Päťdverová karoséria 80-tky spočíva na robustnom ráme. Pohon všetkých štyroch kolies sa vyskytuje vo dvoch verziách – ako trvalý (full-time 4WD) a s možnosťou ručného pripojenia prednej nápravy (part-time 4WD). Pri kúpe vozidla si preto treba pozorne všimnúť o akú verziu sa jedná, pretože pri verzii s možnosťou manuálneho pripojenia prednej nápravy sa neodporúča pripájať prednú nápravu na tvrdom povrchu (asfalt, betón, rôzne tvrdý podklad), inak hrozí poškodenie prevodového ústrojenstva. Samozrejmosťou je redukcia a uzávierky diferenciálov. S modelom 100 prišli vpredu viacprvkové závesy namiesto klasickej tuhej nápravy a nezriedka sa používa hydropneumatické odpruženie, dovoľujúce nastavovanie tuhosti a svetlej výšky vozidla. Znamenalo to síce zlepšenie jazdných vlastností na klasickej ceste, ale aj o niečo menšiu „nezničiteľnosť“ v teréne akou sa mohla pochváliť staršia 80-tka. Elektronika sa postupne dostala aj do terénnych vymožeností, a tak okrem elektronicky uzatvárateľného medzinápravového diferenciálu disponuje LC 100 aj kontrolou trakcie.
Robustný tereniak sa nestratí ani pri jazde po rovnej ceste či diaľnici, na ktorej dodáva robustná stavba v kombinácii s dlhým rázvorom dobrý pocit z jazdnej stability. Dobre nastavené pruženie v spolupráci s pneumatikami s veľkým profilovým číslom zase zaisťujú dostatok komfortu aj na menej kvalitných vozovkách a neraz svojim jazdným pohodlím pripomína luxusnú limuzínu. Za kratší koniec však ťahá LC pri ostrejšej jazde, kde vyššia stavba podvozku spolu s veľkou hmotnosťou nútia vozidlo pomerne skoro opustiť zvolenú jazdnú stopu o čom informujú aj pískajúce pneumatiky. Všeobecne platí, že na klasickej asfaltke si lepšie vedie novšie LC 100, obzvlášť verzia vybavená hydropneumatickým pružením.
O LC 80 (ale aj o LC 100) možno povedať, že prejde takmer všade, to znamená aj cez miesta, ktoré sa na prvý pohľad prejsť nedajú. Okrem pohonu 4×4 a uzávermi diferenciálov či redukcie tomu napomáha aj robustný podvozok s rebrinovým rámom. V prípade ťažkého terénu môže určité obmedzenie znamenať iba veľká hmotnosť a dlhý rázvor náprav, takže pri prechádzaní ostrých zlomov sa môže vozidlo zachytiť o spodnú časť podvozku. V prípade takto veľkého vozidla platí dvojnásobne terénna zásada, že ťažký terén sa zdoláva zásadne pod plynom, inak hrozí riziko zastavenia/zapadnutia. Podvozok 80-tky je vo všetkých modifikáciách rovnaký s tuhými nápravami, pri LC 100 je vpredu viacprvkový záves. Predná náprava má obstojnú životnosť, pričom čapy a silentbloky v ramenách môžu pri bežnej prevádzke vydržať aj 200 000 kilometrov. Mierne kratšiu životnosť vykazujú len tyčky priečnych stabilizátorov a tlmiče. Podobne je to aj so zadnou nápravou, kde sa zvyčajne ako prvé porúčajú tlmiče pruženia. Samozrejme pri častých jazdách v teréne je životnosť podvozkových komponentov nižšia, nie však poddimenzovaná. Z pohľadu životnosti si dobre vedie aj hydropneumatický podvozok, poruchy sa vo zvýšenej miere začnú vyskytovať až po veľkej porcii kilometrov alebo nadmernom zaťažovaní. Pri skúšobnej jazde si treba všímať aj prípadnú nadmernú hlučnosť či trhanie. Takéto prejavy môžu značiť nadmerné opotrebovanie prevodového mechanizmu a diferenciálov, čo rozhodne nie je lacná oprava.
