Pod kapotou testovaného Passata pracoval turbodiesel 1,6 TDi (CAY) s výkonom 77 kW pri 4400 ot/min a krútiacim momentom 250 Nm v rozmedzí 1500-2500 ot/min. Kultivovanosť aj odhlučnenie motora sú na primeranej úrovni, dynamika motora postačuje pre bežné jazdenie. Trocha udýchano pôsobí motor najmä pri plnšom obsadení a akcelerácii vo vyšších rýchlostiach. Poteší snaha motora zrýchľovať od cca 1400 otáčok (oproti 1,9 TDi je ale ťah subjektívne o niečo slabší), výraznejší pokles dynamiky prichádza až po prekročení 4200 ot/min. Jazda pod 1400 ot/min je sprevádzaná cvakavými pazvukmi, pod 1200 otáčkami je potom motor úplne hluchý. Z hľadiska jazdnej dynamiky, hluku a taktiež spotreby mi prišlo ako vhodné udržiavať motor medzi 1700 až 3000 otáčkami.
Spotreba tak povediac neprekvapila, aj keď na dosiahnutie očakávaných „pod päť“ treba trocha cviku. Svižnejšie jazdenie s častejším vytáčaním ju zvyšuje viac ako to bolo v prípade legendárneho 1,9 TDi. Je tak potrebné naučiť sa jazdiť na vhodnom prevodovom stupni, kde je pre danú situáciu pripravený dostatočný počet otáčok a keď je možnosť, vyradiť a nechať vozidlo jazdiť vlastnou zotrvačnosťou.
Pre test spotreby som vybral dva rozdielne jazdné režimy. Prvým bolo asi 2000 km jazdenia prevažne jednej osoby s podielom 30% diaľnic, 20% mesta a zvyšok jazdy okresnými cestami, všetko pri dodržiavaní maximálnych povolených limitov s občas pustenou klímou alebo na striedačku otvoreným oknom. Výsledná spotreba bola podľa palubného PC 4,7 litra, po prepočítaní podľa natankovaných litrov 4,78 litra.
Pre druhý jazdný režim som zvolil cestu k slovenskému moru, ktorá merala celkovo 2400 km. Táto cesta už obsahovala približne 70% diaľnic a obsadenie/náklad cca 480 kg hmotnosti (4 osoby + batožina) a pustenú klimatizáciu. Jazda bola opäť v medziach povolených rýchlostných limitov a výsledná spotreba dosiahla hodnoty 5,5 litra po prepočítaní 5,54 litra.
Za celý test sa spotreba ustálila podľa palubného PC na hodnote 5,1 litra, po prepočítaní 5,19 litra. Passat 1,6 TDi je teda napriek prísnejším emisným limitom (paradoxne zvyšujúcim spotrebu) stále úsporným vozidlom a to nielen na papieri, ale ako vidieť z nameraných hodnôt aj v reálnej prevádzke.
S motorom skvelo spolupracuje šesťstupňová manuálna prevodovka. Radiaca páka je po ruke, ide ľahko, presne a vyznačuje sa krátkymi dráhami radenia. Taktiež odstupňovanie si zaslúži pochvalu, napriek tomu, že sa jedná o úspornú verziu s predĺženými prevodmi. Trocha dlhšia mi prišla len dvojka a šestka. Dvojka najmä v kopci, kde bolo treba jednotku trocha viac vytočiť a šestku je vhodné zaradiť až nad 100 km/h, keďže pri diaľničnej 130-ke točí len 2050 ot/min.
Pri prevodovke sa pristavím aj z iného dôvodu. Keď som nedávno jazdil v dvojkovej Octavii s rovnakým motorom, nebol som zo spolupráce motora a päťstupňovej prevodovky príliš nadšený. Radenie síce fungovalo perfektne, ale jednotlivé stupne (obzvlášť štvrtý a piaty) mi prišli príliš ťažké. V spodných otáčkach sa tak motor dosť trápil a neraz bolo nutné pre svižnejšie zrýchlenie podradiť aj o dva stupne. Šiesty stupeň motoru jednoznačne prospel a vo väčšom a ťažšom Passate pôsobila rovnaká 1,6 TDi o poznanie akčnejšie.
