšie, keďže ostrejšia jazda nie je pre X5 žiadny problém. K celkovému komfortu sedenia prispievalo nielen elektrické nastavenie sedadiel s pamäťou, ale aj el. nastavenie volantu, ktorý sa naviac pri vypnutí motora mierne zdvihne, čím uľahčuje vystupovanie najmä urastenejším vodičom. Z pohľadu nadštandardného komfortu smeruje výčitka len k absencii bedrovej opierky a menším postavám sediacim viac pri volante môže na koleno trocha prekážať pomerne ostrý roh stredového panela a taktiež čalúnenia dverí. Doslova kráľovsky priestor na sedenie ponúkajú zadné sedadlá a to vďaka vyššej stavbe karosérie, dlhému rázvoru a tiež šírke vozidla. V tomto prípade možno napísať, že X5 umožňuje vzadu pohodlne cestovať aj trom dospelým osobám. Ku komfortu sedenia prispievajú aj slušne svietiace čítacie lampičky a regulovateľné výduchy klimatizácie.
Z pohľadu interiéru je asi najslabším článkom batožinový priestor. Vzhľadom na rozmery karosérie možno objem 465 litrov označiť iba za priemerný, aj keď treba priznať, že na účel k akému je X5 predurčená je jeho objem dostatočný. Komu by sa 465 litrov málilo, sklopením sedadiel sa objem zväčší na 1550 litrov. Dlhšie úzke predmety možno prevážať aj bez sklopenia sedadiel vďaka otvoru v sedadlách. Poteší aj oddelené otváranie vrchnej časti na drobné predmety. Spodná časť veka slúži na ťažšie predmety a znesie v prípade potreby zaťaženie až 200 kg. Negatívom kufra X5 je vysoká nakladacia hrana, z dôvodu priestorovo náročnej zadnej nápravy aj plytká spodná časť kufra. Spomínané horizontálne delené dvojdielne dvere komplikujú prístup k vzdialenejším častiam kufra, keďže nahnúť sa cez sklopený spodný diel je nielen nepohodlné, ale často znamená aj ušpinenie oblečenia.
Na záver hodnotenia interiéru ešte spomeniem zopár drobností, ktoré ma celkom potešili. Vďaka vyššiemu posedu a vhodnému tvarovaniu karosérie je z X5 veľmi dobrý prehľad o dianí okolo, dobre vidieť tiež na okraje vozidla, čo pomáha pri parkovaní a manévrovaní v stiesnených priestoroch, resp. citlivejšie odhadnúť vzdialenosť od vedľa stojaceho auta. V cúvaní pomáha aj spolujazdcove spätné zrkadlo, ktoré sa automaticky natočí dole po zaradení spiatočky. Zaujímavým detailom je aj osvetlenie podlahy pod nohami zadných pasažierov. Tempomat sa veľmi jednoducho a príjemne ovláda, k dokonalosti mu chýba len zobrazenie aktuálne nastavovanej rýchlosti. Ocenil som aj akčnosť a citlivosť palubného PC v oblasti merania spotreby a dojazdu. Z času na čas totiž otestujem aj taký detail, akým je reakcia palubného PC, keď do takmer prázdnej nádrže dolejem len pár litrov paliva. Palubné PC napr. v testovanom Citroen C3 Picasso a tiež Opel Astra H sa tvárili, akoby som nič nedolial. No palubák v X5 zachytil aj liter doliatej nafty. Tomu sa povie presnosť, obzvlášť pri 93 litrovej nádrži.
