Polo poslednej generácie patrí v súčasnej dobe k najkrajším autám svojej triedy. Niet divu, že ich na cestách utešene pribúda, obzvlášť ak podarený kukuč dopĺňajú dobré jazdné vlastnosti, nemenej podarený interiér a konečne aj prijateľná cena. Niekedy však ani súčet vyššie menovaných vlastností nestačí, aby vozidlo vyhovovalo ako budúci člen firemnej flotily. Zaujímalo ma teda, či Polo obstojí ako referentské vozidlo. Dodám ešte, že testovaný kúsok obsahoval veľmi slušnú výbavu za akciovú cenu a pod kapotou sa nachádzal vtedy služobne najstarší motor, ktorému práve v dobe predaja hrala labutia pieseň.
Interiér a exteriér
Dizajn vozidla, interiér a ostatné vlastnosti som nedávno popísal v teste VW Polo 1,2 Bluemotion, preto sa zameriam len na zistené odlišnosti a popíšem pocity z pohľadu zamestnanca používajúceho služobné vozidlo.
Nič na pozitívnom dojme z dizajnu neubral ani čas a ani základné umývadlovo biele lakovanie. V referentských vozidlách totiž často rozhoduje pomer cena/výkon, a tak na imidž a neraz aj lakovanie ostávajú až ďalšie priečky záujmu. Ale biela je teraz celkom IN a okrem toho má aj svoje výhody oproti drahším metalickým lakom. Je bez príplatku a hlavne sa lacnejšie a ľahšie opravuje. Ako pozitívum hodnotím, že vozidlo malo dvojparabolové svetlomety, vybavené dvojicou halogénových žiaroviek H1 a H7, ktoré svietia naozaj podstatne lepšie ako v prípade základných výbav len s jednoparabolovým svetlometom a jedným svetelným zdrojom H4. Pri nočnom jazdení prepchatými uličkami veľkého sídliska ma potešilo statické odbočovacie svetlo, integrované v hmlových svetlometoch. Pre niekoho iba kolotočiarska paráda, mne sa to celkom pozdáva aj z praktického hľadiska.
Interiér vozidla pôsobí na prvý pohľad rovnako ako v základných verziách. Detailnejšie preskúmanie však prezradí zopár malých rozdielov. Okrem lepšej výbavy pridal výrobca aj mäkčený plast palubnej dosky. Ďalším detailom boli sedadlá, ktoré dostali výraznejšie tvarovanie a skvelo tak podržia telo aj v ostrých zákrutách, pritom poskytujú veľmi dobrý komfort aj na dlhých cestách. Vozidlo je síce kompaktných rozmerov s dobrým výhľadom do strán, aj tak ma však potešil výrobcom montovaný zadný cúvací senzor s grafickým výstupom na displeji autorádia. Veľmi dobrý dojem z interiéru doplnil pekne tvarovaný a ešte lepšie sa držiaci volant. Obchodného cestujúceho poteší aj dvojité dno kufra, ktoré má nielen maskovacio-úložnú funkciu, ale vytvára aj rovinu pri sklopení zadných sedadiel a uľahčuje manipuláciu s dlhšou, ale aj ťažšou batožinou. Pozitívny dojem zanechalo aj dostatok odkladacích priestorov. Čo sa nezmenilo ani v lepšie vybavenej verzii je poloha ľavého lakťa na dverách. Akokoľvek som nastavoval sedadlo, nepodarilo sa mi nájsť optimálnu polohu pre jeho položenie a lakeť ma po chvíli začal omínať. Možno detail, ale na dlhších trasách najmä diaľničnej jazdy mi prekážal. Podobne je na tom aj lakťová opierka, ktorá keď sa optimálne pre lakeť nastavila, znamenala pomerne hlboké a nekomfortné naťahovanie ruky na radiacu páku. Keďže radenie išlo ako po masle dvomi prstami, na tento detail sa dalo po chvíli zvyknúť.