Pristavím sa ešte pri radcovi vhodného rýchlostného stupňa. Snaha preradiť na vyšší stupeň a „ušetriť“ tak pohonné hmoty je až príliš horlivá. Najmarkantnejšie to vidieť medzi piatym a šiestym prevodovým stupňom, kedy pri cca 1400 ot/min radca ukazuje vhodnosť preradenia na šestku. Motor tak skončí na cca 1200 ot/min, kedy je úplne hluchý a každé výraznejšie zošliapnutie akcelerátora na rovine (hore kopcom ani nehovoriac) znamená namiesto ťahu iba nepekné kovovo-hučiace pazvuky. Je teda viac ako vhodné riadiť sa vlastným úsudkom a nie ukazovateľom preradenia, inak hrozí zbytočné podtáčanie motora bez výraznejšieho efektu na spotrebu, avšak s efektom na nižšiu životnosť podaktorých komponentov.
Prednosti a nedostatky
ergonomický interiér |
menej komfortná spodná časť stredového panelu |
konzervatívny dizajn |
tempomat so znižovaním rýchlosti v krokoch 10 km/h |
komfortné sedadlá |
umelý pocit z riadenia |
jazdné vlastnosti a komfort cestovania |
vyššia hlučnosť motora v nízkych otáčkach |
dobré odhlučnenie |
|
objemný kufor a plnohodnotná rezerva |
|
dojazd nad 1000 km |
|
presné a komfortné radenie |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 TSI | 1390 ccm | CAXA | 90 kW |
1.4 TSI EcoFuel | 1390 ccm | CDGA | 110 kW |
1.6 | 1595 ccm | BSE,BSF | 75 kW |
1.6 FSI | 1598 ccm | BLF | 85 kW |
1.8 TSI | 1798 ccm | BZB,CDAA | 118 kW |
2.0 FSI | 1984 ccm | BLY,BLR,BVY,BVZ | 110 kW |
2.0 FSI | 1984 ccm | AXX,BWA,BPY,CAWB,CCTA,CBFA,CCZA | 147 kW |
2.0 FSI 4motion | 1984 ccm | BLX,BLY,BVX | 110 kW |
3.2 FSI 4motion | 3168 ccm | AXZ | 184 kW |
3.6 R36 4motion | 3597 ccm | BWS | 220 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 TDI | 1598 ccm | CAYC | 77 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | BKC,BLS,BXE | 77 kW |
2.0 BlueTDI | 1968 ccm | CBAC | 105 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CBDC | 81 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BWV | 88 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMA,CBAA | 100 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMP | 103 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMR,CBBB | 125 kW |
2.0 TDI 16V | 1968 ccm | BKP,CBAB | 103 kW |
2.0 TDI 16V 4motion | 1968 ccm | BKP,CBAB | 103 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | BMP | 103 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | CBBB | 125 kW |
4 komentáre
salix
Tu istu tempomatovu packu mam aj ja v B6-tke. Znizenie rychlosti o jeden kilometer sa da tak, ze stlacis bocne tlacitko Set (ak uz auto ide rychlostou, ktoru ma nastavenu). Vyskusaj, ak mas este moznost. Pochybujem, ze by to medzi generaciami zmenili.
miki
asi nevieš čítať lebo nie je problém so znižovaním ale so zvyšovaním rýchlosti.
MJ
No veď práve, v B6 to išlo v B7 bežným nastavením v menu nie (diagnostiku som neskúšal). Mal som tie vozidlá vedľa seba, jedna B6 1,9 TDi Bluemotion a druhá 1,6 TDi Bluemotion. Jednalo sa o dovezené vozidlo z Francúzska, tak možno iné nastavenie. Aj v palubnom PC boli niektoré nastavenia a možnosti iné ako u nás predávaných vozidiel.
jan
co znamena tlacitko SET na pravo od riadiacej paky, a ako sa pouziva? a ako to ze v technickom mam zapisany tempomat ale v aute nie je, myslim tu packo na lavo pri volnate?