Opel Corsa je sympatické autíčko, ktoré si obľúbilo najmä nežnejšie pohlavie. Testované vozidlo je aktuálnej 4. generácie, interne označovanej ako D. Malo základnú výbavu, kombinovanú s drahším turbodieselom. Zaujímalo ma teda, ako sa takáto kombinácia prejaví v praxi a či sa vôbec oplatí, keďže za malý turbodiesel sa oproti výkonovo porovnateľnému benzínovému motoru priplácajú nemalé peniaze a to aj v prípade jazdenky.
Interiér a exteriér
Dizajnovo sa Corsa D naozaj podarila a v podstate mi vadilo len lakovanie vo farbe teplákovej modrej. Ale neva, aspoň som si na chvíľu zaspomínal na kedysi obľúbené spartakiádne tepláky. Bucľaté tvary karosérie spolu s usmievavou prednou časťou potešia nejedno ženské oko aj päť a pol roka od začiatku produkcie. Po celkom počúvateľnom zatvorení dverí som sa usadil do príjemne tuhej a telo dobre držiacej sedačky. Nastavenie optimálnej polohy za volantom mi zabralo o niečo viac času, ako som zvyknutý z iných vozidiel. Plasty boli tmavého sfarbenia a napriek tvrdému povrchu pôsobili celkom obstojným dojmom. Taktiež dielenské spracovanie bolo na dobrej úrovni a ani jazda po hrboľatých cestách nespôsobovala pazvuky v interiéri, teda okrem dorobeného držiaku na mobil. Jediné čo ma trocha iritovalo, bolo farebné stvárnenie stredového panelu. Plastovo podsvietené otočné ovládače by sa skôr hodili na nejakú hračku alebo automatickú práčku. Ani okolitá smotanovo strieborná farba dva krát nenadchne a pôsobí dosť „kolotočiarsky“, nehovoriac o odraze na čelnom skle, ktorý bol stále prítomný aj v zamračenom počasí. Ergonómia ovládania je na celkom dobrej úrovni, poteší ovládanie hlasitosti a ostatných funkcií autorádia, kúrenia, klímy atď. Trocha zvyku potrebuje dotykové ovládanie smeroviek. Naopak, na čo som si nezvykol, je vľavo a nepríliš prakticky (nízko) umiestnené koliesko svetiel s okolitými spínačmi hmloviek, nastavenia intenzity osvetlenia palubovky a zdvihu svetiel. Keď sme pri tých svetlách, trocha zaskočený som bol rozsvietením prístrojového panelu po naštartovaní. Určite nie len ja som nadobudol pocit, že mám rozsvietené aj stretávacie svetlá. Až po upozornení ostatnými účastníkmi cestnej premávky som svoj nesprávny dojem opravil a skutočne som svetlá rozsvietil. Prístrojový panel testovanej Corsy bol mimoriadne jednoduchý a ako sa hovorí, v jednoduchosti je krása, ktorá v tomto prípade platí do bodky. Priestorovo je na tom Corsa v rámci triedy naozaj dobre a celkom pohodlne odvezie štyroch dospelých konfekčnej veľkosti aj na dlhšie jazdy. Za veľkorysým vnútorným priestorom nezaostáva ani kufor, ktorý pojme slušných 285 litrov batožiny, po sklopení zadného operadla až 1110 litrov. Pri rozmernom náklade poteší možnosť nakloniť operadlá zadných sedadiel o 7,5°, čo mnohokrát môže pomôcť zavrieť natesno naplnený kufor. Samotné sklápanie už také terno nie je a vyžaduje trocha praxe. Po sklopení vznikne značný schod, ktorý sa dá eliminovať príplatkovou doskou v batožinovom priestore. Prístup do kufra je veľmi dobrý cez vysoko sa otvárajúce piate dvere, nakladanie batožiny sťažuje len vyššia nakladacia hrana a hlbšie dno. Na záver hodnotenia interiéru spomeniem ešte dva postrehy, ktoré mierne vybočujú z bežných zvyklostí. Tým prvým je kúrenie. Nabieha naozaj veľmi pomaly a ešte aj po 20 minútach jazdy bolo predné okno sčasti zarosené. Tým druhým je značný aerodynamický hluk, nastupujúci v rýchlostiach nad 110 km/h. Že sa nejednalo len o môj subjektívny pocit, svedčí aj poznámka kolegu sediaceho na zadných sedadlách. Pri rýchlosti okolo 130 km/hod sa opýtal, či nemá niekto otvorené okno, keď to tak hučí.