Nezaškodí si lepšie opísať dve vymoženosti, ktoré ponúkajú luxusnejšie vybavené verzie LC 100. Prvou je elektricky ovládané vzduchové pruženie. Otočným ovládačom si môže vodič nastaviť štyri stupne tuhosti tlmičov od komfortného až po tzv. športové. Poloha comfort zaručí naozaj plavné vozenie aj po rozbitej vozovke. Na opačnej strane je citeľné ztuhnutie podvozku. Napriek tuhšiemu odpruženiu to s ostrým jazdením netreba preháňať, keďže náklony vozidla sú stále pomerne výrazné a netreba zabúdať ani na zotrvačnosť takmer troj-tonového kolosu. Jazdným vlastnostiam na vozovke a v teréne pomáha aj systém nastavovania svetlej výšky. Ten môže pracovať buď v automatickom režime alebo možno navoliť pomocou tlačidla tri polohy.
Riadenie s hydraulickým posilňovačom poskytuje dobrý komfort ovládania v meste či v teréne, pripraviť sa však treba na značný polomer otáčania (malý rajd), čo sťažuje manévrovanie v stiesnených priestoroch. Zaujímavosťou je aj do modelu LC 100 po modernizácii montovaný systém VGRS (variable gear ratio steering) čo v preklade znamená riadenie s variabilným prevodovým pomerom.
Prednosti a nedostatky
komfort jazdy (najmä LC100) |
vysoké prevádzkové náklady (pohonné hmoty, údržba, ND) |
vysoká spoľahlivosť a robustnosť |
vysoké ceny jazdeniek |
schopnosť ťahať príves s hmotnosťou až 3,5 t |
slabšia výbava (LC 80) |
veľmi dobré jazdné vlastnosti v teréne |
vysoká hmotnosť |
vysoká úžitková hodnota vozidla |
|
silné motory |
Najčastejšie poruchy
kratšia životnosť tlmičov |
rýchlejšie opotrebovanie bŕzd |
opotrebované hnacie kĺby prednej nápravy |
vyskytnúť sa môžu aj opotrebované krížové kĺby kardanových hriadeľov |
pri zanedbaní výmeny vstrekovačov je taktiež možná prasklina v pieste (4,2 TD) |
prasknutý obal turbodúchadla |
hlučná prevodovka |
cvakajúce - karbónom zanesené hydraulické zdvihátka |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
4,2 TD. Silný turbodiesel je dostatočne dynamickou motorizáciou pre veľký Land Cruiser. Solídne zaberá už z nízkych otáčok a vzhľadom na veľkosť vozidla poteší aj rozumným apetítom. Plusom je aj jeho robustnosť a solídna spoľahlivosť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
4.0 (FJ80_) | 3956 ccm | 3F-E | 115 kW |
4.5 24V (FZJ80_) | 4477 ccm | 1FZ-FE | 151 kW |
4.7 (UZJ100) | 4664 ccm | 2UZ-FE | 175 kW |
4.7 (UZJ100_) | 4664 ccm | 2UZ-FE | 173 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
4.2 D (HZJ80_) | 4164 ccm | 1H-Z | 99 kW |
4.2 TD (HDJ100_) | 4164 ccm | 1HD-FTE | 150 kW |
4.2 TD (HDJ80) | 4164 ccm | 1HD-T | 118 kW |
4.2 TD (HDJ80) | 4164 ccm | 1HD-T | 123 kW |
4.2 TD 24V (HDJ80_) | 4164 ccm | 1HD-FT | 125 kW |
12 komentárov
marek
Mám LC 100, automat, 4,2 Td, r.v 2004, 150000km
Mám otázku?? ako zistím opotrebované tlmiče?? Na testery??
Pri prukdom rozjazde alebo prudkom stlačení plynu sa ozve „buchnutie“, zdá sa mi,že je to z prednej časti, niekde od kolies. Pri citlivom stlačení plynu sa to nestáva. Píšete o rázoch, čo vlastne mám dať vymeniť aké súčiastky pohonu – poloosy??
Rozhodiť predné nápravy a meniť všetko do radu či ako. Vôle ložísk vyzerajú v poriadku. Čo spôsobuje tie rázy?
