Octavia I. generácie má najlepšie časy dávno za sebou, tento rok definitívne skončil aj jej život predlžujúci model Tour, avšak stále patrí na našich cestách k tomu lepšiemu a zároveň veľmi rozšírenému približovadlu. Prečo sa jej teda nepozrieť na zúbok detailnejšie, obzvlášť ak sa jedná o verziu zatraktívnenú o logo 4×4?
Interiér a exteriér
Opisovať detailne dizajn Octavie I. generácie nemá význam. Faktom ostáva, že aj 14 rokov od uvedenia na trh, vyzerá „Oktáfka“ obstojne, v prevedení kombi možno ešte o chlp lepšie. Jediným výrazným dizajnovým prehreškom tak ostáva veľký previs zadnej časti, zreteľný pri pohľade zboku. Vtedy vynikne značný nepomer v porovnaní s rázvorom vozidla. Na druhej strane, za ten objem kufra to predsa stojí, nie? Nami testovaná Octavia bola verzia pred faceliftom, a preto dizajnovo aj výkonovo lepšie svetlomety s čírou optikou v prednej časti nehľadajte. Okrem zadného nápisu 4×4 a spodného plastu pod kufrom, neprezrádzalo na prvý pohľad nič, že sa jedná o verziu s pripojiteľným zadným pohonom. Možno iba pozornejšie oko po chvíli zaregistuje o málinko vyššiu svetlú výšku. To je však pri letmom pohľade zvonku všetko, čím sa „ofroudová Oktáfka“ líši od tej klasickej.
Vo vnútri je to klasická Octavia Combi, akú poznáme z prvých rokov výroby. Situáciu v nevzhľadnom šedo-tvrdom mori zachraňoval mäkčený čierny povrch palubnej dosky. Plasty sú nielen z dnešného pohľadu nevzhľadné, ale aj ich povrch je mizerný. Ľahko sa poškodia-poškrábu, sú náchylné na prasknutie, a to lacno pôsobiace šedé sfarbenie… škoda komentovať. Je až neuveriteľné, aký pokrok dokázala Škoda v tejto oblasti pri porovnaní s vyššie vybavenou verziou po facelifte, nehovoriac v porovnaní s Octáviou II. generácie, ktorá je v tomto smere o svetelný rok ďalej. Jednoducho za plasty všeobecne by súdruhovia z Mladej Boleslavi rád Júliusa Fučíka určite nedostali. Našťastie ostatné porovnávané vlastnosti a dojmy boli o poznanie pozitívnejšie. Začnime od toľko kritizovaného nedostatku, a to miesta na sedenie vzadu. No zrovna o dovolenkové lehátko sa nejedná, ale vďaka vybraniu na predných sedadlách je priestor na nohy ako tak akceptovateľný. Pokiaľ vpredu nesedia práve 185 a viac centimetroví nadmieru živení jedinci, vzadu sa naštelujú a ako tak pohodlne usadia dve osoby stredného vzrastu do 180 cm. Škoda trocha prikrátkych sedákov. Na šírku by sa v prípade núdze zmestila aj tretia osoba, problémom je ale sklápateľná opierka, ktorej tvarovanie nie je na jazdu príliš vhodné, nehovoriac už o absencii hlavovej opierky. Vpredu sú priestorové podmienky o poznanie lepšie. Čalúnenie sedadiel je síce pocitovo pomerne tvrdé, ale sedelo sa v nich celkom dobre a ani dlhšia jazda nespôsobovala chrbátobolenie. Bočné vedenie je v norme a potešilo aj nastavenie v bedernej časti sedadla.
Volant bol bez kožky, veniec mal mierne ošúchaný, ale držal sa dobre a aj jeho tvar mi prišiel oproti niektorým súčasným čudám celkom v pohode. Ergonómia je na slušnej úrovni a keďže Octávia netrpí prebytkom všakovakých čudlíkov, je aj jej ovládanie prehľadné a jednoduché, vrátane ovládania palubného PC. Jazdu spríjemňuje nastaviteľná lakťová opierka s úložným priestorom. Napriek miernemu úbytku z dôvodu zástavby pripojiteľného pohonu je v kufri stále miesta na rozdávanie, a to aj pri použití plnohodnotnej rezervy. Vďaka spomínanému pohonu je spodná časť kufra o niečo vyššie ako u klasickej Octavie, a tým pádom takmer na úrovni nakladacej hrany, čo ešte viac uľahčuje manipuláciu s batožinou. Škoda, že po sklopení zadného sedadla vznikne menší schod.