Audio systém prezentuje svoju činnosť na centrálnom displeji. Ovládanie je prehľadné a jednoduché, čomu napomáhajú aj ovládače základných funkcií na volante. Zvuk v základnom nastavení je pomerne nevýrazný, na dynamické počvanie je potreba značne zvýrazniť basovú ale aj výškovú zložku. Audio nemá ukazovateľ hlasitosti, zapnúť sa dá len pri otočení kľúčom a displej bol pri slnečnom počasí horšie čitateľný, obzvlášť v slnečných okuliaroch. Na moje prekvapenie bol audio systém vybavený ešte kazetovým prehrávačom, menič CD diskov bol uložený ľavej časti kufra. Z hľadiska informovanosti poteší stále zobrazovanie momentálnej polohy vozidla v súradniciach pomocou GPS navigácie.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Pod kapotou testovanej X5 pracoval dnes už legendárny dieselový šesťvalec o objeme 2996 ccm s výkonom 160 kW a krútiacim momentom 500 Nm v rozmedzí 2000-2750 ot/min. Slušné papierové parametre sa nenechali zahanbiť ani v praxi. Motor poskytuje viac ako dvoj tonovému korábu dostatok dynamiky na svižné predbiehanie aj pri plnom obsadení a rýchlosti 150 km/h. Jazda s takto potentným agregátom je komfortná a pri predbiehaní taktiež bezpečná. Do sedačky opierajúcu akceleráciu predvádza motor od 2000 ot/min hore, čomu je prispôsobená dobre naprogramovaná prevodovka. Motor poteší aj mimoriadne kultivovaným chodom a veľmi dobrým odhlučnením (vrátane studeného štartu). Odhlučnenie je síce skvelé, ale najmä v hornej polovici otáčkového spektra predsa len niečo do kabíny prenikne. To je ale dobre, pretože hukot vytočeného šesťvalca je úžasný. Kto to nezažil nemôže pochopiť, prečo majiteľ vozidla s takýmto motorom pod kapotou pozerá na ostatné menej valcové vozidlá ako na niečo menejcenné. Mnohých ale určite zaujíma spotreba. Robustná X5 absolvovala okrem mimomestskej a mestskej jazdy aj pár desiatok kilometrov nespevnenými komunikáciami, pričom spotreba sa za celý test ustálila na hodnote 9,1 litra (palubný PC), prepočítaná realita je 9,4 litra. Nejedná sa síce o nízku hodnotu, ale vzhľadom na vyššie uvedené fakty ju považujem za celkom prijateľnú.
O prenos sily motora na kolesá sa stará šesťstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom označovaná ako Steptronic. Radenie prebiehalo plynule a reakciu prevodovky na prácu s akcelerátorom možno označiť za pomerne akčnú. Z pohľadu dynamiky jazdy je potešujúce, že prevodovka sa snaží udržiavať motor stále v otáčkach kde je k dispozícii dostatok krútiaceho momentu. To sa odráža jednak na rýchlej pripravenosti akcelerovať a tiež motor bežiaci v takýchto otáčkach vykazuje najväčšiu hospodárnosť. V prípade ak by sa vodičovi automatické radenie nepozdávalo, je k dispozícii aj manuálne radenie pomocou voliča prevodovky. Priznám sa, využíval som ho málokedy.
Podvozok a riadenie
Podvozok je ďalšou pýchou veľkej X5. V zatáčkach sa vozidlo chová veľmi isto aj pri vyšších rýchlostiach a o pocit istoty vodiča neoberá ani prudší vyhýbací manéver. V tomto smere X5 pripomína osobné vozidlo s dobrým podvozkom a nie prerastené SUV. Samozrejme s dynamickou jazdou to netreba príliš preháňať, predsa len viac ako 2,2 tony v kombinácii s vyšším ťažiskom privedie vozidlo skôr do šmyku, obzvlášť na povrchoch s nižšou adhéziou (mokro, blato, či sneh). Pri takto veľkom aute sa treba pripraviť aj na relatívne väčšiu ťažkopádnosť, najmä ak presadnete z malého obratného hatchbacku. Eliminácia náklonov a celkovo stabilné správanie vozidla sa odráža na trocha tuhšom naladení podvozku. O prehnanej tvrdosti však hovoriť nemožno. Bežné nerovnosti totiž zvláda X5 s nadhľadom, citlivejšie reaguje až na hlbšie výtlky a výraznejšie priečne nerovnosti. Na diaľnici sa X5 prejavuje ako veľmi komfortný hltač kilometrov, ktorý nerozhádže ani silný bočný vietor.