V testovanom Pole sa nachádzalo príplatkové dvojdinové audio RCD 310, ktoré malo výkon 4 x 20W, originál 6 reproduktorov a AUX-IN zásuvku. Tuner si pomerne slušne poradil aj so slabším signálom lokálnych staníc. Zvuk bol v originál nastavení pri malej a strednej hlasitosti na počúvateľnej úrovni, len s miernou prevahou stredových frekvencií, ktoré poľahky eliminoval vstavaný ekvalizér. Hlasitejší posluch už znamenal nástup plechových stredo-výšok, ktoré ďalším pridávaním hlasitosti dostávali naviac aj skreslený prejav. Na bežné počúvanie vstavané audio plne postačuje, na hlasnejšie počúvanie akustickej hudby odporúčam priplatiť si.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Testované Polo poháňal benzínový agregát o objeme 1390 cm3 s výkonom 63 kW pri 5000 ot/min a krútiacim momentom 132 Nm pri 3800 ot/min. Motor má svoje korene ešte v 90-tych rokoch, prekonal niekoľko evolučných vylepšení a dlho patril k najlepším maloobjemovým motorom koncernu. Vyznačuje sa veľmi kultivovaným a tichým chodom, pričom nad 3500 otáčkami začne vyludzovať zaujímavý športový zvuk. Motor je potešujúco pružný, nechá si ľúbiť aj nízke otáčky, ku ktorým ho mimochodom navádza aj palivo šetriaci radca preradenia. Rozsah využiteľných otáčok je naozaj široký a motor začína pozvoľna zaberať už od približne 1500 ot/min, a to dokonca aj na piatom prevodovom stupni. So stúpajúcimi otáčkami rastie aj chuť do života, pocitový vrchol z ťahu prichádza tesne pod 4000 ot/min a vrcholí za pekného zvukového sprievodu tesne za päťtisícovou hranicou. Po prekročení tejto hranice začne ťah motora mierne slabnúť a nad 5500 ot/min už nemá zmysel ho vytáčať aj keď obmedzovač zasahuje až pri šesťtisícovej hranici. Spotreba má príjemne prekvapila. Pri ľahkej nohe a jazde mimo mesta nebol problém atakovať 5 litrovú hranicu, naopak dynamická jazda znamenala len niečo cez 7 litrov. Priemer za viac ako 2000 kilometrov vyšiel veľmi slušných 5,9 litra.
Prevodovka je päťstupňová a vyniká presným a ľahko idúcim radením s minimálnymi vôľami v koncových polohách. Celým svetom vládne honba za znižovaním CO2, a tak aj testované Polo bolo vybavené radcom preradenia. Nuž, jeho odporúčania treba zvážiť, zaradiť totiž pomerne dlhý piaty prevodový stupeň pri 1300 otáčkach je naozaj priskoro. Motor vtedy ledva stačí na udržiavanie rýchlosti a o zrýchlení si môže nechať zdať. V prípade piateho prevodového stupňa odporúčam hranicu aspoň 1500-1600 otáčok. Samotné zladenie prevodových stupňov je pre pružný motor ušité veľmi dobre a na dlhšie jazdy poteší aj o niečo ťažšia päťka. Tá točí pri 130 km/hod solídnych 3400 otáčok a ani nepredpisová 160-tka neznamená prehnané vytáčanie motora (4200 ot/min).
Podvozok, brzdy a riadenie
Jazdné vlastnosti si zaslúžia pochvalu a predstavujú veľmi dobrý kompromis medzi komfortom a držaním jazdnej stopy. Motor 1,4 už preverí viac z jeho schopností ako 1,2 TDi Bluemotion, stále má však podvozok mierne navrch. Pritom konštrukčne sa nejedná o nič svetoborné, ale o klasiku používanú v tejto triede. Teda vpredu závesy typu McPherson a vzadu torzne pružná priečka s dvojicou vlečných ramien. Citeľné po zvukovej aj pocitovej stránke sa otrasy ozývajú až po prejazde naozaj veľkej nerovnosti, bežné diery, akých je na našich cestách plno vyvolajú len tlmené buch a Polo si bez väčšieho rozladenia aj vo vyšších rýchlostiach pokračuje v pokojnej jazde ďalej. Odhlučnenie podvozku je taktiež na výbornej úrovni a nič na tom nemenili ani zimné pneumatiky. Komfortom neutrpeli ani jazdné vlastnosti a jazdnú stopu si Polo sebaisto drží aj v ostrejších zákrutách. Z pohody ho vyvedú naozaj iba väčšie nerovnosti v kombinácii s ostrou jazdou. Veľmi dobrá je aj smerová stabilita vo vyšších rýchlostiach a Polo to nepreháňa ani s bočnými náklonmi. Mal som možnosť vozidlo prevetrať aj v snehovej kalamite a držanie jazdnej stopy bolo opäť na výbornú. Jazdnej istote pomáhal nielen dobre odladený podvozok a kvalitné zimné pneumatiky, ale aj sériovo dodávaný stabilizačný systém, ktorý v prípade nutnosti citlivo zasahoval.
