Talianská blcha síce nie je horúcou novinkou, ale stále púta zrak najmä nežnejšej časti motoristickej verejnosti. Je to imidžovka, ktorá oveľa viac zaujme svojim retro dizajnom ako úžitkovou hodnotou. Keďže dámy, resp. slečny, vozia v aute prevažne len kabelky alebo nákupné tašky, poslúži im spratná 500-vka ako ideálny prepravný prostriedok na jazdu po preplnených centrách či naopak pokojných perifériách miest. Na zoznámenie sa so schopnosťami tejto štýlovej nákupnej tašky sme si vybrali verziu s osvedčeným 1,2 litrovým štvorvalcom pod kapotou. Vozidlo nám na test zapožičalo AAA Auto Trenčín.
Interiér a exteriér
Fiat 500 sa vyrába v poľských Tychách, kde zdieľa spoločnú linku s „americkým“ dvojčaťom Ford Ka. Pri porovnaní dizajnu týchto dvoch maluchov netreba ani sekundu premýšľať, ktoré je viac originálne. Fiat 500 sa proste podaril. Jedná sa o príťažlivé retro s modernou technikou a duchom pôvodnej päťstovky z 50-tych rokov dvadsiateho storočia.
Keď som autíčko zbadal po prvý raz, napadlo ma, či je vo výbave aj helma. Khaki lakovanie v štýle frontovej prepravy spolu s efektnými doplnkami a diskami dodávalo tejto blche polovojenský šarm. Opisovať detailne dizajn nemá cenu. Buď sa vám páči alebo poviete, že je to len hračka pre baby a metrosexuálov. Z vonkajšieho dizajnu sa teda pristavím len pri pár detailoch. Prvým je štvorica lampášov, ktoré majú na prvý pohľad trocha nelogické rozdelenie funkcií. Hlavné-väčšie svetlomety slúžia len ako stretávacie svetlá a menšie-spodné slúžia buď ako parkovacie/denné svietenie alebo diaľkové svetlá. Aký bol skutočný dôvod svetlá takto usporiadať netuším (možno daň za dizajn), každopádne ich svietivosť je na dobrej úrovni. Pre úplnosť svetelných informácii dodávam, že v spodnej časti nárazníka ich dopĺňa dvojica dizajnovo vhodne zapracovaných hmlových svetiel. Ďalším detailom je skosenie zadnej časti kufra, ktoré verne kopíruje pôvodnú 500-ku. Dokonca príplatkový by Diesel paket obsahoval siluetu ventilačných otvorov, a tak bol retro dojem z veka kufra dokonalý. Posledným trocha špeciálnym detailom sú práve spomínané Diesel doplnky – polepy. Nachádzajú sa na bokoch dverových okien, na diskoch, na veku kufra, ba dokonca aj na sedadlách a radiacej páke. Dizajn doplnkov pôsobil síce efektne, ale samotný nápis Diesel vyznieval vzhľadom na benzínovú 1,2-ku trocha nezvyčajne.
