V roku 1997 predstavil Mercedes po dlhých rokoch osobné auto s pohonom prednej nápravy. Patrilo do segmentu malých áut a aj napriek tomu malo vnútri podľa hodnôt priestor porovnateľný s Golfom IV. V ponuke bola aj verzia Long s rázvorom predĺženým o 232 mm. Keďže A, ktoré nasledovalo v roku 2004, s modelovým označením W169, už bolo väčšie, tak Mercedes vypustil dlhú verziu. Medzeru na trhu však zaplnil vzápätí modelom B, s kódom W245. Vznikol na základe Vision B. Už je na trhu teda 6 rokov, za ktoré prešiel jednou výraznejšou modifikáciou. Na test sme mali Mercedes-Benz s najsilnejšou naftovou motorizáciou, označením B200 CDI v kombinácii so 6-stupňovou prevodovkou.
Interiér a exteriér
Už z diaľky je vidno k akej značke auto možno pričleniť. Výrazná predná maska, tvar svetlometov vpredu spoločne so štruktúrou zadných svetiel hovoria jednoznačnou rečou. Trochu vyššia stavba karosérie je síce viditeľná, ale auto ako celok pôsobí celkom harmonicky. Jediným mínusom z hľadiska dizajnu exteriéru je z bočného pohľadu zadný previs, ktorý vyzerá veľmi krátky. Predok je naopak dlhší a v jednej vete treba dodať, že nižší. To znamená, že bez spodného škrabanca sa pri stave našich ciest neobíde. Pohľad na stranu ukáže vypuklé blatníky. Testovaný model stál na zliatinových diskoch s piatimi lúčmi a priemerom 16 palcov. Šedá metalíza spôsobila, že auto vyzerá techniky chladne. Dojem by zlepšili strieborné žiarovky. Výška ale naznačuje vnútorný priestor. Šokom je nastupovanie dopredu. Sendvičová konštrukcia podlahy podmieňuje výzor vnútra. To znamená, že sa nasadá vyššie ako je zvykom. Získala tým ale bezpečnosť pri bočnom náraze.
Interiér má bledo-šedú farbu. V kombinácii s exteriérom a presklenou strechou to vyzerá veľmi dobre. Avšak bočnice sedadiel zo syntetickej kože Artico sú náchylnejšie na zanechanie modrých stôp po rifliach. Za vodiča s výškou 180 cm sa bez akéhokoľvek problému posadí rovnako vysoký cestujúci. Dá sa povedať, že na pôdoryse Golfu sa podarilo postaviť o kus väčšie auto. Batožinový priestor má papierových 550 litrov. Po bočných stranách sa dajú nájsť odkladacie priečinky s lekárničkou, trojuholníkom a ostatnou povinnou výbavou.
Poznámka autora: ,,Prečo má lekárnička, ktorá je originál od Mercedesu trvanlivosť 6 rokov, kým slovenské lekárničky dosahujú maxima vo forme 2 rokov?
Kufor je riešený kvadraticky s kolmými bočnými stenami, jedine zadné sedadlá sú šikmo, a tak trochu zasahujú do priestoru. Ale to už je puntičkárstvo, toto predsa nie je dodávka. Dôležitá vyzerá aj lakťová opierka pre zadné sedadlá. Okrem komfortu má za sebou aj zatvárateľnú dieru na lyže. Po sadnutí na predné sedadlá sa chvíľu môže zdať, že sú spätné zrkadlá posadené nízko a palubná doska je príliš vysoká, ale dá sa na to rýchlo zvyknúť. Sedadlo má okrem klasických vecí nastaviteľnú výšku. Bedrová opierka, vzduchové vankúše a vyhrievanie sú za príplatok. Predné sedadlá majú priemerné tvarovanie, vodič ani spolujazdec nevykĺznu, ale výrazná opora je tiež ďaleko. Po cca 500 kilometroch v jednom kuse ma ale mierne začal bolieť chrbát.
Poznámka autora: ,,Ako lepšia voľba sa javí objednať tmavý interiér so športovými sedadlami.“
K ergonómii nie sú žiadne výhrady, všetko je na dosah, všetko na logickom mieste. Len jedna maličkosť dokáže vyviesť z miery „nemercedesových“ vodičov. Absencia pravej páčky pod volantom a na ľavej strane rovno dve. Väčšia spodná ovláda smerovky, stierače a prepínanie svetiel. Vrchná je na tempomat s funkciou limitu. Pracuje na rovnakom princípe ako v testovanom Mercedes C220 CDI a Volkswagen Crafter. Limit sa dá zrušiť prešliapnutím pedálu až na podlahu.
