Toyota Camry síce v Európe neslávi extra predajné úspechy, zato v Amerike sa jej darí nadmieru a už dlhé roky dominuje vo svojej kategórii.Prečo sa jej teda na starom kontinente nedarí? Odpoveďou je možno príliš americký dizajn, skromný výber motorov, jediný aj keď bohatý stupeň výbavy, ale hlavne absencia dieselového motora. Naopak pozitívom pre budúcich majiteľov je informácia, že pri adekvátnej a nie príliš náročnej starostlivosti sa odmení Camry veľmi dobrou spoľahlivosťou.
Štvrtá generácia bola na trhy uvedená v roku 1996 v jedinej karosárskej verzii sedan s motormi 2,2 16V (96 kW) a 3,0 V6 (140 kW). V roku 1997 sa bezpečnostná výbava vozidla rozšírila o bočné airbagy. V roku 1998 sa do Európy dostal model Camry S so športovými doplnkami a tvrdšie naladeným podvozkom. V roku 1999 prešiel model menšou modernizáciou a výkon motora 3,0 V6 klesol na 135 kW. V roku 2000 prešiel model drobným faceliftom a v roku 2001 prišla na trhy výraznejšie modernizovaná piata generácia. Dizaj vozidla sa snažil výrobca viac „poeurópštiť“ a pod kapotu sa dostali nový 2,4 VVT-i (112 kW) a prepracovaný motor 3,0 V6 (137 kW). Na výber bol päťstupňový manuál alebo štvorstupňová automatická prevodovka.
V nárazových testoch Euro NCAP si viedla Camry veľmi dobre. Skúškou prešlo vozidlo v roku 1998 a v ochrane posádky dostalo štyri hviezdičky z piatich (25 bodov). Ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola ohodnotená dvomi hviezdičkami zo štyroch (15 bodov).
Dizajn Toyoty Camry jednoznačne viac zohľadňuje vkus amerických zákazníkov, aj keď v prípade piatej generácie je vidieť posun k vkusu aj tých európskych. Sedan disponuje bohato vybaveným aj keď dizajnovo trocha stroho stvárneným interiérom. Strohosť sa podpísala aj na dizajne prístrojového panela, a tak aj keď sa jedná o sedan vyššej strednej triedy, budíky pôsobia dosť obyčajne. Viac nápaditosti prináša aj menšia Corolla. Na druhej strane je prehľadnosť a ergonómia, ktorá je na veľmi dobrej úrovni. Interiér sa vyznačuje trvácnymi plastami a kvalitným dielenským spracovaním, tak pri jazde len málokedy niečo vŕzga alebo škrípe. Camry disponuje dostatkom miesta vpredu aj na zadných sedadlách. Sedadlá vpredu sú veľmi pohodlné s pomerne dobrým bočným vedením. Dostatočne priestranný najmä v prípade piatej generácie je aj kufor vozidla, ktorý disponuje objemom 518 resp. 587 litrov. Výhodou je aj možnosť sklopiť zadné operadlá, čo nie je pravidlom pri všetkých sedanoch tej doby.
Jazdné vlastnosti Camry sú jednoznačne orientované na komfort. Podvozok disponuje pomerne mäkkým odpružením a dodáva posádke vysoké pohodlie aj na značne nerovnom povrchu. Naopak náhle zmeny smeru či divoké rezanie zákrut nemá Camry moc v láske a reaguje príliš veľkými náklonmi, či snahou opustiť zvolenú jazdnú stopu, a tak pomerne často pri takomto jazdení prichádza k slovu stabilizačný systém VCS (ESP). Predné kolesá vozidla využívajú zavesenie typu McPherson, vzadu je osadené konštrukčne podobné zavesenie pomocou tlmičovej vzpery.