Autíčko sa vyznačuje vzhľadom na svoju veľkosť obrovskými dverami. Ich veľkosť „oceníte“ hlavne pri parkovaní na sídliskových parkoviskách či parkovných plochách nákupných centier, kde aj zdanlivo dostatok priestoru v priečnom smere môže znamenať dotyk otvárajúcich dverí so susediacim automobilom či stĺpom. Naopak výhodou je pohodlný nástup a výstup z vozidla. Rozmerné dvere majú ľahký chod a príjemný je aj zvuk ich zavretia. Bohužiaľ, to isté nemôžem napísať o zatváraní imidžovo skoseného zadného veka kufra. Nielenže s ním treba silnejšie buchnúť, ale aj zvuk zavretia nápadne pripomína hrnec. V tomto sa nielen dizajnovo, ale aj mechanicky veľmi podobá na svojho vzdialeného predchodcu. Po usadení za volant ma obklopil nápaditý retro interiér, tvorený výhradne tvrdým plastom s kvalitným dielenským spracovaním. Najvýraznejšími prvkami je imitácia pôvodnej plechovej palubnej dosky, v prípade aktuálnej 500-ky však vyrobenej z plastu. Druhým výrazným prvkom je centrálny retro budík. Budík kombinuje klasické analógové ručičky tachometra a otáčkomera s digitálnym displejom palubného počítača. Po dizajnovej stránke super riešenie, po praktickej mi trošku vadila slabšia prehľadnosť. K budíku pasuje aj vynikajúci kožkou potiahnutý volant, ktorý nielen dobre vyzerá, ale sa aj dobre drží. Pri takýchto imidžových vozidlách ide trocha stranou ergonómia a úžitkové vlastnosti. Treba priznať, že v otázke ergonómie si malá blcha až tak zle nevedie. Sedenie za volantom je celkom príjemné, za drobné nedostatky považujem len absenciu pozdĺžneho nastavovania volantu, resp. nastavovanie výšky sedenia. Konkrétne výška sedenia sa dala nastavovať iba na vodičovom sedadle a aj to len jeho sedacej časti. Z praktického hľadiska mali tieto funkčné drobnosti za následok zdĺhavejšie zvykanie si na polohu sedenia. Raz sa mi totiž zdalo, že sedím príliš vysoko, potom zase volant zakrýval časť budíka alebo protestovala spodná časť môjho chrbátu, ale z môjho pohľadu trvalo najdlhšie zladiť nastavenie volantu a sedadla tak, aby mala pohodlie aj pravá noha pri stláčaní akceleračného pedálu. Naopak za veľmi pohodlné možno označiť položenie ľavého lakťa na mäkké čalúnenie dverovej výplne počas dlhšej jazdy. Rozmiestnenie a ovládanie prvkov výbavy je tiež na obvyklej úrovni, vadilo mi len umiestnenie el. ovládania okien a absencia otočného ovládača hlasitosti audia. Samotný stredový panel sa delí na dve časti, kde vrchná časť obsahuje výduchy ventilácie s audiom a spodná časť ovládanie digitálnej klimatizácie a vetrania. V strede ich dopĺňal pás tlačidiel varovných svetiel, posilňovača a hmloviek.
Vzhľadom na vonkajšie rozmery poskytuje 500-vka nadštandardne priestranný interiér. Vpredu sa usadia urastenejšie osoby, kde limitom nebude ani tak šírka či výška, ale rozmerný stredový panel, ktorý trocha prekáža v pohybe pravej resp. ľavej nohy. Výškový limit odhadujem tak na cca 195 cm, vyšším osobám bude pohyb hlavy obmedzovať rám strešného okna. Vzadu je logicky vzhľadom na tvarovanie karosérie miesta podstatne menej. S priestorom pre kolená to ešte ako tak ide, horšie je to s výškou, keďže priestor nad hlavou výrazne obmedzuje skosená zadná časť. Suma-sumárom, pohodlne sa odvezú vpredu dve osoby okolo 180 cm a vzadu 2 osoby okolo 165 cm, alebo ak chcete, vpredu aj urastenejší rodičia nad 180 cm a vzadu len dve menšie deti. Prístup na zadné sedadlá je celkom pohodlný, škoda, že vodičove sedadlo sa pri pozdĺžnom posune menej ochotne vracia do pôvodnej polohy – pozdĺžny posuv. Ak sa teda dá, sklápajte len operadlo. Samotné sedadlá sú veľmi pohodlné, mäkké a vpredu aj s výrazným bočným vedením. Vďaka vyššej polohe sedadiel je aj celkom dobrý výhľad. Batožinový priestor ako už iste tušíte nebude silnou stránkou tejto imidžovej blchy. A skutočne, základný objem iba 185 litrov stačí ako tak na dve väčšie nákupné tašky s jednou dámskou kabelkou plnou užitočného „materiálu“. Rodinný nákup alebo prevoz väčšej batožiny už vyžaduje sklopiť zadné sedadlá, čím sa dosiahne solídnejších 610 litrov. Pod dnom batožinového priestoru sa nachádza rezervné koleso a najnutnejšie náradie. Pri hodnotení interiéru sa pristavím ešte pri dvoch, pre mňa trošku zvláštnych detailoch. Prvým je ostrekovanie okien. Bežne som zvyknutý, že ostrek okna aktivuje aj stieranie, väčšinou na 3x. V prípade 500-vky sa nič podobné nedeje, a tak je treba ostrekovanie okien kombinovať s príslušným prepnutím páčky. Druhým je aktivácia predných a zadných hmloviek. Aktivujú sa jedným tlačidlom a ak chcete zapnúť iba predné a následne ich vypnúť, ďalším stlačením na chvíľu musíte zapnúť zadné hmlovky a ďalším stlačením deaktivujete predné aj zadné.
