Viem, že reklama je často zavádzajúca ak nie dokonca klamlivá, ale podporiť nové Mondeo samotným agentom jej veličenstva 007 bol skvelý ťah. Darmo, 007 je len jeden a autá použité v tomto zatiaľ nekonečnom príbehu získajú na exkluzivite a z pamäti sa len tak ľahko nevytratia. Ford je známy skvelými jazdnými vlastnosťami svojich modelov a Mondeo tretej generácie tento predpoklad len potvrdzuje. Na testovanie som obdržal trocha „pridusený“ dvojliter 2,0 TDCi s pomerne rozsiahlou výbavou Titanium a tak som bol zvedavý, čo prinieslo zníženie výkonu motora oproti sériovej 2,0 TDCi (103 kW) v praxi.
Interiér a exteriér
Hodnotiť dizajn vozidla je veľmi subjektívna vec, a tak uvediem len pár postrehov. Mondeo je pomerne nenápadné vozidlo a nič na tom nemenia ani chrómované doplnky a zaujímavé disky kolies z ľahkých zliatin. Ja osobne v tom nevýhodu nevidím, keďže vozidlo strednej triedy by malo istú konzervatívnosť obsahovať. Tá sa totiž odzrkadľuje nielen v určitej serióznosti, ale tiež v schopnosti oslovovať zákazníkov aj po niekoľkých rokoch výroby. Tieto úlohy plní Mondeo do bodky. Na druhý pohľad moje oči najviac upútalo svojim robustným a pritom proporčne vyváženým vzhľadom. Pri hodnotení exteriéru vozidla musím spomenúť ešte dva zaujímavé detaily. Prvým je bezuzáverové viečko nádrže, ktoré naviac zabraňuje načerpaniu nežiadúceho paliva (benzínu) a druhým je vyhrievané čelné sklo, ktorého komfort oceníte hlavne v mrazivých zimných ránach.
Otváram robustné dvere a svoju serióznosť potvrdzuje Mondeo aj solídnym zvukom ich zavretia. Farebné stvárnenie interiérových plastov v testovanej verzii Titanium považujem jednoznačne za najvydarenejšie zo všetkých ostatných variant. Asi tušíte prečo. Možno pre niekoho nepodstatné detaily, ale ja som striebornému, či rádoby drevenému obkladu, ktorými „ohurujú“ ostatné verzie doteraz neprišiel a asi ani neprídem na chuť. Príjemnému farebnému stvárneniu sekunduje aj povrchová úprava plastov a taktiež veľmi slušné dielenské spracovanie. Dobrý dojem z interiéru mi troška kazili len rôzne tvarované a trochu dizajnovo nesúrodé ovládače výbavy vozidla. Samotná ergonómia ovládania však dotknutá nebola a je veľmi intuitívna aj pre Ford neznalého vodiča. Zaujímavou časťou interiéru je prístrojový panel aj s jeho farebne žiariacim displejom, umiestneným v strede medzi „budíkmi“. Displej je pomerne veľkých rozmerov, musel mu polovicou svojho tela ustúpiť aj otáčkomer a čitateľnosť je za každých svetelných podmienok veľmi dobrá. Osobne mi trocha prekážalo zbytočne prekombinované pohybovanie v menu, ktoré už vyžadovalo mierny zácvik. Taktiež spomínaná veľkosť a jas displeja (aj keď sa dal uberať) bude asi niektorým vodičom prekážať, keďže svojim spôsobom upútava pozornosť. Úplne opačne pôsobí displej audia a klimatizácie, kde grafika pripomína oné časy. Ich čitateľnosť je však výborná.