Aj keď je X5 primárne určená na asfaltové vozovky, nezľakne sa ani ľahšieho terénu. O prerozdelenie krútiaceho momentu medzi obe nápravy sa stará elektronicky riadený systém xDrive, ktorý rýchlo reaguje na rôzne zmeny či už adhéznych podmienok alebo jazdného štýlu. Vyskúšal som teda aj jazdu v ľahšom teréne a zvládnuť takéto nástrahy X5 nemala najmenší problém. Pri zvyšujúcej sa náročnosti mi prišiel ako prvý limitujúci faktor značne opotrebované predné letné pneumatiky, ktorých trakcia na nespevnenom povrchu nebola najlepšia. Pri jazde mimo asfaltky bol milým prekvapením komfort prejazdu cez rôzne poľné nerovnosti a tiež akčnosť systému xDrive. Ten si totiž poradil aj so slabinami samonosnej karosérie a nezávislého zavesenia kolies s robustnými stabilizátormi, kedy na väčšej nerovnosti ostalo visieť jedno koleso vo vzduchu a pomocou umného prerozdelenia krútiaceho momentu sa X5 úspešne pohla vpred.
Riadenie X5 pôsobilo na prvý dojem mierne preposilovane, každopádne veľmi dobrá presnosť a citlivosť ostala a na danú triedu poteší aj dostatok informácii o dianí kolies na vozovke. Vzhľadom na veľkosť vozidla je celkom slušné vytočenie kolies, čo spolu s dobrým výhľadom a parkovacím asistentom uľahčuje manévrovanie pri parkovaní. Napriek tomu treba mať na pamäti rozmery vozidla a miesto kde malá Fabia šikovne vlezie, už X5 nemusí stačiť.
Brzdy a zopár čísiel
Brzdy X5 majú dobre dávkovateľný nábeh brzdného účinku. Spočiatku je účinok pozvoľný, pri silnejšom stlačení pedála sa dostaví razantné spomalenie za každej jazdnej situácie. Samotný nábeh plného brzdného účinku je priemerných 0,26 s. Zato brzdné spomalenie je veľmi dobré aj napriek pomerne zjazdeným letným pneumatikám vpredu a zimným pneumatikám obutým vzadu. Teplota vzduchu bola v prvom meraní 17 °C a v druhom 33 °C. Použitie zimnej pneumatiky v letnom počasí predstavuje určité riziko. Zimná pneumatika sa totiž pri vyšších denných teplotách viac zahrieva a stáva sa príliš mäkkou. V dôsledku vyššieho počtu lamiel pri zimnom dezéne sa tiež viac deformuje a tým dochádza k menej presnému ovládaniu vozidla a zníženiu výslednej jazdnej stability a istoty. Taktiež zimné pneumatiky v teplom počasí sú podstatne hlučnejšie ako letné, rýchlejšie sa opotrebovávajú a zvyšujú výslednú spotrebu vozidla. Používanie zimných pneumatík v letnom počasí taktiež predlžuje brzdnú dráhu. Pri prvom meraní pri rýchlosti 50 km/h a 17 °C bolo maximálne brzdné spomalenie na úrovni 9,56 m.s-2,čo predstavuje brzdnú dráhu 10,1 metra. V druhom meraní pri rýchlosti 50 km/h a teplote 33 °C bolo brzdné spomalenie na úrovni 9,19 m.s-2 čo predstavuje brzdnú dráhu 10,5 metra. Tam kde by X5 pri prvom meraní už stála, v druhom prípade by mala ešte okamžitú rýchlosť cca 9,7 km/h. Bohužiaľ, nemali sme možnosť exaktne porovnať brzdenie za rovnakých podmienok aj s letnými pneumatikami.