Vozidlo bolo vybavené dokúpeným autorádiom a originál 6-timi reproduktormi od Škody. Bohužiaľ ich zvuk je možno označiť maximálne slovkom priemerný. Priveľa usyčaných výšok, plechovo znejúce stredy a basové tóny mali asi v čase testu náhradné voľno.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Motor testovanej Octávie bol ešte klasickej-prvej priamovstrekovej konštrukcie TDI, kde sa vstrekovanie nafty odohráva pomocou elektronicky riadeného radiálneho čerpadla Bosch. Výkon 66 kW pri 4000 ot/min a krútiaci moment 210 Nm pri 1900 ot/min sa z dnešného pohľadu môže javiť ako podpriemerný, avšak vozidlu prepožičiaval na bežnú jazdu a aj občasné vybláznenie dostatočné dynamické vlastnosti. Prebúdzať sa a na bežné jazdenie dostatočne reagovať začínal od cca. 1400 ot/min. Citeľný, nie však pre silnejšie verzie so vstrekovaním PD typický, kopancový záťah začínal pri 1800 ot/min, pokračoval približne do 3000 ot/min, aby do 4100 jemne poľavoval a pri 4500 ot/min ohlásil konečnú. Naozaj ma zaujal priebeh ťahu motora v testovanom exemplári, jeho nárast sily sa dá jemne nadnesene označiť za naozaj plynulý. Jeho zvukový prejav už taký vychovaný nebol a hlavne v spodnom (do 1800) a vyššom (nad 3500) otáčkovom spektre sa prejavoval trochu hrubo. Čím však nesklamal je spotreba. Napriek skúšaniu vozidla po rôznych poľných cestách, testovaniu reakcií pripojenia zadného pohonu a tiež klasickej jazde mesto, okreska diaľnica, sa spotreba počas testu ustálila na 7,2 litra. Pri vynechaní spomínaného šantenia, nie je problém jazdiť výrazne pod 6 litrov.
Prevodovka mala 5 rýchlostných stupňov a radenie prebiehalo pomocou radiacej páky s pochromovanou hlavicou a popísaným logom 4×4. Presnosťou za jej novšimi sestrami trocha zaostávala, hlavne vôle v koncových polohách by mohli byť menšie. Zaostávala aj ľahkosťou radenia a tiež dráhy radenia by mohli byť o voľačo kratšie. Nejednalo sa však o nič podpriemerné, horšie hodnotenie je z dôvodu priameho porovnania s Octaviou II. generácie, ktorá je v tomto smere na špici segmentu.
Podvozok, brzdy a riadenie
Hodnotiť jazdné vlastnosti testovanej Octavie možno jedným slovom. Zábavné. A obzvlášť na snehu. Vozidlo obsahovalo medzinápravovú spojku Haldex I. generácie, ktorá zabezpečovala vozidlu nadpriemerné jazdné vlastnosti na rôznych povrchoch. Zvýšený podvozok sa na kvalitnej ceste prejaví len mierne väčšími náklonmi karosérie, ale nejde o nič mimoriadne, podobne ako mierne väčšie pozdĺžne náklony karosérie pri brzdení a akcelerácii. Naopak, treba vyzdvihnúť schopnosť sofistikovanejšej zadnej nápravy poradiť si s priečnymi nerovnosťami, ktoré najmä pri rýchlom prejazde zákrutou znamenali pri bežnej Octavii I, Golfe IV, Leone I…) značné problémy so stabilitou. Vyskúšali sme vozidlo aj na zasnežených poľných cestách a keďže malo obuté nové zimné pneu, bola jazda naozaj zábavou. Pri takomto šantení treba mať na pamäti, že sa nejedná o klasický mechanický pohon 4×4. Aj keď sa Haldex snaží čo mu spojka a elektronika dovolí, predsa len sa jedná o reakčný systém a ten môže občas zazmätkovať. Priradenie zadnej nápravy prebiehalo takmer nepozorovane a snažilo sa za každú cenu udržiavať čo najlepšie trakčné vlastnosti Octavie. Rozhodiť ho ale dokázala náhla zmena smeru, následny šmyk, pridanie plynu a preklznutie predných kolies. Vtedy priradenie zadného pohonu ešte viac zhoršilo pretočenie vozidla. Kto však takúto jazdu ovláda, ten si pretáčavých šmykov pod plynom doslova užije, je to naozaj zábava.
