U Mercedesu je jasné, že delenie tried je postupné podľa abecedy. Jasné však nie je, že prvým naozajstným Mercedesom je práve trieda C. Dôvod na toto tvrdenie je jednoznačný. Sedan s pohonom zadnej nápravy. Súčasná generácia s kódovým označením W204 sa vyrába od roku 2007 a koncom roka 2010 prešla faceliftom. Spoločne so sedanom sa už od začiatku vyrába aj verzia kombi. Facelift priniesol dizajnovo asi najatraktívnejšiu verziu kupé.
Po skúsenostiach s rôznymi verziami pred-faceliftového modelu som bol plný očakávania, či bude nová trieda C naozaj lepšia. Hneď na úvod chcem však poznamenať jednu dôležitú vec. Toto nie je promo článok Mercedesu. Mínusy sa naozaj hľadali naozaj ťažko. Mercedes C220 CDI BlueEFFICIENCY so sedemstupňovou automatickou prevodovkou a AMG balíkom je jednoducho auto s veľkým A (alebo C).
Interiér a exteriér
Zvonku sa auto zmenilo hlavne spredu. Nový dizajn zmenil prednú časť. Hlavnou odlišnosťou je zmena svetiel a nárazníkov. Testovaná verzia mala dizajn vylepšený kompletným AMG bodykitom. To znamená nárazníky, prahy a disky kolies AMG. Dôležité na tomto balíku je, že majiteľ nedostane klasické „mieritko“ na kapote, ale veľkú trojcípu hviezdu na prednej mriežke chladiča. Disky AMG mali priemer 17 palcov a päť zdvojených lúčov. Striebornou farbou dopĺňali čiernu metalickú farbu Magnetit. Vôbec však nie som fanúšikom LED diód v nárazníkoch. Omnoho lepšie vyzerá pás diód v hlavných svetlách. Auto malo jeden prvok príplatkovej výbavy, ktorý ho zahalil do jemného tajomstva. Konkrétne išlo o verziu bez označenia typu na veku batožinového priestoru.
Interiér výborne ladil s exteriérom. Kombinácia čiernej a šedej autu sadla ako uliata. Šedé boli sedadlá, časti výplne dverí a spodná časť prístrojovej dosky. Všetko ostatné, vrátane stropu bolo čierne. Interiér prešiel oproti pred-faceliftovej verzii míľové kroky. Kým predtým pôsobila stredová konzola ako z iného auta, teraz je všetko tak, ako to malo byť už od začiatku. Čo je ešte výraznejším krokom vpred je displej navigácie, ktorý je integrovaný do prístrojovej dosky, namiesto vyklápacieho typu v pôvodnom modeli.
Volant v s koženým Nappa poťahom sa držal vynikajúco. Vyzeral tak, akoby auto malo minimálne 500 koní. Športovosť pripomínalo aj v súčasnosti veľmi moderné sploštenie zospodu. Mercedes používa už niekoľko rokov jedinú páčku pod volantom na ovládanie svetiel, smeroviek aj stieračov. Pre ľudí, ktorí nie sú zvyknutí na takýto systém to je chvíľu mätúce. Rýchlemu orientovaniu nepomáha ani páčka tempomatu, ktorá je nad klasickou páčkou. Po cca 10 km však vo väčšine hláv skrsne otázka, že prečo vlastne sa inde používajú páčky po oboch stranách. Poloha za volantom sa dá nájsť veľmi rýchlo a príjemná je tiež kombinácia syntetickej kože Artico a látkových stredov. Vyhrievanie sedadiel má vhodnú reguláciu a ich nastavenie v testovanom kúsku bolo elektrické. Manuálne sa nastavovala iba bedrová opierka.
Ukazovatele rýchlosti, otáčok, paliva a ostatných informácii mali klasické rozložene. V strede rýchlomer, napravo otáčkomer a naľavo v jednom kruhu teplotu chladiacej kvapaliny a palivomer. Rýchlomer je však najzaujímavejší. Samotný inštrument má síce klasický tvar, avšak v strede je kruhový displej, na ktorom sa zobrazujú informácie z navigácie, palubného počítača, telefónu a cez šípky na volante sa tu dajú nastaviť aj niektoré funkcie auta. Displej v tachometri ukazoval aj značky, ktoré zosnímala kamera pri spätnom zrkadle. Všetky spätné zrkadlá mali automatické stmavovanie, čo pomáhalo pri nočnej jazde. Tú spríjemňovali aj xenónové reflektory.