Audio svoju činnosť prezentovalo na jednoduchom oranžovo podsvietenom displeji. Ovládanie bolo jednoduché, škoda len spomínanej chýbajúcej otočnej regulácie hlasitosti. Samotné znižovanie/pridávanie zvuku mačkaním (- a+ ) je totiž v malých stupňoch a na môj vkus dosť pomalé. Kvalita príjmu rádia je na slušnej úrovni, pochváliť musím aj reprodukovaný zvuk celého audia. Po chvíľke hrania sa s equalizérom bol výsledný zvuk hutný, s dobrým prednesom a neskreslený aj pri naozaj hlasnom počúvaní. Citlivým ušiam však môže prekážať rezonácia z útrob dverí pri vyšších hlasitostiach. Na audiosystéme je vidieť, že popri dizajne konštruktéri nezanedbali ani zvukovú stránku, ktorá k imidžu takéhoto autíčka jednoducho patrí. V prípade audia nemožno zabudnúť na USB konektor a príplatkovú funkciu Blue & Me. Tento systém je vyvinutý spoločne s Microsoftom a podporuje bezpečnejšie ovládanie komunikačných prostriedkov vo vozidle aj vďaka technológii Bluetooth. Dovoľuje jednoducho prepojiť mobilný telefón s vozidlom a ovládať ho počas jazdy hlasovým ovládaním. Systém vo vozidle je schopný na hlasový povel vodiča prijať hovor, či prečítať textovú správu. Problém viac užívateľov vozidla je vyriešený možnosťou vytvoriť až 5 užívateľských profilov. Ak sa v automobile vyskytne viac ako jeden nakonfigurovaný telefón, systém automaticky vyberie ten naposledy zapojený. So systémom je možné spojiť drvivú väčšinu dnes predávaných mobilných telefónov. Ďalšou funkciou systému je Media Player na prehrávanie hudby zo zariadenia, ktoré je vybavené portom USB. Nejedná sa teda len o flash disky, ktoré možno zapojiť, ale akékoľvek USB zariadenia ako MP3 prehrávače, externé disky a mobilné telefóny. Systém je schopný čítať informácie o prehrávaných súboroch a zobrazovať ich na displeji. Toľko teória a prax? USB fungoval bez problémov, horšie to bolo s prehľadnosťou. Naschvál som nahral na USB pesničky do viacerých podadresárov, bohužiaľ, prehrávač ich prehrával len v celku a dokopy. Systém Blue & Me sa nám napriek snahe bez manuálu nepodarilo spojazdniť.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Pod kapotou 500-ky sa nachádzal osemventilový štvorvalec s objemom 1242 ccm, ktorý začal písať svoj životopis ešte v 90-tych rokoch. Odvtedy samozrejme prešiel čiastočnými úpravami a v testovanej podobe poskytuje maximálny výkon 51 kW (69 k) pri 5500 ot/min a najväčší krútiaci moment 102 Nm pri 3000 ot/min. Papierové hodnoty teda naznačujú, že z 500-vky nebude žiadna cestná šťuka. Prax tieto predpoklady do značnej miery potvrdila, a tak kto čaká akčnú jazdu hodnú športového dizajnu autíčka, bude z výkonu motora sklamaný. Na druhej strane, ak patríte k pokojnejším vodičom jazdiacim prevažne po meste a priľahlom okolí, budú dynamické schopnosti testovanej motorizácie postačovať. Rozobrané na drobné. Motor sa nebráni ani jazde v nízkych otáčkach kľudne aj pod 1500 ot/min, pričom pozvoľne zrýchľuje dokonca aj na piaty prevodový stupeň. Samozrejme bavíme sa o jazde po približne rovnej ceste alebo dole kopcom. Akonáhle sa totiž objaví dlhší kopec, alebo je potreba razantnejšie zrýchliť, je nutné podradiť, niekedy aj o dva stupne. S rastúcimi otáčkami postupne rastie aj sila motora a pocitové maximum dynamiky prichádza