Tlmiče torzných kmitov majú za úlohu tlmiť kmitanie kľukového hriadeľa, ktoré vzniká pri spaľovacom procese. Sú umiestnené na voľnom konci kľukového hriadeľa spolu s remenicou pohonu pomocných agregátov motora (alternátor, kompresor klimatizácie, servo, atď).
Pri spaľovaní paliva pôsobia na kľukový hriadeľ rázové sily rôznej intenzity a frekvencie, takže kľukový hriadeľ sa dostáva do torzného kmitania. Ak takto vyvolané kmitanie pri určitých, tzv. kritických otáčkach zodpovedá vlastným kmitom kľukového hriadeľa, dochádza k tzv. rezonancii a hriadeľ sa môže torzne rozkmitať natoľko, že dôjde k jeho zlomeniu. Treba mať na pamäti, že spôsob a intenzita kmitania je daná konštrukciou a materiálom hriadeľa. Na elimináciu tohto nežiadúceho kmitania pôsobí tlmič torzných kmitov, umiestnený zvyčajne na voľnom konci kľukového hriadeľa.
Tlmiace (zotrvačné) hmoty tlmiča torzných kmitov sú pružne spojené tlmiacim gumovým prstencom s hnacím kotúčom. Hnacie kotúč je pevne upevnený na kľukovom hriadeli. Pokiaľ začne kľukový hriadeľ torzne kmitať, tak je toto kmitanie tlmené zotrvačnosťou tlmiacej hmoty, pričom sa deformuje tlmiaca guma. Miesto gumy sa niekedy používa aj silikónový olej s veľkou viskozitou a tlmič torzných kmitov sa potom nazýva viskózny.
2 komentáre
pile1983
Užitočný článoček. Ďakujem.
Patrik
Veľmi dobré články! Človek sa naučí.