Vrámci interiéru mám ale aj pár výhrad. Reálne nie je kam umiestniť mobil. Jediná možnosť je použitie schránky s roletou, ktorá je pred lakťovou opierkou, avšak podľa hesla: „zíde z očí, zíde z mysle“ som ho tam niekoľkokrát nechal. Odkladacie miesto na jeden a pol litrovú fľašu som tiež hľadal márne, takže ostala len tak pohodená na sedadle spolujazdca. Bledošedá farba je síce krásna, ale z mojich vlastných skúseností znamená ťažkú prácu ju udržiavať. Hlavne modré rifle s bočným vedením sedákov robia divy.
Kufor mal dostatočný rozmer, ale sklápanie sedadiel som neskúšal. Iste, dá sa to, ale prečo? Do takéhoto auta by som lešenie nedával. V prípade potreby transportu veľkých vecí je aj tak vhodnejšie kombi. Veľkosť teda OK, otvor na nakladanie tiež stačil. Problematické však bolo zatváranie. Otvorenie z miesta vodiča alebo kľúčom je bez problému, ale čo s otvoreným vekom? Existuje síce aj madlo, ale nie je funkčné tak, ako by malo byť. Potiahnem a kufor sa nezavrie. Na to, aby sa zavrel, bez toho aby som nechal odtlačky na veku bolo potrebné vynaložiť dosť veľkú silu. Tu sa jednoznačne oplatí investovať do elektrického zatvárania.
Priestor v kabíne postačoval štvorčlennej posádke aj na dlhšie trasy. Vzadu bolo „naše“ C220 vybavené aj lakťovou opierkou. Tým sa znova dostávam dopredu. Keď niečo treba odložiť vpredu, tak poslúžia odkladacie priestory vo dverách, obrovská jaskyňa pod lakťovou opierkou a aj klasická odkladacia schránka pred spolujazdcom. Pred lakťovou opierkou je malé koliesko a dve tlačidlá. Žeby iDrive? Nie, Command. Koliesko slúži na presúvanie v menu, avšak okrem neho sa dá posunúť po dvoch osiach, ako joystick. Bez návodu som na posúvanie dopredu-dozadu a vpravo-vľavo prišiel asi po pol hodine. Potom už všetko bola hračka. Panel na stredovej konzole potom prakticky nebolo treba používať. Navigácia fungovala tak ako mala a zobrazovala niektoré monumenty v 3D. Príkladom bol Trenčiansky hrad, ktorý bol pekne vykreslený pri jazde okolo.
Audio sekcia obsahovala rôzne zdroje zvukov. Klasikou je rádio. Príjem bol na úrovni vyššieho štandardu. Rádio na CD s MP3 je tiež klasika. Klasikou však stále nie je Media interface, ktorý má v skrinke pod lakťovou opierkou vstupy pre iPod a USB port na kľúč, ktorý si s 8 GB médiom poradil hravo. Karta SD je tiež možnosťou ako dostať hudbu do rádia. MP3 sa dajú uložiť na vstavaný 30 GB harddisk. Zvuk bol aj napriek základnej konfigurácii nadpriemerný, to sa však od Mercedesu trochu očakáva. Pripojenie mobilu cez Bluetooth vyšlo hneď na prvý pokus, niekedy sa však systém bezdôvodne odpojil. Možno to je ale chybou telefónu. Pre informáciu, skúšal som to s Nokiou E72. S iPhone a ani s ostatnými telefónmi to vraj nerobí. Okrem týchto informácií displej zobrazuje aj systémové info. V rámci neho sa dá nastaviť zobrazenie analógových hodín. Viac cool je však zobrazenie spotreby za posledných 15 minút na stĺpcovom grafe.
Motor a prevodovka
Motor s objemom 2143 ccm, čiže približne 2,2 litra je poháňaný naftou. Prepĺňanie zaručuje výkon 125 kW (170 k). Krútivý moment je ale omnoho zaujímavejší ako výkon. Celých 400 Nm je k dispozícii od 1 800 do 2 800 otáčok. Motor poskytoval dostatok výkonu v celom spektre otáčok, preto nie je prekvapením, že práve 220 CDI je jednou z najpredávanejších motorizácii do Céčka. Nie je to však žiaden trhač asfaltu. Na to treba siahnuť v ponuke vyššie. Zo začiatku trochu počuť, že sa jedná o naftový agregát, a aby som bol úprimný, aj po zohriatí. Predsa len, diesel nebude mať nikdy zvuk benzínu. Avšak o hlučnosti sa hovoriť nedá. Aj celkový zvukový prejav je na naftový motor slušný.
Moja prvá cesta bola 200 km po diaľnici. Keďže som šiel z Bratislavy, tak najskôr tempomat na 110 a potom na 130. Vystúpil som z auta subjektívne viac oddýchnutý ako som do neho nastupoval. Jediné, čo ma vyslovene hnevalo bol fakt, že pri 130 to bola ohromná nuda. Toto auto by bez mihnutia oka zvládlo tempo o 70 km/h vyššie. Prekvapenie bolo pri vystupovaní. Priemerná spotreba 5,1 litra na sto kilometrov pri priemernej rýchlosti 110 km/h. Celková spotreba mi vyšla na 5,7 litra na sto kilometrov, čo považujem za výbornú hodnotu.