tesne nad 3000 otáčkami. Nad touto hranicou už možno hovoriť aj o akej takej dynamike a naviac sa začne interiérom šíriť celkom príjemný zvuk vytočeného motora. Otáčkový rozlet končí tesne za 6000-vou hranicou. Samotné vytáčanie motora mi pripadalo trocha ťažkopádne. Kultivovanosť chodu je vzhľadom na podobne objemnú benzínovú konkurenciu len priemerná, keďže motor je na voľnobehu nielen počuť, ale aj jemne cítiť. Samozrejme nejedná sa o nič hrozného, ale situácia, že chod motora rozpoznáte len podľa ručičky otáčkomera ako u niektorej konkurencie v tomto prípade nehrozí. S autíčkom som absolvoval prevažne mestské a mimomestské jazdy väčšinou po okreskách, teda s minimálnym podielom rýchlej diaľničnej jazdy. V meste sa spotreba pohybuje okolo 5,5 litra, mimo mesta s kľudnejším tempom klesá na 4 – 4,5 litra a diaľničná jazda 130 km/hod znamená odber okolo 8 litrov. Výsledná spotreba teda dosahovala takmer dieselových hodnôt a počas celého testovania sa ustálila na 5,1 litra benzínu BA 95 na 100 km. Treba dodať, že vonku panovala zima a obuté boli zimné pneumatiky väčších rozmerov. Aj vzhľadom na tieto skutočnosti možno považovať palivovú náročnosť motora za veľmi prijateľnú.
S motorom spolupracuje pomerne presné radenie so stredne dlhými dráhami a prijateľnými vôľami v koncových polohách. Vyzdvihnúť treba najmä umiestnenie radiacej páky, ktoré je komfortné a umocňuje pohodu za volantom. Radenie prevodových stupňov prebieha hladko a rýchlo, spojka sa ovláda ľahučko, treba si len troška zvyknúť na jej vyššie zaberanie, čo môže občas spôsobiť neočakávané zhasnutie motora. Vzhľadom na výkon motora je celkom dobre odstupňované aj sprevodovanie, snáď len 5-ka je trocha pridlhá. Na akčnosti by motoru rozhodne prispela kratšia 5-ka a na ustálenú a úspornú diaľničnú jazdu následne 6-ty prevodový stupeň.
Podvozok a riadenie
Konštrukčne vychádza 500-vka z Pandy II. generácie, čo znamená, že okrem motorov a elektroniky využíva aj konštrukčne zhodný podvozok. Testovaná 500-vka bola vybavená nízkoprofilovými 16″ pneu, čo na jednej strane prospelo dizajnu a tiež jazdnej stabilite, na druhej strane trocha ubralo z komfortu jazdy. Menšie nerovnosti tak tlmila 500-vka obstojne, problém však spôsobovali väčšie výtlky a výraznejšie priečne nerovnosti, napr. v podobe medzier medzi betónovými panelmi, prasklinami či retardérmi. Vtedy sa do interiéru prenášali výraznejšie rázy a niekedy dal podvozok svoju nespokojnosť najavo aj nervóznym poskočením niektorého kolesa. Z tohto faktu pramenia aj jazdné vlastnosti, ktoré sú na kvalitnejšej ceste naozaj dobré až zábavné, v danej konfigurácii by sa dalo napísať skoro motokárového typu. Napriek koncepcii všetko vpredu je autíčko pri bežnom jazdení neutrálne a nedotáčavosť sa výraznejšie prejavuje až pri akčnejšej jazde. Do šmyku však išla predná náprava plynulo a bezpečne, pričom do pôvodnej stopy sa vozidlo ľahko vráti povolením nohy z akcelerátora. 500-ka je poteší svojou obratnosťou, mrštnosťou a ľahkosťou ovládania. Prehnané nie sú ani náklony v zákrutách. Slabinou sú hlavne spomínané väčšie nerovnosti, na ktorých autíčko vo vyšších rýchlostiach trocha nervózne poskočí, čo neraz vyžaduje korekciu smeru, obzvlášť v rýchlejšie prechádzaných zákrutách.
