,,Akýže ševrolet, veď je to dejvo!“ Tento výrok už pár rokov neplatí. Áno, zo začiatku boli Chevrolety, teda tie o ktorých sa bavíme, naozaj iba premenované modely Daewoo. Nastalo to po prechode značky do rúk koncernu GM. Osobne som bol veľmi rozčarovaný, keď som sa dozvedel, že popri Corvette, Camare, Impale a Malibu bude aj Chevrolet Spark, Chevrolet Nubira, Chevrolet Tacuma a ostatné „exDaewaa“. Ešte Aveo bolo také nemastné neslané, také obyčajné normálne auto. Nič extra, to isté ako Spark. Ale Cruze toho veľa zmenil. Dizajn akoby už s pôvodnými modelmi nemal nič spoločné a takisto kvalita. Tá prešla dlhú cestu.
V rukách sa mi ocitol Chevrolet Cruze so základnou motorizáciou a strednou výbavou. Aký teda vlastne je? Je dostatočnou alternatívou Renaultu Fluence?
Interiér a exteriér
Už od predstavenia sa mi Cruze páčil po stránke dizajnu. Vpredu úzke svetlá so širokou maskou, vzadu o poznanie väčšie svetlá s kruhovými elementami. Medzitým klasické štyri dvere, ako sa na sedan patrí. Testovaný kus mal bielu farbu a základné hliníkové disky kombinované s výbavou LS Plus (stredná). Voľba farby je jedna z najlepších možných, k autu sa perfektne hodí a naviac je to jediná nepríplatková. Za ostatné sa pripláca 450 €. Disky mali priemer 16 palcov a podľa veľkosti podbehu by auto znieslo asi aj dva palce naviac. To by prospelo nielen dizajnu a aj ovládaniu. Zvonka teda super, ale čo vnútri?
Začnem zo zadu. Kufor má relatívne veľký objem 450 litrov. Klišé porovnanie s Octaviou hovorí v neprospech o pár litrov. Vážnejší problém je však veko kufra, ktoré je klasicky sedanové. Dizajn zadnej časti a požiadavky na tuhosť karosérie si vyžiadali daň vo forme malého otvoru na nakladanie. Lepšie úžitkové vlastnosti má asi 5-dverová verzia, kde sa veko kufra otvára aj s oknom. Za krásu sa platí. Otváranie dverí bolo pre mňa príjemným prekvapením. Akustika otvorenia a zatvorenia bola porovnateľná s novou Hondou Civic. To som naozaj nečakal. Tak som nasadol, nastavil sedadlo a vystúpil, aby som skontroloval koľko za mnou zostalo miesta vzadu. Ďalšie prekvapenie. Dá sa povedať, že by som si sám za seba bez problémov sadol (meriam 178 cm). Uspokojivý výsledok.
Tak ale naspäť za volant. Ten bol výškovo nastaviteľný, ale nepodarilo sa mi nájsť taký uhol, aby som bez problému videl všetky údaje na budíkoch. Takisto lakťová opierka nemala dostatočnú dĺžku. Keď bola zaradená dvojka a štvorka, tak som z nej dočiahol na radiacu páku, ale akonáhle som zaradil trojku a päťku, tak som už mal lakeť vo vzduchu. Bola síce posuvná, ale rozsah bol neadekvátny. Pri preradení z 3 na 4 alebo podradení z 5 na 4 som si ju vždy zasunul úplne dozadu. Dalo by sa na to zvyknúť alebo musím ešte narásť tak 20 cm do výšky. Ak by som meral cez dva metre a predlaktie by sa mi predĺžilo o 5-8 centimetrov, tak by som nemal problém. To je ale jedna z mála vecí, čo ma v interiéri sklamali. Poviem rovno aj tie ďalšie, aby som sa dostal k tomu, čo je naozaj dôležité. Interiér je čalúnený bledo-šedou látkou. Vyzerá však, že sa bude rýchlo špiniť. Je použitá aj na prístrojovej doske. Efekt to síce má, ale občas je vidno odlesky na čelnom skle alebo na prístrojovom paneli. Posledná výčitka na adresu interiéru smerovala k umiestneniu ovládacích koliesok klimatizácie. Ovládanie teploty bolo presne na tom mieste, kde si opieram koleno pravej nohy, keď zapnem tempomat. Tým