Riadenie vozidla, iste hlavne následkom poriadnej porcie kilometrov, malo menšiu vôľu, okolo stredovej polohy bolo trocha tupé a ani stúpajúca rýchlosť a teda aj tuhosť, mu na presnosti moc nepridala. Nebolo to však nič strašné, po chvíli si aj menej skúsený vodič zvykne a prispôsobí spôsob jazdy. Snahu o akú takú komunikatívnosť mu však uprieť nemožno.
Brzdy po nedávnej výmene kotúčov a platničiek fungovali bezchybne a počas testu nebol žiadny problém ani s účinkom ani s ich vädnutím.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Testovaná Octavia mala najazdených viac ako 256 000 km a počas celého testovania fungovala bezchybne (a že sme ju nešetrili). Majiteľ sa o svoju „štvorkolku“ vzorne staral, dožičil jej pravidelného servisu a aj preto Octavia po toľkých rokoch a kilometroch poslúchala. Zoznam porúch a vymenených dielov za celú životnosť nie je nijak rozsiahly a obsahuje nasledovné položky: 3x rozvody a raz vodná pumpa, 3x brzdové kotúče a platničky, 1x obe predné ložiská, pri 190 000 km odišlo turbodúchadlo a raz boli menené aj všetky 4 tlmiče. Menená musela byť aj plynová vzpera zadných dverí a mechanizmus el. ovládania zadného okna. „Toť vsjo“. Ceny tejto verzie Octavie už klesli na akceptovateľnú úroveň a ak zoženiete vozidlo aspoň v takom stave ako bolo to naše v teste, nie je čo riešiť. Ideálny spoločník na rôzne voľnočasové aktivity.
Konštrukcia | preplňovaný vznetový štvorvalec |
Palivo | diesel |
Rozvod | OHC, 2 ventily na valec |
Plnenie | turbo |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1896 |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná s pripojiteľným zadným pohonom |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 66 pri 4000 |
Maximálny točivý moment (Nm pri ot./min) | 210 pri 1900 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 173 |
Spotreba paliva (mesto/mimo/kombi. v l/100 km) | 7,7/4,7/5,8 |
Objem nádrže (l) | 55 |
0-100 km/h (s) | 13 |
Dĺžka (mm) | 4 511 |
Šírka (mm) | 1 731 |
Výška (mm) | 1 473 |
Rázvor náprav (mm) | 2 517 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 423 |
Najväčšia prípustná celková hmotnosť (kg) | 1 955 |
Rozmery pneumatík | 195/65 R15 91T (205/55 R16, 205/60 R15, 175/80 R14) |
Batožinový priestor (l) | 548/1512 |
Cena vozidla v čase testovania: 4 800 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
jazdné vlastnosti |
lacno a nedôstojne pôsobiace šedé plasty |
pomaly starnúci dizajn |
vyššia hlučnosť motora |
úsporný a bez kopancov ťahajúci motor |
menej miesta na zadných sedadlách |
objemovo slušný a dobre prístupný batožinový priestor |
|
prehľadné a jednoduché ovládanie el. príslušenstva |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 16V | 1390 ccm | AXP,BCA | 55 kW |
1.6 | 1595 ccm | AEH,AKL | 74 kW |
1.6 | 1595 ccm | AVU,BFQ | 75 kW |
1.6 | 1598 ccm | AEE | 55 kW |
1.8 20V | 1781 ccm | AGN | 92 kW |
1.8 T | 1781 ccm | AGU,ARZ,ARX,AUM | 110 kW |
1.8 T 4x4 | 1781 ccm | ARX | 110 kW |
RS 1.8 T | 1781 ccm | AUQ | 132 kW |
2.0 | 1984 ccm | AQY,APK,AZH,AEG,AZJ | 85 kW |
2.0 4x4 | 1984 ccm | AZH,AZJ | 85 kW |
2.0 4x4 | 1984 ccm | ATF | 88 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 SDI | 1896 ccm | AQM,AGP | 50 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | ALH,AGR | 66 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | ATD,AXR | 74 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | ASV,AHF | 81 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | ASZ | 96 kW |
1.9 TDI 4x4 | 1896 ccm | AGR | 66 kW |
1.9 TDI 4x4 | 1896 ccm | ATD | 74 kW |
9 komentárov
Tori
Oktávku 1. 4×4 som mal a môžem odporučiť. Spoľahlivý a úsporný voz, ale nechali si za novú poriadne zaplatiť. Teraz mám dvojkovú vnútro je naozaj podstatne kvalitnejšie a spokojnosť s ňou je tiež. Jediné čo jej vytýkam je výsoká cena a obmedzená možnosť motorov.