Za hravým podvozkom značne zaostáva riadenie, ktoré je dosť preposilované a okolo stredovej polohy aj málo citlivé. Pri rýchlejšej jazde nepoteší ani minimálna spätná väzba o dianí kolies na vozovke. Určitou náplasťou je strmejší prevod, čo znamená len 2,5 otáčky medzi krajnými polohami kolies. Výrobca obdaril riadenie aj funkciou City, ktorá dovtedy ľahko idúci (preposilovaný) volant ešte viac zvláčni a to až tak, že na točenie vám postačí jeden prst. Aby som len nekritizoval. Z pohľadu ovládateľnosti je 500-vka mimoriadne obratná, otáčanie aj na úzkej ceste je hračkou rovnako tak parkovanie, v ktorom mi pomáhali aj parkovacie senzory.
Brzdy a zopár čísiel
Brzdy sa môžu pochváliť dobre dávkovateľným nástupom a dokážu päťstovku účinne spomaliť. Zázračných hodnôt spomalenia síce nedosahuje, ale aj hodnotu 8,8 m/s-2 možno považovať za dobrú. Nábeh plného brzdného účinku je priemerných 0,25 s. V tomto teste sme pripravili porovnanie brzdenia na troch rôznych povrchoch a to na zasneženej vozovke s asi 1-2 cm ujazdeného snehu, mokrej – posolenej vozovke a úplne suchej vozovke. Teploty sa pohybovali tesne pod nulou a jednalo sa o rovnaké povrchy. Za takto skvelé podmienky pripravené v priebehu pár dní ďakujeme všemocnej matke prírode. Ako z meraní vidieť, na suchej vozovke dosiahlo vozidlo spomalenia 8,88 m.s -2, na mokrej – posolenej 7,37 m.s -2 a na snehu 2,63 m.s -2. Pre väčšinu motoristov predstavujú tieto hodnoty len akési čísla, a tak ich skúsim previesť do praktickej reality. Ak by sme mali suchú vozovku, zastali by sme pri rýchlosti cca 65 km/h na približne 18 metroch. Pri brzdení na mokrej – posolenej vozovke by sme mali ešte v tejto (18 m) vzdialenosti približne 27 km/h rýchlosť a pri brzdení na snehu dokonca cca 54 km/h rýchlosť. Z toho vyplýva, že aj zdanlivo bezpečná mokrá – posolená cesta citeľne znižuje brzdný účinok a brzdenie na snehu pripomína svojou brzdnou dráhou skôr jazdu na saniach ako ozajstné brzdenie. Preto je vysoká rýchlosť pri snehom pokrytej vozovke veľmi nebezpečná a vyžaduje dobrú predvídavosť, jazdnú zručnosť a samozrejme prázdnu cestu pred vozidlom na bezpečné zastavenie.
