Tento test pojmem trošku netradične. Nakoľko sme v teste Fabiu I. generácie už mali, zaužívanú kostru z klasického testu vypustím, respektíve zmením. Viac sa zameriam na históriu, reálny pohľad na motor HTP v červenom Péčku, ekonomiku a spoľahlivosť. Vybral som si totiž firemné vozidlo po 6 rokoch prevádzky, jazdené prevažne v mestskej prevádzke a s viacerými vodičmi.
Škoda Fabia I. generácie svoju tvár predstavila svetu v roku 1999 a bola postavená na úplne novej podvozkovej platforme koncernu Volkswagen, ktorú neskôr využili aj sesterské modely Seat Ibiza a VW Polo. Síce niektorí neprajníci tvrdili, že na Fabii sa mali prejaviť jej prípadné nedostatky, nakoniec to také zlé nebolo, aj keď bez chyby Fabia rozhodne nebola. Čas beží rýchlo a u automobilov súčastnosti obzvlášť. Fábii však doprial celkom dlhý život, z pohľadu triedy bol až nadpriemerne dlhý. Nástupcu sa Fabia v podobe viac či menej podarenej nástupkyne dočkala až v roku 2007, po 8 rokoch výroby. V bazároch spolu s väčšou Octaviou jednoznačne dominuje, a tak si zaslúži trocha špeciálnej pozornosti. Fabia I. generácie svojimi vonkajšími rozmermi prekonáva väčšinu jej vtedajších konkurentov (Clio, Punto, Yaris, Swift, Corsa) vrátane Felície, ktorá disponovala celkom slušným vnútorným priestorom. Bohužiaľ jej novšia sestra Fabia zo značných vonkajších rozmerov vozidla až tak veľa nevytažila, čo sa týka vnútornej priestrannosti.
Karoséria je pozinkovaná a po hrdzi ani stopy. Modrý lak vykazoval rovnako dobré výsledky. Dizajn a kvalita karosérie si aj po rokoch drží svoju úroveň. Tiež v pozitívnom duchu možno hodnotiť interiér. Automobil poskytuje dostatok priestoru pre posádku, kde limit by som videl buď ako traja dospelí, alebo dvaja dospelí a dve deti. Na predných sedadlách sa pohodlne posadia dve urastené postavy, bez toho aby o seba šúchali lakte, alebo si inak zavadzali. Zadné sedadlá sú skôr pre menej urastené postavy. Na prevážanie dospelého príbuzenstva sa poobzerajte po väčšom aute. Podobne je to aj s kufrom, na svoju triedu má slušný objem 260 litrov. Na prepravu väčšej batožiny alebo nákladu si radšej kúpte kombík. Po sklopení zadných sedadiel poskytne Fabia celkom slušný úložný priestor 1016 l, kde si viem predstaviť využitie takého obyčajného slovenského záhradkára.
Za jazdy som si všimol, že pri prejazde naozaj veľkými hrboľmi alebo nekvalitným železničným priecestím, občas zľahka zahrkajú bočné okná o svoje gumové tesnenie. To sú však jediné pazvuky, ktoré interiér vozidla vydáva. Automobil má najazdené cez 65 tisíc kilometrov (ako som spomínal prevažne mestskej jazdy) a interiér nevykazuje takmer žiadne opotrebovanie. Napriek veku a najazdeným km žiadne zásadné výhrady k interiéru nemám, jeho dizajn je strohý, ergonomický, funkčný a kvalitný.
Ako som už v predchádzajúcom teste písal, pochvalu si zaslúži komunikatívnosť a presnosť riadenia s posilňovačom a stále excelentný podvozok. Automobil zákruty zvláda s istotou a až s obdivuhodnou stabilitou. Brzdy mali pomerne razantný nástup, ktorý pripisujem nedávnej výmene brzdových dostičiek a kotúčov. Tiež radenie rýchlostí si zaslúži pochvalu, dráhy radiacej páky sú krátke, presné, ľahké a radiť môžete doslova jedným prstom. V danej triede si dovolím tvrdiť, že Fábia patrí k tomu najlepšiemu čo sa radenia rýchlostí týka a neuškodil tomu ani čas ani mestká prevádzka.
A teraz motor. Aj keď už raz u nás testovaný bol, pospolitá verejnosť ho pomenovala kade ako a niekedy počúvam o jeho vlastnostiach neuveriteľné hlúposti. Nechcem napísať, že sa mu krivdí, ale mnohí nepochopili akú úlohu vo vozidle vlastne plní. Preto sa zameriam a skúsim jeho vlastnosti popísať aj z tejto strany. Tiež je to krátka verzia a motor má za sebou úplne iný druh prevádzky ako predtým testované kombi. Tak ako sa prejavil? Možno sa tomu začudujete, ale podľa mňa veľmi dobre. Skôr ako niektorí spustíte spŕšku nelichotivých poznámok, treba si uvedomiť, čo je to za motor, čo je to za auto a na čo má slúžiť. Nachádza sa v najmenšom modeli mladoboleslavského výrobcu a tiež sa jedná o skoro základnú motorizáciu. Vozidlo je podľa mňa určené prevažne na mestskú prevádzku a nie na stíhaciu jazdu. Nemožno teda vozidlu so skratkou HTP vyčítať nedostatočný vysoký výkon a že na diaľnici budete hrať možno druhé husle.
