Hľadať v prípade vozidiel Subaru dizajnovú vyváženosť či dokonca krásu je všeobecne obtiažna záležitosť a testovaná Impreza nie je výnimkou. K svojskému vzhľadu sa nezriedka pripája aj diskutabilná praktickosť/úžitkovosť, pomerne drahé prevádzkové náklady a menej rozšírená servisná sieť. Prečo sú teda majitelia vozidiel Subaru takí verní a nedajú naň dopustiť? V prvom rade si treba uvedomiť, že pre priaznivcov značky a obzvlášť Imprezy nie sú dôležité dokonalé metrosexuálne krivky, či kufor porovnateľný s menším pick-upom. Impreza je totiž autom, ktorého hlavnou úlohou je poskytovať radosť z jazdy. Jedinečnosť modelov Subaru spočíva v symetrickom pohone 4×4 (motor, prevodovka a hnacie mechanizmy sú v osi vozidla) a skvelých jazdných vlastnostiach, o akých sa väčšine konkurenčných sériových vozidiel iba sníva. Celkovú spokojnosť podtrhuje aj veľmi dobrá mechanická odolnosť a spoľahlivosť (nielen podľa štatistík). Na prienik do krajiny Subaru a aspoň čiastočné overenie si popisovaných informácií som si vybral model Impreza s atmosférickým motorom 2,0i, poskytujúcim výkon 118 kW. Vozidlo malo za sebou podľa zbežného posúdenia 7 rokov živšej prevádzky a tak ma zaujímalo, ako sa dokázalo s takýmto zaobchádzaním vyrovnať. Do testu nám ho zapožičalo AAA Auto Trenčín.
Interiér a exteriér
Ako už bolo v úvode napísané, dizajn Subaru Impreza je naozaj veľmi jedinečný a nepodobá sa ničomu čo po našich cestách jazdí. Väčšine motoristov príde nezaujímavý, ba dokonca škaredý. Oko skutočného motoristu ale zaujme, pretože vyžaruje nefalšovanú športovú charizmu. A verte, charizma Imprezy rastie každým odjazdeným kilometrom. Jej dravosť podtrhujú aj efektné kolesá, krídlo a robustná koncovka výfuku, ktorá vzdialene pripomína lešenársku rúru. Mne osobne sa nepáčili len zadné „tuningové“ svetlá, ktoré pôsobia až moc gýčovo.
Otváram pre Subaru donedávna tradičné bezrámové dvere a oceňujem ich ľahkosť a efektný dizajn. Zakrátko ale pozitívne pocity strieda sklamanie zo ich zavretia, kedy zvuk pripomína padnutie hrnca aj s pokrievkou, obzvlášť, ak je čo i len trošíčku pootvorené okno. Môj dojem nezlepšila ani ich pomerne subtílna konštrukcia a zastarano pôsobiace čalúnenie. Stroho a zastarano pôsobí aj zvyšok interiéru, ktorý vzdialene pripomína ázijské vozidlá z konca 90-tych rokov. Dominuje mu tmavo šedý plast palubnej dosky, ktorého povrch sa podobá na lacnú koženku. Príliš nenadchol ani stredový panel s predpotopným audiom a celkovú zastaranosť podtrhovali maličké digitálkové hodiny umiestnené na vrchu palubnej dosky (so slnečnými okuliarmi nečitateľné). Pozitívom takéhoto strohého interiéru je jeho prehľadnosť a oceniť musím aj pomerne rýchlo získanú pohodu za volantom. Žiadne komplikované hľadanie optimálnej polohy, rozptyľovanie sa za jazdy množstvom tlačidiel či ovládačov. Proste sadnúť a vychutnávať si jazdu. Informácie o jazde sprostredkúva prehľadný prístrojový panel, škoda len, že v noci fungovalo podsvietenie len čiastočne a svoju okamžitú rýchlosť som iba odhadoval. Pochváliť treba anatomicky tvarované sedadlá, ktoré dobre podržia telo aj pri ostrejšej jazde, možno len sedáky by mohli byť o nejaký ten centimeter dlhšie. Miesta na sedenie je vpredu dostatok, vzadu na prvý pohľad tiež. Akonáhle sa však dopredu posadí 190 a viac cm vysoký vodič, vzadu ostane dostatok miesta na nohy len pre menšie postavy, resp. deti. Prebytok priestoru nie je ani na výšku a nepotešia ani rozmerovo malé opierky hlavy.
