TGB Blade 550 IRS 4×4 patrí do kategórie pracovných strojov. Jeho parametre, vybavenie a ponúkané príslušenstvo ho ale zároveň radí aj medzi stroje pre náročnú turistiku.
Už po krátkej jazde v teréne, pripomína Blade 550 jazdným komfortom niektoré pracovné stroje najvyššej kategórie známych výrobcov. Podvozok je veľmi vydarený a s touto štvorkolkou by bola jazda aj po oraniskách bezproblémová. Na rôznych nerovnostiach a jamách sa komfortný podvozok s vysokými zdvihmi odpruženia a dobrým tlmením správal príkladne a umožnoval štvorkolke prechádzať nerovnosti nečakane vysokou rýchlosťou, bez toho aby to vyvolalo pocit neistoty. Nezávislé zavesenie všetkých kolies na dvojiciach kyvných ramien a odpruženie pružiacimi a tlmiacimi jednotkami s nastaviteľnou tuhosťou sa v tomto prípade podarilo. Pre obmedzenie náklonu v zákrutách navyše umravňuje zadnú nápravu masívny priečny stabilizátor.
TGB Blade 550 potrebuje k manévrovanie minimum miesta, ocenia to nielen priaznivci extrémnej mototuristiky, ale aj tí, ktorí štvorkolku používajú naozaj ako pracovný stroj (čo je náš prípad). Štvortaktný jednovalec spolu s automatickou odstredivou spojkou a automatickou variátorovou prevodovkou, tvoria osvedčenú pohonnú jednotku. Pohon zadnej nápravy obstaráva kardanový hriadeľ a rozvodovka s pevným prevodom. Vypínateľný pohon prednej nápravy je vedený kardanovým hriadeľom do predného diferenciálu. Ten ale nemá uzávierku, čo snáď jediné môže obmedziť schopnosť pohybu tohto stroja v extrémnych podmienkach, napríklad pri pomalej jazde na zasneženom, značne nerovnom povrchu. Pohon prednej nápravy je radený páčkou na riadidlách a jeho zapínanie je riešené tak, že pri prípadnom defekte ovládacieho lanka ostáva predný pohon zapojený. Celému stroju bola venovaná zodpovedná starostlivosť tiež pri návrhu ochranných prvkov. Sú to predovšetkým zvarence z oceľových rúrok, slúžiace ako nosiče nákladu vpredu aj vzadu, ale aj nárazníky, chrániace svetlomety.
Proti poškodeniu zospodu sú všetky funkčné skupiny pohonu (predný diferenciál, kardanové hriadele, motor s prevodovkou, kotúčová brzda pre zadné kolesá, zadná rozvodovka) chránené plátmi silného hliníkového plechu. Ďalším ochranným prvkom sú lišty z matného čierneho plastu pre rozšírenie blatníkov. Ich dôvodom ale nie je v len obvyklá ochrana blatníkov proti poškodeniu plastového povrchu pred konármi, ale aj fakt, že proti predchádzajúcemu modelu (Blade 425) má 550-tka širšie ramená zavesenia kolies. Nový model je teda stabilnejší pri športovej jazde a aj pri pracovnom nasadení vo svahovitom teréne. Stroj je vybavený párom kotúčových bŕzd pre predné kolesá a jednou kotúčovou brzdou pre zadnú nápravu, umiestnenou na hnacom hriadeli pred zadnou rozvodovkou. Dimenzovanie bŕzd a pancierované hadičky zaisťujú dobrú funkciu bŕzd aj pri dĺžke pomerne zložitého rozvodu ich združeného ovládania. Z hľadiska rozmerov a mohutnosti patrí TGB Blade 550 k najväčším štvorkolkám na trhu. Oproti predchádzajúcemu modelu, Blade 425, preto dobre svedčí nárast výkonu, spojený so zväčšeným obsahom motora o rovných 100 ccm.
Dôležitý ale nie je obsahu motora, ale jeho výkon a krútiaci moment. Práve pri posúdení dynamických parametrov je možné označiť Blade 550 za optimalizovaný stroj, ktorý má dostatočný výkon, aby po zaradí pomalšieho prevodu zvládol v podstate akékoľvek stúpanie, až po limit pádu nazad. Najvyššia rýchlosť cez 90 kilometrov za hodinu určite uspokojí väčšinu záujemcov o rekreačnú jazdu, rovnako tak ako poskytovaný jazdný komfort pohodlného stroja s maximálne zjednodušeným ovládaním (vďaka automatickej odstredivej spojke, automatickej variátorovej prevodovke a združenému ovládaniu bŕzd). Ako sa stalo dobrým zvykom, má aj TGB Blade 550 vo hluchých priestoroch v kapotáži za prednými kolesami uzamykateľné schránky, samozrejmosťou je dvanásťvoltová zásuvka a aj zámok riadenia. Testovaný stroj bol tiež vybavený ťažným zariadením a pluhom na odhŕňanie snehu.
Typ motora | štvortaktný, 1 valec OHC |
Typ valca | horizontálny |
Objem motora | 503 ccm |
Zapaľovanie | C.D.I. |
Zavesenie kolies | nezávislé všetkých 4 |
Štartér | elektrický + ručná záloha |
Mazanie | tlakové / rozstrekovacie |
Uzávierka diferenciálu | elektrická |
Maximální výkon | 14,9 kW pri 6500 ot./m. (30 kW off-road-naša verzia) |
Vŕtanie x zdvih | 92 x 75,6 mm |
Baterka | 12 V, 10 Ah, 120W |
Prevodovka | C.V.T., variátor |
Predné a zadné brzdy | kotoúčové |
Zadná brzda | kotoúčová |
Predné pneumatiky | AT 26×8-14 MAXXIS Bighorn |
Zadné pneumatiky | AT 26×10-14 MAXXIS Bighorn |
Dĺžka | 2155 mm / 2200 s nosičom |
Šírka | 1235 mm |
Výška | 1250 mm |
Svetlá výška | 305 mm |
Hmotnosť | 352 kg |
Objem nádrže | 18,3 litrov |
Doporúčaný olej | MAXIMA 10W40 (Made in USA) |