Tento motor je primárne určený pre mestskú premávku a na prepravu jedného, alebo dvoch ľudí. Kto od neho čaká, že s ním bude stavať chatu alebo jazdiť rallye, bude sklamaný. Pri obsadení vozidla jedným alebo dvoma pasažiermi budete odmenení slušnou dynamikou a v mestskej a prímestskej prevádzke nebudete rozhodne žiadnou brzdou. Výhodou je krátke sprevodovanie a pomerne nízko položený krútiaci moment. Reálne môžete využívať otáčky motora od cca 1700 do 3500 a vozidlo sa odmení rozumnou dynamikou a spotrebou. Opäť sme pri toľko diskutovanej spotrebe. Jediné čo jej možno vytknúť je jej veľmi veľká kolísavosť. Je to však o určitom zžití s vozidlom a pochopení, na aký účel bol tento motor konštruovaný. Pri dodržiavaní rýchlostných limitov a pri obsadení jedna-dve osoby, sa v pohode dostanete na priemerných 5,5 litra. Pri obsadení troch-štyroch osôb spotreba okamžite poskočí na 6 – 6,5 litra. Bavíme sa ale o priemernej jazde. Pri snahe o min. spotrebu sa dá vojsť pod päť litrov. Akonáhle však začnete využívať potenciál vozidla, ktorým napriek mnohým rečiam táto Fabia do určitej miery disponuje, počítajte v pohode s 8 a viac litrovou spotrebou. Pri rýchlostiach nad 140 je toto číslo pravidelne dvojciferné.
Aj keď sa to nezdá, dokáže Fabia HTP na diaľnici hotové zázraky a to píšem bez srandy. Rýchlosť 180 km/hod, ktorú ukazuje tachometer skutočne dosiahnete a bolo celkom zaujímavé sledovať reakcie vodičov mohutnejších a silnejších vozidiel, ako ich môže niečo také, čo má na zadnej kapote nalepené poznávacie znamenie „HT s červeným P“ obehnúť. A verte mi či nie, spomínanú rýchlosť dokáže Fábia statočne udržiavať, len po čase vám svedomie a hlavne rozum nedovolí udržiavať trojvalec v 6,5 tisíc otáčkach. Vyskúšal som aj tachometrovú 150 km/hod a kopec nekopec, dokázala si Fabia túto rýchlosť udržať. Problém bola iba spotreba, ktorá oscilovala medzi 10,5 až 12 litrami. Počítať však musíte aj s faktom, že ak vás niekto razantnejšie priprzdí, bude opäť dlhšie trvať, než vozidlo rozbehnete na pôvodnú rýchlosť. Trojvalec proste nedisponuje dostatočnou pružnosťou pri vyšších rýchlostiach. Takže HT v červenom P jednoducho nie je primárne určené na diaľnice a myslím, že práve tu sa prejavia najväčšie nedostatky, ktoré každý zarytý odporca vyzdvihuje. A možno sa len zviezol na skratke HTP bez červeného P. Mal som možnosť vyskúšať aj Fabiu s dvojventilovým HTP a musím konštatovať, že rozdiel bol obrovský. V spodných otáčkach ťahal motor pocitovo lepšie, ale niečo nad 3000 ot/min končia akékoľvek pozitíva. Motor je hlučný, neťahá a a žerie snáď aj trávu okolo cesty. Tak možno v tom je pes zakopaný, ale fakt je, že tento motor 40-44 kW by som naozaj odporúčal iba vyslovene nenáročným motoristom.
Zaujímala ma aj spoľahlivosť. Predsa len mestská prevádzka, striedanie vodičov, vek a 65 tisíc km sa nejako podpísať musia. Na druhej strane je pravidelný značkový servis. A aká je realita? Bol vymenený pás LED svetiel – tretie brzdové svetlo, prehrdzavený zadný diel výfuku a brzdové platničky. Takže nič vážne. Vozidlo funguje bezchybne bez pazvukov z interéru, podvozku alebo ostatných častí vozidla.