pádom je koliesko namáhané, nehovoriac o tom, že som si nevedomky zvyšoval teplotu vzduchu. To však bolo všetko zo slabých stránok. Interiér je naozaj kvalitný. Materiály z ktorých boli jednotlivé diely vyrobené pôsobili hodnotným a trvácnym dojmom. Sedadlá boli trochu mäkšie, ale ani na dlhých cestách som sa v nich necítil zle. Práve naopak. V zákrutách ma prekvapilo bočné vedenie. Síce na to sedadlá nevyzerali, ale dokázali dobre podržať. Po ceste tiež treba dodržovať pitný režim. Kam ale s jeden a pol litrovou fľašou? Do dverí. Bez problému vojde. Odkladacích miest na mobil je však menej. Nakoniec sa však dá nájsť miestečko, kam vojde. Medzi sedačkami je držiak na nápoje, ktorý túto funkciu plnil obstojne. Zvláštne na mňa pôsobila príprava na dažďový senzor. V preklade plastová placka za vnútorným spätným zrkadlom. Keď už som spomenul zrkadlo, tak to nemalo klasický obdĺžnikový tvar. V spodnej časti v strede bolo natiahnuté smerom dole. Síce to nemá opodstatnenie, ale vyzerá to skvele. Nad vodičovou hlavou bol držiak okuliarov. Je síce funkčný, ale iba na klasické ploché okuliare, športové trochu trčia. Späť k pozícii za volantom. Na všetko som dočiahol, všetko bolo po ruke. Dizajn interiéru hodnotím ako perfektný. Volant mi niečim pripomínal volant v novom Camare. Držal sa mi dobre, trochu mi len zavadzal plast v strede, ktorý bol na okraji trochu ostrý. Klimatizácia pracovala ako mala, aj keď automatická by bola asi lepšia voľba. Rádio disponovalo možnosťou prehrať MP3 a AUX vstupom. Zvuk bol ľahko nadpriemerný.
Motor a prevodové ústrojenstvo
V súčasnosti ponúka Chevrolet v tomto modeli tri motory. Najvýkonnejší je naftový dvojliter so 120 kW. Pod ním je vo výkonovej hierarchii 104 kW benzínový 1.8 liter. A úplný základ ponuky reprezentuje 1.6 benzín s 91 kW. Práve tým posledným bol vybavený testovaný kus. Pri motore použijem opačný prístup ako pri tvaroch. Začnem pozitívami.
Prevodovka má 5 stupňov, tie zapadajú celkom presne. Radenie je príjemné. Hlavica radiacej páky je trochu väčšia, ale drží sa dobre. Motor je kultivovaný a tichý. Trochu hluku začne prenikať do kabíny nad 3000 otáčok. Pri voľnobehu je jedinou známkou naštartovania pohľad na otáčkomer. Dokonca aj zvonka v rušnejších miestach nie je jasné, či je motor zapnutý alebo nie. To je však všetko k dobrým stránkam. Je to nemilé, ale auto s týmto pohonom má aj negatíva.
Hlavným je nečakane výkon. 91 kW sa zdá byť na približne 1400 kg dobrá hodnota, ale len na papieri. Výkon je dosahovaný až pri 6200 otáčkach a maximum krútiaceho momentu 154 Nm pri 4200. Obe veličiny sa pohybujú až príliš vysoko. To znamená, že pružné zrýchlenie ja také vláčne. Nepomáha tomu ani prevodovka. Radenie ide jedna báseň, ale zúfalo chýba šiesty prevodový stupeň. Tým by sa dalo vyriešiť zrýchlenie, keby boli prevody trochu kratšie a takisto spotreba. Tá sa v teste pohybovala okolo 8 litrov na sto kilometrov, pritom okruh bol diaľnica 60%, mimo mesto 30% a 10% v meste. Teoreticky sa podľa mňa dá dosiahnuť priemer pod 7 litrov benzínu na sto kilometrov, ale chce to kľudnú jazdu a diaľniciam sa vyhýbať ako čert krížu. Priemer podľa výrobcu 6,5l/100 km je méta, ktorú dosiahne len ten, kto jazdí v noci, brzdí motorom a vyraďuje rýchlosť ďaleko pred mestom. Diaľnice sú nepriateľom dobrej spotreby, pretože pri tachometrovej 130-ke motor točí skoro 3500 otáčok za minútu.