Vonkajšie rozmery vozidla napovedajú, že miesta vo vnútri bude nadostač a veru že aj je. Ako vpredu, tak aj vzadu. Bez najmenších problémov si za seba sadnú dvaja 190 cm muži a ešte čo to ostane. Skvelú priestorovú ponuku spríjemňujú aj dobre tvarované sedadlá. Tie vpredu disponujú aj veľmi dobrým bočným vedením, ktoré dobre držalo moje telo pri svižnej jazde v zákrutách. Na sedadlách sa nenechalo zahanbiť ani čalúnenie, a tak som ani po niekoľkých hodinách jazdy necítil výraznejšiu únavu. K spokojnosti mi chýbala len nastaviteľná lakťová opierka. Karoséria testovaného Mondea bola typu liftback, to znamená zvažujúca sa zadná časť s otváraním komplet zadného veka aj so sklom. To umožňuje veľmi dobrý prístup k batožine a najmä prepravovať aj rozmerné predmety. Treba uznať, že do kufra Mondea sa toho zmestí. Naše neobsahovalo žiadnu rezervu (len lepiacu sadu), a tak disponovalo objemom kufra až 540 l (486 l s plnohodnotnou rezervou a 528 l s dojazdovým kolesom). Dojem zo skvelého kufra trochu kazilo zopár drobností. Napr. na dnešnú dobu komplikovanejšie sklápanie zadných sedadiel (najskôr sedák a potom operadlo so zatlačenou opierkou), tiež vyššia nakladacia hrana, rýchlo sa špiniaca plocha nárazníka popod zadné veko a pozor si treba dať aj na čerstvo opršané či umyté auto, keďže voda v značnom množstve natečie do kufra po otvorení zadného veka. Ak sú tam na vodu citlivé veci, nie je to nič príjemné. Mondeo disponuje aj dostatkom odkladacích priestorov, s ich tvarovaním sa ale mohli súdruhovia konštruktéri trocha pohrať. Na mysli mám najmä priestory vo dverách, ktoré sú pomerne plytké a 1,5 l fľaša sa do nich nezmestí ani náhodou.
Audio systém testovaného Mondea využíval na zobrazenie informácií dva displeje a v pohodlnosti ovládania mu pomáhali tlačidlá na volante. Logika ovládania mi neprišla nijak komplikovaná a po chvíli skúšania sa dala zvládnuť aj bez manuálu. Zle si neviedol ani tuner, ktorý poskytoval celkom slušný a čistý príjem aj lokálnych staníc. Snáď jediná výčitka smeruje na horšie prelaďovanie viacfrekvenčných staníc, kde tuneru chvíľku trvalo, kým sa preladil na silnejší signál produkujúci čistý zvuk. Ako ďalšie zdroje zvukového signálu je možné zvoliť CD a AUX v podobe jacku. CD prehrávač bohužiaľ disponoval iba prehrávaním klasického CD bez MP3. Tento menší, ale nie zanedbateľný nedostatok vo výbave vynahradil audio systém slušným zvukom, ktorý sa šíril z reproduktorov. Zvuk ma naozaj potešil, na tuctový a podpriemerne vybavený audio systém hral vyvážene a ani väčšie hlasitosti neznamenali výraznejšie skreslenie.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Motor dosahuje max výkon 85 kW pri 4000 otáčkach a krútiaci moment 300 Nm pri 1500 ot/min. Pri pohľade na maximálny výkon som bol spočiatku trošku skeptický ako sa dokáže s takmer 1,6 tonovým Mondeom popasovať. Po naštartovaní sú na voľnobehu cítiť v interiéri jemné vibrácie a v prípade jazdy pod 1500 ot/min aj mierne dunivý zvuk. Z toho vyplýva, že aj keď sa motor k životu prebúdza od 1200 otáčok a dostatkom síl na svižné zrýchlenie disponuje už pri 1500 otáčkach, je lepšie ho udržovať nad touto hranicou. Od cca 1800 otáčok napína motor všetky svaly a s chuťou zrýchľuje až do cca 3700 ot/min. Po prekročení tejto hranice chuť zrýchľovať citeľne upadá a hranica 4500 ot/min znamená pre motor konečnú. Napriek nižšiemu výkonu je motor v testovanom Mondeu plne dostatočnou motorizáciou pre bežné jazdenie a to aj v plne obsadenom alebo naloženom stave, pričom najviac oceňujem jeho ochotu slušne akcelerovať už v nízkych otáčkach. Malým mínusom jazdy v nižších otáčkach je citeľná turbodiera a tak si treba po zošlápnutí akcelerátora na očakávaný záťah motora chvíľu počkať. V dnešnej dobe je asi najdôležitejšou požiadavkou na osobné vozidlo jeho úspornosť. Testované Mondeo sa ani v tejto disciplíne nenechalo zahanbiť a dosiahlo veľmi dobrého výsledku. Počas celého testu dosiahla spotreba hodnoty 5,6 litra nafty na 100 km. Podotýkam, nejednalo sa o žiadnu výrobcom špeciálne upravenú úspornú verziu a tiež sa príliš úsporne s vozidlom nejazdilo.
Šesťstupňová manuálna prevodovka sa vyznačovala krátkymi dráhami a presným aj keď troška tuhším chodom radenia rýchlostí. Potešila aj minimálnymi vôľami v koncových polohách. Samotné prevodové stupne boli dobre odstupňované a vhodne využívali dynamický potenciál motora.