Čo na záver. Na adresu neprajníkov HTP napíšem pravdivé príslovie – kto chce psa biť, palicu si nájde. Ako som už napísal, toto vozidlo má nejaké určenie a svoje miesto. Pokiaľ ho budeme používať a chápať v týchto súvislostiach, určite nesklame. Škoda vyrobila kvalitný automobil, ktorý ponúka kvalitu, ergonómiu, úžitkové vlastnosti a slušnú spoľahlivosť. Fabia HTP je vozidlo do mesta a na občasné výlety mimo intravilán. Takže kto uvažuje o pomerne lacnom a spoľahlivom vozidle pre manželku na nákupy, vozenie detí do školy alebo na dochádzanie do práce, je Fábia HTP výborná voľba. Za odmenu sa vám odvďačí nízkymi nákladmi na servis, spoľahlivosťou a slušnou spotreba v mestskej premávke.
Konštrukcia | radový trojvalec |
Palivo | BA95 |
Rozvod | OHC, 4 ventily na valec |
Plnenie | atmosferické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 198 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 47/64 v 5400 |
Maximálny točivý moment (Nm v ot./min) | 112 Nm 3000 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 180 (167 GPS) |
Spotreba paliva (mesto/mimo/kombi v l/100 km) | pozri v teste |
Objem nádrže (l) | 42 |
0-100 km/h (s) | 13,8 |
Dĺžka (mm) | 3 960 |
Šírka (mm) | 1 646 |
Výška (mm) | 1 451 |
Rázvor náprav (mm) | 2 462 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 055 |
Rozmery pneumatík | 185/60 R14 |
Batožinový priestor (l) | 260/1016 |
Cena vozidla v čase testovania: 3 100 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
ergonomický a kvalitný interiér |
zvukový prejav motora |
priestor pre cestujúcich v predu a batožinu |
zhoršený výhľad z vozidla |
jazdné vlastnosti |
spotreba a pružnosť motora pri vyšších rýchlostiach |
presné a ľahko idúce radenie rýchlostí |
|
presné a informatívne riadenie |
|
spotreba v meste |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 996 ccm | ARV,AQV | 37 kW |
1.2 | 1198 ccm | AWY,BMD | 40 kW |
1.2 | 1198 ccm | AZQ,BME | 47 kW |
1.4 16V | 1390 ccm | AUA,BBY,BKY | 55 kW |
1.4 16V | 1390 ccm | AUB,BBZ | 74 kW |
1.4 | 1397 ccm | AZE,AZF | 44 kW |
1.4 | 1397 ccm | ATZ,AME,AQW | 50 kW |
2.0 | 1984 ccm | AZL | 85 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 TDI | 1422 ccm | BNM | 51 kW |
1.4 TDI | 1422 ccm | AMF | 55 kW |
1.4 TDI | 1422 ccm | BNV | 59 kW |
1.9 SDI | 1896 ccm | ASY | 47 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | ATD,AXR | 74 kW |
1.9 TDI RS | 1896 ccm | ASZ,BLT | 96 kW |
3 komentáre
hery
Vlastním také tento vuz koupil jsem ho v roce 2007 na objednávku uplně nový.Motor HTP 47KW a verzi sedan, jak už zde bylo zmíněno je to vuz určen na městský provoz na dálnici se taky dá použít ale z klidnější nohou na plynu maximálně do těch 130km??? Na závodění tento motor není určen! potom se to projeví na spotřebě i na životnosti motoru.Mám najeto 32000km je to na ty roky málo ale taky jsem věděl proč tento vuz kupuju. Nákupy občas do zaměstnání a jednou za rok někam na dovolenou jinak auto stojí v garáži je nenáročné na udržbu výměny kapalin a oleje si dělám sám! Na normální provoz to uplně stačí , na dlouhé trasy služební cesty atd . bych zvolil vuz k tomu určený!!…děkuji.
Laco
Vlastnim toto auto od roku 2003. Som s nim maximalne spokojny. Jazdim s nim kazdy den do prace a cez leto aj k moru. Vyzaduje minimalnu starostlivost. Ma najazdenych 100000 Km a okrem potrebnych naplni tam bol meneny len vyfuk a brzdy. Vo svojej kategorii je to vyborne spolahlive auto, s minimalnymi narokmi na udrzbu
Roman
Ja vlastím práve HTP 40 kW a nemôžem povedať, že by to bola taká katastrofa. 47 kW som síce nešoféroval, ale mal som pred tým Feliciu 1.3 MPi 50 kW nie je tam nejaký veľký rozdiel. Vzhľadom na to, že je felicia o dosť ľahšia a má 10 kW viac by som čakal väčší rozdiel. A mám odskúšané, že som 1.2 HTP 12V nehal vždy za sebou (skúšané s kamarátom 😀 ). Spotrebu mám cca 6,5 litra a jazdím pol mesto, pol okreska. Falicia mi na takej istej trase žrala asi liter a pol viac no. Ale dôvod výmeny za fabiu bol ten, že Felicia už moc hnila (klasika).