Výber motorov bol veľmi skromný, v ponuke bol buď štvorvalec 2,2 16V alebo šesťvalec 3,0 V6. V piatej generácii sa situácia s počtom motorizácií opakovala a predné kolesá poháňal buď štvorvalec 2,4 vybavený variabilným časovaním ventilov VVT-i, ktorý disponuje výkonom 112 kW pri 5600 ot/min a krútiaci momentom 218 Nm v rozmedzí 3800-4200 ot/min alebo šesťvalec 3,0 s výkonom 137 kW pri 5300 ot/min a krútiacim momentom 273 Nm pri 4300 ot/min. Menší štvorvalec bol na výber buď s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo so štvorstupňovým automatom, šesťvalec výhradne s automatickou štvorstupňovou prevodovkou. Aj slabšie štvorvalce predstavujú dostatočne dynamickú motorizáciu pre bežné jazdenie, pričom ich charakterizuje celkom úsporná prevádzka okolo 8-8,5 litra v prípade manuálnej prevodovky. Pri automate je spotreba o cca liter vyššia. Viac sily najmä v nižších otáčkach ponúka veľmi dobre odhlučnený šesťvalec. Jeho dynamický potenciál trocha krotí štvorstupňový automat, ktorý bohužiaľ neobsahuje volič radenia „plus-mínus“. Každopádne je šesťvalec veľmi dobrou voľbou najmä na dlhšie cestovanie, pričom poskytuje cestujúcim veľmi dobrý jazdný komfort. Nesklame ani v spotrebe a pri troche snahy sa pohybuje v rozmedzí 9-10 litrov.
Camry sa vypracovala na jedno z najspoľahlivejších vozidiel a častejšie poruchy sa vyskytujú najmä pri zanedbaní pravidelnej údržby. Pri štvorvalcoch môže prekvapiť kratšia životnosť spojky. Klimatizácia je pomerne citlivá na pravidelné čistenie, inak sa môže vozidlom šíriť nepríjemný zápach. Občas sa vyskytujú problémy so zapaľovaním spôsobené vadou na kábloch. Zriedka sa vyskytuje aj únik oleja okolo olejového filtra a pri zanedbaní pravidelnej výmeny oleja môže preskočiť rozvodová reťaz. Na výmenu oleja je citlivý aj variátor premenlivého časovania ventilov v motore 2,4 VVT-i, ktorého zanesenie-poškodenie sa prejavuje citeľným cvakaním motora najmä na voľnobehu.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances]
Štvordverový sedan: | štvrtá generácia | piata generácia |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4765-4821 x 1781-1785 x 1407-1430 | 4805 x 1795 x 1470-1490 |
Rázvor (mm): | 2670 | 2720 |
Batožinový priestor (l): | 518 | 587 |
Pohon: |
predné kolesá
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
70
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
veľmi dobrá spoľahlivosť |
preposilované a nekomunikatívne riadenie |
dobré odhlučnenie |
vädnúce brzdy po opakovanom brzdení (štvrtá generácia) |
komfort odpruženia |
väčší polomer zatáčania - horšia manévrovateľnosť v obmedzenom priestore |
kvalitné dielenské spracovanie |
len jedna karosárska varianta |
kultivovaný šesťvalec |
žiadny diesel v ponuke |
pomerne úsporné štvorvalce |
|
nízke ceny jazdeniek |
|
relatívne dostupné niektoré náhradné diely z druhovýroby |
Najčastejšie poruchy
kratšia životnosť spojky (štvorvalce) |
zanesené klimatizácia - smrad vo vozidle (zanedbaná údržba) |
občas problémy so zapaľovaním - chyba na kábloch |
zriedka únik oleja okolo olejového filtra |
preskočená rozvodová reťaz (zanedbaná pravidelná výmena oleja) |
zanesenie-poškodenie variátor premenlivého časovania ventilov - cvakaie motora najmä na voľnobehu (zanedbaná výmena oleja 2,4 VVT-i) |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.2 | 2164 ccm | 5S-FE | 93 kW |
2.2 (SXV20_) | 2164 ccm | 5S-FE | 96 kW |
2.4 VVT-i | 2362 ccm | 2AZ-FE | 112 kW |
3.0 24V (MCV20_) | 2995 ccm | 1MZ-FE | 140 kW |
3.0 V6 | 2995 ccm | 1MZ-FE | 135 kW |
3.0 V6 | 2995 ccm | 1MZ-FE | 137 kW |
Jeden komentár
Gabriel
Mal som toto auto (štvrtú generáciu) najprv 3.0 V6, potom (ne)pochopiteľne 2.2 🙂 Úžasná spoľahlivosť na to, aké obrovské porcie km to auto nabehalo. 3.0 V6 som kúpil, keď malo už cez 300.000km a najazdilo sa na ňom zhruba 150 tisíc – nikdy žiaden problém. Na 2.2 sa najazdilo viac, predávalo sa, keď malo cez 600.000km. Bolo to ďaleko najlepšie auto, aké som kedy mal.