Toyota Previa sa zaraďuje k MPV strednej veľkosti, pričom umožňuje odviesť až sedem osôb. Okrem originálneho dizajnu zaujme aj usporiadaním pohonného ústrojenstva, keďže má motor pod podlahou za prednou nápravou a poháňané sú zadné kolesá. Konštrukcia s motorom pod podlahou umožňovala maximalizovať vnútorný priestor.
Roky praxe preukázali aj veľmi dobrú mechanickú odolnosť a spoľahlivosť modelu. Bohužiaľ, ani spomínané prednosti nestačili na výraznejší predajný úspech približujúci sa európskym konkurentom.
História
Prvá generácia Toyoty Previa sa celosvetovo predstavila v roku 1990. V Japonsku niesla napríklad názov Estima a v Austrálii Tarago. U nás bola prvá generácia modelu za celú dobu svojej produkcie ponúkaná len s jediným benzínovým štvorvalcom 2,4 16V (97 kW) – 2TZ-FE. Vozidlo má motor uprostred a pohon iba zadných kolies.
V roku 2000 prišla na trhy druhá generácia, ktorá dostal dlhší rázvor o 35 mm, došlo tiež k zníženiu šírky (1790 mm) a aj výšky (1770 mm). Najvýraznejšou zmenou bola ale koncepcia pohonu, motor sa totiž nachádza vpredu a poháňa predné kolesá. Na začiatok bol v ponuke opätovne len benzínový štvorvalec 2,4 16V, ale tentoraz s výkonom 115 kW (2AZ-FE). Na niektorých trhoch bola možnosť aj benzínového šesťvalca 3,0 s výkonom 162 kW.
Dieselový motor sa na európske trhy dostal až v roku 2001. Jednalo sa o preplňovaný štvorvalec 2,0 D-4D (85 kW) – 1CD-FTV, ktorý sa kombinoval výlučne s päťstupňovým manuálom.
Ukončenie výroby druhej generácie Toyoty Previa prebehlo počas roka 2005. O rok na to prišla na rad tretia generácia.
Bezpečnosť
Nárazové testy Euro NCAP absolvovala až druhá generácia v roku 2003. Za ochranu cestujúcich získala štyri hviezdičky z piatich (28 bodov), za ochranu detí cestujúcich v autosedačke tri hviezdičky z piatich (32 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom bola hodnotená jednou hviezdičkou zo štyroch (5 bodov).
Interiér
Interiér Previe je veľmi priestranný a poteší aj jeho variabilnosť. Palubná doska vyniká svojim netradičným dizajnom, kvalita plastov a aj dielenské spracovanie je na slušnej úrovni. Všetky ovládacie prvky sú prehľadné a umiestené tzv. po ruke, zvyknúť si treba len na ručnú brzdu vľavo od sedadla.
Na sedenie sú k dispozícii sedadlá v rozdelení 2+2+3. To znamená, vozidlo pri sedemmiestnom usporiadaní má štyri samostatné sedadlá a posledný rad sedadiel je riešený ako sklápacie sedačky pre troch cestujúcich. Predné dva rady obsahujú štyri pohodlné sedačky (skôr kreslá), ktoré každé má svoju lakťovú opierku. Samozrejmosťou je ich nastavovanie a druhý rad je možno otočiť oproti smeru jazdy. Miesta pre štyroch cestujúcich je naozaj dostatok. V poslednom rade je síce miesta o niečo menej, pričom tesnejšie býva pri obsadení tromi osobami (najmä miesto v oblasti ramien). Vďaka vyššiemu posedu treba vyzdvihnúť príjemné nastupovanie a vystupovanie a tiež dobrý výhľad z vozidla.
Interiér sa vyznačuje jednoduchým a funkčným dizajnom, trocha však zaostáva ergonómia rozmiestnenia a ovládania prvkov výbavy. Spomenúť možno umiestnenie tlačidla vyhrievania sedadiel pod volantom naľavo (zapne iba vodič), taktiež umiestnenie tlačidla rýchlejšieho kúrenia (power heat) je neprakticky pod volantom vpravo, chýba palubný PC a vonkajšou teplotu si treba naklikať tlačidlom outside na paneli klimatizácie.