Meranie č. 1
Meranie č. 2
Meranie č. 3
Meranie č. 4
Meranie č. 1 | Meranie č. 2 | Meranie č. 3 | Meranie č. 4 | |
---|---|---|---|---|
Brzdná dráha | 35,63 m | 90,82 m | 10,72 m | 17,96 m |
Rýchlosť vozidla na začiatku plného brzdného účinku | 49,29 km.h -1 | 81,73 km.h -1 | 45,25 km.h -1 | 64,29 km.h -1 |
Brzdné spomalenie | 2,63 m.s -2 | 2,84 m.s -2 | 7,37 m.s -2 | 8,88 m.s -2 |
Pneumatiky (zimné) |
Pirelli Snowcontrol 195/45 R16
|
#colspan# | #colspan# | #colspan# |
Dezén |
5 mm
|
#colspan# | #colspan# | #colspan# |
Teplota, podmienky | -2 °C, sneh na vozovke | -2 °C, sneh na vozovke | -1 °C, mokrá solená vozovka | -1 °C, suchá vozovka |
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Testované autíčko napriek skromnejšej dynamike motora urobí majiteľovi/ke určite radosť. Nielenže dobre vyzerá, ale aj dobre jazdí a dobre sa ovláda. Napriek malým vonkajším rozmerom poskytuje prekvapivo veľa vnútorného priestoru, veľmi dobre sa v ňom sedí a jazdu spríjemňuje kvalitné audio. Pozitívom je aj fakt, že za potešenie z jazdy si veľa nepýta. Vozidlo odporúčam mladým párom, na imidž potrpiacim si vodičkám a vlastne všetkým, ktorý často jazdia prepchatým mestom a väčšinu nákupov im tvorí len pár tašiek. Vozidlo malo v čase testovania necelé tri roky, cca 33 000 km a nevykazovalo počas celého testovania žiadny technický problém. Za požičanie ďakujeme AAA Auto Trenčín.
Konštrukcia | benzínový radový štvorvalec |
Palivo | BA 95 |
Rozvod | OHC, 2 ventily na valec |
Plnenie | atmosférické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (ccm) | 1242 |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 51 pri 5500 |
Maximálny točivý moment (Nm pri ot./min) | 102 pri 3000 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 160 |
Spotreba paliva dosiahnutá v teste | 5,1 |
Objem nádrže (l) | 35 |
0-100 km/h (s) | 12,5 |
Dĺžka (mm) | 3546 |
Šírka (mm) | 1627 |
Výška (mm) | 1488 |
Rázvor náprav (mm) | 2300 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 865 |
Batožinový priestor (l) | 185/610 |
Cena vozidla v čase testovania: 9 599 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
podarený retro dizajn karosérie |
volant nastaviteľný len výškovo |
originálne a kvalitne spracovaný interiér |
menej tradičné ovládanie a umiestnenie niektorých prvkov výbavy (el. okná, ostrekovač, USB) |
kvalitný zvuk audia |
vyššia nervozita podvozku na zlom povrchu vozovky |
pohodlné - po ruke radenie |
preposilované a málo komunikatívne riadenie |
komfortné sedačky s dobrým bočným vedením |
menej miesta na zadných sedadlách (hlavne na výšku) |
hravé jazdné vlastnosti |
|
vynikajúca obratnosť |
|
úsporná prevádzka |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
0.5 | 499 ccm | 110 F.000,120.000 | 13 kW |
0.9 | 875 ccm | 312 A5.000 | 59 kW |
0.9 | 875 ccm | 312 A2.000 | 63 kW |
0.9 | 875 ccm | 199 B6.000 | 77 kW |
0.9 | 964 ccm | 312 A4.000 | 44 kW |
0.9 | 964 ccm | 312 A4.000 | 48 kW |
1.2 | 1242 ccm | 169 A4.000 | 51 kW |
1.2 LPG | 1242 ccm | 169 A4.000 | 51 kW |
1.4 | 1368 ccm | 169 A3.000 | 74 kW |
1.4 Abarth | 1368 ccm | 312 A1.000 | 99 kW |
1.4 Abarth | 1368 ccm | 312 A3.000 | 103 kW |
1.4 Abarth | 1368 ccm | 312 A1.000 | 118 kW |
1.4 Abarth | 1368 ccm | 312 A3.000 | 132 kW |
1.4 Abarth Asseto Corse | 1368 ccm | 312 A1.000 | 140 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
0.5 D | 479 ccm | Z 482 | 10 kW |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 169 A1.000 | 55 kW |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 199 B1.000 | 70 kW |