O atraktivite malého-veľkého Grande Punta niet pochýb ani po šiestich rokoch od začatia produkcie. Autíčko so zaujímavými krivkami od svetoznámeho Giugiara vyniklo v zástupe ostatných vozidiel aj v bežnom striebornom lakovaní. Môj záujem zvýšila aj motorizácia pod kapotou. Ten istý agregát pracoval aj v nedávno testovanej Corse, zaujímalo ma teda, ako sa bude prezentovať v technicky príbuznom Grande Punto. Pracovníci Autocentra AAA Auto v Žiline mi ochotne vyšli v ústrety, a tak som si prevzal vozidlo na niekoľkodňový test.
Interiér a exteriér
Grande Punto, ako už názvom napovedá, sa chce hrať na veľké Punto. Skutočnosť je taká, že ono sa na nič nehrá a v rámci triedy patrí skutočne k najväčším. Popozeral som si technické špecifikácie a má napríklad o 3-4 cm viac ako súčasná Fabia, či Clio a dokonca o 18 cm viac ako Suzuki Swift II. generácie. Grande Punto je pohľadné z každej strany a jeho obliny zaujmú najmä nežnejšie pohlavie. Ak by niekto zabudol, kto je tvorcom tohto podareného dizajnu, pripomenie mu to štítok umiestnený na druhých bočných dverách. Z mnohých pekne riešených detailov karosérie ma zaujali najviac rozmerné a do bokov pretiahnuté svetlomety, tykadlové zrkadlá, či vysoká línia bočných okien efektne rastúca smerom k zadnej časti vozidla.
Usadám do nezvyčajne robustného interiéru. Mohutná palubná doska vrátane čalúnenia dverí navodzuje v motoristovi pocit akéhosi pomyselného bezpečia. Oceňujem prácu dizajnérov ako dokázali skĺbiť robustnosť s ladnými krivkami, čím vyčarovali dizajnovo triezvy a nutno dodať aj pohľadný interiér. Príjemný pocit podporuje farebné zladenie a nenarušuje ho ani použitie výhradne tvrdých materiálov. Na dobrej úrovni je aj dielenské spracovanie, teda až na nie úplne doliehajúcu malú schránku vľavo pod volantom. Potešil ma veľmi dobre ba až športovo tvarovaný volant, ktorý bol obšitý na dotyk do príjemnej perforovanej kože. Pri prvom usadení som mal z tvarovania volantu pocit, že asi budem krotiť niekoľko stokoňové stádo pod kapotou. Mne sa teda tvarovanie páčilo, nie som si však istý, či tento názor bude zdieľať aj väčšina nežnejšieho pohlavia. Prístrojový štít rovnako ako stredový panel je jednoduchý, prehľadný a všetky tlačítka sú takpovediac poruke. Dobre umiestnené sú aj ovládače audia na volante, podobne ako združené páčky pod volantom. Trošku mi prekážal len ich mierne kostrbatý chod a tiež absencia dnes už obvyklého trojbliku. Potešujúca je aj skutočnosť, že mohutnosť obstavaného priestoru výrazne neobmedzuje vzdušnosť a priestorovú ponuku vozidla. Vpredu je miesta dostatok, rovnako aj vzadu (na výšku, šírku aj pozdĺžne), a tak sa celkom pohodlne odvezú štyri urastenejšie dospelé osoby. K dokonalému posedu vpredu bude robustnejším osobám prekážať len v oblasti kolien viac vystupujúca plocha stredového tunela. Ku komfortu sedenia prispievajú aj príjemne čalúnené sedadlá. Svižnejšie jazdiacim motoristom bude ale prekážať ich slabšie tvarovanie, ktoré poskytuje len veľmi slabú oporu tela v prudších zákrutách. Grande Punto nesklame ani objemom svojho batožinového priestoru, do ktorého sa zmestí 275 litrov nákladu. Kufor má praktické tvarovanie a ľahký prístup cez vysoko sa otvárajúce piate dvere. Na časté prevážanie objemnejšej a rozmernejšej batožiny si však treba vybrať iné vozidlo. Aj keď sa po sklopení zadných sedadiel zväčší objem na slušných 1030 litrov, manipuláciu s ťažkými predmetmi bude sťažovať vysoká nakladacia hrana a objemnejšie predmety môže zastaviť asi 6 cm schod. Nepoteší na dnešnú dobu ani pomerne zložitejšie sklápanie zadných sedadiel a plusový bod nedávam ani za otváranie zadného veka. Chýba totiž akýkoľvek držiak a dvere tak možno otvoriť len za uchopenie spodného okraja. Odkladacích priestorov je v Punte celkom dosť, objem dverových káps by však mohol byť väčší a taktiež využitie dvoch okrúhlych prepážok pod stredovým panelom bude obtiažne z dôvodu obmedzenej výšky.