Pri sedemmiestnom usporiadaní má kufor objem veľmi slušných 670 litrov, pri štvormiestnom usporiadaní narastie na skvelých 1782 l. Druhý a tretí rad sedadiel sa okrem sklopenia dá aj kompletne demontovať, vyžaduje to však trocha času, skúseností a silnejšie ruky.
Pri výbere Previe si treba dať pozor na výbavu vozidla, bola totiž v dvoch variantoch – XL a GL, ktoré sa výrazne odlišovali. Verzia GL bola výrazne lepšie vybavená a nechýbali jej ani také vymoženosti ako presklená strecha, dvojzónová automatická klimatizácia (vrátane klimatizovanej schránky v prístrojovej doske), elektrické všetky okná, zrkadlá, tempomat atď.
Základná verzia XL mala klimatizáciu iba za príplatok. Práve klimatizácia sa vzhľadom k veľkým preskleným plochám odporúča.
Druhá generácia sa vyznačovala podstatne bohatšou výbavou a v základe obsahovala napr.: autorádio, manuálnu klimatizáciu, nastaviteľný volant, centrálne zamykanie na DO, lakťovú opierku, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, elektrické ovládanie okien vpredu, elektrické zrkadlá, strešný nosič, tónované sklá, ABS, ASR. Za príplatok sa dalo vozidlo vybaviť aj vyhrievanými sedačkami, parkovacími senzormi či cúvaciou kamerou.
Prednosti a nedostatky
aerodynamická karoséria |
absencia palubného PC |
priestranný sedem miestny interiér |
fyzicky náročnejšia demontáž sedačiek |
objemný kufor |
drahšie náhradné diely a servis |
mechanická odolnosť |
len päťstupňový manuál pre dieslový motor |
vysoká spoľahlivosť |
iba jedna motorizácia v prípade prvej generácie |
možnosť pohonu 4x4 v prípade prvej generácie |
Najčastejšie poruchy
zriedka porucha termostatu (staršie modely) |
zablokovaný imobilizér (staršie modely) |
opotrebované tlmiče, zavesenie kolesa či čapy spojovecej tyče riadenia (značne ojazdené kusy) |
nefunkčná lambda sonda alebo katalyzátor ( benzín, viac ojazdené kusy) |
porucha alternátora, posuvných dverí či klimatizácie |
korózia najmä na blatníkoch, spodných častí dverí, nosníkoch (viac pri starších kusoch) |
poruchy elektroinštalácie z dôvodu zaoxidovaných konektorov (častejšie pri dieslovom motore) |
pískajúce brzdy |
zadrhávajúce riadenie-zahrdzavený kĺb riadiacej tyče |
nadmerne opotrebovaná spojka (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vysokotlaké čerpadlo a vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (citlivejšie na kvalitu paliva, väčší km nábeh) |
chybný SCV ventil - motor nemožno naštartovať alebo zhasína počas jazdy (2,0 D-4D) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (2,0 D-4D - väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
opotrebovaný štartér - obtiažne štartovanie (2,0 D-4D) |
únik paliva či prevodového oleja z dôvodu poškodenia vedenia resp. ochranného plechu koróziou |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,4 16V VVT-i (115 kW). Spotrebou síce len priemerný motor, ale výkonovo dostatočný a hlavne mimoriadne spoľahlivý. Komu sa spotreba zdá byť vysoká, vhodným riešením je prestavba na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.4 | 2362 ccm | 2AZ-FE | 115 kW |
2.4 | 2438 ccm | 2TZ-FE | 97 kW |
2.4 4WD | 2438 ccm | 2TZ-FE | 97 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D-4D | 1995 ccm | 1CD-FTV | 85 kW |