Originál audio obsahuje len základné prvky, a to klasické rádio + CD prehrávač bez MP3. Citlivosť tunera hodnotím ako značne podpriemernú, čo sa prejavilo na dosť mizernom príjme lokálnych staníc. Ostatné parametre, teda spôsob ovládania a zvuk reproduktorov by som označil ako štandard v tejto triede.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Dieselový motor malej Corsičky ma príjemne prekvapil. Od tak malého objemu a priemerného výkonu som totiž nečakal žiadne zázraky. Pomerne s ťažkým autom si celkom obstojne poradil, a to aj v prípade plného obsadenia, samozrejme s náležite stlačeným akcelerátorom. Z objemu 1248 cm3 produkuje výkon 55 kW pri 4000 otáčkach a krútiaci moment 170 Nm vrcholiaci medzi 1750-2500 otáčkami. Za studena dáva o sebe pomerne výrazne vedieť, postupným zahrievaním ale intenzita klepania klesá. Motor prekvapil svojou ochotou ťahať aj z nižších otáčok, pod 1500 ot. však treba počítať s nepríjemným dunením. Nad touto hranicou bez reptania začína pomaly zrýchľovať. Po prekonaní približne 1800 ot/min ťah motora sympaticky stúpne a neklesá až do 4000 ot/min. Po prekročení tejto hranice začína jeho ťah výrazne klesať, ale hnať ho smerom nahor nemá žiadny zmysel, aj keď červené pásmo začína až číslicou 5000. Naviac motor vo vyšších otáčkach už produkuje značný hluk. Spotreba sa v priebehu testu ustálila na priemerných 5,5 litra. Nejedná sa síce o nijak veľkú hodnotu, ale popravde, čakal som o pár dcl menej.
Prevodové stupne sú z pohľadu výkonu, resp. krútiaceho momentu motora zvolené vhodne, na jazdy diaľničnou rýchlosťou je ale prevodovka prikrátka a zišiel by sa šiesty prevodový stupeň. Ten piaty je totiž pomerne krátko sprevodovaný, čo je na bežné jazdenie výhodou, keďže umožňuje bezproblémovú akceleráciu aj v rýchlostiach okolo 70 km/h a ani jazda tiahlym stúpaním nemusí znamenať nutnosť preradenia ako u nedávno testovaného Pola Bluemotion. Výhody kratšieho sprevodovania ale končia pri diaľničných rýchlostiach, keď pri 130-ke točí motor až 3000 ot/min. Diaľničná jazda teda znamená nielen vyšší hluk, ale aj spotrebu paliva. Radenie prevodových stupňov je z pohľadu konkurencie sotva priemerné. Samotné radenie prevodových stupňov je síce pomerne presné, ale pri preraďovaní je nutné prekonať pomerne výrazný odpor v stredovej polohe a namiesto krátkeho zacvaknutia ma čakal akýsi „gumený“ doraz. Vôľa v koncových polohách by mohla byť tiež o niečo menšia.
Podvozok, brzdy a riadenie
Jazdné vlastnosti príjemne prekvapili. Malá Corsa sa drží základnej poučky pre bezpečnú jazdu, že podvozok by mal byť rýchlejší ako motor. Jazdné vlastnosti sú naozaj dobre odladené, a to napriek jednoduchej konštrukcii podvozku, ktorý vychádza z modernizovanej platformy Gamma (rovnakú obsahuje aj Fiat Grande Punto – vpredu závesy typu McPherson a vzadu torzne pružná priečka s dvojicou pozdĺžnych ramien). Jednoduchý podvozok poskytuje vozidlu dostatok komfortu a zároveň aj istoty v zákrutách. Slušný komfort pomáhali podvozku zaisťovať aj balónové pneumatiky o rozmere 185/70 R14. Bežné nerovnosti teda Corsa zvládala s nadhľadom, citeľný ráz do kabíny sa prenášal až na väčších nerovnostiach. Pri svižnej jazde bolo mierne cítiť vplyv balónových pneumatík, hlavne pri prudšej zmene smeru, kedy si vozidlo trocha zaplávalo. Dobre odladený podvozok však dodával potrebnú istotu, a tak nebol problém malú Corsu popreháňať aj po kľukatých okreskách, kde hlavným limitujúcim faktorom bol menší výkon motora.
Za podareným podvozkom značne zaostávalo riadenie. S natáčaním kolies mu pomáha elektromechanický posilňovač, ktorý až príliš účinne reaguje na pokyny vodiča. Spolu s pomerne strmým prevodom má za následok výraznú zmenu smeru aj pri malom pohybe volantom, čo môže menej skúseného vodiča nepríjemne prekvapiť. Citeľné je to najmä pri rýchlejšej jazde. K tomu všetkému sa pridáva malá ochota vracania sa volantu do stredovej polohy a tiež takmer nulová spätná väzba o dianí kolies na vozovke, čo je nepríjemné hlavne v zákrute, kedy bežný vodič ani nepostrehne, že sa mu predné kolesá už šmýkajú. Pozrel som sa však na nastavenie riadenia aj z pohľadu nežnejšieho pohlavia. Tam sú spomínané nevýhody nepodstatné, pretože s volantom sa ľahko točí, poslúcha na slovo a dámy závody po okresných vlásenkách málokedy absolvujú. Dámy, všetko je pravda, ale predsa len jedno upozornenie. Takto nastavenému riadeniu sa treba náležite venovať, a to hlavne vo vyšších rýchlostiach, pretože pri sebemenšej nepozornosti (napríklad pri maľovaní, telefonovaní či esemeskovaní) a malom pohybe volantom, Corsička okamžite opúšťa zvolenú jazdnú stopu.