Brzdy sú na dané jazdné výkony bohato dimenzované, fungovali skvelo aj po opakovaných intenzívnych brzdeniach a v hustej snehovej brečke. Nástup brzdného účinku je pomerne ostrý, ale po pár stlačeniach pedála si človek rýchlo zvykne.
Pochvalu si zaslúži aj riadenie. Počnúc naozaj skvelým volantom, cez dobrú citlivosť okolo stredovej polohy a optimálnu strmosť, až po celkom dobrú spätnú väzbu. Veľmi dobre si rozumie s podvozkom a podporí aj šantenie na úzkych okresných cestičkách.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Polo čoby referentské vozidlo nesklamalo. Má nielen dobrý kukuč, ale aj dobre jazdí a poskytuje dostatok komfortu aj na dlhšie jazdy. Motor tiež odvádza dobrú prácu a hodnotím ho ako obstojnú motorizáciu. Na svoj objem je naozaj pružný v širokom spektre otáčok a pritom je aj dostatočne úsporný. Pri referentskom vozidle hrá dôležitú úlohu aj bezpečnosť a to nielen pasívna (5 hviezdičiek EuroNCAP), ale aj aktívna. Na tej sa podieľa nielen obstojný výkon motora, ale aj rad bezpečnostných prvkov ESP, ABS s EBV, ASR, EDS, MSR, assistent rozjazdu do kopca, ktoré má Polo v základnej výbave. Pre upresnenie, vozidlo malo pár mesiacov, najazdených cca 8000 kilometrov a doterajšia prevádzka prebiehala bez problémov.
Konštrukcia | radový zážihový štvorvalec |
Palivo | BA 95 |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na valec |
Plnenie | viacbodové vstrekovanie |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW pri ot./min.) | 63 pri 5000 |
Točivý moment (Nm pri ot./min.) | 132 pri 3800 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 177 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 5,9 |
Objem nádrže (l) | 45 |
0-100 km/h (s) | 12,1 |
Dĺžka (mm) | 3 970 |
Šírka (mm) | 1 682 |
Výška (mm) | 1 485 |
Rázvor náprav (mm) | 2 470 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1050 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 460 |
Rozmery pneumatík | 185/60 R15 |
Batožinový priestor (l) | 280/952 |
Cena vozidla v čase testovania: 10 000 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
atraktívny, športovo pôsobiaci dizajn |
nízko položená radiaca páka |
kvalitne spracovaný interiér |
nepohodlné uloženie ľavého lakťa na dlhších cestách |
presné radenie a riadenie |
|
veľmi dobré jazdné vlastnosti (komfort aj stabilita) |
|
kultivovaný, pružný a úsporný motor |
|
výbava vozidla |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 | 999 ccm | CHYA | 44 kW |
1.0 | 999 ccm | CHYB | 55 kW |
1.2 TSI | 1197 ccm | CBZC | 66 kW |
1.2 TSI | 1197 ccm | CBZB | 77 kW |
1.2 TSI | 1197 ccm | CJZD | 81 kW |
1.2 TSI 16V | 1197 ccm | CJZC | 66 kW |
1.2 | 1198 ccm | CGPB | 44 kW |
1.2 | 1198 ccm | CGPA | 51 kW |
1.4 | 1390 ccm | CGGB | 63 kW |
1.4 BiFuel | 1390 ccm | CMAA | 60 kW |
1.4 GTI | 1390 ccm | CAVE,CTHE | 132 kW |
1.4 TSI | 1395 ccm | CPTA | 103 kW |
1.4 TSI | 1395 ccm | CZEA | 110 kW |
1.6 | 1598 ccm | CWVA | 81 kW |
1.6 BiFuel | 1598 ccm | CNKA | 60 kW |
2.0 R WRC | 1984 ccm | CDLJ | 162 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.2 TDI | 1199 ccm | CFWA | 55 kW |
1.4 TDI | 1422 ccm | CUSA | 55 kW |
1.4 TDI | 1422 ccm | CUSB | 66 kW |
1.4 TDI | 1422 ccm | CYZA | 77 kW |
1.6 TDI | 1598 ccm | CAYA | 55 kW |
1.6 TDI | 1598 ccm | CAYB | 66 kW |
1.6 TDI | 1598 ccm | CAYC,CLNA | 77 kW |