Audio bez MP3 sa pred vonkajším svetom prezentuje síce obyčajným, ale na dennom svetle dobre čitateľným displejom. Rádio má veľmi intuitívne ovládanie, mňa osobne potešil najmä jednoduchý prístup manuálneho doladenia staníc. Príjem signálu je len na priemernej úrovni, čo v praxi znamenalo kratšie počúvanie lokálnych staníc a niekedy až príliš časté preskakovanie medzi alternatívnymi frekvenciami pri celoslovenských rádiách. Zvuk šíriaci sa z reproduktorov možno označiť za celkom slušný štandard, čomu napomáhali aj široké možnosti nastavenia pomocou vstavaného ekvalizéru. Škoda len pomerne skoro sa dostavujúceho skreslenia zvuku už pri stredne hlasnom počúvaní hudby. Celkovo by som audio zhodnotil pár slovami: priemerný tuner, stredná silná hlasitosť a veľmi dobrá intuitívnosť ovládania.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Zvedavý som bol aj na dieselový motor (1248 cm3, 55 kW a 190 Nm), jeho správanie a jazdný prejav v priamom porovnaní s nedávno testovanou Corsou. Hlučnosť za studeného rána sa mi zdala o malinko menšia oproti Corse, po zahriatí, kedy sa počiatočná hlučnosť citeľne skultivuje, sú po zvukovej stránke oba motory porovnateľné. Jazdný prejav bol v porovnaní s Corsou o málinko dynamickejší, začo môže o 40 kg nižšia hmotnosť a o 20 Nm väčší krútiaci moment. V ostatnom boli oba motory porovnateľné, teda nevadili mu ani nižšie otáčky, kde od nejakých 1500 začína mierne, ale citeľne zrýchľovať, aby od cca 1900 otáčok dynamika motora dosiahla maximum. Po prekonaní tejto hranice ťah motora pocitovo neklesá až do cca 4000 ot/min. Za touto hranicou však už začína jeho ťah výrazne klesať a naopak prudko začína stúpať hluk v interiéri. Pri hluku sa ešte pristavím. Aerodynamicky mi prišlo Punto o niečo lepšie odhlučnené ako spomínaná Corsa, čo sa prejavovalo na citlivejšom vnímaní zvuku motora po vytočení. Ten sa vo zvýšenej miere prejavoval po prekročení hranice 3000 otáčok, čo znamená na piatom prevodovom stupni približne diaľničnú 130-ku. Dlhodobá jazda nad touto hranicou začala byť už pre moje uši pomerne otravná. Samozrejme ma zaujímala aj spotreba, ktorá v Corse nebola nič moc a dosiahla len priemerných 5,5 litra. Pravdou je, že teploty boli vtedy pod nulou a naopak Grande Punto jazdilo pri jarných o cca 15-20 stupňov vyšších teplotách. Napriek tomu ma spotreba prekvapila. Za celý test dosiahla skvelých 3,9 litra, pričom som Punto po potulkách našou krásnou Oravou, nijak zvlášť pomalou jazdou nehýčkal. Aj tak treba brať toto číslo s miernou rezervou, hlavne z dôvodu absencie rýchlej diaľničnej jazdy (nad 130 km/hod). Tam spotreba malého štvorvalca stúpala vďaka krátkemu sprevodovaniu niekedy až k 7-8 litrovým hodnotám.
Prevodové stupne sú z pohľadu výkonu, resp. krútiaceho momentu motora zvolené vhodne. Na diaľničnú rýchlosť je však prevodovka prikrátka a zišiel by sa šiesty prevodový stupeň, hlavne z dôvodu vysokého hluku a stúpajúcej spotreby. Podstatne horšie ako absencia „šestky“ je samotné radenie jednotlivých stupňov, kde som si zaspomínal na rozžuvané pedro. Radenie je totiž gumové, pri rýchlom pohybe páky kladie pomerne výrazný odpor a vôle v koncových polohách mi pripomínali 20 ročný Peugeot 405.
Podvozok, brzdy a riadenie
Podvozok Grande Punta je v tejto triede obvyklej konštrukcie, teda vpredu závesy typu McPherson a vzadu torzne pružná priečka s dvojicou vlečných ramien. Napriek jednoduchšej konštrukcii sú jazdné vlastnosti dobre odladené, Punto poskytuje dostatočný cestovný komfort a zároveň aj jazdnú istotu. Bežné nerovnosti sa prenášajú do vozidla ako dostatočne utlmené rázy a problémy spôsobujú len výraznejšie priečne nerovnosti, na ktorých podvozok mierne poskakuje. Veľký rázvor a rozchody kolies prispievajú k jazdnej stabilite a ani ostro prechádzané zákruty neznamenajú výraznejšie náklony, či vybočenie z jazdnej stopy. Aj vrodená nedotáčavosť daná koncepciou všetko vpredu sa dostavuje až pri veľmi razantnej jazde.