Podľa môjho názoru bude mať 1.8 liter omnoho lepšiu spotrebu aj dynamiku. Už len maximum krútiaceho momentu má o 400 otáčok skôr a celkovo silnejší motor nenúti k prílišnému vytáčaniu. Ale aj napriek tomu vidím ako ideálnu motorizáciu dvojliter diesel. 6-stupňová prevodovka a 120 kW spoločne s 360 Nm pri 1750 otáčkach hovoria sami za seba.
Podvozok, brzdy a riadenie
Pocit za volantom je dobrý, smerovky majú trippling (pri ťuknutí zablikajú trikrát), svetlá sa sami zapnú, avšak po zotmení a pri potrebe používať diaľkové treba otočiť vypínačom. Po naštartovaní prebehnú ručičky celú stupnicu budíkov, teda rýchlomera a otáčkomera. Kiež by vždy prebehli aj palivomer a rovno ostali na plnej nádrži. Jazda samotná bola pohodlná. Nič stresujúce, žiadne poskakovanie, len mi takéto naladenie podvozku nesedelo so športovou vizážou auta. Jedným z faktorov boli poddajné pneumatiky Kumho s 16 palcovými diskami. Pri výbave LT bude asi podvozok istejší vďaka 17 palcovým diskom s nižším profilovým číslom pneumatík.
Nastavenie podvozku na testovanom kuse bolo v súlade s heslom „musí byť rýchlejší ako motor“. Auto sa síce nakláňalo a v prudkých zatáčkach vo vyššej rýchlosti bolo cítiť ako sa húpe na pneumatikách, ale aj napriek tomu bol podvozok lepší ako motor. Predbiehanie bola kapitola sama o sebe. V 70-ke som podradil z piateho prevodového stupňa na tretí a čakal som, že sa dostanem do vyšších sfér krútiaceho momentu. Aj som sa dostal, ale ani to nebolo uspokojivé. Tým pádom je jednoduchšie predbiehanie z rýchlosti, ako zozadu predbiehaného auta, spoliehajúc sa na pružné zrýchlenie. To znamená, že na predbiehací manéver je lepšie zvoliť dlhú rovinku.
Na brzdách nemám čo kritizovať. Autu stačia, brzdný účinok je veľmi dobrý. Dokonca sa dá aj citlivo dávkovať. Toto ma naozaj veľmi milo prekvapilo.
Zaujímavým prvkom bol ukazovateľ preradenia. Ten bol v rýchlomeri a ukazoval, kedy je najvhodnejší moment preradenia. Keď mi ale v kopci, keď auto neťahalo ukázal, že mám preradiť zo 4 na 5, tak som ho veselo odignoroval. Vďaka celkovému dojmu z auta som sa veľmi nepokúšal o športovú jazdu, takže som v hojnej miere využíval sériový tempomat. Ten bol výborný. Aj ovládanie na volante bolo plus, i keď sa mi zdalo trochu jemné a zraniteľné. Ak som dostatočne rýchlo podradil, tak sa tempomat nevypol a vrátil auto na rýchlosť pred stlačením spojky. Pekný detail.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
V prvom rade treba povedať, že je pekný. A kvalitný. Preč sú časy, keď prístrojové dosky drnčali, keď zatváranie dverí sprevádzal zvuk nárazu kovu na kov. A to všetko za rozumnú sumu. V súčasnosti je základná cena modelu podľa oficiálneho akciového cenníka 10 950 €. Testovaný kus mal výbavu LS plus, ktorá oproti LS mala naviac hmlovky, parkovací senzor a hliníkové disky za cenu 13 550 €. Ale osobne by som volil spomínanú dieselovú verziu s najvyššou výbavou LT, ktorá obsahuje 17 palcové disky za 17 650 € (taktiež podľa akciového cenníka). Dvojlitrový diesel s výbavou LT znamená lepšie ovládanie, jazdné vlastnosti, lepšie zrýchlenie, pružnosť a v neposlednom rade nižšiu spotrebu. 1.6-ka sa dá zhrnúť heslom „veľa kriku pre nič“, hlavne v otáčkach nad 3500.