Meranie 1 | Meranie 2 | |
---|---|---|
Brzdná dráha | 8,00 m | 8,07 m |
Rýchlosť vozidla na začiatku plného brzdného účinku | 44,53 km.h -1 | 43,84 km.h -1 |
Brzdné spomalenie | 9,56 m.s -2 | 9,19 m.s -2 |
Pneumatiky (letné vpredu a zimné vzadu) |
Pirelli Scorpion Ice & Snow 255/55 R18 109H vzadu a Bridgestone EL42 255/55 R18 105V vpredu
|
#colspan# |
Dezén |
2,5 mm – letné a 6 mm zimné
|
#colspan# |
Teplota, podmienky |
17 °C, suchá vozovka
|
33 °C, suchá vozovka
|
Meranie 1
Meranie 2
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
BMW X5 aj v staršom vydaní budí na našich cestách rešpekt. Popravde treba napísať, že aj oprávnený. X5 totiž disponuje veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, slušným komfortom jazdy, dostatočne silným motorom s primeranou spotrebou a vodičovi poskytuje dobrý prehľad o dianí na vozovke. To všetko je navyše zabalené do stále atraktívneho baworáckeho kabátu. Na jazdu s X5 sa veľmi rýchlo zvyká. Okrem spomínaných predností má totiž písmenkami neopísateľnú dušu. Práve tá mnohým dnešným vozidlám chýba. Ďalšou nespochybniteľnou výhodou prvej generácie X5 je v súčasnosti aj jej cena. Tá sa v priemere pohybuje zhruba na 1/8 až 1/10 pôvodnej hodnoty, čo je mimoriadne lákavá ponuka.
Napriek spomínaným pozitívam, treba byť pri výbere tejto jazdenky pragmatický. Aj keď sa bude pod kapotou nachádzať relatívne úsporný diesel, spotreba na úrovni 9-10 litrov nafty znamená pre veľa občanov pri dnešných cenách palív značný výdavok. Taktiež spotreba nie je všetko. Servis na toto vozidlo je pomerne drahý aj v prípade, ak sa oň stará skúsený a pomerne lacný neznačkový majster. Náklady na palivo totiž tvoria len cca 40-50% z celkových prevádzkových nákladov a zvyšok je servisná réžia. Stručne povedané, aj keď je BMW X5 charizmatický, robustný, bezpečný a pomerne spoľahlivý automobil, vzhľadom na nemalé čiastky potrebné na bežnú údržbu a palivo nikdy nebude bežným pre každého motoristu.
Testované vozidlo malo podľa tachometra najazdených cca 153 000 km a dátum prvej evidencie uvedený rok 2004. Na vozidle nefungoval vodičov zámok (otváranie kľúčom), ručná brzda mala slabší účinok, nefungoval DPC – parkovací asistent a na centrálnom displeji boli viditeľné malé chyby zobrazenia. Na prvý pohľad pomerne dosť nedostatkov, ak si však uvedomíme, že sa jedná o takmer 10 ročné vozidlo s predpokladaným vyšším kilometrovým nájazdom, nejedná sa o zlý výsledok. Za požičanie vozidla ďakujeme AAA Auto Trenčín.
Konštrukcia | preplňovaný vznetový radový šesťvalec |
Palivo | diesel |
Rozvod | 4 ventily na valec |
Uloženie | vpredu pozdĺžne |
Zdvihový objem (ccm) | 2993 |
Prevodovka | šesťstupňová automatická |
Poháňaná náprava | obidve |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 160 pri 4000 |
Maximálny točivý moment (Nm pri ot./min) | 500 pri 2000-2750 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 210 |
Spotreba paliva dosiahnutá v teste (l/100 km) | 9,4 |
Objem nádrže (l) | 93 |
0-100 km/h (s) | 8,8 |
Dĺžka (mm) | 4667 |
Šírka (mm) | 1872 |
Výška (mm) | 1750 |
Rázvor náprav (mm) | 2820 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2180 |
Batožinový priestor (l) | 465/1550 |
Cena vozidla v čase testovania: 8500 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
dizajn |
vzhľadom na rozmery vozidla menší kufor |
komfort cestovania |
horšie prístupná zadná časť kufra |
výbava |
komfortné sedadlá, ale so slabším bočným vedením |
zvuk a dynamika motora |
v určitých situáciach prekážajúca veľkosť, hmotnosť a ťažkopádnosť vozidla |
jazdné vlastnosti na asfalte |
vyššie prevádzkové náklady |
spoľahlivo pracujúci systém xDrive |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.0 i | 2979 ccm | M54 306 S3 | 163 kW |
3.0 i | 2979 ccm | M54 B30 (306S3) | 170 kW |
4.4 i | 4398 ccm | M62 B44,M62 B44 TU | 210 kW |
4.4 i | 4398 ccm | N62 B44,N62 B44 A | 235 kW |
4.6 is | 4619 ccm | M62 B46 (468S1) | 255 kW |
4.8 is | 4799 ccm | N62 B48 A | 265 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
3.0 d | 2925 ccm | M57 D30 (306D1) | 135 kW |
3.0 d | 2993 ccm | M57N 306 D4,M57 D30 (306D2) | 160 kW |
5 komentárov
Karoly
Za tie stočné km by už mali začať zatvárať. Nie je možné aby staré herky mali najzadené ako dvojročné autá! česť výnimkám! Tento národný šport majú radi aj súdruhovia v AAA a nemajú hanbu na starej zošúchanej herke natočiť 54000!!! Inak autorubriku všetka česť za objektívny test.