Poznámka autora: ,,Pri používaní limitu a zvyšovaní/znižovaní sa mení pri posune páky hore/dole limit o 10 km/h. Ak však chcete zmeniť iba o 1 km/h hore, tak treba páčku tempomatu pritiahnuť k sebe.“
Výhľad z auta je skôr ako z minivanu štýlu Renault Scénic, aj keď je čelné okno trochu nižšie. Celkovo však veľmi dobre pôsobí presklenie. Vďaka strešnému oknu auto vyzerá vzdušnejšie. Materiály použité v interiéri sú kvalitné, ale náročnejšie na údržbu. Toto B200 CDI má spodnú časť stredovej konzoly potiahnutú karbónovou fóliou, ktorá na počudovanie nepôsobí ako rušivý element a hodí sa k hliníkovým lištám po bokoch a na dverách.
Ako je zvykom pri testoch, tak samostatne spomíname rádio a audio aparatúru. V aute je základné rádio s názvom Audio 5. To v sebe skrýva mechaniku na jedno CD. Pozitívom je čítanie MP3 a AUX vstup v skrinke pred spolujazdcom. Celkovo sa v interiéri dá nájsť šesť reproduktorov. Po jednom v každých dverách, plus na každom A stĺpiku. Zvuk celkom prekvapí, na to, že sa jedná naozaj o základné ozvučenie.
Poznámka autora: ,,Aj keď Audio 5 so základným repro-vybavením hrá dobre, tak by som asi siahol po príplatkovom rozšírenom ozvučení (viac repro plus subwoofer v rezerve) za 250 eur, prípadne po ozvučení Harman Kardon s príplatkom 700 eur.“
Motor a prevodové ústrojenstvo
Dieselový agregát pod prednou kapotou je trochu kontroverznou jednotkou. Na jednu stranu je výkonný a úsporný, na stranu druhú kultúrnosť nepatrí medzi jeho cnosti. Výkon 103 kW, čo je 140 koní stačí na dynamický rozjazd. Podľa akcelerometra sa šprint z nuly na sto podaril za 9,6 sekundy.
Spotreba závisí od rôznych faktorov, ale najdôležitejším je článok v trojuholníku sedadlo–pedále–volant. Pri ľahkej nohe a diaľničných rýchlostiach do 130 km/h auto dokáže jazdiť za 5,4 litra nafty na sto kilometrov. Ak je však využívaný motor pri zrýchľovaní a predbiehaní, teda ak je auto hnané do športových sfér, vyšplhá sa až k 8 litrom. Opakom je pokojná jazda s predvídaním, brzdením motorom a rýchlosťami do 90 km/h. V takomto režime spotrebuje 4,1 litra nafty. Celkový priemer však predstavuje hodnotu pod 6 litrov na 100 kilometrov. Prekvapením motora je jeho ťah. Od 1700 otáčok sa dá využívať spektrum až po 4600, čo sa u dnešných naftových áut vidí len zriedka.
Poznámka autora: ,,Slabšia verzia B180 CDI má slabší ťah hlavne vo vyšších otáčkach. Spotreba je porovnateľná s 200 CDI.“
Mercedes má v poslednej dobe trend používania automatických prevodoviek do všetkého, čo predáva. Nie je však všetko zlato, čo sa blyští. Automat určený pre B funguje na princípe variátora. Takže bez stupňov. Prekvapením v testovanom aute bola práve manuálna alternatíva. Prevodovka s krátkymi presnými dráhami plnila službu lepšie. Radenie spiatočky však môže niektorým vodičom spôsobiť problém. Páka sa netlačí dole ako pri VW, spiatočka nie je ani v jednej rovine s ostatnými prevodmi a dokonca sa neradí ani s prstencom vyťahujúcim sa navrch. Tu treba celú páku potiahnuť hore a zaradiť, nie jednotku, ale dvojku.
Podvozok, brzdy a riadenie
Jazda autom je príjemná, vyššia stavba spôsobuje mierne nakláňanie v zákrutách, ale pocit ako na lodi sa nedostavuje. Podvozok spĺňa kompromis medzi športovou a komfortnou jazdou. Mercedes sám auto zaradil do kategórie Sports Tourer. Neznamená to však prehnané športové ambície. Na šestnásťpalcových diskoch časť nakláňania a húpania spôsobujú práve pneumatiky.
Riadenie a odozva sú dve rozdielne veci. Auto síce ide tam, kam ho vodič nasmeruje, ale ani tak necíti, čo sa pod prednými kolesami deje. Čo však postrehne, že volant má trochu väčší rozmer akoby bolo nutné. Dva až tri centimetre dolu z priemeru by spravili výraznú zmenu v ovládaní a celkovom pocite.
Pri šliapnutí na stredný pedál, brzdu, sa deje to čo má. O brzdách sa nedá povedať, že by boli príliš silné, ani slabé. Skrátka sú presne také, ako treba. Problém nepredstavuje ani dávkovanie. Pedál má predvídateľnú charakteristiku a príjemný chod.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Cenový rozdiel oproti Golfu je výrazná nevýhoda ,,malého“ Mercedesu. Pri pohľade na úžitkové vlastnosti sa karta obracia. Väčší kufor a viac miesta vzadu podporujú práve B. Pri dlhých jazdách predstavuje jednoznačnú voľbu práve naftový motor, či už 180 CDI alebo 200 CDI. Pre vyznávačov benzínovej motorizácie však existuje iba jedna jediná možnosť. B 200 Turbo so 142 kW (193 k). Jednoznačnou voľbou pri všetkých motoroch by mala byť manuálna prevodovka. Variátor sa naozaj neprejavuje veľmi dobre.