V každom prípade je Cruze veľmi dobré auto. Mňa osobne pozitívne prekvapil. Samozrejme, nebolo v teste všetko ružové, ale niektoré detaily sa dajú prehliadnuť vďaka cene a dizajnu.
Konštrukcia | zážihový radový štvorvalec |
Palivo | benzín 95 oktánový |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na valec |
Plnenie | atmosférické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 91 pri 6 200 |
Maximálny točivý moment (Nm pri ot./min) | 154 pri 4 200 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 190 |
Spotreba paliva (mesto/mimo/kombi. v l/100 km) | 8,8/5,1/6,5 (podľa výrobcu) |
Objem nádrže (l) | 60 |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
Dĺžka (mm) | 4 597 |
Šírka (mm) | 1 788 |
Výška (mm) | 1 477 |
Rázvor náprav (mm) | 2 685 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 360 -1 451 |
Najväčšia prípustná celková hmotnosť (kg) | 1 819 |
Rozmery pneumatík | 205/60 R16 |
Batožinový priestor (l) | 450 |
Cena vozidla v čase testovania: 13 550 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
dielenské spracovanie |
slabý, nepružný motor |
cena |
vysoká spotreba |
dizajn |
chýbajúce odkladacie miesto na mobil |
výbava |
už nie je jedinečný |
brzdy |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1398 ccm | A 14 XER,LDD | 74 kW |
1.4 | 1398 ccm | A 14 NET | 103 kW |
1.6 | 1598 ccm | F16D3,LXV,LXT | 80 kW |
1.6 | 1598 ccm | F16D4 | 83 kW |
1.6 | 1598 ccm | F16D4,LDE | 91 kW |
1.8 | 1796 ccm | 2H0,F18D4 | 104 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.7 D | 1686 ccm | LUD | 96 kW |
1.7 TD | 1686 ccm | A 17 DTE | 81 kW |
2.0 CDI | 1991 ccm | Z 20 S1 | 92 kW |
2.0 CDI | 1991 ccm | Z 20 S1,Z 20 DMH | 110 kW |
2.0 CDI | 1998 ccm | Z 20 D1,LNP | 120 kW |
4 komentáre
Stano
mam toto auto tyzden, ale nemozem povedat, ze motor je slaby. A spotreba na PP ukazuje 6,3 l/100km v kombinacii. Tak je to o jazdeckom umeni(?)
Joe Mason
ono je to o pouzvani. ja som ho pouzival ako auto, ktorym som sa potreboval niekam dostat. cize sviznejsie, nie vyletne tempo, klimatizacia stale zapnuta, takze to robilo vyssiu spotrebu. a este dialnica. bez nej by som asi aj ja bol pod 7.
a co sa tyka vykonu, zalezi z coho do auta clovek presadne. ono, zo zaciatku to naozaj vyzera, ze sa rozbehne v pohode, avsak vo vyssich otackach straca dych.
v kazdom pripade nehovorim, ze je motor zly. ak Vam vyhovuje dynamika a spotreba, tak to je vyborne. gratulujem k novemu autu.
Knicabeangawn
Preco nie:)
vinco
Mám 1.6 benzín 91kw a som nesmierne spokojný…a nemyslim si ze ma až taku spotrebu..