Peter - majitel Octavie 4x4
Súhlasím s Marcelom aj Torim, vysoká cena týchto modelov dokonca aj ojazdených je ich prvotným negatívom. Skutočnosť je, že ich bolo vyrobených len niekoľko desiatok tisíc vrátane modelu po facelifte. Marcelovi som demonštroval ako sa dá toto vozidlo uviesť do riadeného šmyku bez ručnej brzdy, celý šmyk bol na parkovisku riadený bez ručnej na druhom prevodom stupni. Marcel vyskúšal aj ručnú brzdu, ktorá však priradí informáciu riadiacej jednotke, že vozidlo je úmyselne uvedené do šmyku a preto dlho váha až do momentu, kým sa riadenie nedostane do priameho smeru kedy je rázne atakované zopnutím Haldex spojky. Jednoducho povedané, chvíľu to trvá kým sa vodič zžije s podvozkom. Mne už nerobí problém ísť dverami napred, prípadne korigovať náhlu pretáčavosť, ale poctivá zadokolka to žiaľ nieje, česť starším modelom BMW s vypínateľnými stabilizačnými systémami. Zadná nezávisle uložená náprava je jej obrovským plusom. To auto proste sedí, zadok neuskakuje, ale to už Marcel spomenul. Podelím sa však o nejaké negatíva, hlavne čo sa interiéru týka – nieje kam rozumne uložiť nápoje, na stredovej konzole medzi zadnymi sedadlami je odklápateľný priestor, kde sa zmesti plechovka, pripadne PET pollitrovka, ale z hľadiska ergonomie je to nevhodné riešenie. Mobilny telefon v žiadnom pripade nepokladať do odkladacej schranky pod autoradiom. Je sice poflokovaná, ale pri prudšej akcelerácii, je jej priestor dokonale vyprázdnený a umiestnený niekde medzi zadné sedadlá, v lepšom prípade mobil spadne na podlahu. Brat často využíva ako služobné vozidlo Octaviu Tour Combi 1.9 PD 74 kW, plasty sú v interiéry čierne avšak rovnakej kvality, tvrdé, ľahko poškriabateľné. Zvažoval som modernizáciu, ale keďže je u svokrovcov prevažne zablatená prístupová cesta, sivý interiér získal výhodu aj vzhľadom na menej napadne znečistenie, ale aj v letných mesiacoch, kedy sa až tak značne neprehrieva interiér. Ono všetko má svoje PRE a PROTI. Mám radšej benzín, ale tá spotreba… som spokojný a pravdepodobne ďalším levelom bude Octavia II Scout.
Peter
Menší update: BRZDY: Výmena zadných kotúčov s obložením spôsobilo, že auto pri brzdení menej sada na“čumák“, posilnenie brzdového účinku je citeľné.
ZADNÁ NÁPRAVA: Na českých fórach som sa dozvedel, že údajne na Octáviách 4×4 (ale ja klasických) po 10 rokoch intenzívneho života zvyknú praskať zadné pružiny. Neveril som, až doteraz. Našťastie išlo len o odlomenú polkružnicu, tak som mal ešte čas zháňať na webe originálny diel za najlepšiu cenu. Lacnejšiu alternatívu od firmy Lesjofors neodporúčam, je mäkšia, a rozmerovo nieje identická so sériovou pružinou. Rozdiel je hlavne v priereze pružiny, ktorá je u sériovej pružiny v strede vynutého drôtu hrubšia s postupným stenšovaním prierezu v koncových polohách. Náhrada je z drôtu konštatnej hrúbky.
Prečo sa toto deje? Uloženie pružiny na spodnom ramene spôsobuje zadržiavanie vlhkosti a nečistôt ako sú agresívne soli, atď…, ktoré doslova prežerú ochranný povlak pružiny a začnú dielo skazy, ktoré je už potom len otázkou krátkeho času.