Mirecek
S najvacsou pravdepodobnostou to bude vola na konci poloosi, je to ten „tisichran“ v naboji kolesa 🙂
marek
Ešte jedna otázka.
V kopci, v záťaži s vozíkom, pri snahe postupne zrýchľovať, nie prudko akcelerovať, mám pocit že automat má zaradenú 5, niekedy vyhodí kontrolku check engine (vysoký tlak turba), solenoidné ventily sú v poriadku a zdá sa že i turbo. Môže byť chyba, prudším nezošlapnutím plynu a teda nepodradením do nižších prevodových. Jednoducho turbo je otvorené na maximum a motor na 5 nevládze?? Sporadicky sa mi to stáva v prudkom stúpaní a naozaj si neviem s týmto dať rady.
Ešte raz ďakujem.
maťo
Dobrý deň, ďakujem za super článok a postrehy.
Sliedič
Vlastním LC 100 4,7 V8 r.v. 2002. Auto bolo kupované pri 198.000km, teraz má 679.000km. Tesne pred kúpou bol urobený repas automatickej prevodovky, odvtedy nebol s ňou nikdy problém, radí hladko a ticho, tak, ako má. Je to suverénne najlepšie auto, aké som mal. Veľmi pohodlné, výborný výhľad z auta – smerom dozadu je to už trošku horšie. Ale od takéhoto auta je treba byť na to pripravený. Na servis a údržbu (ak nerátam pneumatiky, tie majú svoj rozmer a tým pádom aj cenu) som do auta investoval necelé 2 tisícky. Nikdy sa nestalo, že by som nenaštartoval, nikdy som nemal s autom problém, ktorý by mi nedovoloval pokračovať v jazde.
Ťažné je do 3,5t, raz sa mi podarilo to vyskúšať. Na častejšie ťahanie je však vhodnejší 4.2TD. Priemernú spotrebu výrobca udáva 16 litrov, ja jazdím za okolo 14 litrov. Je to kvalitné, silné a bezpečné auto, ktoré musíte rozbiť búracou guľou, aby prestalo jazdiť. Takto si predstavujem kvalitu. Bohužiaľ, takéto auto sa už nikdy nevyrobí. Mám známeho, ktorý má novší LC 200 a už v záruke riešil pár problémov. So spoľahlivosťou áut to ide dole vodou. Kto chce ešte poctivé japonské auto, musí si kúpiť vekovo staršie. Žiaľ, taká je doba.
Anonym
nielen japonské ale akékoľvek tiež mám staré auto a neviem za čo by som ho vymenil všetci mechanici ma iba varujú pred slabou spoľahlivosťou nových aut ale , že akejkoľvek značky…
Anonym
to je pravda nové nikdy!!!!!!!
peter
Bohužial musím suhlasiť , že s kvalitou nových modelov je to dosť biedne dnes .
patrus
chlapci moji, ja mam to štastie sa vozit v lendíku 120, nedám dopustiť, je to šupa, pri 95.000km som stale jediny jeho vodič, je to rodinný tank, ktorý si zaslúži vysoké známky. Ale predsa, mam jednu otázku, už sa mi stalo, že pri vysokých mrazoch mi vykázalo poruchu turba, dodnes neviem prečo, lebo auto sa zahreje, kontrolka z palubky zmizne a auto sa rozbehne…minulú zimu raz a túto zimu raz……
luboš
Ahoj chlapi. Múžete někdo poradit. Mám problem s nastavením výšky auta. Horni poloha nejde vúbec střední funguje a když dám dolní, nejnižší polohu tak při rozjezdu se to samo přepne do střední polohy. Je to lc 100. Myslím že je to těma čidlama na nápravě nevíte kde je sehnat.
JOZEF
Zdravim mam zaujem o toyotu land cruiser poradite mi ci vziat 120kw 2004 automat alebo 2008 127kw manual ktory je spolahlivejsi menej kazlivy motor dakujem
Karol
Zdravím Vás.
Nemáte v pláne napísať recenziu Land Cruiseru tzv. „sedmičkovej rady“ (J70)
Ďakujem