Auto aj po 5 rokoch od predstavenia dokáže zaujať. O to viac, ak sa podarí vhodne zvoliť farebnú kombináciu. Tú testovaný kus mal. Odhliadnuc od praktickosti je voľba bledošedého interiéru k tmavošedému autu výborná.
Subjektívne porovnanie s B200 CDI Sport Autotronic
Automatická bezstupňová prevodovka (variátor alebo CVT). Základný kameň úrazu inak dobrého auta. K motoru sa vonkoncom nehodí. Pri zošliapnutí plynu alebo použití športového módu vôbec nevyužíva vysoký krútiaci moment motora. Hodí otáčky za hranicu 4000 a tam ich nechá, pričom práve pri zrýchľovaní lepšie fungujú otáčky od 2000 do 3500. Veľké sklamanie. A ďalšie ešte príde.
Brzdenie motorom nie je veľmi možné, aj keď sa čo-to dá počarovať predvolenými siedmymi stupňami. Problém nastane pri zastavovaní. V poslednej chvíli pred samotným zastavením má vodič pocit, že auto nevie, či vládu majú prebrať brzdy, alebo prevodovka. V praxi to prestavuje strach, či náhodou auto nezdochne.
Protipólom ku kritike je práve výbava Sport. Tá pozostáva zo 17 palcových diskov, športovo tvarovaného volantu, hliníkovej hlavice radiacej páky a športových sedadiel. Disky fungujú skvelo, auto robia pevnejším a niektoré pohupy na šestnástkach spolu s náklonmi sú preč. Takto pracuje pravý Sports Tourer.
Ostatné zmeny nie sú tak badateľné. Športové sedadlá pasujú aj na širšie, ehm… pozadia, takže útlejšie postavy v nich môžu trochu lietať. Športové tvarovanie volantu však trochu stráca zmysel, keď je taký istý veľký ako v obyčajnej verzii. Aspoň, že tam sú tie sedemnásťpalcové disky. Možno by to ešte zlepšili osemnástky od AMG, ale je možnosť, že auto by prišlo o všetok komfort.
Okrem týchto zmien bola na automatovej verzii Sport ešte jedna odlišnosť. Strecha nebola iba presklená, ale aj otváracia. Efekt pri otvorení vynikajúci. Slnko nad hlavou, krásny výhľad a veľký otvor. Negatívom v porovnaní s pevným sklom je práve konštrukcia. Nie je problematická, čo do funkčnosti, ale použité materiály nenadchnú. Jednotlivé posuvné lamely sú z plexiskla a kefy v auto umyvárni ich raz-dva poškriabu. Aerodynamický hluk vyrušuje viac ako pri pevnom skle.
Konštrukcia | preplňovaný vznetový radový štvorvalec |
Palivo | diesel |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na valec |
Plnenie | common-rail |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1991 |
Prevodovka | šesťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 103 pri 4200 |
Točivý moment (Nm pri ot./min.) | 300 pri 1600-3000 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 200 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 6,6/4,5/5,2 |
Objem nádrže (l) | 55 |
0-100 km/h (s) | 9,6 |
Dĺžka (mm) | 4 273 |
Šírka (mm) | 1 777 |
Výška (mm) | 1 603 |
Rázvor náprav (mm) | 2 778 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 435 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 880 |
Rozmery pneumatík | 205/55 R16 |
Batožinový priestor (l) | 544/1530 |
Cena vozidla v čase testovania: 18 000 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
výkonný motor |
menej pohodlné sedadlá |
nízka spotreba |
kultúra chodu motora |
veľký batožinový priestor |
farba interiéru |
kompaktné vonkajšie rozmery |
problematickejšie sklápanie zrkadiel |
kvalita kabíny |
vysoké pneumatiky (so 17" lepšie) |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
B 150 (245.231) | 1498 ccm | M 266.920 | 70 kW |
B 160 (245.231) | 1498 ccm | M 266.920 | 70 kW |
B 170 (245.232) | 1699 ccm | M 266.940 | 85 kW |
B 180 (245.232) | 1699 ccm | M 266.940 | 85 kW |
B 170 NGT (245.233) | 2034 ccm | M 266.960 | 85 kW |
B 180 NGT (245.233) | 2034 ccm | M 266.960 | 85 kW |
B 200 (245.233) | 2034 ccm | M 266.960 | 100 kW |
B 200 TURBO (245.234) | 2034 ccm | M 266.980 | 142 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
B 180 CDI (245.207) | 1991 ccm | OM 640.940 | 80 kW |
B 200 CDI (245.208) | 1991 ccm | OM 640.941 | 103 kW |