Podvozok, brzdy a riadenie
Fordu sa podaril v prípade jazdných vlastností namiešať vynikajúci mix komfortu a jazdnej stability, pričom môžem napísať, že testovaná motorizácia ani zďaleka nepreverila možnosti podvozku. Jazdná stabilita, ale aj neutrálne správanie v tiahlych zákrutách dodávajú vodičovi pocit bezpečia, ktorý často zvádza k prekračovaniu povolených rýchlostí. Vynikajúco si Mondeo vedie aj na kľukatých cestičkách, kde jeho chovanie dáva zabudnúť, že ovládate takmer 1,6 tonovú masu kovu a plastov. Za stabilné jazdné vlastnosti vďačí Mondeo nielen prepracovanému zaveseniu, ale tiež širokému rozchodu kolies. Dlhý rázvor náprav (2850 mm) pre zmenu pomáha veľmi dobrej stabilite v pozdĺžnom smere. Aby chválenia podvozkovej časti nebolo dosť, musím vyzdvihnúť aj tlmenie nerovností, kde podvozku pomáhajú 16″ pneumatiky s pomerne veľkým profilovým číslom. Pozitívom Mondea bolo, že vyššie profilové číslo pneumatík nemalo pri bežnom jazdení takmer žiadny negatívny vplyv na jazdné vlastnosti vozidla. Až pri ostrejšej jazde pôsobilo Mondeo s balónovými pneumatikami trocha kolísavým dojmom. Každopádne ten komfort na našich rozbitých cestách za trošku pohúpnutia pri ostrej jazde rozhodne stojí.
Riadenie väčšiny vozidiel v poslednej dobe pripomína otáčanie kormidlom. Ide síce ľahučko, je komfortné, neprenášajú sa do neho takmer žiadne vibrácie a otrasy, na druhej strane však postupne prichádza o to najpodstatnejšie. Informovať vodiča o správaní sa kolies na vozovke. Našťastie, testovaný Ford Mondeo medzi takéto vozidlá nepatrí. Riadenie je presné, poskytuje dostatok informácií o dianí na vozovke a optimálne je nastavený aj samotný posilňovač. Pri pomalšej jazde či parkovaní trocha viac odporuje ako u niektorých konkurentov, pri rýchlej jazde je však jeho tuhosť na nezaplatenie. Žiadna vláčnosť či preposilovaná ochota sa nekoná a volantom nasmerujete vozidlo presne tam, kam skutočne chcete. Dobre držiaci volant skvelý pocit z riadenia len umocňuje.
Vynikajúcemu podvozku skvelo sekundovali aj veľmi účinné brzdy (viď graf), ktoré sa dali dobre a s citom dávkovať a nevykazovali ani po opakovanom intenzívnom brzdení sklony k fadingu. Pri prvom brzdení dosiahlo Mondeo spomalenie 9,85 m.s-2 a pri opakovanom 9,81 m.s-2. Nábeh plného účinku brzdenia bol v oboch prípadoch veľmi dobrých 0,19 s.
Brzdenie
Opakované brzdenie
Brzdenie | Opakované brzdenie | |
---|---|---|
Brzdná dráha | 17,14 m | 30,24 m |
Rýchlosť vozidla na začiatku plného brzdného účinku | 66,15 km.h -1 | 87,7 km.h -1 |
Brzdné spomalenie | 9,85 m.s -2 | 9,81 m.s -2 |
Pneumatiky (letné) |
Michelin Primacy HP 215/55 R16
|
#colspan# |
Dezén |
5 mm
|
#colspan# |
Teplota |
21 °C
|
#colspan# |
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Testované Mondeo poteší svojho majiteľa elegantným a robustným dizajnom, ktorý nepôsobí zastarano ani ku koncu svojej produkcie. Poskytne mu skvelé jazdné vlastnosti, veľmi dobrú priestorovú ponuku a dostatočne silný a hlavne úsporný motor. Vozidlo odporúčam motoristom, ktorí majú radi skutočný pocit z riadenia auta, nie je im cudzie ani svižné jazdenie, no na druhej strane požadujú aj úspornú prevádzku. Vozidlo malo v čase testovania najazdených cca 137 000 km a až na občas klopkajúcu ľavú tyčku zadného stabilizátora fungovalo všetko bezchybne, skoro ako bondovské hodinky.
