Na svete je už nový Passat B8, testovaná B7-čka ale na dôchodcu rozhodne nevyzerá. Čo môže takmer štyri roky vyrábaný model ponúknuť daňami, poplatkami a pokutami skúšanému slovenskému motoristovi? Spojili sme teda príjemné s užitočným a vyskúšali papierovo najúspornejšiu verziu potulkami po Slovensku ale aj cestou k slovenskému moru.
Napriek označeniu siedma generácia je už na prvý pohľad zrejmé, že Passat B7 je len dizajnovo upravený a v detailoch vylepšený predchodca. Dôkazom sú najmä takmer identické vonkajšie rozmery, rázvor náprav (+2 mm), či použitie rovnako veľkých okien. Dizajn Passatu B7 je pomerne konzervatívny, oproti predchodcovi pribudlo viac hranatosti a naopak ubudlo kruhových tvarov. Na prvý pohľad síce príliš nezaujme, svoj konzervatívny šarm ale necháva vyniknúť až pri podrobnejšom skúmaní. Je teda predpoklad, že rovnako ako predchodca aj B7 bude starnúť pomaly a nevtieravú eleganciu si zachová po viac rokov.
K testovanému modelu len dodám, že k spokojnosti mi chýbali najmä denné LED diódy, xenóny a zadné LED svetlá. Prečo? Pretože denné LED svietenie ponúka už kadejaké o dve triedy menšie približovadlo a trochársky vyznieva aj použitie žiaroviek vzadu, keďže Passat B6 mal už v základe zadné diódové svetlá.
Po usadnutí do vozidla ma na prvý pohľad uvítal starý známy interiér. Zjednodušene povedané, stará B6-ka, ktorej pribudol nabielo svietiaci ciferník v strede palubovky, pozmenená grafika prístrojového panelu a tlačidlo ručnej brzdy preťahované na stredový tunel. Pri detailnejšom skúmaní je však rozdielov viac. Výrobca zlepšili už tak dobrý pocit, ktorý dopriala posádke predchádzajúca generácia.
Začnem zatváraním dverí. Je na to treba trocha viac sily, zvuk zavretia ale poteší, ozve sa tlmené puf ako sa na jeho veličenstvo Passat siedmy patrí. Na dverách musím pochváliť na dotyk príjemné čalúnenie, ktoré pohodlne podopieralo môj lakeť stovky kilometrov. Pochvalu si zaslúžia aj odkladacie priestory vo dverách, tie vpredu dokonca čalúnené plsťou. Že zbytočný detail? No ani nie. Na pohľad to vyzerá dobre, taktiež sa znižuje riziko poškodenia tvrdých plastov ostrejším predmetmi a pri hlasnej hudbe sa eliminuje riziko, že voľne lietajúce predmety budú vydávať pazvuky búchaním o tvrdý plast odkladacieho priestoru.
Spokojný som bol aj so sedadlami, ktorých kvalitu preverilo takmer 11 hodín trvajúca cesta len s minimálnymi prestávkami. Okrem únavy sa nikto nesťažoval na žiadne tlačenie, omínanie či dokonca bolesť zo sedenia. Platí to o predných a aj zadných sedadlách. Predné poskytujú veľmi dobrý komfort sedenia aj urastenejším osobám, poteší aj ich anatomické tvarovanie, ktoré spoľahlivo podrží telo aj v ostrejšie prechádzanej zákrute. Zadné majú tiež príjemné čalúnenie, miesto v strede je už tradične vhodné len pre menšie osoby na kratšie vzdialenosti.
Kufor s objemom malej jaskyne pojme naozaj veľa batožiny, škoda len menšieho vstupného otvoru, ktorý v prípade väčších predmetov neumožňuje naplno využiť ponúkaný priestor. Podľa údajov výrobcu si Passat B7 v porovnaní s predchodcom polepšil o 80 litrov, a tak celkový objem kufra pojme až 565 litrov batožiny. V skutočnosti je za 80 litrovým nárastom započítanie priestoru pre rezervu. Keďže v testovanom Passate sa pod podlahou nachádzala plnohodnotná rezerva, čistý priestor na batožinu bol stále slušných 485 litrov. V prípade prepravy dlhších predmetov sa hodí praktický systém sklápania zadných sedadiel z priestoru kufra.
Extra plusové body si zaslúži odhlučnenie. V interiéri panuje za jazdy príjemná pohoda a len kdesi z diaľky sa ozýva tlmený klapot a svišťanie obtekajúceho vzduchu. Nárast hlučnosti sa príliš nezvyšuje ani pri zákonom zakázaných diaľničných rýchlostiach. Taktiež klopkanie odletujúcich kamienkov spod kolies je pre Passat takmer neznámy pojem.
Našli sa samozrejme aj veci, ktoré mi trocha vadili. Prvým boli občasné pazvuky pri určitých otáčkach motora, vychádzajúce kdesi z útrob prístrojového panela. Nič hrozného, ale počuť to je.
Druhým detailom je tempomat, resp. jeho ovládanie pomocou páčky naľavo pod volantom. Ovládanie je síce jednoduché, na rozdiel od predchádzajúcej generácie sa však rýchlosť uberá len v skokoch 10 km/h. Pridávanie rýchlosti je pritom možné po 10 aj 1 km/h. Osobne by som viac privítal, keby bolo pridávanie či uberanie len po 1 km/h.
Tretím detailom je mohutný stredový panel, vyrobený z tvrdého plastu. Podobne ako v predchádzajúcej generácii môže jeho okraj obmedzovať pohodlie pravej nohy hlavne u robustnejších vodičov.