Kufor disponuje objemom na oko dostatočných 395 litrov. Jeho využiteľnosť však logicky obmedzuje užší otvor karosérie typu sedan. Objem kufra sa nedá ďalej zväčšiť, keďže zadné sedadlá nie sú vybavené sklápaním, a tak poteší aspoň možnosť prepravy dlhší predmetov (napr. lyží) cez otvor v strednom operadle.
Pri hodnotení interiéru Imprezy treba spomenúť dobre tvarovaný volant a obstojný výhľad z vozidla vpred a do bokov. Výhľad dozadu už trocha komplikovali malé-úzke spätné zrkadlá. Trocha mi prekážalo nepraktické otváranie kufra a nádrže páčkou pod sedadlom vodiča. Rovnako na dennom svetle nebolo takmer vidno funkciu zapnutej klimatizácie a o zapnutých svetlách ani nehovoriac. Podstatne viac mi ale prekážalo minimum odkladacích priestorov a aj to málo čo sa v Impreze nachádza je problematicky využiteľné. Za všetko hovoria úzke kapsy vo dverách, do ktorých sa nezmestí ani banán z Jednoty. Mizernú situáciu trocha zachraňujú dva držiaky na litrové PET flaše pri ručnej brzde. Ako okrasa pôsobí aj lakťová opierka, ktorá je malá, príliš vzadu a nedá sa žiadno nastavovať. Spomenúť musím aj výraznejší aerodynamický hluk prenikajúci do interiéru cez bezrámové okná v rýchlostiach nad 100 km/h.
Tentoraz sa pri hodnotení audia dlho nezdržím. Nestálo totiž takmer za nič. Už vzhľad rádia patrí do prvej polovice 90-tych rokov minulého storočia, miniatúrne tlačidlá sťažujú ovládanie audio funkcií počas jazdy a aj výsledný zvuk fabrického audiosystému bol mizerný. Biedu uzatváralo nefunkčné tlačidlo ovládania hlasitosti, ktoré vedelo v oboch polohách (+ aj -) len pridávať hlasitosť. Čo už, Impreza je predsa na jazdenie a namiesto trápneho rádia sa počúva motorový orchester.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Pod kapotou testovanej Imprezy pracoval atmosféricky plnený benzínový štvorvalec s protibežnými piestami tzv. boxer. Maximálny výkon motora bol 118 kW pri 6400 otáčkach a krútiaci moment 186 Nm pri 3200 otáčkach. Parametre sú na atmosférický dvojliter naozaj slušné, ale kto čaká dynamické Subaru divadlo za každej jazdnej situácie bude trocha sklamaný. V prvom rade si treba uvedomiť, že časť dynamiky motora odoberá mechanický odpor pohonu oboch náprav a svoje robí aj prehnané očakávanie. Predsa len, nejedná sa o nadupané turbom preplňované WRX STI, ale o „obyčajný“ dvojliter. Po naštartovaní sa interiérom začne šíriť jemný bručivý zvuk. Kultivovanosť motora je veľmi dobrá, podobne ako reakcia na zošliapnutie akcelerátora. Agregát postupne naberá silu od najnižších otáčok a vyznačuje sa veľmi lineárnym nárastom dynamiky. Udržiavať motor nad 3500 ot/min už znamená dynamiku vhodnú aj na svižnejšiu jazdu, stále som však mal pocit, akoby dobrá polovica Subaru koňov mala iba výklus a poriadne neťahala. Recept na prebudenie celého stáda je pritom