Prevodovka bola pre mňa šokom. Osobne nie som fanúšik automatov v akejkoľvek forme. Jazdil som s mnohými druhmi, od DSG, cez klasické automaty, po variátorové prevodovky. Žiadna ma príliš nezaujala. Až teraz. Prvýkrát by som rozmýšľal nad kúpou auta s automatom. Až taký je 7-G Tronic s prídavkom plus, a to som jazdil aj s osemstupňovým automatom v BMW. Sedem stupňov je radených bez akéhokoľvek trhnutia, pocitovo lepšie ako DSG od VW. Siedmy stupeň ukázal svoje opodstatnenie na diaľnici, keď auto pri 130 km/h malo ručičku otáčkomera pod hranicou 2 000 otáčok.
Podvozok, brzdy a riadenie
V meste bolo trochu cítiť prejazdy úsekmi s horšou kvalitou povrchu, takisto dlažobné kocky neboli tým pravým teritóriom. Môže za to podvozok Agility Control. Zmena však nastala pri prejazde horského prechodu pri Banskej Bystrici (Šturca). Cesta od Turčianskych Teplíc je trochu deravejšia, ale od Banskej Bystrice to bola vynikajúca jazda. Dunlop SP Sport 01 držali lepšie ako mi svedomie dovolilo ísť, krízové situácie boli stále veľmi ďaleko.
Horšie to bolo s citom vo volante. Ten sa nedal nazvať ani slabým. Nebol skoro žiaden. Príplatkové parametrické riadenie odfiltrovalo všetky pozostatky komunikácie, ktoré auto má v základnej špecifikácii. Je pravda, že sa dalo stále šoférovať jednou rukou a bez akéhokoľvek problému, ale ten cit mi chýbal ako soľ. Peniaze ušetrené za tento vynález treba radšej presunúť do elektrického zatvárania kufra.
Brzdy mali v súlade s AMG paketom drážkované kotúče. Aj pri núdzovom brzdení fungovali ako mali. Auto nebolo citlivé ani na rozdielne povrchy pod ľavou a pravou stranou, čiže brzdenie pri prejazde mláky pravými kolesami nevyviedlo Céčko z rovnej línie.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Auto je výborné, ale za tie peniaze už byť jednoducho musí. Dal by som do neho svoje peniaze? Áno. C s AMG paketom, Commandom, adaptívnymi xenónmi a u mňa nečakane, aj so sedemstupňovým automatom. Tajnou voľbou by som asi vybral silnejší motor s rovnakým obsahom, čiže C250 CDI BlueEFFICIENCY. Vozidlo je skôr ako na nekompromisný šport zamerané na komfortnejšie cestovanie na dlhé vzdialenosti. Pri takýchto autách pre mňa stráca význam cestovanie lietadlom v rámci Európy, hlavne pri súčasných bezpečnostných kontrolách.
Konštrukcia | vznetový radový štvorvalec |
Palivo | nafta |
Rozvod | 4 ventily na valec |
Plnenie | turbodúchadlo |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 2148 |
Prevodovka | sedemstupňová automatická 7-G Tronic Plus |
Poháňaná náprava | zadná |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 125 pri 3000-4200 |
Maximálny točivý moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1400-2800 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 232 |
Spotreba paliva (mesto/mimo/kombi. v l/100 km) | 6,4/4,5/5,2 |
Objem nádrže (l) | 59 |
0-100 km/h (s) | 8,1 |
Dĺžka (mm) | 4 591 |
Šírka (mm) | 1 770 |
Výška (mm) | 1 447 |
Rázvor náprav (mm) | 2 760 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 600 |
Najväčšia prípustná celková hmotnosť (kg) | 2 125 |
Rozmery pneumatík | vpredu: 225/45 R17 vzadu: 245/40 R17 |
Batožinový priestor (l) | 475 |
Cena vozidla v čase testovania: 50 850 € (základná cena verzie: 36 018 €). Výbava testovaného auta:
Parametrické riadenie, PARKTRONIC s navádzaním pri parkovaní, denné svetlá s technikou LED, polarizačné spätné zrkadlá, bez označenia typu na veku batožinového priestoru, delené zadné sedadlá, 7-stupňová automatická prevodovka 7-G TRONIC PLUS, tempomat vrátane SPEEDTRONIC, komfortný multifunkčný kožený volant, ochrana spodku motora, vonkajšie spätné zrkadlá elektricky sklopné, asistent pre sledovanie povolenej rýchlosti, mediálne rozhranie vrátane káblov (media interface), čalúnenie stropu látka čierna, ochranná fólia laku, COMAND Online, asistent adaptívnych diaľkových svetiel, Intelligent Light System s bi-xenónovými svetlometmi, podvozok AGILITY CONTROL, obklad interiéru hliník, R17 5-dvojito lúčové AMG disky z ľahkých zliatin, vyhrievanie predných sedadiel, športový balík AMG, prevedenie Avantgarde, balík polarizačných spätných zrkadiel, letné pneumatiky, automatické rozpoznanie detskej sedačky na sedadle spolujazdca, volant a radiaca páka v koži Nappa, kolenný airbag na strane vodiča, dažďový senzor, filter pevných častíc, výstražný signál pri zníženom tlaku v pneumatikách, automatická klimatizácia (THERMATIC), elektrické ovládanie okien 4-krát s komfortným zatváraním.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
motor |
neexistujúce miesto na mobil |
automatická prevodovka |
neexistujúce miesto na 1,5 litrovú fľašu |
priestor |
zatváranie kufra |
kvalitné spracovanie |
riadenie bez spätnej väzby |
command |
cena |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
C 180 CGI (204.031) | 1595 ccm | M 274.910 | 115 kW |
C 180 Kompressor (204.044, 204.045) | 1597 ccm | M 271.910 | 115 kW |
C 180 CGI (204.049) | 1796 ccm | M 271.820 | 115 kW |
C 180 Kompressor (204.046) | 1796 ccm | M 271.952 | 115 kW |
C 200 CGI (204.048) | 1796 ccm | M 271.820 | 135 kW |
C 200 Kompressor (204.041) | 1796 ccm | M 271.950 | 135 kW |
C 250 CGI (204.047) | 1796 ccm | M 271.860 | 150 kW |
C 230 (204.052) | 2496 ccm | M 272.921 | 150 kW |
C 230 4-matic (204.085) | 2496 ccm | M 272.911 | 150 kW |
C 280 (204.054) | 2996 ccm | M 272.947 | 170 kW |
C 280 4-matic (204.081) | 2996 ccm | M 272.948 | 170 kW |
C 300 (204.054) | 2996 ccm | M 272.947 | 170 kW |
C 300 4-matic (204.081) | 2996 ccm | M 272.948 | 170 kW |
C 300 (204.055) | 3498 ccm | M 276.957 | 185 kW |
C 300 4-matic (204.080) | 3498 ccm | M 276.957 | 185 kW |
C 350 (204.056) | 3498 ccm | M 272.961 | 200 kW |
C 350 (204.057) | 3498 ccm | M 276.957 | 225 kW |
C 350 4-matic (204.087) | 3498 ccm | M 272.971 | 200 kW |
C 350 4-matic (204.088) | 3498 ccm | M 276.957 | 225 kW |
C 350 CGI (204.065) | 3498 ccm | M 272.982 | 215 kW |
C 63 AMG | 6208 ccm | M 156.985 | 373 kW |
C 63 AMG (204.077) | 6208 ccm | M 156.985 | 336 kW |
C 63 AMG (204.077) | 6208 ccm | M 156.985 | 358 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
C 180 CDI (204.000) | 2143 ccm | OM 651.913 | 88 kW |
C 200 CDI (204.001) | 2143 ccm | OM 651.913 | 100 kW |
C 220 CDI | 2143 ccm | OM 651.911 | 120 kW |
C 220 CDI (204.002) | 2143 ccm | OM 651.911 | 125 kW |
C 220 CDI 4-matic (204.084) | 2143 ccm | OM 651.912 | 125 kW |
C 250 CDI (204.003) | 2143 ccm | OM 651.911 | 150 kW |
C 250 CDI 4-matic (204.082) | 2143 ccm | OM 651.912 | 150 kW |
C 200 CDI (204.007) | 2148 ccm | OM 646.811,OM 646.812 | 100 kW |
C 220 CDI (204.008) | 2148 ccm | OM 646.811 | 125 kW |
C 300 CDI 4-matic (204.092) | 2987 ccm | OM 642.832 | 170 kW |
C 320 CDI (204.022) | 2987 ccm | OM 642.960 | 165 kW |
C 320 CDI 4-matic (204.089) | 2987 ccm | OM 642.961 | 165 kW |
C 350 CDI (204.022) | 2987 ccm | OM 642.960 | 165 kW |
C 350 CDI (204.023) | 2987 ccm | OM 642.834 | 195 kW |
C 350 CDI (204.025) | 2987 ccm | OM 642.830 | 170 kW |
C 350 CDI 4-matic (204.089) | 2987 ccm | OM 642.961 | 165 kW |
C 350 CDI 4-matic (204.092) | 2987 ccm | OM 642.832 | 170 kW |