AUDIO: Sériove repro je naozaj mizerné, vhodné na audio sústavu s maximom 10 W RMS/kanál. Zveril som inštaláciu Bratislavskej firme HIFOL – kompletne vytlmené a uzavreté predné dvere, osadené komponentné reproduktory MAC AUDIO Super Audio 2.16 s kalotovými výškami prostredníctvom MDF krúžkov, ktoré sú pevne uchytené o kostru dverí. Napájané sú priamo rádiom JVC-KD-PDR61, čiže ich potenciál je využitý tak na 30%, o spodné pásmo sa stará 10″ menič od Sony v uzavretej ozvučnici, napájaný dvojkanálom od rovnakého výrobcu so 160 W RMS. Ako základná úprava je to výrazný krok vpred, ale od ideálu to má ešte ďaleko. Prvotnú úpravu ešte dokončím výmenou zadných 4×6″.
Peter
update máj/2012:
– oprava riadiacej jednotky centrálu vo vodičových dverách – zatečená RJ – odhnité kontakty boli prekáblované
– oprava zámku ľavých zadných dverí
– výmena predných kotúčov aj s obložením
– výmena oleja a filtra v Haldexe pri 279.000
– pri 270.000 úprava softwaru v Profituning-u v BA – citeľný nárast krútiaceho momentu už od 1600 ot./min. Ani pri otáčkach 3900 ot./min. kruťak neklesne pod hodnotu 200 N.m čo bola sériová hodnota maxima pri cca 1900 otáčkach. Octavia ochotne zrýchľuje v podstate v akomkoľvek spektre otáčok. Prestala sa trápiť s naloženým autom. Maximálku skúšať asi zmysel nemá, ale dynamika zrýchlenia je návyková. Po čase prichádzam na to, že výkon okolo 80 kW a Mk okolo 250 N.m je dostatočný. Keďže spojková sada je rovnaká s 81 kw verziou, nieje dôvod sa znepokojovať.
– dlhodobo klesla spotreba cca o 0,3-0,5 l/100 km pri bezstresovom presune z miesta A do B. Pri dohánaní časovej straty spotreba stúpa exponenciálne aj o 2 litre oproti serii.
– výmena autorádia za 2 DIN DVD JVC KW-AVX 740 s dotykovou obrazovkou a Bluetooth handsfree sadou s plnou podporou odhryznutých telefónov. MacAudia v predných dverách doslova ožili – skreslenie je výrazne nižšie ako u predchadzajuceho radia. V súčasnosti nepociťujem potrebu prevážať subwoofer v kufri, hrá to moooc dobre a nebolí z toho hlava.
Peter
graf z merania na brzde:
http://www.profituning.sk/profituning2/userfiles/grafy/JPG/skoda/Skoda_Octavia_1.9_TDI_66kw_4x4_00_spolu_110k_250Nm_01.jpg
Stevko
Dobry den
Chcel by som sa spytat na roky vyroby „oktavky 4×4 66kw“ .Presnejsie do kedy sa vyrabala.Nasiel som „najmladsie z roku 2003.Chcel by som si ju kupit ,ale chcem co najmladsiu (hahahaha…..).Nemozem sa k tomu nikde dopracovat ani „doguglovat“
Dakujem Stefan
Zolky
Stevko posli link kde si to nasiel. Podla mna 2003 sa uz nevyrabali, dokonca asi ani 2002.
Peter
66kW AGR sa vyrabala od 11/99 do 09/2000 – predface design. Po tomto datume prišli na rad novšie 74kW a 96kW PD-čka so 6-kvaltami už s faceliftom.
Stevko
Dobry den
Dakujem za pomoc ohladom roku do kedy sa vyrabala motorizacia 66kw.jedenast rocne auto to uz je ale hodne stare nemyslim moralne zastarale,ale co sa tyka castosti poruch,co vy na to?viem z inzeratov ze motori 66 kw sa do oktavok montovali este v cca 2006 roku ale do predokoliek.aky je rozdiel v tych a v tych druhoch s kodom aky ste uviedli vy.a ked je da sa „prerobit ten novsi 66kw na starsiu verziu“chcel by som sa spytat ci je mozne do oktavky 4×4 74 kw 6*prevodovka namontovat 66kw motor ten viem ze mal 5* prevodovku.kolko dslsich veci je pri tejto zmene potrebnych vykonat a cca este pripadnu cenu realizovanych zmien.nie som automechanik a ani nijak zdatny v danej veci tak preto sa pytam.dakujem za pripadne odppvede.viem ze sa niekomu bude zdat moj prispevok divny ale poprosil by som keby sa dlo negativne nepiste.pekny den.Stefan