jednoduchý. Je potrebné poriadne pritlačiť akcelerátor a nechať motor ďalej pekne vytáčať. Kde väčšina iných – emisiami a kadečím iným priškrtených konkurentov končí, tam Impreza so svojim dvojlitrovým stádom naplno ožíva. Od 6000 otáčok sa totiž mení na malú plochodrážnu strelu a skvelé dynamické aj zvukové divadlo ukončuje až za hranicou 7500 otáčok. Proste návyková paráda. K pozitívam motora patrí aj jeho zvuk. Ak sa jazdí pokojnejším tempom, vyludzuje jemné a ušiam lahodiace bručanie. V strednom otáčkovom pásme bručanie zosilnie, stále však v rozumnej intenzite aj na dlhšie cestovanie. Ozajstný hukot koní prichádza až nad hranicou 6000 otáčok, kedy skvelo dopĺňa jazdný zážitok. Ako iste mnohí tušíte, takýto motor nebude trhať rekordy v nízkej spotrebe. Za celý test dosiahla Impreza spotreby 8,9 litra, čo považujem vzhľadom na skvelé divadlo aké motor predvádzal za prijateľnú hodnotu.
Radenie prevodových stupňov išlo pri bežnom jazdení pomerne zľahka, pričom odpor radenia trocha rástol so stúpajúcimi otáčkami. Potešia krátke dráhy radenia, menšia pripomienka smeruje iba k trocha väčším vôľam v koncových polohách. Sprevodovanie bolo vzhľadom na otáčkový rozsah motora veľmi dobre nastavené, snáď len pre častejšiu jazdu diaľničnou rýchlosťou by sa zišiel šiesty prevodový stupeň.
Podvozok, riadenie
Trojica diferenciálov zabezpečujúca rovnomerné rozdelenie krútiaceho momentu na všetky štyri kolesá, nízke ťažisko vozidla aj vďaka plochej konštrukcii motora, či prepracovaný podvozok so zavesením predných kolies typu McPherson a zadnou viacprvkovou nápravou. Aj vďaka tejto kombinácii poskytuje Impreza nefalšovaný jazdný zážitok. Iste, aj mnohé iné vozidlá jazdia skvelo, ale Impreza má športovú jazdu v génoch. Dostať Imprezu s týmto motorom do kritickej situácie je takmer nemožné. Impreza sa minimálne nakláňa, zatáča skoro sama a na slovo poslúcha vodičove pokyny. K pobaveniu bolo sledovať zatáčkovú nemohúcnosť rôznych turbodieselových približovadiel, ktoré tak nervózne jazdili skoro nalepené na môj kufor keď som išiel po rovnej ceste predpisovou rýchlosťou. Inými slovami povedané, v prvej zákrute, v ktorej som ja pokračoval takmer nezmeneným tempom vo zvolenej jazdnej stope, väčšina ostatných vozidiel v rovnakej rýchlosti pripomínala kývajúci konský povoz už už sa chystajúci navštíviť prvú priekopu. Jazda priamym smerom je proste nuda, Impreza potrebuje cesty – necesty plné zákrut, kde vyniknú všetky jej prednosti. Pochváliť treba aj obstojný komfort pruženia, ktorý však narúšali klepavé zvuky od mierne rozhrkanej prednej nápravy. Jedinou slabinou podvozku Imprezy bola vyššia citlivosť na pozdĺžne nerovnosti, ktorú by som dal na vrub športovejšiemu nastaveniu geometrie a taktiež doterajšej náročnejšej prevádzke (väčším vôľam v podvozku a riadení).