Za dobre odladeným podvozkom značne zaostáva až príliš preposilované riadenie s elektromechanickým posilňovačom, ktorý sprostredkúva len minimum spätnej väzby. Podvozok dovoľoval aj agresívnejší jazdný štýl, čo z toho, keď sa musí vodič spoliehať len na akýsi vrodený pud sebazáchovy. Beda tomu, kto túto schopnosť od pána Boha nedostal nadelenú a rád si zatlačí pedál na podlahu. Zrozumiteľnou rečou povedané, o blížiacom šmyku vám volant nenapovie takmer nič a vy buď rýchlo prechádzanú zákrutu vyberiete alebo skončíte v najbližšom oranisku. Svižnej jazde nepomáha ani malá ochota vracania sa volantu do stredovej polohy. Rýchlu jazdu plnú úzkych a kľukatých cestičiek si preto dobre zvážte. Nedá mi sa pristaviť pri „vymoženosti“ akou je tzv. Dual Drive, ktorý umožňuje zapnúť tlačidlom na stredovom paneli aj tzv. mestský režim. Nejak mi nedošlo, v čom spočíva výhoda tohto systému. Riadenie ide ľahko aj bez aktivácie tohto tlačidla, ba naviac má aj veľmi malý polomer zatáčania, čo uľahčuje parkovanie v preplnených parkoviskách. Jediný efekt aktivácie ms. režimu som videl v svietiacom nápise na prístrojovom paneli a úplnom zmiznutí aj toho mála spätnej väzby, čo preposilované riadenie dovtedy ponúkalo.
Brzdy boli v testovanom Punte vo veľmi dobrej forme, spoľahlivo a účinne fungovali aj pri opakovanom intenzívnom brzdení. Menšia výčitka ide len na trocha citlivejšie dávkovanie a ostrejší nástup brzdného účinku.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Grande Punto som si na testovanie vybral hlavne z dôvodu príťažlivého dizajnu, zpredu vzdialene pripomínajúceho zmenšené Maserati. Okrem toho je malé-veľké Punto obratné, pohodlne odvezie štyroch dospelých aj na dlhšie trate a pri bežnej jazde v rámci povolených limitov je aj veľmi úsporné. Rozhodne by som ho ale odporúčal viac ženám ako mužom. Gumové a z trocha tuha idúce radenie totiž brzdí akúkoľvek snahu o svižnejšiu jazdu, rovnako tak preposilované riadenie s minimom spätnej väzby. Vozidlo malo v čase testu 5 rokov a najazdených cca 121 000 km. Karoséria obsahovala iba pár škrabancov, interiér bol stále ako nový, podobne v dobrom stave bol aj podvozok s motorom. Jediná podstatná pripomienka smeruje k viac opotrebovanej spojke s hlučnejším spojkovým ložiskom.
Za požičanie vozidla ďakujeme Autocentru AAA Auto Žilina.
Konštrukcia | preplňovaný radový vznetový štvorvalec |
Palivo | diesel |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na valec |
Plnenie | common-rail |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1248 |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 55 pri 4000 |
Točivý moment (Nm pri ot./min.) | 190 pri 1750 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 165 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 3,9 |
Objem nádrže (l) | 45 |
0-100 km/h (s) | 13,0 (podľa výrobcu) |
Dĺžka (mm) | 4 030 |
Šírka (mm) | 1687 |
Výška (mm) | 1 490 |
Rázvor náprav (mm) | 2 510 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 105 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 665 |
Rozmery pneumatík | 175/65 R15 84T |
Batožinový priestor (l) | 275/1030 |
Cena vozidla v čase testovania: 5 500 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
priestranná karoséria |
pri vyšších otáčkach vyššia hlučnosť motora |
pocit bezpečia dodávaný robustným interiérom |
slabé bočné vedenie sedadiel |
dizajn interiéru aj exteriéru |
absencia držiaku na piatych dverách |
pri bežnej jazde veľmi úsporný motor |
preposilované riadenie |
pohodlné sedadlá |
gumové radenie |
menej presné radenie s pomerne dlhými dráhami |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.2 | 1242 ccm | 188 A4.000 | 44 kW |
1.2 | 1242 ccm | 199 A4.000 | 48 kW |
1.4 | 1368 ccm | 199 A7.000 | 55 kW |
1.4 | 1368 ccm | 350 A1.000 | 57 kW |
1.4 16V | 1368 ccm | 199 A6.000 | 70 kW |
1.4 Abarth | 1368 ccm | 199 A8.000 | 114 kW |
1.4 Abarth | 1368 ccm | 199 A8.000,955 A8.000 | 132 kW |
1.4 LPG | 1368 ccm | 350 A1.000 | 57 kW |
1.4 Natural Power | 1368 ccm | 350 A1.000 | 57 kW |
1.4 T-Jet | 1368 ccm | 198 A4.000 | 88 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 199 B2.000 | 51 kW |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 199 A2.000 | 55 kW |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 223 A9.000,199 B4.000 | 62 kW |
1.3 D Multijet | 1248 ccm | 199 A3.000 | 66 kW |
1.6 D Multijet | 1598 ccm | 955 A3.000 | 88 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 939 A7.000 | 85 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 939 A1.000 | 88 kW |
1.9 D Multijet | 1910 ccm | 199 A5.000 | 96 kW |