Brzdy boli v testovanej Corse vo veľmi dobrej forme a spoľahlivo a účinne ju zastavili aj pri opakovanom intenzívnom brzdení. Menšia výčitka ide len na trocha citlivejšie dávkovanie a ostrejší nástup brzdného účinku.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Corsička vo všeobecnosti nesklamala. Je stále pohľadná, obratná a pohodlne odvezie. Rozhodne by som ju ale odporúčal viac ženám ako mužom. Gumové a z tuha idúce radenie totiž brzdí akúkoľvek snahu o svižnejšiu jazdu, rovnako tak preposilované riadenie bez štipky citu. Zvyknúť si treba aj na vyšší aerodynamický hluk pri diaľničných rýchlostiach. Dieselový motorček je po zahriatí kultivovaný a pri bežnej jazde neobťažuje ani nadmerným hlukom. Corsička mala v čase testu 4 roky, najazdených 94 600 km, doteraz bola bez problémov a absolvovala len výrobcom predpísaný servis. Aj testovanie ukázalo, že vozidlo je vo veľmi dobrom technickom stave, čo naznačuje, že predchádzajúci majiteľ sa o ňu dobre staral a doprial jej pravidelný servis.
Konštrukcia | preplňovaný radový vznetový štvorvalec |
Palivo | diesel |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na valec |
Plnenie | common-rail |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1248 |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 55 pri 4000 |
Točivý moment (Nm pri ot./min.) | 170 pri 1750-2500 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 163 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 5,5 |
Objem nádrže (l) | 45 |
0-100 km/h (s) | 14,5 (podľa výrobcu) |
Dĺžka (mm) | 3 999 |
Šírka (mm) | 1 737 |
Výška (mm) | 1 488 |
Rázvor náprav (mm) | 2 511 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 145 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 565 |
Rozmery pneumatík | 185/70 R14 88T |
Batožinový priestor (l) | 285/1110 |
Cena vozidla v čase testovania: 6 000 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
priestorný interiér |
sparťanská základná výbava |
obstojne spracovaný interiér |
príliš preposilované riadenie |
vzhľadom na objem a výkon pomerne pružný motor |
tuhšie a gumené radenie |
dobré jazdné vlastnosti |
len priemerná spotreba |
komfortne odladený podvozok |
pomalý nástup kúrenia |
jednoduché ovládanie |
horší výhľad vzad |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 998 ccm | Z 10 XEP | 44 kW |
1.0 | 998 ccm | A 10 XEP | 48 kW |
1.2 | 1229 ccm | A 12 XEL | 51 kW |
1.2 | 1229 ccm | Z 12 XEP | 59 kW |
1.2 | 1229 ccm | A 12 XER | 63 kW |
1.2 LPG | 1229 ccm | Z 12 XEP | 59 kW |
1.2 LPG | 1229 ccm | A 12 XER | 61 kW |
1.2 LPG | 1229 ccm | A 12 XER | 63 kW |
1.4 | 1364 ccm | Z 14 XEP | 66 kW |
1.4 | 1364 ccm | A 14 NEL | 88 kW |
1.4 LPG | 1364 ccm | Z 14 XEP | 66 kW |
1.4 | 1398 ccm | A 14 XEL | 64 kW |
1.4 | 1398 ccm | A 14 XER | 74 kW |
1.4 LPG | 1398 ccm | A 14 XEL | 64 kW |
1.6 Turbo | 1598 ccm | Z 16 LEL,A 16 LEL | 110 kW |
1.6 Turbo | 1598 ccm | Z 16 LER,A 16 LER,B 16 LER | 141 kW |
1.6 Turbo | 1598 ccm | A 16 LES,B 16 LES | 155 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.3 CDTI | 1248 ccm | Z 13 DTJ,A 13 DTC | 55 kW |
1.3 CDTI | 1248 ccm | Z 13 DTH | 66 kW |
1.3 CDTI | 1248 ccm | A 13 DTE,Z 13 DTE,A 13 DTR | 70 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | Z 17 DTR | 92 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | A 17 DTS | 96 kW |