Riadenie sa vyznačovalo dobre nastavenou strmosťou, presnosťou a vhodne dopĺňalo obratný podvozok. Pochvalu si zaslúži v dnešnej dobe veľmi zriedkavá komunikatívnosť, ktorá je pre svižnú jazdu veľmi dôležitá.
Brzdy a zopár čísiel
Brzdy Imprezy sa vyznačujú dobre dávkovateľným brzdným účinkom. V prípade potreby majú dostatočne rýchly nástup plného brzdného účinku (cca 0,21 s) nasledovaný okamžitým spomalením za každej jazdnej situácie. Subjektívne pocity o dobrom spomalení potvrdili aj namerané hodnoty, ktoré Impreza dosiahla na zimných pneumatikách aj pri takmer letných teplotách. Najlepších výsledkov brzdného spomalenia dosiahla Impreza pri teplote +12 °C a to 9,8 m.s-2. Znamená to, že pri rýchlosti 50 km/h zastaví na vzdialenosti len 9,84 metra pri obsadení jedným človekom-vodičom. Vyskúšali sme, ako zabrzdí aj pri plnom obsadení (450 kg oproti 85 kg-len vodič). Plná záťaž mala na spomalenie len nepatrný vplyv a Impreza dosiahla brzdné spomalenie 9,57 m.s-2. To znamená brzdnú dráhu v dĺžke 10,08 metra, a tam kde by Impreza obsadená len jedným človek už stála, plne obsadená by mala ešte okamžitú rýchlosť cca 7,7 km/h. Väčší rozdiel bol však nameraný pri brzdení a vonkajšej teplote +26 °C, kde sme dosiahli pri obsadení jedným človekom (vodičom) brzdného spomalenia na úrovni 9,29 m.s-2, čo znamená zostatkovú rýchlosť na úrovni cca 11,5 km/h a brzdnú dráhu 10,4 metra. Aj z týchto nameraných údajov vidieť, že brzdný účinok zimných pneumatík so stúpajúcou teplotou klesá, aj keď Impreza si s týmto faktom poradila veľmi dobre. Zimná pneumatika sa totiž pri vyšších denných teplotách viac zahrieva a stáva sa príliš mäkkou. V dôsledku vyššieho počtu lamiel pri zimnom dezéne sa tieto viac deformujú a tým dochádza k menej presnému ovládaniu vozidla a zníženiu výslednej jazdnej stability a istoty. Taktiež sú zimné pneumatiky v teplom počasí podstatne hlučnejšie ako letné, rýchlejšie sa opotrebovávajú, zvyšujú výslednú spotrebu vozidla a ako vidieť z nameraných údajov aj predlžujú brzdný účinok. Na mokrej ceste pri teplote +12 °C dosiahla Impreza spomalenie 8,21 m.s-2, čo znamená ešte 20 km/h v porovnaní s brzdením na suchej ceste pri teplote +15 °C a brzdnú dráhu 11,7 metra.