Posledným detailom je pevná lakťová opierka, kde absentovalo pozdĺžne posúvanie. Pevné pozdĺžne ukotvenie opierky mne osobne síce neprekážalo, niektorým motoristom by sa však posun o pár cm hore dole možno zišiel.
Pochvalu si zaslúži logické rozmiestnenie a jednoduché ovládanie prvkov výbavy. Netreba zabúdať ani na elektronických pomocníkov, ktorí viac či menej spríjemňujú jazdu Passatom. Prvým je už spomínaný tempomat, nasledovaný dobre odladeným dažďovým senzorom. Pri parkovaní pomáhajú parkovacie senzory s grafickým výstupom na centrálnom displeji. Pri rozjazde v kopci alebo pri státí na šikmej vozovke zase asistuje automatická brzda aktivovaná tlačidlom vedľa radiacej páky.
Zaujímavosťou je aj automatická detekcia únavy vodiča. Tá vyhodnocuje štýl riadenia od začatia jazdy, pohyby volantu, bočné zrýchlenie, dĺžku jazdy a stanovuje okamih, kedy vodič stráca bdelosť. Nasleduje upozornenie na nutnosť prestávky akustickým aj grafickým signálom (pípnutie so zobrazenou šálkou kávy na displeji prístrojového panela). Pri jazdení po Slovensku som aktiváciu tejto funkcie ani raz nezaznamenal. Pípajúca šálka kávy sa zobrazila až nadránom na chorvátskej diaľnici. Dôvodom upozornenia nebola akútna únava alebo mikrospánok (systém neobsahuje žiadne interiérové snímače ani kameru), ale fakt, že po 4 hodinách nepretržitej jazdy bez ohľadu na aktuálny stav vodiča je nastavené automatické upozornenie na únavu. Síce som nezaspával, ale unavený som bol a prestávka s teplým čajom určite prišla vhod.
Audio systém v Passate sa prezentuje slušným zvukom, dobrou výbavou a príjemným ovládaním. Centrálny displej na stredovom paneli je dotykový, má prehľadné menu a dobre sa ovláda. Spárovanie telefónu cez bluetooth je veľmi jednoduché a celý čas fungovalo bez problémov. Poteší aj konektivita s externými multimediálnymi zariadeniami cez (Aux a USB) a integrovaný menič na 6 CD. Zaujímavosťou je tlačidlo s obrázkom mikrofónu vľavo na volante, ktoré neznamená aktiváciu telefónu ani nič podobné, ale má za úlohu stíšiť rádio.
Prednosti a nedostatky
ergonomický interiér |
menej komfortná spodná časť stredového panelu |
konzervatívny dizajn |
tempomat so znižovaním rýchlosti v krokoch 10 km/h |
komfortné sedadlá |
umelý pocit z riadenia |
jazdné vlastnosti a komfort cestovania |
vyššia hlučnosť motora v nízkych otáčkach |
dobré odhlučnenie |
|
objemný kufor a plnohodnotná rezerva |
|
dojazd nad 1000 km |
|
presné a komfortné radenie |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 TSI | 1390 ccm | CAXA | 90 kW |
1.4 TSI EcoFuel | 1390 ccm | CDGA | 110 kW |
1.6 | 1595 ccm | BSE,BSF | 75 kW |
1.6 FSI | 1598 ccm | BLF | 85 kW |
1.8 TSI | 1798 ccm | BZB,CDAA | 118 kW |
2.0 FSI | 1984 ccm | BLY,BLR,BVY,BVZ | 110 kW |
2.0 FSI | 1984 ccm | AXX,BWA,BPY,CAWB,CCTA,CBFA,CCZA | 147 kW |
2.0 FSI 4motion | 1984 ccm | BLX,BLY,BVX | 110 kW |
3.2 FSI 4motion | 3168 ccm | AXZ | 184 kW |
3.6 R36 4motion | 3597 ccm | BWS | 220 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 TDI | 1598 ccm | CAYC | 77 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | BKC,BLS,BXE | 77 kW |
2.0 BlueTDI | 1968 ccm | CBAC | 105 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CBDC | 81 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BWV | 88 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMA,CBAA | 100 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMP | 103 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMR,CBBB | 125 kW |
2.0 TDI 16V | 1968 ccm | BKP,CBAB | 103 kW |
2.0 TDI 16V 4motion | 1968 ccm | BKP,CBAB | 103 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | BMP | 103 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | CBBB | 125 kW |
4 komentáre
salix
Tu istu tempomatovu packu mam aj ja v B6-tke. Znizenie rychlosti o jeden kilometer sa da tak, ze stlacis bocne tlacitko Set (ak uz auto ide rychlostou, ktoru ma nastavenu). Vyskusaj, ak mas este moznost. Pochybujem, ze by to medzi generaciami zmenili.
miki
asi nevieš čítať lebo nie je problém so znižovaním ale so zvyšovaním rýchlosti.
MJ
No veď práve, v B6 to išlo v B7 bežným nastavením v menu nie (diagnostiku som neskúšal). Mal som tie vozidlá vedľa seba, jedna B6 1,9 TDi Bluemotion a druhá 1,6 TDi Bluemotion. Jednalo sa o dovezené vozidlo z Francúzska, tak možno iné nastavenie. Aj v palubnom PC boli niektoré nastavenia a možnosti iné ako u nás predávaných vozidiel.
jan
co znamena tlacitko SET na pravo od riadiacej paky, a ako sa pouziva? a ako to ze v technickom mam zapisany tempomat ale v aute nie je, myslim tu packo na lavo pri volnate?