Konštrukcia | preplňovaný radový štvorvalec |
Palivo | diesel |
Rozvod | 4 ventily na valec |
Plnenie | common-rail |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Prevodovka | šesťstupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 85 pri 4000 |
Maximálny točivý moment (Nm pri ot./min) | 300 pri 1500 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 190 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 5,6 |
Objem nádrže (l) | 70 |
0-100 km/h (s) | 10,8 |
Dĺžka (mm) | 4778 |
Šírka (mm) | 1886 |
Výška (mm) | 1500 |
Rázvor náprav (mm) | 2850 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1557 |
Batožinový priestor (l) | 540 |
Cena vozidla v čase testovania: 10 500 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
elegantný dizajn |
výraznejší turboefekt pod 2000 ot/min |
veľmi dobré jazdné vlastnosti |
tuhšie idúce radenie |
presné a citlivé riadenie |
zložitejšie sklápania zadných sedadiel |
priestorová ponuka |
dizajnovo nesúrodé ovládače |
úsporný motor |
pomerne plytké kapsy v dverách |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 EcoBoost | 1596 ccm | JTBB | 118 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | RHBA | 81 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | KGBA | 88 kW |
1.6 Ti | 1596 ccm | PNBA | 92 kW |
2.0 SCTi | 1976 ccm | TNBA | 149 kW |
2.0 | 1999 ccm | AOBA,TBBA,AOBC | 107 kW |
2.0 EcoBoost | 1999 ccm | TPBA | 176 kW |
2.0 Flexifuel | 1999 ccm | TBBA,TBBB | 107 kW |
2.0 LPG | 1999 ccm | TBBA | 107 kW |
2.3 | 2261 ccm | SEBA | 118 kW |
2.5 | 2521 ccm | HUBA | 162 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 TDCi | 1560 ccm | T1BA,T1BB,T1BC | 85 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | FFBA | 74 kW |
1.8 TDCi | 1753 ccm | QYBA,KHBA | 92 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | KLBA,LPBA,TYBA | 85 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | AZBA | 96 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | AZBC,UKBA | 100 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | QXBA,QXBB,UFBA | 103 kW |
2.0 TDCi | 1997 ccm | TXBA | 120 kW |
2.2 TDCi | 2179 ccm | Q4BA | 129 kW |
2.2 TDCi | 2179 ccm | KNBA | 147 kW |
6 komentárov
Jozo M
To teda cumim. O tejto verzii som ani nepocul. Vedel som o 1.8 TDCI s 92 kW (125 k), dvojlitri 103 kW (140 k) a 2.2 129 kW (175 k). Toto je predpokladam kvoli nejakemu fajnovemu zakonu v niekorej krajine europskej unie.
Tomas
nemyslim si ze by ponukali slabsi motor len kvoli jednej krajine v podstate dieslom vobec netreba taky vykon aby s nim clovek blbol, nato je benzin:)
Peter
Mna by zaujimalo, ci je ta priemerna spotreba z palubneho pocitaca porovnatelna s tou realnou (spotreba l/realne prejdenych km). Spravidla ukazuje palub. pocitat o pol litra az liter mensiu spotrebu, nez je realna. Kamos ma napr. BMW 330xd a palubak mu ukazuje spotrebu cca 5 l/100 km, co je podla mna nerealka 😉
Viete mi niekto povedat, aka je bezna spotreba pri tychto 6-stupnovych manualoch MONDEO? Bo uvazujem nad kupou tohto auta.
Druha vec, je pravda, ze Mondeo ma 12 litrovu olejovu nadrz? To potom vymena oleja stoji asi 2-nasobok, hej?
Marcel Janco
Rozdiel v spotrebe sa pohyboval cca +0,3 litra. Olejová nádrž má objem približne 4,8 litra. Leje sa tam olej FORD FORMULA F 5W-30.
ajfel
Souhlasím s autorem, interiér modelu, především ovladačů a přístrojové desky, mě odradil od koupě. Hliníkový či dokonce dřevěný dekor byl otřesný, kombinace starších tlačítek z MkIII a displej palubního compu se mi nelíbily. Nejhezčí byla verze Titanium S s černým dekorem palubky a červeným prošíváním čalounění. Také poslední výběhové kusy s navigací už vypadají lépe. Pro mě trochu pozdě…počkám si na nový model.
C222
autor ty si lolo…mam Smaxa s tymto „pridusenym“ motorom a nadmieru staci pri 4 pasazieroch a batozine v kufr