Meranie 1 | Meranie 2 | Meranie 3 | Meranie 4 | |
---|---|---|---|---|
Brzdná dráha | 9,49 m | 8,74 m | 9,85 m | 11,19 m |
Rýchlosť vozidla na začiatku plného brzdného účinku | 47,81 km.h -1 | 47,12 km.h -1 | 49,43 km.h -1 | 48,80 km.h -1 |
Brzdné spomalenie | 9,29 m.s -2 | 9,80 m.s -2 | 9,57 m.s -2 | 8,21 m.s -2 |
Pneumatiky (zimné) |
Nokian W 225/45 R17 91H
|
#colspan# | #colspan# | #colspan# |
Dezén |
6 mm
|
#colspan# | #colspan# | #colspan# |
Teplota, podmienky | 26 °C, suchá vozovka, nezaťažené vozidlo | 12 °C, suchá vozovka, nezaťažené vozidlo | 12 °C, suchá vozovka, zaťažené vozidlo | 12 °C, mokrá vozovka |
Meranie 1
Meranie 2
Meranie 3
Meranie 4
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Subaru Impreza rozhodne nie je tuctové vozidlo. Musí si ju kúpiť motorista, ktorý si jazdu užíva a nerozhádžu ho ani všade prítomní, neraz buzerujúci policajti. Nesmú mu vadiť ani vyššie spomínané nedostatky, akými sú strohý a zastarano pôsobiaci interiér, obmedzená výbava, minimum dobre využiteľných odkladacích priestorov, menší vnútorný priestor, aerodynamický hluk, či pre niekoho príliš svojský dizajn. Impreze budiš všetko odpustené. Je totiž jazdne tak skvelá, že väčšina ostatných vozidiel pri nej pôsobí ako obyčajné približovadlá z bodu A do bodu P. Jazdenie s ňou je návykové a zatáčky si zamilujú aj klobúkoví polodedovia. Testovaná Impreza bola vyrobená v roku 2007, mala najazdených cca 126 000 km a bolo na nej vidieť a aj cítiť, že si prešla pomerne ťažkým životom. Z prednej nápravy sa pri prejazde nerovností ozývali klopavé zvuky, podsvietenie časti prístrojového panelu nefungovalo a povrch hlavice s volantom už mali tiež najlepšie časy za sebou. Po mechanickej stránke však všetko fungovalo vzorne a počas celého testovania sa nevyskytol žiadny problém. Za požičanie vozidla ďakujeme AAA Auto Trenčín.
Konštrukcia | atmosférický štvorvalec typu „boxer“ |
Palivo | benzín |
Rozvod | 4 ventily na valec |
Plnenie | atmosférické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (ccm) | 1994 |
Prevodovka | päťstupňová manuálna |
Poháňaná náprava | obidve |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 118 pri 6400 |
Maximálny točivý moment (Nm pri ot./min) | 186 pri 3200 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 210 |
Spotreba paliva dosiahnutá v teste (l/100 km) | 8,9 |
Objem nádrže (l) | 60 |
0-100 km/h (s) | 8,5 |
Dĺžka (mm) | 4465 |
Šírka (mm) | 1740 |
Výška (mm) | 1440 |
Rázvor náprav (mm) | 2525 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1315 |
Batožinový priestor (l) | 395 |
Cena vozidla v čase testovania: 8 500 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
výborné jazdné vlastnosti |
zastarano pôsobiaci interiér |
kultivovaný motor s lineárnym záťahom a skvelým zvukom |
menej miesta na zadných sedadlách |
presné riadenie s dostatkom spätnej väzby |
výraznejší aerodynamický hluk vo vyšších rýchlostiach |
obstojný komfort pruženia |
málo odkladacích priestorov |
stály pohon všetkých kolies |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.5 AWD | 1498 ccm | EL15 | 77 kW |
1.6 AWD | 1597 ccm | EJ16 | 70 kW |
2.0 i AWD | 1994 ccm | EJ20 | 92 kW |
2.0 i R AWD | 1994 ccm | EJ204 | 118 kW |
2.0 WRX STi AWD | 1994 ccm | EJ207 | 195 kW |
2.0 WRX Turbo AWD | 1994 ccm | EJ205 | 160 kW |
2.0 WRX Turbo AWD | 1994 ccm | EJ205 | 165 kW |
2.5 i WRX AWD | 2457 ccm | EJ255 | 169 kW |
2.5 WRX STi AWD | 2457 ccm | EJ257 | 206 kW |
4 komentáre
kristian
Velmi pekna recenzia, dakujem. Nepozreli by ste sa na zub aj Mazde 6 po FL so sestikvaltom? Dakujem
Marcel Janco
Dík, ak bude možnosť, tak prečo nie.
Marko
vynikajuca recenzia a hlavne nacasovana spravne lebo sa ju chystam kupit,presne ten typ,dik
listingerBazar
listinger i sone of the best advertiment page in slovakia, please have visit