Marcel Janco
Dobrý deň, nedá mi nezareagovať. Najskôr dík za pochvalu, snažíme sa písať len naše pocity a realitu daného vozidla. A teraz fakty o km. Samozrejme km neboli ani náhodou reálne, skutočnosť sa pohybovala podľa viacerých znakov okolo 400-500.000 km. Na obranu AAA ale uvedeiem, že auto bolo čerstvo vykúpené, stál som pri tom, cca 2 hodiny od pána individálneho dovozcu z PD, takže na ich strane manipuláciu vylučujem. Samotný technik z AAA povedal, že samozrejme km nie su reálne, to však nebráni vozidlo vykúpiť, kšeft je kšeft a niektorí zákazníci kúpia aj takéto auto. Ako som bol svedkom pri následnom predvádzaní kúpychtivým zákazníkom, nezabudli tento fakt spomenúť. A na druhej strane aj predajná cena 8500€ stavu vozidla zodpovedá. Vozidlo so skutočnými 153.000 km by sa asi predávalo podstatne drahšie.
P.S. Aj som chcel v testo spomenúť podivné km s ktorými to dotyčný pán prišiel do AAA predať, ale nakoniec som to nechal na úsudku čitateľov, keďže je to viac ako jasné a ušetril som si zbytočné pripomienky od dotyčného pána, keďže priame dôkazy na jeho činnosť nemám. A súhlasím, stáčanie km je obyčajná zlodejina, za ktorú by mali zatvárať. Keď to ide s vodičmi nad 1 promile, tak prečo nie s takouto zlodejinou. Ale podobných nedotiahnutých vecí je v našom štáte viac ako dosť.
P.S2. A jedno pozitívum predsa, X5 bola aj po takej porcii km v celkom slušnom stave, čo svedčí o kvalite vozidiel s modro-bielou vrtulou na kapote.
s pozdravom MJ
Karoly
Ďakujem pekne za ozrejmenie situácie, keby sa medzi ľudmi nešíril mýtus o nízkej životnosti motorov (spôsobený stáčaním alebo zanedbanou údržbou, napr. niekto kúpi auto so stočenými km a kľakne mu motor pri realtívne nízkom nájazde cca 200000 v skutočnosti má ale auto aj 3x viac)
Je to aj vina samotných kupujúcich kupovať auto podľa počtu km a nie podľa stavu, nikto predsa nepredá 2 ročné auto s nízkym nájazdom km a už určite nie diesel.
lbimai
Hi
Whats your Last Price for the nice Vehicle?
I want to buy your Vehicle?.
Email me at samrahlbimaii@yahoo.com
regards
lbimai
Peter
Presne ako moje BMW. Akurát ja mám u toho svojho tmavé vnútro. Ten svetlý je hrozne nepraktický 😀 . Mám ho už dlho a postupne si k nemu prikupujem rozne zlepšováky. Trebárs som si nechal prehrať ovládací systém do čestiny u http://www.autaslovensky.sk , pretože som autu moc nerozumel 😀 .